Redesign la Flickr. 1 TB de spațiu gratis, dar ai ce face cu el?

Yahoo a lansat luni un redesign substanțial la Flickr, bătrânul serviciu de foto lansat în 2004 și achiziționat de la Ludicorp în 2005. E vorba de unul din pionierii pieței de photo sharing, dacă nu cumva primul serviciu dominant de acest tip, a cărui interfață se schimbase prea puțin în decursul anilor.

Grafic și ca funcționalități, noul Flickr e state of the art. Principala noutate e oferta de 1 Terabyte (1.000 de Gigabyți) de spațiu, gratis, în versiunea cu reclama. Problema mea e dacă un astfel de redesign, care vine după Google+ și 500px.com, se va putea impune și la ce categorii de utilizatori se va întâmpla asta.

Flickr, așa cum se vede de luni încoace

Flickr, așa cum se vede de luni încoace

În ideea că nu știți interfața veche, ca să înțelegeți de ce consider redesignul substanțial, iat-o:

Vechiul Flickr. © Todd Barnard

Vechiul Flickr. © Todd Barnard

Fiindcă totul a fost analizat deja din punctul de vedere al funcționalităților și al versiunilor cu plată, de pildă la Cnet sau pe Mashable, nu are niciun rost să insist. O să spun doar că interfața conservatoare și facilitățile reduse au făcut din Flickr un fel de spațiu al tuturor. Există acolo grupuri superspecializate, ca Zorki Cameras, al posesorilor de camere sovietice, dar ceea ce aș putea numi media imaginilor încărcate e undeva, în zona de amator. Probabil că acolo e și miza Flickr după redesign, mai ales că schimbarea din browser vine la pachet cu o aplicație nouă de Android. Pe mine, personal, asta nu mă încântă. Folosesc 500px dintr-un considerent fundamental pentru toate rețelele sociale de pe lumea asta, anume calitatea celorlalți utilizatori și interacțiunea cu ei. Ca hobbist ceva mai serios și fotograf de presă de conjunctură, cu DSLR și aparat cu film, găsesc acolo o mare cantitate de poze de nivel comparabil cu al meu sau mai crescut, care mă inspiră. Primesc like-uri, favorites și comentarii de la alți oameni, stimulative dacă vrei să progresezi. Pe Flickr, cel puțin în versiunea veche, nici nu m-am dat de ceasul morții să realizez asta, dar am postat peste 100 de poze și nu am obținut cine știe ce feedback.

Pe stil nou, redesignul Flickr, care seamănă cu interfața 500px, aduce în discuție limita de upload a conturilor gratuite de aici, de 10 poze pe săptămână. Terabyte-ul oferit de Flickr sună, e drept, foarte tentant, dar nu știu ce output foto ar trebui să ai ca să depășești limita de 10 poze cu sens/pretenții, săptămânal. Un profesionist poate realiza, în cel mai bun caz, câteva shootinguri de studio, fiecare cu câteva imagini relevante. Dar, la acest nivel, poți și e chiar bine să îți permiți una din versiunile cu plată, dacă nu un site propriu. Prin urmare, un spațiu atât de copios nu are de-a face cu accepțiunea de platformă foto pură și simplă, ci, cel mult, cu facilitatea de upload video, pe care îmi amintesc că Flickr a anunțat-o destul de timpuriu, după YouTube, dar nu știu cu cât succes.

Dincolo de caracterul de strigare de marketing, la capitolul “poze și filme din vacanță”, sigur, terabyte-ul e tentant și, probabil, destui utilizatori îl vor vedea ca pe un fel de serviciu de cloud, mai degrabă decât un showcase pentru lucrurile pe care vor să le arate lumii. Presupun însă că și moda prezentului, de a duce carduri întregi de foto și filme pe Internet, va trece, atunci când și entuziaștii își vor da seama că în materie de imagine funcționează foarte bine principiul “less is more”.

Post your thoughts