Raportul TVR – o analiza pe cifre

TVR a dat publicitatii Raportul de activitate pe 2006.

Prima impresie, considerand piata romaneasca, este aceea de bogatie a informatiei; raportul explica destul de clar si transparent care a fost activitatea pe 2006; arata care au fost reusitele si nereusitele in raport cu obiectivele si ofera analistilor media precum si competitorilor TVR destule informatii despre programe, despre intentii.

Analiza pe bilant pe care mi-am propus-o este insa destul de greu de facut, in lipsa unui bilant propriu-zis si a lipsei explicatiilor din partea TVR in ceea ce priveste diferentele semnificative fata de 2005. Nu pot insa sa nu remarc urmatoarele:

1. Desi numarul de angajati a ramas constant (3.262 in 2006 fata de 3.271 in 2005), cheltuielile cu salariile au crescut cu 25%, de la 138 milioane RON la 173 milioane RON.

2. Veniturile din taxa pentru serviciul public de televiziune au ramas neschimbate fata de 2005 la aproximativ 300 milioane RON (veniturile totale ale TVR fiind de 505 milioane RON in 2006 fata de 448 milioane RON in 2005).

3. Veniturile din publicitate au crescut de la 48 la 77 milioane RON, adica o crestere de 60% fata de 2005

4. Subventiile de la stat au crescut cu 39%, de la 84 la 117 milioane RON

5. Pentru doua cifre nu am reusit sa aflu care au fost cheltuielile corespondente din 2005, si anume: cheltuieli catre SN Radiocomunicatii (93 milioane RON in 2006) si comisioane catre Electrica pentru colectarea taxei (19 milioane RON) – in conditiile in care cheltuielile totale ale TVR au fost 519 milioane RON in 2006 fata de 415 in 2005.

6. TVR a inceput sa obtina venituri din new-media / utilizarea arhivei

7. Lipsesc insa informatiile in ceea ce priveste cheltuielile de productie, mult contestate in presa. O cifra este insa sigura: productiile proprii ale TVR au reprezentat 62% din totalul emisiunilor difuzate, procent neschimbat in ultimii 3 ani.

Raportul TVR cere si marirea taxei TV afirmand ca aceasta taxa nu s-a modificat in ultimii ani.

Cred ca marirea taxei TV ar trebui sa vina numai atunci cand:

– CPP-ul (pretul unitar de vanzare) obtinut de TVR va fi comparativ cu cel obtinut de Media Pro sau de Antena 1

– cheltuielile cu productiile proprii vor fi restructurate. TVR are un numar extrem de ridicat de salariati iar cheltuielile cu acestia au crescut cu 25% in ultimul an. O idee de restructurare ar fi aceea unui spin-off a activitatii de productie intr-o firma privata, sa-i zicem “TVR Productions”, firma care sa ofere productii si catre televiziuni terte. In acest fel, TVR isi va controla mai bine costurile si va avea o flexibilitate mai mare datorita competitiei intre firmele de productie de a vinde programe catre TVR

– o politica mai clara in ceea ce priveste achizitiile de drepturi sportive. TVR este un serviciu national si ar trebui sa ofere programe de interes national. Pe termen lung, in ceea ce priveste anumite servicii publice, TVR ar trebui sa-si limiteze oferta de astfel de programe comerciale caci nu va putea concura cu televiziunile comerciale datorita limitarilor impuse de lege. Lasand la o parte incompetenta dovedita, drepturile pentru Liga Nationala de Fotbal oricum ar fi fost pierdute mai devreme sau mai tarziu. TVR va trebui sa identifice clar in strategia sa care sunt programele de interes national si care nu. De exemplu, Formula 1 nu cred ca este de interes national.

  1. dave Reply

    Pentru o discutie de tip comparatie, a se vedea Newsweek-u de sapt asta articolul despre BBC, si despre cum si ei vor sa scumpeasca taxa sau sa fie lasati sa isi caute bani mai multi din new media.

  2. Emil Stoica Reply

    dave: studiile de piata in UK arata ca cetatenii percep utilitatea serviciilor BBC si ca ar fi dispusi sa plateasca cu pana 25% mai mult decat actuala taxa TV care este de 180 de euro pe an. Problema BBC-ului este ca are programe atat de bune incat risca sa se fie perceput ca un canal premium: telespectatorii lor sunt albi, peste 45 de ani si, mai ales, cu venituri mult peste medie. Atentie: BBC nu are deloc publicitate.

  3. dave Reply

    conform articolului BBC scoate banii din BBC Worldwide. Taxa se va face mai mica, si BBC isi va scoate banii din new media dar DOAR din afara marii britanii.

  4. Iulian Comanescu Reply

    Emil: Excelenta analiza. Despre SNR-Radiocom, pot sa-ti zic ca s-ar putea sa fi aparut niste costuri pe care mai demult Guvernul le suporta, ca subventie. Subventie pe care Tariceanu a taiat-o. E vorba de asa-numitele costuri de antena, cheltuieli aferente emisiei.

    Apropo de productii independente TVR a anuntat in comunicatul de presa 44 la suta din cheltuieli pentru “prestatii externe”. Intra aici si campanii publicitare, probabil ca si decoruri comandate in afara institutiei si multe altele. Ceva cifre mai sunt aici:

    http://www.comanescu.ro/raportul-de-activitate-al-tvr-a-ajuns-la-parlament.html

Post your thoughts