Publicaţii de business în Grupul Caţavencu

Adrian Mîrşanu, fostul redactor-şef adjunct de la “Ziarul financiar”, este project manager pentru noi produse de business în Grupul Caţavencu. Unul din proiecte este un cotidian.

  1. Maxim Reply

    Sunt sceptic.
    Romania e o tara mica unde se intampla putine lucruri. As vedea mai degraba un ziar precum Cotidianul cu o sectiune financiara mai consistenta. Si, in felul asta, pot creste ai pretul, asa cum se sugera pe acest blog. Imi inchipui un ziar unde poti sa legi frumos probleme sociale, de ex., pensiile private cu probleme financiare — daca avem o piata suficient de dezvoltata care sa raspunda nevoii de investitii in urma aparitiei pensiilor private.

  2. catalin tolontan Reply

    Maxim, hai in lumea reala, te rugam! Acolo unde cererea de presa este extrem de elastica, adica daca cresti pretul scade vinzarea imediat. Si nu doar in Romania. Cererea pentru produsele de divertisment este elastica pretutindeni in lume, spre deosebire de cererea pentru hrana, de pilda, care este inelastica.

  3. Dan Reply

    Daca si atunci cand pe piata sunt doar doua cotidiane economice ne intrebam daca mai este loc pentru inca unul si propunem drept solutie aparitia inca unui generalist (vezi Cotidianul) atunci e grav. Chestia cu Romania este o tara mica iar e discutabila.Elvetia cum e? Problema nu este locul ci calitatea cotidianului respectiv pentru ca din nefericire avem foarte putini ziaristi specializati cu adevarat pe economic.

  4. Maxim Reply

    Dan: eu am experienta in alte doua tari: Italia si UK. In Italia este un singur ziar economic: “Il sole 24 ore” iar in UK faimosul “Financial Times”. In Romania va ramane Ziarul Financiar (daca nu o sa faca prostii prea mari). Comunitatea oamenilor de business este destul de mica in Romania si va ramane asa si in urmatorii 5 ani de zile, si toti trebuie sa vorbeasca aceeasi limba. Din cauza asta, cred ca modelul cu un singur ziar de business functioneaza foarte bine. In plus, FT este la un pret (pret la chiosc : 1 sterlina) de 2-3 ori mai mare decat celelalte ziare de pe piata iar elasticitatea de care vorbea Catalin nu se prea aplica.
    Discutia despre Cotidianul s-a purtat acum cateva luni pe acest blog si cam astea au fost concluziile: Cotidianul sa bage materiale tari si sa-si mareasca pretul. Sau poate am inteles eu gresit concluziile, caz in care imi cer scuze.

  5. Iulian Comanescu Reply

    Maxim: cred că publicul e din ce în ce mai interesat – şi mă gândesc la publicaţii din ce în ce mai targetate, pe mici întreprinzători, angajaţi de multinaţionale ş.a. Spune-mi tu, care te pricepi mai bine la economie ca mine: se încălzeşte, nu? Pe de altă parte, aceste nişe vor putea ajunge mai uşor la informaţie pe Internet.

    În schimb, în presa românească vor fi mai rare, ca peste tot, informaţiile despre macroeconomie. Cel puţin cele fără consecinţe la cititor.

  6. Maxim Reply

    Iulian:
    sunt abonat la cateva reviste de profil economic (The Economist printre altele — si sincer, nu ma intereseaza pretul), unele saptamanale, altele lunare, unele care vizeaza direct meseria si mea si calificarile pe care le am. Insa acestea sunt reviste, repet, lunare, saptamanale maxim.
    Deci, pe langa aceasta lectura obligatorie, mai avem si lectura cotidiana. Ce facem, citim doua ziare de business ca sa fim siguri ca nu am ratat nicio informatie? Citim doua ziare de business ca sa vedem cursurile de schimb si cotatiile?
    Categoriile profesionale (avocati, notari, contabili, bancheri, medici, etc) au propriile reviste la care fac referire si care le sunt relevante si, cum ziceai, isi iau multe informatii pe internet.
    Categoria “angajati de multinationala” se imparte pe multe categorii, nu-i asa? Iar la categorii cred ca le raspunzi cu reviste de specialitate. Insa anumite lucruri le au in comun: unde sa-si petreaca vacanta, unde si cum sa-si petreaca timpul liber, unde si cum sa-si investeasca surplusul financiar, care e legislatia si viitorul pensiilor private, etc.
    Repet, sunt sceptic ca pe piata vor rezista 2 cotidiene financiare.
    Dar, oricum, multa bafta celor ce au initiativa si sper sa reziste cu totii si sa faca profituri frumusele!

  7. Iulian Comanescu Reply

    Maxim: da, la limita “publicatiile economice” devin publicatii profesionale, e si asta un gen de narrowing.

    Multinationalele cred ca au multe in comun, pe de alta parte. Mie incepe sa mi se para ca pentru a deveni independent trebuie sa ai niste insusiri diferite fata de “animalul de multinationala”. Mie imi merge bine, de vreun an, de cand m-am desprins, iar la multinationala n-am fost niciodata mai mult de redactor-sef adjunct.

    La problema ta cu doua cotidiene economice, rapsunsul e simplu: te duci spre unul sau altul dintre titluri, in functie de preferinte. Rezulta o piata concurentiala, precum e cea de sport in Romania, azi.

  8. Maxim Reply

    Iulian: om trai si om vedea, eu mi-am exprimat doar opinia, fara niciun fel de interes ascuns. Timpul ne va da raspunsul.
    Ma gandesc insa de ce in Marea Britanie sau in Italia nu exista decat un singur cotidian economic. Sa fi descoperit Grupul Catavencu brese in pozitionarea ZF?
    PS. Comparatia cu cele doua ziare de sport mi se pare usor fortata.

  9. Iulian Comanescu Reply

    Maxim: Eu cred totuşi că pieţele cu un ziar economic “sus” provin din pieţe în care mai mulţi au încercat să facă aşa ceva. Şi nu ascund faptul că “Ziarul financiar” nu e pentru mine, cu toată stima pentru colegii de-acolo, în timp ce “Financial Times” e, îl, citesc cam pe unde îl prind, fără să fie în principala mea arie de interes. Aşa că, poate, s-a găsit breşa în pozţionarea Zf: eu. Şi alţii ca mine.

    Iar comparaţia cu ziarele de sport – nu ştiu, nu e normal să fie cel puţin doi jucători pe o piaţă? Am senzaţia că tu te referi mai mult la ceea ce există pe-afară, în timp ce eu am în cap un model absolut.

  10. Maxim Reply

    Iulian: nu sunt un adept al copierii modelelor si sunt de acord cu o competitie cat mai accentuata si economie cat mai deschisa (vezi blog propriu), deci minim doi jucatori pe piata. Realitatea mi se pare ca a impins insa lucrurile intr-o anumita directie in mai multe locuri. Daca acest subiect ramane fierbinte, mai vin si maine cu alte consideratii.
    Le urez celor de la Catavencu sa ma contrazica.
    PS. Daca e sa comparam cu ziarele de sport, in Italia sunt 3 mari ziare de sport in timp ce in Marea Britanie nu au asa ceva.

  11. Iann Reply

    Nea Maxim (nu vreau sa te jignesc, asa ma adres familiar) nu exista o regula cum ca exista doar un player pe o piata sau cel care a intrat primul ramane acolo forever. Pietele difera de la tara la tara. Nu ne comparam cu uk dar poate cu spania sau portugalia in care sunt cate 2 ziare financiare.
    Provocarea celor de la Catavencu nu e sa nu-l lanseze ci sa vada ce se intampla in conditiile in care produsul e corect manageriat. Si asta nu intr-un an, ca nici ZF nu era in anul 2000 la doi ani de la lansare si 10 de la revolutie prea bine, ci in 2-5 ani. Piata media e una destul de atipica in care perseveranta, promovarea si abilititatea oamenilor care vand advertising si abonamente pot sa faca diferenta.
    Succesul produselor de business se regaseste in vanzarii de copii (intre 60-80% pe baza de abonamente), vanzare advertising, venituri din produse conexe (topuri, etc) si evenimente. La Catavencu/Realitatea poate sa ajute si dezvoltarea produselor care se pot lega intre ele: cotidian generalist (Cotidianul), financiar, 2 saptamanale (Catavencu si cel economic) plus lunar (Bilant) plus Iaqads print, Idei si Profit, Money Cannel, Realitatea, News In, etc.
    Asa cum ZF nu e prentru tine nici The Economist nu e pentru mine. Nu ma intereseaza geopolitica si ma plictisesc sa rasfoiesc 70 de pagini pana ajung la sectiunea clasica de business, si sincer nici dupa obituares nu ma dau pe spate. Dar imi place Fast Company (USA).
    De curiozitate, cati oameni care intra pe blogul asta platesc personal un abonament la un produs media (si cati il primesc la firma). Si mai e o diferenta oameni din Bucuresti si cei din provincie. Nu conteaza multinationala sau capital “fabricat in Romania”

  12. Andrei Reply

    Ne intrebam daca mai este loc pe piata de inca un ziar financiar.Da ,insa sa fie foarte clar structurat,sa nu fie stufos si pe intelesul tuturor,fara grafice sau tabele care obosesc.Pretul sa fie mai mult decat modic,in prima faza sa fie distribuit gratuit in zona gurilor de metrou(primul numar)Ziarul nu trebuie sa apara ca un concurent daca vrea sa aiba viata lunga,sa apara la inceput numai in orasele mari la pretul de 50 bani.Vor aparea carcotasi care vor spune ca pe ei nu-i intereseaza pretul.Foarte bine ,dar multi care nu prea au rasfoit pagini de ziar financiar nu vor scoate din buzunar 1 leu.Atunci pentru cine scoatem pe piata ziarul?,tot pentru cei care citesc ZF ?Multi isi arunca privirea pe cursul valutar si pe anumite tranzactii la bursa.Noul ziar ar trebui sa cuprinda rubrici ca :Profesii;Afaceri de la zero; Asigurari si banci;Comert;Marketing si Media.Noii cititori nu cred ca au nevoie in prima faza de informatii de business inernational,de analize stufoase,despre companii de renume,despre politica externa,despre business hi-tech.Ziarul va curge normal din impresiile pe care cititorii le vor trimite la redactie binenteles daca vor fi pertinente si la obiect.Publicitatea sa se faca numai pe mansetele ziarului late de 6 cm,in interior sa fie trecute numai rubricile de zi cu zi.Curat si pe intelesul tuturor va trai bine in Romania

  13. cosmin Reply

    Ar avea un handicap greu de recuperat si anume valoarea brand-ului ZF. Presupunand a cei de la ZF nu vor sta pe loc, avand o evolutie buna,in ton cu cerintele pietei, alaturi de beneficiul unui brand cu valoare foarte bine constientizata pe piata, va exista cel putin o perioada(lunga!) acest handicap, chiar daca valoarea continutului noului produs ar fi mai mare.Si asta conteaza mult la venituri(publicitate). Pe segmentul de presa de business audienta si notorietatea conteaza mult mai mult decat in cazul generalistelor.

Post your thoughts