Probleme de comunicare la muzeu

Muzeul Colecţiilor de Artă e cam bântuit de colecţionarii originari, din motive pe care le expun într-un textuleţ pe care l-am scris pentru “Evenimentul zilei”. Din păcate, nimeni nu s-a gândit să spună poveştile colecţiilor şi să clarifice modul cum au intrat acestea în patrimoniul statului. Ce n-am avut loc să spun acolo: există o savoare şi în modul criptic cum sunt încă lucrurile expuse, ca vestigiu al comunismului. Desigur însă că un muzeu trebuie să spună cât mai multe câtor mai mulţi.

Muzeul Colectiilor de Arta

De Noaptea Muzeelor

  1. Cristi Roman Reply

    Iulian, muzeele romanesti sint la pamint, e punctul meu de vedere.
    Am vazut cred 20-25 de muzee in toata Europa asta, de la muzee tematice (Terror Haza in Budapesta, Muzeul Comunismului) pina la muzee sportive (Barcelona, Inter Milano) , muzee de istoria berii (Guinness Storehouse Dublin) sau muzee dedicate marilor artisti (Picasso, Dali).
    Muzeele romanesti au ramas si vor mai ramine in era comunismului: vii, te uiti pe pereti si aia e. Totul in spatele unot vitrine de sticla.
    Multimedia, interactivitate, etc, etc – 0 in Romania. Multi lauda Muzeul Taranului Roman (a nu se confunda cu Muzeul Satului, si acolo un dezastru, unde femeile care sint “ghizi” sint ca la ele acasa, incaltate in papuci, cu ceasca de cafea pe prispa caselor, etc); ei bine, dpm de vedere e un dezastru si acolo: fara indicatoare, mizerie multa, dezinteres, pustiu, ghizi debusolati si complet plictisiti, etc.

    Pentru mine cel mai impresionant muzeu din lume ramine House of Terror (Terror Haza) din Budapesta, dedicat istoriei comunismului si securitatii in Ungaria. E mileniul 3 acolo din plin.

    E posibil si la noi sa avem muzee ok? Da, dar n-are cine sa le faca si sa le gindeasca. Muzeul Ceausescu&opresiunii securitatii in Romania ar deveni imediat obiectivul turistic numarul 1 al Bucurestiului, nici nu trebuie bilet mare 15-20 lei si aia e.

    Ooooffff, sintem vai de noi, in afara de certuri interminabile si de discutii sterile peste tot (ziare, tv, radio, net), nu facem nimic constructiv, de durata, etc.

  2. Iulian Comanescu Reply

    Cristi: În plus, “N-avem bani” şi “Publicul nu e interesat” sunt două scuze care nu ţin. Poza pe care am pus-o e de la Noaptea muzeelor, unde coada era probabil de peste 200 de persoane. Preţul de intrare bate către trei euro, or noi ştim ca un muzeu dichisit de-afară poate fi vizitat cu 5-10 euro. Eu m-am bucurat să văd atâta lume acum vreo săptămână, e un început, iar ideea de Noaptea muzeelor a fost bună ca marketing. Om mai vedea.

  3. Cristi Roman Reply

    Uite, e pe Hotnews acum o stire cu deschiderea, PENTRU O ZI DOAR , a Castelului Tepes din Parcul Carol. Marturisesc ca eu nici nu stiam de el. Uite ce interesant arata, cum naiba nu e transformat in obiectiv turistic deschis zi de zi, eu deja nu mai inteleg. Bine ca au facut din el sediul ptr. altceva (tot respectul ptr. cultul eroilor, dar se putea gasi un alt sediu)…….
    De acord, ideea cu portile deschise e ok; ar trebui sa ne punem probleme de ce navaleste romanul cind stie ca e pe moca, sa ne gindim daca nu merge doar fiindca stie ca va fi buluc de oameni si de, e bine sa fii si tu unde e buluc de oameni.
    Acum 2 ani, in Hosok Tere din Budapesta (Piata Eroilor, un monument cu adevarat grandios si respectuos ptr trecut) era o coada de 4-5 mii de persoane, in timpul zilei, pentru a vedea o expozitie de Van Gogh. Era biletul 10-12 euro…
    Repet: tot respectul ptr. Vintila Mihailescu si alti sefi de muzee, insa imi permit sa le zic oricind, in fata, ca au ramas mult in trecut, ca nu le pasa decit de valoarea anumitor piese de muzeu, etc – nu vad muzeul ca un bun in ansamblu.

  4. Cristian Samoila Reply

    Exista o mare problema cu “moca” din noaptea muzeelor. O multime de oameni au stat la coada la muzee pe motiv ca e gratis, dar s-au dus cu taxiul acasa. Sa imi faca si mie cineva un calcul sa vedem daca-i rentabil.

    Eu am intrat in noaptea respectiva doar la Muzeul National de Istorie pe la 3 dimineata. Nu pentru ca nu mai fusesem, ci pentru ca mi s-a parut curios ca nu mai era coada infernala pe care o vazusem la celelalte muzee pe la care am trecut.

  5. Frobenius Reply

    Exceptii? Memorialul de la Sighet, Muzeul Astra din Sibiu (cu exponatele luate in custodie de oameni obisnuiti).
    Partea cu marketingul a fost incompleta. Chestia cu muzeele vizitate noaptea ar fi fost succesul mileniului daca in oferta ar fi fost si bere gratis. Asa… a fost doar o scurta agitatie locala. Dovada: muzeele vazute pe lumina, in zilele urmatoare.
    De remarcat totusi ca strategia este unitara si consecventa: si prin muzee este exact ca-n turism. Daca te straduiesti sa cauti, pina la urma gasesti. Nu ti se ofera nimic de-a gata. Dupa cum zicea un precursor: nici piine fara munca, nici munca.

  6. Mircea Vasilescu Reply

    Fac o precizare, ca unul “mai batrin” ce ma aflu: Muzeul Colectiilor a fost facut la inceputul anilor ’80, adunind la un loc colectii care se aflau in “fostele” case ale colectionarilor. Zvonurile vremii spuneau ca insasi Elena Ceasusescu (“Cabinetul 2”, cum se zicea pe atunci) ceruse acest lucru. Nu stiu… Dar a fost o miscare facuta in numele “centralizarii”… Obiecte care aveau in sens in contextul vechilor case “burghezo-mosieresti” au fost inghesuite intr-un sediu unic, incalcindu-se astfel si vointa testamentara a vechilor proprietari, si ideea de proprietate insasi.
    Altminteri, sint de acord cu tonul dezamagit al articolului si imi place formula “un mare nu pune mina”… Am vazut si eu diverse muzee de prin Europa, mari si mici, conventionale si inovatoare. In Italia, de pilda, “doldora” de muzee, exista o zi pe an in care sint deschise muzee/monumente care in restul timpului stau inchise, pentru ca statul italian nu are fonduri si oameni pentru a le pastra tot timpul in circuit… Am stat si eu la coada pentru a vedea acele muzee in singura zi posibila (si tot gratis). Aceasta “zi speciala” e organizata de un ONG – societatea civila, care va sa zica – pe baza de voluntariat: sute de oameni asigura, benevol, tot ce trebuie in acea zi.
    La noi, ministerul Culturii e incapabil sa croiasca politici culturale pe termen lung, iar voluntariatul in domeniu e inca firav. Promovarea e (cu mici exceptii, de ex. Muzeul Antipa) aproape zero. Asa ca e oarecum firesc ca intr-o asemenea noapte, in jurul careia s-a facut totusi oarece agitatie, oamenii sa se duca sa vada – GRATIS – niste lucruri pe care, altminteri, le neglijeaza total in restul anului… Ideal si teoretic vorbind, “noi, cetatenii” ar trebuie sa ne asumam partea noastra de vina: in multe localitati exista muzee care spun ceva despre comunitatea respectiva; dar “comunitatea” nu le da nici o atentie, asteapta ca Statul, Guvernul, ministerul Culturii sa se ocupe. Spre comparatie: la Ribe, in Danemarca, exista un muzeu in aer liber in care se reconstituie viata vikingilor. Aproape tot personalul de acolo e alcatuit din voluntari: profesori de la scoli cu elevii lor “refac” modul de viata al vikingilor, fac demonstratii pe viu etc. Va imaginati asa ceva la noi?…
    Si inca o precizare: poate ca Muzeul Taranului Roman nu e pe placul tuturor, accept. Cu siguranta “e loc pentru mai bine”. Dar, in anii ’90, cind Horia Bernea si echipa sa l-au conceput si realizat, a fost un muzeu inovator, a primit si un prestigios premiu european tocmai pentru stilul neconventional de prezentare. E cu un pas inaintea altor muzee (inclusiv din alte tari europene).
    Asa incit lansez “o dilema”: daca oamenii fac cozi la muzee doar o data pe an, cine-i “de vina”? “Statul” care nu face mare brînză in celelalte 364 de zile, sau “cetatenii” care au, de-a lungul anilor, alte “prioritati” si nu observa ca, in localitatile lor, muzeele care le reprezinta identitatea si cultura o duc si ele cum pot, in functie de bugetul “de la centru”?
    Salutari tuturor! Si vizite cit mai interesante la muzee, de la noi si “de aiurea”…

  7. anaerobika Reply

    Nu stiu daca e o miscare buna sa patrundeti pe “piata” muzeala… nu ca n-ar avea si acestea nevoie de un analist, de doi analisti… la o adica i-ar putea si plati cu vreo 1000 pe luna (fiecare, totusi)… ideea de a comenta un muzeu cind e singurul vazut mai cu atentie, ca si cind o astfel de lumina in noapte (a muzeelor, desigur) ar fi precum scinteia lui Edison in globul vidat… .e de discutat……sincer, evz la pachet sau trustul lui vintu sint mult mai inteligibile si mai profitabile

  8. Iulian Comanescu Reply

    Mircea Vasilescu: din anii ’80? Înseamnă că l-am văzut pe când avea câțiva anișori. Prin 198X se organizau seri de muzică și proiecții de filme de artă. Atmosfera era pe atunci într-adevăr de casă bântuită, fiindcă lumina funcționa doar într-o mică parte din aripa din dreapta, unde erau înghesuite claie peste grămadă toate aceste lucruri.

    Ideea cu Noaptea Muzeelor mi s-a părut foarte bună, nu știu cine a avut inițiativa. La ce-am văzut în jurul meu la cozi, mi s-a părut că s-ar putea întoarce.

    Anaerobika: n-ai de unde să știi câte alte muzee am văzut eu pentru a-l comenta pe cel al Colecțiilor, dar uite că îți închipui că știi. Cât privește îndeletnicirile mele profitabile, tu poți să mori de grija altuia pe-aici numai din cauză că eu am ales să scriu, la HotNews, aproape gratis. Prin urmare, mulțumesc pentru sfaturi, dar ceva îmi spune că n-o să mai apuci să-mi dai prea multe.

  9. anaerobika Reply

    Imi pare rau, dle. Comanescu, ca v-ati suparat in asa masura incit sa uitati propria regula (X-ulescule, atentie la limbaj!) …la mine regula, daca ar functiona, ar face-o nu numai la limbajul denotativ, ci si cind umbrela mecanismelor sinecdotice e inchisa…

    Nu v-as mai da un sfat, ci o incurajare…se va intoarce…sigur… in noaptea de 16 spre 17 mai 2009, caci din 1997 pe 18 mai este ziua internationala a muzeelor, iar din 2005, Franta, prin ministerul sau pentru cultura si comunicare, a pornit noaptea alba a muzeelor…. (NAG – notita aproape gratis)

Post your thoughts