PRO vs. Antena în 2015: dedesubturile

Dacă 2014 a fost anul în care Antena 1 a atacat, fără succes, poziția unui PRO TV pus pe redus costuri, în 2015 formatele internaționale nu neapărat de prima mână, dar împânzite de vedete, se înmulțesc. Lipsa producțiilor autohtone duce la un fel de globalizare pauperă.

Emisiunile consacrate – Vocea, X Factor, Românii au talent și tot restul – rămân în grilele PRO și Antena, cu mici modificări. În platoul descompletat de Antenă de la Românii au talent vor intra, alături de Andi Moisescu și Andra, Mihaela Rădulescu și Bebe Cotimanis. Adică vocea de promo a PRO TV și o fostă divă mai populară pe copertele revistelor decât în ratingurile TV, în locul antipaticului Mihai Petre, plecat la Antena 1, unde nu se știe dacă va mai reapărea după eșecul Dansează printre stele.

La capitolul emisiuni deja existente, e de remarcat extinderea Master Chef pe PRO TV, care va avea, conform informațiilor vehiculate de presă, două sezoane – în toamnă, cel obișnuit, iar din primăvara care se apropie, versiunea cu celebrități. E o mutare care pare eficace din punctul de vedere al costurilor, fiindcă licența pentru ambele programe e probabil mai ieftină decât două licențe luate separat, iar platoul și decorul sunt costisitoare, dar aceleași. Grila PRO TV pare a sta în 2015 sub semnul lui “Te uiți și mănânci” sau, măcar, “Te uiți și salivezi”, fiindcă s-a mai scris și despre un alt format de cooking, Kitchen Nightmares, care va fi gestionat de Adi Hădean. Nu este vorba de un concurs, ci de un soi de Poliția bucătăriilor murdare, oarecum asemănător cu ceea ce publicul românesc poate vedea pe Travel Channel sub numele de Hotelul imposibil, cu Anthony Melchiorri.

În orice formulă, emisiunile despre gătit nu produc în România ratinguri astronomice, lucru previzibil pentru o țară în care o locantă ca La Mama e unul din cele mai populare restaurante, iar cea mai bună mâncare românească e cea arăbească. De ce se înghesuie televiziunile autohtone să le facă? Fiindcă sunt aspiratoare de publicitate, nu numai în timpul pauzelor de reclamă, ci și prin plasarea de produs pe care o permit la tot pasul.

Tot PRO TV a făcut o achiziție oarecum curioasă, Tumble, un format BBC despre gimnastică, despre care postul românesc spune că va intra din toamnă. E vorba de celebrități care evoluează pe o saltea gri de concurs. Pe BBC One, Tumble a rulat în toamnă cu Nadia Comăneci în juriu, ceea ce e bine, dar mai puțin bine e că a fost oprit după șase ediții, fiindcă avea ratinguri medii de 3,3 milioane de telespectatori, față de hiturile care ating 5-6 milioane pe primul post al corporației britanice. Ar putea fi vorba de un dezastru: după prestația de la Celebrity Apprentice, Nadia Comăneci nu pare că va primi vreodată nota 10 pentru TV, dar formatul aruncat la coș de BBC ar putea funcționa mult mai bine în România, o țară care, spre deosebire de Marea Britanie, a dat numeroase campioane de gimnastică și unde Nadia e un simbol național.


Nadia Comăneci apare la 2.10

Lista mai mult sau mai puțin oficială de noutăți de pe PRO TV se încheie cu Sunt celebru, scoate-mă de aici!, emisiunea pentru care Cabral și Bobonete pleacă în Africa de Sud. Am găsit pe YouTube un episod din 2011 al formatului originar, de pe ITV (Marea Britanie) și pare a fi vorba de un Survivor lungit, sărăcăcios, dar cu vedete. Chiar și așa, ratingurile din Marea Britanie depășesc 6-7 milioane de telespectatori, cu finalele peste 10 (aproape 15 milioane, la sezonul al 3-lea, din 2004). De I’m a Celebrity, Get Me Out of Here se leagă proteste ale unor asociații de protecția animalelor, referitoare la gândaci îngurgitați de vii, și un proces cu CBS, care a reclamat fără succes asemănarea cu Survivor a versiunii americane.


Primul episod din sezonul 11

De cealaltă parte, Antena 1 mai propune un format obscur, I Can Do That, creat de o casă israeliană de producție care poartă numele fondatorului, Armoza, împreună cu o companie TV chineză. Conform materialelor de prezentare de pe site-ul Armoza, e vorba de un fel de Românii au talent care se desfășoară într-un platou meschin, dar cu concurenți-vedetă. Premisa de succes ar fi, în România, componenta de circ care a propulsat Românii au talent la peste 20 de puncte de rating. Al doilea format propus de Antena 1 este unul cu circulație mai largă: Temptation Island, lansat de americanii de la Fox și descris justificat de presă ca un fel de Vara ispitelor, hitul de la începutul anilor 2000 al PRO TV. Fidelitatea unor bărbați și femei care alcătuiesc cupluri e pusă la încercare de persoane atractive de sex opus, iar în versiunea românească asta se va întâmpla în Thailanda.


Temptation Island în Bulgaria, pe Nova TV (proprietar: MTG, principalul concurent al CME

Dacă ne gândim la I Can Do That și I’m a Celebrity, Get Me Out of Here, televiziunile românești s-au supărat pe propriile progenituri, vedetele, pe care au început să le supună la chinuri în formatele numite. O formulă comodă, pe termen scurt, dacă ne gândim și la lipsa formatelor originale, autohtone, care ar fi reprezentat riscuri, dar și posibile surprize pozitive. Piața de conținut TV din România este în 2015 într-un fel de expectativă, pornind de la micile creșteri ale cheltuielilor de publicitate prognozate: nu face vreo mutare decisivă, dar încearcă să-și păstreze șansele intacte pentru o astfel de eventualitate.

Articol scris pentru ediția de joi, 8 ianuarie 2015, a săptămânalului Dilema veche.

  1. Iulian Reply

    As vrea sa stiu cat vor dura noile formate aduse de Pro si Antena.
    Si mai este ceva, Kanal D aduce “SuperModels by Catalin Botezatu” si Antena 1 readuce “NEXT TOP MODEL”, ce audienta vor face ei? Presimt ca Kanal D va baga “SuperModels” miercurea sau joia. Dar de PrimaTV cu formatul “Utopia” nu se mai aude nimic? Ai zis mai sus ca: “În orice formulă, emisiunile despre gătit nu produc în România ratinguri astronomice, lucru previzibil pentru o țară în care o locantă ca La Mama e unul din cele mai populare restaurante, iar cea mai bună mâncare românească e cea arăbească. De ce se înghesuie televiziunile autohtone să le facă? Fiindcă sunt aspiratoare de publicitate, nu numai în timpul pauzelor de reclamă, ci și prin plasarea de produs pe care o permit la tot pasul.”, trebuie sa-i dea cineva la Kanal D sau PrimaTV stirea, ei cu publicitate sau fara tot acolo raman, nu pierd nimic.

Post your thoughts