O știre-bombă, care va da dinamica întregii piețe TV din România, în următorii ani: PRO TV a cumpărat un al doilea format puternic de talent show, “The Voice of…”, creat în Olanda de Jan de Mol, cel cu Big Brother. Achiziția PRO TV vine după succesul “Românii au talent” și reacția Intact, care a cumpărat, pentru Antena 1, X Factor. Nu e însă vorba numai de o strategie pe plan local.
“The Voice of Holland”, formatul originar al lui Jan de Mol
În primă analiză, PRO TV “prinde în clește” Antena, cu două talent show-uri puternice, din care “The Voice of…” e un format foarte apropiat de X Factor, cel care încă nu se vede la Antena 1. Însă strategia nu ține doar de România. CME a achiziționat “The Voice of…” și în țări ca Bulgaria sau Cehia, unde se luptă, cu ajutorul lui, cu televiziunile MTG (Modern Times Group, un jucător important în zonă, fără prezență în România). La Sofia, CME are b TV iar la Praga, e vorba de TV Nova, care rivalizează cu Nova (sic – Sofia) și Prima (Cehia) de la MTG. Interesant că în aceste țări MTG deține X Factor și că în Cehia, la sfârșitul anului trecut, Petr Dvorak, senior vice president CME, și-a prezentat o demisie care a făcut vâlvă și a fost pusă de surse neoficiale pe seama eșecului de a achiziționa Got Talent (“…au talent”), cumpărat de Prima/MTG.
Înapoi în România, X Factor vine de la “X-tra Factor”, factorul extra, acel “quelque-chose” care face diferența în cazul concurenților, în timp ce “Voice of…” e, prin comparație, “back to basics”, la ideea de voce și diferențierea prin voce. Decizia de programming a PRO TV-ului pare ciudată (împreună cu “Got Talent” are două show-uri similare și costisitoare) și îndreptată direct împotriva Antenei. Contextul internațional arată însă că nu e vorba (numai) de asta. E de văzut dacă cele două formate PRO vor intra în același timp pe post; (mai ales) dacă da, e interesant că PRO-ul creează un fel de autoconcurență, ceea ce poate face de regulă numai jucătorul dominant dintr-o piață. Scopul autoconcurenței (sau autocompetiției) e creșterea pieței, ceea ce înseamnă că și PRO TV, și Antena 1 vor aduce un număr de oameni înapoi în fața ecranelor (sau dacă vreți, vor crește TV total-ul).
Una peste alta, începe o competiție dură, cu formate “state of the art”, iar din asta publicul nu poate decât câștiga. E, oarecum, sfârșitul crizei-letargiei, al emisiunilor cu boschetari și al viermuielii politice din peisajul TV din România. Sau începutul sfârșitului 🙂