PRO TV a achiziţionat The Voice…, un al doilea format puternic de talent show

O ştire-bombă, care va da dinamica întregii pieţe TV din România, în următorii ani: PRO TV a cumpărat un al doilea format puternic de talent show, “The Voice of…”, creat în Olanda de Jan de Mol, cel cu Big Brother. Achiziţia PRO TV vine după succesul “Românii au talent” şi reacţia Intact, care a cumpărat, pentru Antena 1, X Factor. Nu e însă vorba numai de o strategie pe plan local.


“The Voice of Holland”, formatul originar al lui Jan de Mol

În primă analiză, PRO TV “prinde în cleşte” Antena, cu două talent show-uri puternice, din care “The Voice of…” e un format foarte apropiat de X Factor, cel care încă nu se vede la Antena 1. Însă strategia nu ţine doar de România. CME a achiziţionat “The Voice of…” şi în ţări ca Bulgaria sau Cehia, unde se luptă, cu ajutorul lui, cu televiziunile MTG (Modern Times Group, un jucător important în zonă, fără prezenţă în România). La Sofia, CME are b TV iar la Praga, e vorba de TV Nova, care rivalizează cu Nova (sic – Sofia) şi Prima (Cehia) de la MTG. Interesant că în aceste ţări MTG deţine X Factor şi că în Cehia, la sfârşitul anului trecut, Petr Dvorak, senior vice president CME, şi-a prezentat o demisie care a făcut vâlvă şi a fost pusă de surse neoficiale pe seama eşecului de a achiziţiona Got Talent (“…au talent”), cumpărat de Prima/MTG.

Înapoi în România, X Factor vine de la “X-tra Factor”, factorul extra, acel “quelque-chose” care face diferenţa în cazul concurenţilor, în timp ce “Voice of…” e, prin comparaţie, “back to basics”, la ideea de voce şi diferenţierea prin voce. Decizia de programming a PRO TV-ului pare ciudată (împreună cu “Got Talent” are două show-uri similare şi costisitoare) şi îndreptată direct împotriva Antenei. Contextul internaţional arată însă că nu e vorba (numai) de asta. E de văzut dacă cele două formate PRO vor intra în acelaşi timp pe post; (mai ales) dacă da, e interesant că PRO-ul creează un fel de autoconcurenţă, ceea ce poate face de regulă numai jucătorul dominant dintr-o piaţă. Scopul autoconcurenţei (sau autocompetiţiei) e creşterea pieţei, ceea ce înseamnă că şi PRO TV, şi Antena 1 vor aduce un număr de oameni înapoi în faţa ecranelor (sau dacă vreţi, vor creşte TV total-ul).

Una peste alta, începe o competiţie dură, cu formate “state of the art”, iar din asta publicul nu poate decât câştiga. E, oarecum, sfârşitul crizei-letargiei, al emisiunilor cu boschetari şi al viermuielii politice din peisajul TV din România. Sau începutul sfârşitului 🙂

Post your thoughts