Primele cifre oficiale de trafic pe net: independenții stau foarte bine. Încă

Primele rezultate ale studiului oficial de trafic și audiență pe internet, SATI, apărute ieri, permit o serie de concluzii parțiale, la fel ca și numărul de rezultate – 145 din 190 de auditați, în momentul de față. Pare-se că independenții sunt cei mai puternici de pe internet, dar marile grupuri de old media vin tare din urmă. Pe lângă sport, banii și joburile sunt o nișă ofertantă (sau două, cum vreți s-o luați), iar marii brokeri de publicitate care au și site-uri sunt mai jos de locul 22. Mai întâi, un top băbesc, în formă umană, pentru ca apoi să le luăm la rând.

1. Softpedia.com / 1,60 mil. unici
2. Clubafaceri.ro/1,16
3. Neogen.ro/1,10
4. Roportal.ro/841 mii unici
5. Acasa.ro/835
6. Ejobs.ro/720
7. Rol.ro/674
8. Hotnews.ro/669
9. Protv.ro/664
10. GSP.ro/650.

1. Internetul e încă al independenților sau a business-urilor specifice. Primele opt din cele vreo 150 de locuri (lista se schimbă, azi a apărut Neogen, care ieri nu era) ale topului după clienți (vizitatori) unici sunt ocupate de companii românești și Softpedia.

De altfel, cel mai vizitat site de știri este HotNews.ro, tot la nivel de unici, conform BRAT. Datele BRAT/Spring GmbH (firma care a realizat măsurătorile) modifică ierarhia din Trafic.ro, unde câteva site-uri aparținând unor grupuri clasice sunt deasupra HotNews. Diferențele sunt mici în zona respectivă și desigur că ierarhia se poate schimba.
Tot la capitolul HotNews, numărul de afișări e destul de mic. Explicația: prima pagină e foarte lungă și cuprinde numeroase titluri. Mărgărit a anunțat o schimbare la Inovația în Media, săptămâna trecută, să vedem dacă și cum se va modifica raportul. Dar, până una-alta, afișările nu sunt foarte importante la cifre mari de trafic, fiindcă volumul de publicitate e destul de redus în momentul de față, ceea ce dă un loading foarte mic la site-urile de top.

2. Marile grupuri clasice vin tare din urmă. Ca și referitor la alte piețe, și aici putem să ne dăm ochii peste cap pentru că mogulii papă internetul sau să ne bucurăm că forța investițională a acestora va crea un climat concurențial. Rezultatele BRAT ar fi fost simțitor diferite acum un an și cu totul altele acum doi ani,în sensul implicării “mogulilor”. Campionul ca număr de site-uri măsurate este nu Gazeta-Jurnalul-Antena, ci PubliMedia/Mediapro Interactiv/Crucișătorul, cu 39 de domenii. Desigur că lista nu e completă și că pe ea s-au înscris mai ales entitățile care sunt obișnuite să vândă reclamă, adică marii owneri de media clasică. Și, da, multe din site-urile respective sunt copii sortiți pieirii. O cantitate ca 39 dă totuși o măsură a interesului pe care îl are un Sârbu pentru internet. Probabil că pe termen mediu, marii proprietari de media vor obține rezultate. Creșterile de 60-70 la sută prognozate anul ăsta pentru veniturile de reclamă pe internet (de la 5,5 la 8-9 milioane) nu sunt suficiente pentru ca publisherii independenți să susțină o redacție independentă de dimensiuni mari, care înghite undeva spre 100.000 de euro pe lună (costuri de resurse umane, 100 de angați). Veniturile unui site de top 10 sunt undeva între 20 și 50.000 de euro pe lună, așa că a la longue independenții nu vor putea concura publisherii clasici pe terenul propriu, al producției de informație. Eu, dac-aș fi un independent cu ceva resurse, aș face Web 2.0. O poveste ca Trilulilu.ro sau Neogen.ro e mai greu de înțeles pentru experții din grupurile clasice, care știu să așeze frumos știri cizelate, la rând, după criterii tematice și de importanță. În plus, Web 2.0 înseamnă costuri mici cu resursele umane, cel puțin la un anumit nivel.

3. Sportul e o afacere pe internet. În lista BRAT se vede bine un pluton compact de site-uri de sport, pe locurile 9-12. Extensiile de brand ale lui Gusti Roman (stelisti.ro, violamania.ro, tolo.ro etc.) sunt puzderie și ele. Interesantă e diferența dintre ProSport.ro și GSP.ro: 33 de milioane și ceva de afișări la primul, față de 19 milioane la al doilea. La unici, ierarhia e inversată: vreo 650 de mii la GSP.ro și vreo 605 mii la ProSport.ro. Explicația plauzibilă e că Gusti Roman și-a trimis cititorii pe Stelisti.ro, Dinamovisti.ro, Violamania.ro și celelalte spinoff-uri. Dacă tragem linie și adunăm, socoteala iese, totuși, net în favoarea GSP+conexe.

4. A doua nișă (al doilea domeniu tematic) interesantă pe net pare a fi cea din zona bani-joburi. Avem Neogen puternic implicat în treaba asta, probabil ca și alte site-uri catch-all. Dar mai găsim pe lângă ele ClubAfaceri.ro, EJobs.ro și, surprinzător de bine la tirajul tipărit, Zf.ro. Putem face o socoteală grosieră și compara cele 830 de mii de vizite lunar cu cei vreo 300-350.000 de cumpărători ai ziarului din același interval. E o juxtapunere neriguroasă, dar care arată că poți avea succes pe un domeniu clar și cu un brand bun. PROTV.ro, de pildă, un site fără identitate clară, are numai 1,65 milioane de vizite pe lună, iar un jurnal cu Esca are un public care se duce spre un milion de telespectatori. La o singură ediție.

5. Cei mai mari doi brokeri de reclamă pe internet (ARBO, NetBridge/Boom) nu au rezultate spectaculoase. E-scoala.ro, de la NetBridge, vine pe locul 22 cu 297 de mii de unici. Dacă ar fi vorba de o expansiune recentă, aș spune, ca la marile grupuri clasice, că e un prim simptom de succes. Din câte știu, situația e însă relativ staționară. Să însemne asta că specializarea în content începe să bată dimensiunile mari ale business-ului de internet?

6. Zona luptei pentru supraviețuire. Un blog cu trafic bunicel, dar nu imens, ca Andreivochin.ro e mult peste site-uri în care s-au făcut investiții și care, posibil, sunt realizate de mai mult de un om. N-o să le nominalizez, ca respectivilor publisheri să nu le sară muștarul, vedeți și singuri în listă despre ce e vorba. Acolo e oarecum zona luptei pentru supraviețuire pe internet, fiindcă traficul nu prea poate fi vândut ca publicitate la un astfel de volum. Probabil că în acea zonă vom vedea în viitor nișe cu rate card mare, concepte sponsorizate și altele. Dar site-urile fără concept clar și cu mai putin de 20.000 de unici pe lună nu au șanse de supraviețuire pe termen lung.

Din nou – concluziile de mai sus reprezintă doar interpretări, realizate pe un top parțial. Vă invit și pe voi să spuneți ce credeți.

24 thoughts on “Primele cifre oficiale de trafic pe net: independenții stau foarte bine. Încă”

  1. Iulian, 2 observatii:

    – la Neogen nu s-au masurat vizitatorii din Firefox, din cauza unui mic bug (corectat intre timp), poate asta a fost motivul ca nu aparea ieri (nu stiu sigur);

    – Google este un influentator foarte puternic pe internetul romanesc, peste 90% din traficul Softpedia, ClubAfaceri si Roportal fiind generat de acesta mai curand decat de vizitele directe.

    succes.

  2. Calin F, de ce lasi sa se inteleaga altceva ?

    In comisia tehnica de la Brat s-a comunicat ca vizitatorii Neogen afectati de greseala programatorilor Neogen, vor fi extrapolati. (NU PIERDUTI)

    Google este un jucator ce nu poate fi ignorat de nimeni care are de-a face cu internetul, asa ca lasati odata expresiile de genul: “da, are multi vizitatori, DAR vin din Google”. Impresioneaza nestiutorii (ca sa nu zic prostii)

    Cand ai N-spe mii de afisari pe chat si site de dating e mai bine ?
    Cand trebuie sa gasesti o nenorocita de informatie pe un site de imobiliare si trebuie sa fiu expert in filtrari ti se pare ok ?

    http://stat.trafic.ro/stat/neogenro/top-pagini/zi/#stat

    Cand o sa ai 50% pe direct, ceva e in neregula la ora actuala; inseamna ca nu ai auzit de SEO.

    http://forum.softpedia.com/index.php?automodule=blog&blogid=1&showentry=1941

  3. GB, ai dreptate.

    Softpedia este deocamdata cel mai mare jucator din .ro, recunosc asta.

    si da, Google face parte din joc – un instrument pe care noi n-am stiut deocamdata sa-l folosim..

    succes si scuze pentru formularea tendentioasa 🙂

  4. – Google este un influentator foarte puternic pe internetul romanesc, peste 90% din traficul Softpedia, ClubAfaceri si Roportal fiind generat de acesta mai curand decat de vizitele directe.

    1. Calin, amandoi stim ca cifra oferita de tine este mai mult sau mai putin ireala.

    90% trafic din Google pentru Softpedia ? 🙂

    Come on, now. Nici prin cel mai fericit cosmar un site din top3 pe nisa lui, mondial, nu poate beneficia de 90% din totalul vizitelor, doar din Google.

    Astfel de site-uri cresc natural si sunt deja brand-uri astfel incat minim 10% ajung directi. 90+10 = 100. Deci Softpedia nu are vizite din referreri nu ? 🙂

    Disclaimer: Daca Softpedia are acum 90% trafic din Google, real si in contul de Google Analytics, eu ma las de meserie si vand covrigi, sau fac un contract cu Bogdan, sa ma invete si pe mine SEO din asta, ca sa vindem si la altii si sa devenim miliardari.

    Mai mult decat atat, ce este rau sa ai trafic din Google ? este cel mai targetat trafic posibil pe lumea asta, si inseamna ca esti un site cu o enorma vechime si valoare, daca reusesti sa aduni 1,4 milioane doar din Google.

    2. De ce va certati intre voi, si de ce te deranjeaza atat de mult ca ai iesit pe locul 2 ? Chiar daca aparent ar insemna o nedreptate si crezi ca merita-i locul 1, voi toti ati vrut BRAT si voi toti luptati pentru o statistica mai buna si mai corecta in ROmania nu ?

    De aceea si tu Calin, si tu Bogdan, si altii, ati iesit din Trafic si ati luat calea BRAT.

    PS: Nu uita ca Neogen are un target, Softpedia altul. Sunt convins ca studiile demografice vor arata si ele acest lucru.

    Cel putin pentru zona de download-uri, sunt foarte multi tehnici (Ca mine, ca voi) si si mai multi atehnici, care desi stiu ca pot gasi un software (sau stiu sigur ca l-au gasit pe site-ul X) pe site-ul X, tot il cauta pe Google.

    Cum exista si scenariul ca foarte multe brand name-uri au mai multe cautari din Google dupa brand-ul lor (Company name, http://www.company.com, http://www.company.com, company.com etc), decat au intrari directe.

    3. Iulian, Bogdan nu a fost atat de rau incat sa merite o avertizare. A fost doar vehement in afirmatiile lui.

    4. Calin, stii bine ca nu am lovit in tine aici deloc 🙂 Incerc sa vad the big picture doar.

  5. Cristi Mezei: 3. M-a deranjat “înseamnă că nu ai auzit de SEO”, dar acum mă gândesc că “tu”-ul ăla poate fi generic, nu Călin.

    Oricum, mă bucur că ați venit toți aici. Și că nu sunt obiecții la mica mea analiză. Plănuiesc s-o dezvolt într-un studiu de trenduri pe net, pentru CJI.

  6. Cristi: da. Într-un studiu PEW Internet project era deja evidențiat un grup al caprelor bătrâne de Net, pentru care glazura fenomenului a dispărut de mult. Se mai contrează pe chestii de-astea matematice, macro, cum se întâmplă aici, dar n-o să-i vezi exultând la ultimul gadget mobil.

  7. Recunosc ca nici eu nu ma asteptam ca Roportal sa fie asa sus in clasament si nu pot decat sa ma bucur.
    Softpedia era in fata si inainte de a iesi din trafic asa ca nu cred ca e o surpriza ca este in fata neogen.
    Eu de fiecare data cand intram pe Neogen eram uimit sa vad ca nu este nimic optimizat pe site. Stiu ca s-au bazat pe campanii de email-ing pentru a aduce vizitatorii dar optimizarea este un aspect care trebuie luat in calcul mai ales ca necesita timp pentru a isi face efectul.
    Noi oferim servicii de consultanta si sunt sigur ca si Cristi v-ar ajuta 🙂

    Cristi incearca sa treci la programul de zi iti pot spune ca ai randament mult mai mare dimineata.

    Am scris mai mult pe blog
    http://www.roportal.ro/discutii/blog/roportal/mesaj-2757.html

  8. Am o singura obiectie (deocamdata). La punctul 3. spui…

    “Dacă tragem linie și adunăm, socoteala iese, totuși, net în favoarea GSP+conexe”, cu referire la afisarile prosport.ro fata de gsp.ro. Io cam cred ca n-ai facut socoteala aia sau ai tras linia dar ai adunat gresit. 🙂 Calculatorul meu aduna asa:
    prosport.ro: 33.200.268
    gsp.ro+conexe: 31.235.457

    Deci o “mica” diferenta de aproape 2 milioane in favoarea prosport.ro, si nu “net in favoarea GSP+conexe”. Te rog doar altadata cand iti sustii mesajul cu date concrete, sa le si ai 🙂

  9. Lucian: nu mă gândisem la suma afișărilor, ci la faptul că au fost o serie întreagă de mini-lansări, ceea ce a creat ocazia unei comunicari pozitive ș.a.m.d. Cum însă tu ai luat-o așa, înseamnă că formularea e echivocă și în consecință, am tăiat-o.

    Tu ce domenii ai pus în GSP + conexe? Că asta-i altă știre.

  10. Domeniile pe care si le-au inscris la BRAT. Amuzant e ca si din aceste statistici fiecare extrage ce ii convine ca sa fie pe primul loc 🙂 Astfel ca sunt diferiti “lideri absoluti” ai internetului romanesc in acest moment! Apropo, care criteriu crezi ca ar trebui luat in seama primul: afisari, vizitatori sau unici? si de ce? intreb de criteriul de baza atit pt “statistica”, sa fie cit mai relevanta, cit mai ales pentru clientii de publicitate, tinand cont ca la ziare ii intereseaza audienta, nu tirajul/vanzarile dupa care facem noi in primul rand topul.

  11. Lucian: ai perfectă dreptate cu toți liderii internetului. Întrebarea ta cu criteriile e interesantă, eu cred că depinde de perspectivă.

    1. Dacă vorbim de business, criteriile sunt desigur cifra de afaceri și profitul. Profitul e de regulă mai important, însă pe piața actuală, care e incipientă, ne putem uita și la volum, adică cifra de afaceri, în ideea că investițiile actuale vor da profit peste x ani. Dacă ne legăm de statistici de audiență, profit sau cifră de afaceri înseamnă vânzări din bannere. Bannerele = preț net de publicitate + nr. afișări.

    Pare prin urmare că e bun cine are mai multe afișări (pagini servite), dar socoteala e alterată de faptul că site-urile mari au loading (număr de pagini cu bannere plătite) redus, din motiv de “atâta poate piața de reclamă pe internet în România”. HotNews e o chestie foarte profitabilă, de pildă, din motive de rate card mare, dar precum vezi numărul de afișări e mic, fiindcă o mare parte din conținut e pe foarte lunga primă pagină, deci publicul nu se plimbă prin secțiuni ca în alte site-uri.

    2. Din perspectivă jurnalistică sau, cum se zice pe internet, a producătorului de conținut, desigur că un criteriu de tip “cât mai mulți unici” e seducător, fiindcă asta înseamnă un public cât mai mare, numărat în oameni și nu în articole citite. Și aici mai e ceva legat tot de business. Lucrurile se discută, încă, oarecum la viitor. Pare-se că vor fi bani mulți pe site-uri și alte canale new media, cu toți norii care se adună. Din punctul ăsta de vedere, un grad mare de awareness e util. Știi despre diferențele din edițiile de print ale Gazetei Sporturilor și Pro Sport: cea dintâi pare că bate totdeauna pe cifre, dar scorul e oarecum egal, în funcție de ce iei în considerare – tiraj vândut, audiență… pe internet, lansările de tip Tolo.ro și mai știu eu ce sunt ocazii de comunicare și conturează brandul ca pe unul novator și așa mai departe. Cred că asta contează în momentul în care opinia comună e de genul “moa, au apărut chestiile alea numite bloguri, uite câte are cutare sau cutare”.

    Altfel zis, pe new media marketingul/brandul/reputația contează foarte tare, fiindcă există o caracteristică: conținutul se produce foarte ușor – chiar și cel de calitate, nu numai țâțele și înjurăturile. Cititorul face distincția doar prin awareness.

    Îmi pare rău că ți-am dat un răspuns încâlcit, dar mai simplu de-atât n-am putut.

  12. Pingback: Internet
  13. Am ajuns aici cautand chestii legate despre trafic.ro si daca tot am ajuns am citit despre ce e vb.

    Nu ma laud … las pe alti s’o faca, eu sunt unul singur, 2 maini (dupa cum ai spus, nu o armata de angajati)

    “In comisia tehnica de la Brat s-a comunicat ca vizitatorii Neogen afectati de greseala programatorilor Neogen, vor fi extrapolati. (NU PIERDUTI)”

    Sunt curios daca si cei de la trafic.ro vor extrapola vre-un email cu ceva scuze fata de traficul in minus cu care ma inzestrat ieri sau vor accepta tacit iesirea mea si a altor siteuri/bloguri personale din trafic.ro ?

    Cred ca s’au speriat ca’l detronez pe blogsport.ro … sa stea linistit, eu am renuntat la locul 1 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *