Premiile IPRA: Şcoli fără cafteală

Golden World Award, la categoria corporate social responsibility. Agenţia: Profile. Client: Polska Presse. Obiectivul: creşterea percepţiei de responsabilitate socială şi apropiere de comunitate a ziarelor locale. Urmări: cel puţin 10% din şcolile poloneze au găsit soluţii la problema violenţei.

16 ziare regionale din Polonia au publicat un număr de aproximativ 2000 de texte referitoare la violenţa în şcoli, aflată în creştere şi în ţara de origine a lui Ioan-Paul al II-lea. Pe baza unui studiu masiv, a fost stabilit un standard pentru “şcoli fără violenţă”, iar apoi 3000 de şcoli au răspuns apelului ziarelor, declarându-se conforme cu standardul. Primele articole au avut scopul de a informa, următoarele au constatat dacă şcolile fără violenţă sunt chiar fără violenţă.

Site-ul campaniei (www.szkolabezprzemocy.pl)

fara_violenta_in_scoli.jpg

Desfăşurarea de forţe e impresionantă. Pentru comparaţie, o campanie românească (Puiul Biosecurizat), executată de Tempo când cu gripa aviară, a avut mai puţin de 70 de articole în ziare – şi tot a părut masivă. Cele 2000 de texte nu au costat însă presa locală aproape nimic, fiindcă era vorba de propriul spaţiu editorial. În plus, pe lângă violenţa din şcoli, ziarele locale au de la sine o problemă în Est, datorită spiritului comunitar foarte slab. Ştim că pe-aici, prin Est, se zice că ce nu-i al tău nu-i al nimănui, nu există un sentiment al lui “noi”, poate din cauză de prea mult sau prea mulţi “noi” în timpul comunismului.

O ţară ca Olanda are o presă în care există inclusiv o opoziţie între titluri regionale şi titluri locale, de pildă. În România sau Polonia încă nu e cazul. Dacă Polska Presse şi partenerii ei (ulterior s-au raliat şi un alt grup de media şi unul de telecomunicaţii) ar fi realizat doar o acţiune ieftină, masivă şi percutantă, poate că i-am fi putut acuza de cinism. Cele 3000 de şcoli care au răspuns campaniei reprezintă însă 10% din sistemul de învăţământ polonez. Prin urmare, campania a indus o schimbare socială importantă, ceea ce e un motiv serios pentru premiu.

Post your thoughts