Premiile IPRA: Școli fără cafteală

Golden World Award, la categoria corporate social responsibility. Agenția: Profile. Client: Polska Presse. Obiectivul: creșterea percepției de responsabilitate socială și apropiere de comunitate a ziarelor locale. Urmări: cel puțin 10% din școlile poloneze au găsit soluții la problema violenței.

16 ziare regionale din Polonia au publicat un număr de aproximativ 2000 de texte referitoare la violența în școli, aflată în creștere și în țara de origine a lui Ioan-Paul al II-lea. Pe baza unui studiu masiv, a fost stabilit un standard pentru “școli fără violență”, iar apoi 3000 de școli au răspuns apelului ziarelor, declarându-se conforme cu standardul. Primele articole au avut scopul de a informa, următoarele au constatat dacă școlile fără violență sunt chiar fără violență.

Site-ul campaniei (www.szkolabezprzemocy.pl)

fara_violenta_in_scoli.jpg

Desfășurarea de forțe e impresionantă. Pentru comparație, o campanie românească (Puiul Biosecurizat), executată de Tempo când cu gripa aviară, a avut mai puțin de 70 de articole în ziare – și tot a părut masivă. Cele 2000 de texte nu au costat însă presa locală aproape nimic, fiindcă era vorba de propriul spațiu editorial. În plus, pe lângă violența din școli, ziarele locale au de la sine o problemă în Est, datorită spiritului comunitar foarte slab. Știm că pe-aici, prin Est, se zice că ce nu-i al tău nu-i al nimănui, nu există un sentiment al lui “noi”, poate din cauză de prea mult sau prea mulți “noi” în timpul comunismului.

O țară ca Olanda are o presă în care există inclusiv o opoziție între titluri regionale și titluri locale, de pildă. În România sau Polonia încă nu e cazul. Dacă Polska Presse și partenerii ei (ulterior s-au raliat și un alt grup de media și unul de telecomunicații) ar fi realizat doar o acțiune ieftină, masivă și percutantă, poate că i-am fi putut acuza de cinism. Cele 3000 de școli care au răspuns campaniei reprezintă însă 10% din sistemul de învățământ polonez. Prin urmare, campania a indus o schimbare socială importantă, ceea ce e un motiv serios pentru premiu.

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *