Premiile TV mania ca pretext de analiză: câştigă PRO sau pierde Antena?

Ultimele Premii TV mania, care s-au dat acum o săptămână, reflectă destul de bine situaţia din piaţa TV a momentului. PRO TV şi Acasă TV au luat cinci “linguri de pantofi” din cele zece oficiale, iar Antena 1 a rămas de data asta fără nimic. Cel care a salvat oarecum onoarea grupului Voiculescu a fost… Mihai Gâdea, cu premiul pentru talk-show, de la Antena 3. Lista celor zece premii e aici, dar nu de ea vreau să mă leg, ştirea e veche de o săptămână.

Un lucru care ne-a preocupat pe noi, cei din juriul care a făcut nominalizările, în ultimii ani, era faptul că prea puţine se schimbă de la un an la altul. Motivul: după nominalizările noastre, premiile propriu-zise le dau cititorii, prin vot. “TV mania” face parte dintr-un grup care nu are şi televiziune (dacă nu scocotim cele 25% deţinute de Ringier la Kanal D, care nu prea contează), aşa că premisele de imparţialitate şi relevanţă există.

Andreea Esca

Andreea Esca s-a prezentat în persoană ca să ia al şaptelea premiu al Ştirilor PRO TV

Noutatea nu e că Andreea Esca a plecat acasă cu o distincţie. E adevărat, poate că PRO TV are afinităţi cu cititorii revistei, care sunt şi ei din categoria 18-49, urban, bla, bla, raportat la piaţa ghidurilor TV. Dar în anii trecuţi, Antena 1 mai primea câte ceva. De fapt, ce s-a întâmplat în ultimul timp, pe genuri tv?

Ştirile PRO TV s-au distanţat de Observator. Jurnalul prezentat de Andreea Esca e la al şaptelea an în care ia premiu, dar de data asta nu e loc de discuţii. A fost un an de cădere pentru ştirile de 19.00 de la Antena 1, unde Alina Petrescu a luat fără succes locul lui Mîndruţă şi Stoicescu, după care Andreea Berecleanu a adus numai un uşor reviriment; deşi e mult mai potrivită pentru format, problemele de producţie sunt greu de surmontat şi cifrele dovedesc că Intact nu a găsit o soluţie pentru managementul editorial. Deocamdată, Observatorul defilează pe la 5 puncte şi ceva, în timp ce în noiembrie, Ştirile PRO TV au depăşit 10 puncte.

Cătălin Măruţă îi bate pe Mădălin Ionescu şi Simona Gherghe. O altă inconsecvenţă a Antenei: după ce, iniţial, Ionescu îl făcuse pe Măruţă să îşi schimbe abordarea, a dispărut din schemă, pare-se în urma unor neînţelegeri cu Sorin Alexandrescu, director executiv. Venită în locul lui Ionescu, Simona Gherghe reuşeşte să păstreze un acceptabil loc 2, dar nu prea pare să ameninţe liderul. PRO-ul are un avantaj mai mic decât la ştirile care urmează după cele două emisiuni, dar la felul cum arată acum lucrurile, nu se prea văd probleme la orizont. În plus, access-ul, adică intervalul dinaintea ştirilor, nu e chiar vaca de muls a televiziunilor din punct de vedere bani din publicitate; el contează doar fiindcă asigură o bună lansare ştirilor de prime-time, or cu toate că scorul Gherghe-Măruţă e relativ strâns, aţi văzut mai sus ce face Observatorul faţă de Ştirile Escăi.

“Dansez pentru tine” nu are probleme. “Te pui cu blondele” (Antena 1) sau “Odată-n viaţă” (TVR 1) au fost contracandidaţi destul de serioşi la Divertisment, dar diferenţa se vede cu ochiul liber. PRO TV are, din nou, o emisiune, de data asta un format-fanion, care face diferenţa.

Cele mai sexi staruri (femeie şi bărbat). Deşi premiile se duc tot la PRO (Iulia Vântur de la “Dansez” şi Radu Vâlcan de pe Acasă), aici apar indicii de involuţie faţă de anii trecuţi. Majoritatea nominalizaţilor, de ambe sexe, apar prin telenovele şi altele asemenea. Epoca în care Andreea Marin, Mihaela Rădulescu, Mircea Radu, Andreea Raicu aveau şi emisiuni majore, şi veleităţi de sex simboluri a cam apus. Rolul ornamental al Iuliei Vântur la “Dansez pentru tine” nu se pune, la fel cum Cabral e ca măgaru-ntre oi în colecţia de blonde şi metrosexuali de telenovelă nominalizaţi.

Până aici, PRO TV arată ca o televiziune care conduce fără probleme în trei puncte-cheie ale grilei săptămânale: access (Măruţă), ştiri de prime-time şi emisiunea-fanion de divertisment, de vineri. Vă mai vin în cap alte producţii puternice ale PRO TV? Probabil că nu, şi aveţi dreptate. Producţiile respective nu prea există. Cu o grilă economicoasă – şi care-ar fi fost de-a dreptul precară într-o ţară cu o televizune publică puternică, dar bineînţeles că nu e cazul TVR 1, aflat de-abia la începutul unei tranziţii spre ceva posibil mai reprezentativ -, PRO TV reuşeşte să-şi asigure leadership-ul în sloturile-cheie legate de producţie locală. Filmele şi UEFA ChampionsEuropa League au mers bine şi ele, aşa că Premiile TV Mania atestă statutul de lider al PRO TV. Există şi ameninţări pentru acest post?

Satiră şi serial: câştigă neverosimil Prima. Cârcotaşii au bătut Divertisul şi “Trăsniţi”, “Moştenirea” de pe PRO TV. E drept, “Cronica cârcotaşilor” are în ultima vreme jumătate din ratingul Divertis, dar votul cititorilor “TV mania” e altceva decât o măsurătoare. El poate fi interpretat în ideea că PRO TV încă nu a găsit o soluţie “glorioasă” pentru duminică seara şi nici nu a reuşit să pună în grilă un serial major. Însă PRO TV nu prea are nevoie nici de una, nici de alta. Pe criză, micul avantaj obţinut în general de Divertis e suficient. Nu are niciun rost să investeşti mai mult într-un program atâta timp cât nu există publicitate din care să-ţi acoperi costurile. Iar al doilea eşec PRO, un serial TV care să merite acest nume, e o afacere cu atât mai dificilă. Până acum, pe piaţa românească au apărut ori sitcomuri schematice cu irizaţii de imbecilitate, controversate eventual din motive de manelizare, ori telenovele care nu pot aspira la un anume gen de omologare. “Băieţi buni” a fost o promisiune neîndeplinită.

Ce se va întâmpla la anul? Sensul Premiilor TV mania din acest an, adică al ediţiei numărul zece, e destul de clar: nu atât victorie zdrobitoare a PRO TV, cât probleme la Antena 1. Pe piaţa TV de la noi s-ar putea întâmpla în anii următori două lucruri interesante: apariţia din exterior unui challenger pentru PRO TV şi revirimentul televiziunii publice. Intact Media Group e într-un moment în care ar trebui să îşi schimbe radical mentalitatea de business, prin utilizarea unor manageri de media profesionişti şi, eventual, o tranzacţie de felul celei ratate acum câţiva ani, cu RTL. Deocamdată, însă, grupul Voiculescu pare a o fi luat în direcţia contrară, în care oamenii din categoria Sorin Oancea-Laurenţiu Ionete-Mihai Craiu dispar din schemă şi încep să conteze tot mai mult micro-realizatorii plini de simţire politică adecvată din clasa Mihai Gâdea. Or aceştia n-ar avea de ce şi cum să piardă la categorii la care sunt concuraţi de personaje nu doar dizgraţioase, ci şi terne, gen Oana Stancu sau Andreea Creţulescu, care navighează în barca deocamdată găurită rău a Realităţii TV. Dacă ne gândim din nou la cele patru tururi de alegeri care vor avea loc în trei ani (2012, 2013, 2014), putem presupune de ce.

Cu privire la televiziunile nou-anunţate sau cu schimbări substanţiale în management, e greu de spus ceva. Lucruri de factura 10 TV, Adevărul TV sau B 1 TV cu Sorin Oancea la cârmă au un traseu incert, la fel ca şi Realitatea TV în formula BBC, cea pe care spune că vrea s-o implementeze Stelian Tănase. Cert e doar că Sebastian Ghiţă-Asesoft va “cotiza” şi, de fapt, a şi început să plătească o parte din furnizorii la care Realitatea Media avea datorii, deci televiziunea lansată pe vremuri de Prigoană va apuca aniversarea de 10 ani. Kanal D şi-ar putea schimba proprietarul, separat de grupul-mamă sau împreună cu acesta, în timp ce Prima TV pare a avea nevoie de cineva care să-i sufle în cărbuni, dar proprietarul, deşi se numeşte ProSiebenSat.1, nu prea pare a fi afectat de ceea ce merge prost.

Interesant e dacă şi cum implicarea RCS-RDS în 10 TV va fi urmată de investiţii în zonele de mainstream ale celorlalţi furnizori de semnal (Romtelecom şi UPC). Deocamdată, providerii încearcă să se diferenţieze doar în zona canalelor de sport, film etc., unde fiecare vine cu o ofertă alternativă. E vorba însă de nişte, eventual din clasa pay TV. Sumele substanţiale aflate în joc pe piaţa de cablu-DTH ar putea avea consecinţe importante în zona TV.

P.S.: Anul trecut am insistat pentru decernarea unor premii speciale, care să recompenseze lucruri cu mai puţină popularitate, dar interesante din punct de vedere audiovizual. Anul acesta, au luat Replay de pe TVR 2 şi HBO, pentru „Lumea văzută de Ion B.” şi seria de documentare româneşti „Circul vesel”, „Victoria” etc. Mai multe de la gală vedeţi aici.

Tot săptămâna trecută, mie unuia mi-a făcut plăcere să ofer premiul pentru reality show, care a revenit Prima TV pentru “Cireaşa de pe tort”, firesc faţă de modul cum îşi construieşte postul respectiv identitatea din astfel de producţii.

special_tvmania_2010

Post your thoughts