Premiile TV mania ca pretext de analiză: câștigă PRO sau pierde Antena?

Ultimele Premii TV mania, care s-au dat acum o săptămână, reflectă destul de bine situația din piața TV a momentului. PRO TV și Acasă TV au luat cinci “linguri de pantofi” din cele zece oficiale, iar Antena 1 a rămas de data asta fără nimic. Cel care a salvat oarecum onoarea grupului Voiculescu a fost… Mihai Gâdea, cu premiul pentru talk-show, de la Antena 3. Lista celor zece premii e aici, dar nu de ea vreau să mă leg, știrea e veche de o săptămână.

Un lucru care ne-a preocupat pe noi, cei din juriul care a făcut nominalizările, în ultimii ani, era faptul că prea puține se schimbă de la un an la altul. Motivul: după nominalizările noastre, premiile propriu-zise le dau cititorii, prin vot. “TV mania” face parte dintr-un grup care nu are și televiziune (dacă nu scocotim cele 25% deținute de Ringier la Kanal D, care nu prea contează), așa că premisele de imparțialitate și relevanță există.

Andreea Esca

Andreea Esca s-a prezentat în persoană ca să ia al șaptelea premiu al Știrilor PRO TV

Noutatea nu e că Andreea Esca a plecat acasă cu o distincție. E adevărat, poate că PRO TV are afinități cu cititorii revistei, care sunt și ei din categoria 18-49, urban, bla, bla, raportat la piața ghidurilor TV. Dar în anii trecuți, Antena 1 mai primea câte ceva. De fapt, ce s-a întâmplat în ultimul timp, pe genuri tv?

Știrile PRO TV s-au distanțat de Observator. Jurnalul prezentat de Andreea Esca e la al șaptelea an în care ia premiu, dar de data asta nu e loc de discuții. A fost un an de cădere pentru știrile de 19.00 de la Antena 1, unde Alina Petrescu a luat fără succes locul lui Mîndruță și Stoicescu, după care Andreea Berecleanu a adus numai un ușor reviriment; deși e mult mai potrivită pentru format, problemele de producție sunt greu de surmontat și cifrele dovedesc că Intact nu a găsit o soluție pentru managementul editorial. Deocamdată, Observatorul defilează pe la 5 puncte și ceva, în timp ce în noiembrie, Știrile PRO TV au depășit 10 puncte.

Cătălin Măruță îi bate pe Mădălin Ionescu și Simona Gherghe. O altă inconsecvență a Antenei: după ce, inițial, Ionescu îl făcuse pe Măruță să își schimbe abordarea, a dispărut din schemă, pare-se în urma unor neînțelegeri cu Sorin Alexandrescu, director executiv. Venită în locul lui Ionescu, Simona Gherghe reușește să păstreze un acceptabil loc 2, dar nu prea pare să amenințe liderul. PRO-ul are un avantaj mai mic decât la știrile care urmează după cele două emisiuni, dar la felul cum arată acum lucrurile, nu se prea văd probleme la orizont. În plus, access-ul, adică intervalul dinaintea știrilor, nu e chiar vaca de muls a televiziunilor din punct de vedere bani din publicitate; el contează doar fiindcă asigură o bună lansare știrilor de prime-time, or cu toate că scorul Gherghe-Măruță e relativ strâns, ați văzut mai sus ce face Observatorul față de Știrile Escăi.

“Dansez pentru tine” nu are probleme. “Te pui cu blondele” (Antena 1) sau “Odată-n viață” (TVR 1) au fost contracandidați destul de serioși la Divertisment, dar diferența se vede cu ochiul liber. PRO TV are, din nou, o emisiune, de data asta un format-fanion, care face diferența.

Cele mai sexi staruri (femeie și bărbat). Deși premiile se duc tot la PRO (Iulia Vântur de la “Dansez” și Radu Vâlcan de pe Acasă), aici apar indicii de involuție față de anii trecuți. Majoritatea nominalizaților, de ambe sexe, apar prin telenovele și altele asemenea. Epoca în care Andreea Marin, Mihaela Rădulescu, Mircea Radu, Andreea Raicu aveau și emisiuni majore, și veleități de sex simboluri a cam apus. Rolul ornamental al Iuliei Vântur la “Dansez pentru tine” nu se pune, la fel cum Cabral e ca măgaru-ntre oi în colecția de blonde și metrosexuali de telenovelă nominalizați.

Până aici, PRO TV arată ca o televiziune care conduce fără probleme în trei puncte-cheie ale grilei săptămânale: access (Măruță), știri de prime-time și emisiunea-fanion de divertisment, de vineri. Vă mai vin în cap alte producții puternice ale PRO TV? Probabil că nu, și aveți dreptate. Producțiile respective nu prea există. Cu o grilă economicoasă – și care-ar fi fost de-a dreptul precară într-o țară cu o televizune publică puternică, dar bineînțeles că nu e cazul TVR 1, aflat de-abia la începutul unei tranziții spre ceva posibil mai reprezentativ -, PRO TV reușește să-și asigure leadership-ul în sloturile-cheie legate de producție locală. Filmele și UEFA ChampionsEuropa League au mers bine și ele, așa că Premiile TV Mania atestă statutul de lider al PRO TV. Există și amenințări pentru acest post?

Satiră și serial: câștigă neverosimil Prima. Cârcotașii au bătut Divertisul și “Trăsniți”, “Moștenirea” de pe PRO TV. E drept, “Cronica cârcotașilor” are în ultima vreme jumătate din ratingul Divertis, dar votul cititorilor “TV mania” e altceva decât o măsurătoare. El poate fi interpretat în ideea că PRO TV încă nu a găsit o soluție “glorioasă” pentru duminică seara și nici nu a reușit să pună în grilă un serial major. Însă PRO TV nu prea are nevoie nici de una, nici de alta. Pe criză, micul avantaj obținut în general de Divertis e suficient. Nu are niciun rost să investești mai mult într-un program atâta timp cât nu există publicitate din care să-ți acoperi costurile. Iar al doilea eșec PRO, un serial TV care să merite acest nume, e o afacere cu atât mai dificilă. Până acum, pe piața românească au apărut ori sitcomuri schematice cu irizații de imbecilitate, controversate eventual din motive de manelizare, ori telenovele care nu pot aspira la un anume gen de omologare. “Băieți buni” a fost o promisiune neîndeplinită.

Ce se va întâmpla la anul? Sensul Premiilor TV mania din acest an, adică al ediției numărul zece, e destul de clar: nu atât victorie zdrobitoare a PRO TV, cât probleme la Antena 1. Pe piața TV de la noi s-ar putea întâmpla în anii următori două lucruri interesante: apariția din exterior unui challenger pentru PRO TV și revirimentul televiziunii publice. Intact Media Group e într-un moment în care ar trebui să își schimbe radical mentalitatea de business, prin utilizarea unor manageri de media profesioniști și, eventual, o tranzacție de felul celei ratate acum câțiva ani, cu RTL. Deocamdată, însă, grupul Voiculescu pare a o fi luat în direcția contrară, în care oamenii din categoria Sorin Oancea-Laurențiu Ionete-Mihai Craiu dispar din schemă și încep să conteze tot mai mult micro-realizatorii plini de simțire politică adecvată din clasa Mihai Gâdea. Or aceștia n-ar avea de ce și cum să piardă la categorii la care sunt concurați de personaje nu doar dizgrațioase, ci și terne, gen Oana Stancu sau Andreea Crețulescu, care navighează în barca deocamdată găurită rău a Realității TV. Dacă ne gândim din nou la cele patru tururi de alegeri care vor avea loc în trei ani (2012, 2013, 2014), putem presupune de ce.

Cu privire la televiziunile nou-anunțate sau cu schimbări substanțiale în management, e greu de spus ceva. Lucruri de factura 10 TV, Adevărul TV sau B 1 TV cu Sorin Oancea la cârmă au un traseu incert, la fel ca și Realitatea TV în formula BBC, cea pe care spune că vrea s-o implementeze Stelian Tănase. Cert e doar că Sebastian Ghiță-Asesoft va “cotiza” și, de fapt, a și început să plătească o parte din furnizorii la care Realitatea Media avea datorii, deci televiziunea lansată pe vremuri de Prigoană va apuca aniversarea de 10 ani. Kanal D și-ar putea schimba proprietarul, separat de grupul-mamă sau împreună cu acesta, în timp ce Prima TV pare a avea nevoie de cineva care să-i sufle în cărbuni, dar proprietarul, deși se numește ProSiebenSat.1, nu prea pare a fi afectat de ceea ce merge prost.

Interesant e dacă și cum implicarea RCS-RDS în 10 TV va fi urmată de investiții în zonele de mainstream ale celorlalți furnizori de semnal (Romtelecom și UPC). Deocamdată, providerii încearcă să se diferențieze doar în zona canalelor de sport, film etc., unde fiecare vine cu o ofertă alternativă. E vorba însă de niște, eventual din clasa pay TV. Sumele substanțiale aflate în joc pe piața de cablu-DTH ar putea avea consecințe importante în zona TV.

P.S.: Anul trecut am insistat pentru decernarea unor premii speciale, care să recompenseze lucruri cu mai puțină popularitate, dar interesante din punct de vedere audiovizual. Anul acesta, au luat Replay de pe TVR 2 și HBO, pentru „Lumea văzută de Ion B.” și seria de documentare românești „Circul vesel”, „Victoria” etc. Mai multe de la gală vedeți aici.

Tot săptămâna trecută, mie unuia mi-a făcut plăcere să ofer premiul pentru reality show, care a revenit Prima TV pentru “Cireașa de pe tort”, firesc față de modul cum își construiește postul respectiv identitatea din astfel de producții.

special_tvmania_2010
Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *