Piața TV se schimbă mai tare ca oricând în primăvara asta. De ce și cum?

Sales party-ul Prima TV, de aseară, e o ocazie ca să ne uităm puțin la reconfigurarea pieței TV din această primăvară. Schimbările de la PRO TV și ofensiva (re)începută de Antena 1 sunt deja cunoscute, dar întregul peisaj arată foarte interesant: schimbări importante, însă cu resuscitarea unor hituri de altă dată. Veți vedea că e vorba mai degrabă de un trend decât de haos și care-s șansele de reușită și caveat-urile unei asemenea reconfigurări.

O să-ncep chiar cu Prima. Am fost la sales party fiindcă sunt implicat în proiectul TV al Times New Roman, care e o poveste care durează cel puțin din primăvara-vara trecută, când Ana-Maria le-a făcut bunilor noștri prieteni un pilot. N-o să spun acum despre cele două emisiuni Times New Roman de week-end mai multe, fiindcă vorbim de tot contextul de piață. Singurul lucru pe care vreau să-l rețineți în momentul ăsta e că e un format original, nou, care nu seamănă cu celelalte emisiuni de umor de la noi. Ok, luați-o dacă vreți și ca pe un disclaimer, vorbesc despre o piață în care sunt implicat, bla, bla.

Restul grilei Prima e foarte axată pe comedy. Există “Mondenii”, Mihai Bendeac a reapărut în peisaj (a urcat aseară pe scenă la momentul Times New Roman, în care a pretins că e Eftimie, că veni vorba, dar vă jur că nu e-n echipa noastră :-)), e anunțat Florin Călinescu cu “Chestiunea Zilei”, pentru toamnă, “Trăsniții” și “Cârcotașii” continuă. Matinalul e cu un stand-up comedian, Micuțu, iar numele lui Andrei Boncea, colaborator al lui Adrian Sârbu încă de la începuturile PRO TV, se leagă de o nouă formulă “Mondenii”, dar și de un sitcom, “Dolce Vita”.

Sper că n-am omis pe nimeni, dar oricum, cu comedy ca fir roșu și ambiții de top (“Vrem să promovăm în Divizia A“, spune Cristian Burci), Prima înseamnă o formulă atipică. Dacă ar exista și un serial de animație, aș spune că e ceva care seamănă mai degrabă cu Comedy Central, un canal de cablu faimos, colecționar de Emmies, dar nu o televiziune comercială de locul I-III. E ăsta un pariu logic? Pe o piață ca aceea românească, unde, probabil, au șanse de profit doar primele două clasate, ar părea că nu. Însă, până acum, la vârf aveam două posturi care semănau prin părțile esențiale, PRO TV și Antena 1, iar un efort de diferențiere poate fi justificat, așa cum a arătat experiența Kanal D. Numitorul comun PRO-Antena 1 era dat de talent show-uri, știrile de la 19.00 și access, unde Măruță și Gherghe făceau/fac cam același lucru. Diferența PRO-Antenă se vedea doar în slotul de după ora 22.00, unde PRO-ul pro-pune seriale, iar Antena, un late night autohton (în lipsă de alt eufemism), Capatos. Or grija pentru diferențiere se vede peste tot în grila Prima – ar mai fi de adăugat și “Ce gândesc femeile”, în access, care pare, cel puțin ca titlu, altfel decât “La Măruță” și “Acces direct”. Asemănătoare cu Antena (și Kanal D) e doar emisiunea mondenă a Click!, programată probabil după ora 22.00.

Oricât de vechi-familiar sună câteva dintre numele pe care le-am amintit legat de Prima, relansarea din 15 martie va fi, cu alte cuvinte, un experiment de urmărit.

Bun, dar ce face PRO-ul? Pe Facebook apar poze de la filmările “Master Chef”, “Românii au talent” – megahitul ultimelor sezoane – începe chiar astă seară, “Las fierbinți” s-a întors deja. PRO TV a mai lansat, ieri, “O săptămână nebună”, un sitcom plasat după “Las fierbinți”, care a mers bine la primul episod (lider de piață).

“O săptămână nebună” vinde distribuția cu actori consacrați și legătura cu echipa “Las fierbinți”

În rest, grila PRO TV conține cam ceea ce ne putem aștepta. Interesantă preocuparea PRO pentru ziua de joi, cea pe care Dan Negru a dominat-o cu “Next Star” în sezonul trecut, la Antena 1. Am făcut, cu Ana-Maria, În țara minunilor pe TVR 2, la concurență cu el, și încă mă ustură căderea la jumătate a ratingului care se întâmpla de fiecare dată la 20.30, când intra Negru.

Ar mai fi de adăugat o informație “pe surse” despre reinventarea “La bloc”, hitul de altădată, dar o consemnez mai mult ca să fac, mai la vale, o contabilizare a revenirilor pe sticlă.

Una peste alta, PRO TV își continuă strategia constând într-o grilă fixă, cu show-uri puține și atent alese, poate ceva mai pauperă decât în sezoanele trecute, date fiind rezultatele financiare proaste din ultimii ani și plecarea lui Adrian Sârbu din fruntea companiei. Odată cu fondatorul, nu numai Andrei Boncea, ci și o bună parte dintre oamenii de bază au ieșit din schema PRO. Interesantă, în contextul nostru, e informația despre plecarea Mariei Apostol, omul care ținea în mână comunicarea postului, ceea ce pune un semn de întrebare lângă strategia de PR a PRO-ului, altădată legendară și aproape echivalent al star systemului PRO. Totuși, PRO-ul e în continuare lider de piață și se poate baza liniștit pe marketing de retenție și conversie, adică on-air promo. Publicații “prietene” nu mai există, oricum, în grup.

Plecările din PRO ne duc firesc la următorul subiect, Antena 1 și achizițiile ei. Cea mai interesantă e aceea a Serviciului Român de Comedie, încă neconfirmată oficial. Se adaugă un alt format PRO resuscitat, “Vacanța mare”, cel care a trecut și pe la Kanal D, dar fără să facă furori. De show se ocupă Iura Luncașu, fost regizor de seriale tot la PRO, cel care face și iComedy fără Mihai Bendeac, dar cu Daniel Buzdugan, Șerban Pavlu și Cătălin Bordea. Pe lista de achiziții a Antenei 1 mai e dat și premiatul Horia Vârlan, ex-“Cireașa de pe tort” (Prima, va prelua Dezbrăcatu), unde se zice că va fi implicat în ceva numit JuniorChef, un cooking talent show cu copii. Printre informațiile vehiculate de presă e și un nou show cu Delia Matache, dar posibil din toamnă.

Dacă nu greșesc eu, Antena 1 pare a investi în programming într-un moment în care PRO TV reduce motoarele. Postul fondat de Dan Voiculescu atacă de mai mulți ani poziția liderului prin diferite formate. De aici rezultă o grilă mai bogată, dar entropică și fără leadershipul dorit, grilă care se învârte în jurul show-urilor prezentate de Dan Negru ca principal hit de divertisment. În orice caz, orice challenger din România trebuie să facă eforturi de programming local (includ și adaptări) pentru ca să poată concura cu filmele PRO, livrate pe bandă de acționarul dominant, Time-Warner.

Cea de-a patra televiziune cu ambiții majore, Kanal D, e și cea mai previzbilă, până în momentul de față. Singurul lucru pe care l-am găsit cu privire la acest sezon e revenirea lui Suleyman, odată pe săptămână, marțea (a început ca lider săptămâna asta). Rămâne să vedem dacă și ce noutăți există, fiindcă grilele se lansează până spre jumătatea lui martie. Dar, în cazul unei televiziuni în creștere, nici nu e cazul să faci mari schimbări, mai ales că Prima pare a ataca un segment cu totul diferit, iar programele care se plimbă între PRO TV și Antena 1 nu afectează strategia postului turcesc.

Concluzia: televiziunea de mainstream se schimbă în România substanțial în această primăvară, dar, în mod curios, schimbarea are iz de restaurație. Restaurație e la Prima cu revenirea lui Cristian Burci, fondatorul, dar și cu reinventarea “Chestiunii Zilei”. Dacă “La bloc” e confirmat la PRO TV, putem spune același lucru, iar “Vacanța Mare” e un alt exemplu de brand/format scos după multă vreme din hibernare. Acest gen de abordare pare unul de criză, lipsit de fantezie, însă trebuie să ținem cont de faptul că multe emisiuni de la noi au dispărut prematur de pe post – și aici mă refer în primul rând la “Chestiunea Zilei” – iar ciclul de viață al vedetelor, mai puțin un supraviețuitor ca Negru, a fost al naibii de scurt. Epoca de glorie a televiziunii de la noi s-a sfârșit pe undeva prin 2001-2002, când România a intrat în zodia PSD.  Au urmat ani în care vedetele propriu-zise au fost înlocuite, treptat, de clovni violenți gen Mircea Badea sau Radu Banciu, personaje demi-mondene ca Dan Capatos și Cătălin Măruță sau realizatori controversați ca Mihai Gâdea. După ei au venit talent-show-urile, care au adus “sincronismul” și glam-ul global în grilele autohtone, dar sunt, prin natura lor, programe colective, cu mai multe personaje și roluri (prezentatori, jurați, concurenți). Ceea ce se întâmplă în acest sezon înseamnă în orice caz o întoarcere la creativitatea și know-how-ul autohton, chiar dacă aceasta coexistă cu ingredientele internaționale. Eu unul m-aș bucura, fie și numai pentru propriul buzunar, dacă unele din schimbările de mai sus ar fi pe placul vostru, al publicului. Aș fi preferat să văd pe lista de mai sus mai multe noutăți propriu-zise/încercări curajoase ca Times New Roman-ul nostru sau sitcomul nou de pe PRO TV, dar chiar și așa, vin vremuri interesante.


Promo de post Antena 1 de la lansarea grilei de primăvară din 2002. Mai țineți minte cât de simpatică era televiziunea în acei ani? Inclusiv cea a lui Dan Voiculescu

P.S.: M-am lungit deja destul, așa că trec rapid peste alte două subiecte. Apariția lui Andrei Boncea la Prima TV sugerează că anul acesta, Adrian Sârbu și oamenii plecați din PRO nu vor lansa o nouă televizune (pare-mi-se există și clauze contractuale în acest sens). Am putea asista în schimb la nașterea unei case de producție/furnizor de conținut transmedia acolo. La TVR, venirea lui Stelian Tănase înseamnă apariția unor formate din clasa talk (Dinescu, Cristoiu), dar eu unul nu cred, așa cum am spus-o de atâtea ori, în modelul BBC pentru TVR. Sunt curios, oricum, ce se va întâmpla cu intențiile de majorare a taxei TV.

Post your thoughts