Piaţa de media în 2012: show-uri globale, concentrări şi fragmentări

Pe site-ul The Industry puteţi găsi articolele din care am compus cover story-ul referitor la piaţa de media în 2012. Ideea generală e că piaţa de publicitate va fi într-o scădere de câteva procente faţă de 2011 (adică undeva sub 300 de milioane în total), deci nu va influenţa decisiv evoluţia segmentelor mass media. Am vorbit mai ales despre televiziune (grosul business-ului), print (scădere mare în anii trecuţi, dar lucruri interesante de spus) şi digital (creştere care nu propulsează neapărat business-ul, veţi vedea de ce). Mai exact:

  • TELEVIZIUNE. Dinamica e dată de show-urile mari în care PRO şi Antena continuă să investească. Primii anunţaseră deja cu câteva luni în urmă MasterChef, Intactul a dezvăluit mai recent achiziţia So You Think You Can Dance. Sunt veşti bune, fiindcă după ce X Factor a performat sub filmele de la PRO TV, iar Vocea României a fost de două ori sub Dan Negru, puteam rămâne fără acest gen de formate. La televiziuni de ştiri, am numărat şapte la data scrierii articolului, între timp a apărut şi Naşul TV. Nu mai comenetez.
  • PRINT. Jalea e pe terminate, deşi punctul unde se va opri căderea Adevărului e imprevizibil. Piaţa de publicitate e undeva între 25 şi 30 de milioane, ceva mai puţin decât anul trecut, dar nu vorbim de o înjumătăţire sau ceea ce s-a întâmplat din 2008 încoace. Stau în picioare două tabloide şi două ziare serioase. Cătălin Tolontan spuneîn 2011, Gazeta Sporturilor şi Ziarul financiar au făcut profit. Şi că tableta nu contează în chip de centru de profit în 2012. Pe de altă parte, achiziţia de către Ringier a Edipresse dă forma pieţei de reviste din următorii ani. Va urma cu siguranţă o reducere a numărului de titluri, dar după povestea cu Ringier şi Edipresse, probabil că e cea mai blândă posibil.
  • DIGITAL. Aici se tot vorbeşte de creşteri, s-au vehiculat chiar în jur de 35 de milioane faţă de 20 în anii trecuţi. Nu e vorba însă de aceiaşi bani, adică de bannere/display ad, ci de noi tipuri de comunicare, de la contextual la campanii pe Facebook. Prin urmare veniturile mai multe se distribuie între jucători şi mai mulţi şi asta creează un efect de fragmentare, care riscă să ducă de gard un număr de prăvălii de online cu brand şi realizări.

Ar mai fi şi altele de spus, dar vă invit încă odată să le citiţi pe site-ul revistei.

Post your thoughts