Piața de media în 2012: show-uri globale, concentrări și fragmentări

Pe site-ul The Industry puteți găsi articolele din care am compus cover story-ul referitor la piața de media în 2012. Ideea generală e că piața de publicitate va fi într-o scădere de câteva procente față de 2011 (adică undeva sub 300 de milioane în total), deci nu va influența decisiv evoluția segmentelor mass media. Am vorbit mai ales despre televiziune (grosul business-ului), print (scădere mare în anii trecuți, dar lucruri interesante de spus) și digital (creștere care nu propulsează neapărat business-ul, veți vedea de ce). Mai exact:

  • TELEVIZIUNE. Dinamica e dată de show-urile mari în care PRO și Antena continuă să investească. Primii anunțaseră deja cu câteva luni în urmă MasterChef, Intactul a dezvăluit mai recent achiziția So You Think You Can Dance. Sunt vești bune, fiindcă după ce X Factor a performat sub filmele de la PRO TV, iar Vocea României a fost de două ori sub Dan Negru, puteam rămâne fără acest gen de formate. La televiziuni de știri, am numărat șapte la data scrierii articolului, între timp a apărut și Nașul TV. Nu mai comenetez.
  • PRINT. Jalea e pe terminate, deși punctul unde se va opri căderea Adevărului e imprevizibil. Piața de publicitate e undeva între 25 și 30 de milioane, ceva mai puțin decât anul trecut, dar nu vorbim de o înjumătățire sau ceea ce s-a întâmplat din 2008 încoace. Stau în picioare două tabloide și două ziare serioase. Cătălin Tolontan spuneîn 2011, Gazeta Sporturilor și Ziarul financiar au făcut profit. Și că tableta nu contează în chip de centru de profit în 2012. Pe de altă parte, achiziția de către Ringier a Edipresse dă forma pieței de reviste din următorii ani. Va urma cu siguranță o reducere a numărului de titluri, dar după povestea cu Ringier și Edipresse, probabil că e cea mai blândă posibil.
  • DIGITAL. Aici se tot vorbește de creșteri, s-au vehiculat chiar în jur de 35 de milioane față de 20 în anii trecuți. Nu e vorba însă de aceiași bani, adică de bannere/display ad, ci de noi tipuri de comunicare, de la contextual la campanii pe Facebook. Prin urmare veniturile mai multe se distribuie între jucători și mai mulți și asta creează un efect de fragmentare, care riscă să ducă de gard un număr de prăvălii de online cu brand și realizări.

Ar mai fi și altele de spus, dar vă invit încă odată să le citiți pe site-ul revistei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *