Pasul finlandez: un ziar financiar părăseşte printul pentru online

Grupul media finlandez SanomaWSOY, prezent şi în România prin Sanoma Hearst, a anunţat săptămâna trecută că unul dintre cotidianele de bussiness pe care le publică în Finlanda îşi va înceta apariţiile în print până la sfârşitul acestui an. Taloussanomat urmează să devină prima publicaţie finlandeză ce apare exclusiv online. Conform Editors Weblog, sursa acestui material, cotidianul finlandez ar fi chiar prima publicaţie din Europa care face această mişcare. În prezent publicaţia are 70 de angajaţi iar după trecerea în online îşi propune să păstreze 45-50 dintre aceştia (restul vor fi mutaţi la alte publicaţii din trust).

Timp de zece ani Taloussanomat a evoluat pe o piaţă formată din două cotidiane de bussiness şi a ocupat în permanenţă locul doi. Reprezentanţii companiei declară că decizia de a se orienta exclusiv către online este o decizie strategică ce se bazează pe următoarele realităţi: în print publicaţia are circa 80.000 de cititori în timp ce în online are 280.000 de vizitatori pe săptămână (speră ca până la sfârşitul anului să depăşească 400.000); publicaţia a înregistrat constant pierderi pe parcursul celor zece ani de existenţă în print; deşi piaţa finlandeză de publicitate a cunoscut creşteri anuale de 6%, piaţa de publicitate pe zona bussiness a înregistrat scăderi anuale de 9%.

Pentru publicaţia finlandeză, renunţarea la print implică o scădere a costurilor cu 30%, dar şi o scădere a veniturilor totale cu 70%. Directorul executiv al diviziei de ziare a Sanoma, Mikael Pentikainen, speră ca, după acestă reconfigurare, publicaţia să devină profitabilă în câţiva ani.Pentru România, unde nişa financiară e una dintre cele mai productive pentru presa scrisă, cu siguranţă o astfel de mişcare e luată în calcul. Cel puţin, nu pe termen scurt. Pe termen mediu şi lung însă, dacă privim întreg peisajul presei scrise româneşti, mişcarea finlandezilor, în măsura în care se dovedeşte o reuşită, ar putea reprezenta o soluţie şi pentru unele publicaţii de la noi. Dar pentru a renunţa la print pentru online trebuie să ştii cu ce se mânâncă acest nou mediu. Ceea ce, cu destul de puţine excepţii, nu e cazul la noi. Şi poate că, acolo unde nu e cazul, cea mai bună soluţie e dispariţia în asfinţit.
Ce ziceţi, vedeţi vreun cotidian românesc făcând “pasul finlandez” în următorii 2 ani?

  1. cosmin Reply

    Stiu ca incape greu un loc de comparatie dar mecanismele ce au dus acum 6 luni la transformarea Ziarul Clujeanului, dupa 4 ani de print, in exclusiv on-line au fost aceleasi. Repet, cifrele sunt cu totul altele. In privinta publicatiilor de business insa ma inoiesc ca se va intampla.

  2. andreic Reply

    pentru a completa tabloul comparativ si a putea face previziuni corecte privind ‘pasul finlandez’, cred ca ar fi necesare date comparative privind rata de penetrare si utilizare a internetului in finlanda si romania.
    le are cineva?

  3. manuela preoteasa Reply

    FI – 5,275,491 population – Country Area: 338,145 sq km
    Capital city: Helsinki – population 558,656 (’07)

    3,286,000 Internet users as of Sept/05, 62.3% penetration, per ITU.
    1,474,605 broadband subscribers as of March/07, per ECTA.

    —-
    ››› R O M A N I A

    RO – 21,154,226 population – Country Area: 238,391 sq km
    Capital city: Bucharest – population 1,848,554 (’07)

    7,000,000 Internet users as of Sept/07, 33.1% penetration, per ITU.
    1,769,300 Internet broadband connections as of Sept/07, per ITU.

    Romania
    Romania map and general data.

  4. Andrei Rosca Reply

    Iulian, noi realizam cu bookblog chiar in momentul de fata un studiu pe zona de cultura online si offline si sunt pe acolo cateva intrebari exact despre cum va arata presa traditionala (de cultura) peste cativa ani.

    Vom face publice rezultatele, intr-un pdf.

  5. Ana Reply

    Nu e primul care face asa ceva. Ringier a inchis atat saptamanalul de business Cash, cat si cotidianul, pastrand numai online-ul. in Elvetia. In vara ce abia a trecut.

  6. Radulescu Reply

    Cum comentezi, Iulian, aparitia http://www.citynews.ro din Cluj-Napoca, ziar exclusiv online, lansat recent si care a inceput mai mult decat bine, desi nimeni nu ii dadea nici o sansa acestui proiect, tocmai pentru ca e online?
    dar de http://www.contrastonline.ro din Oradea? in timp ce unele publicatii din Buc dorm in papucii statului, provincia pare sa se trezeasca!

  7. Iulian Comanescu Reply

    Radulescu: nu am să comentez, fiindcă am aruncat o privire şi nu am prea multe de spus de bine şi, în plus, fiindcă întrebarea ta e cam off-topic aici.

Post your thoughts