Pasul finlandez: un ziar financiar părăsește printul pentru online

Grupul media finlandez SanomaWSOY, prezent și în România prin Sanoma Hearst, a anunțat săptămâna trecută că unul dintre cotidianele de bussiness pe care le publică în Finlanda își va înceta aparițiile în print până la sfârșitul acestui an. Taloussanomat urmează să devină prima publicație finlandeză ce apare exclusiv online. Conform Editors Weblog, sursa acestui material, cotidianul finlandez ar fi chiar prima publicație din Europa care face această mișcare. În prezent publicația are 70 de angajați iar după trecerea în online își propune să păstreze 45-50 dintre aceștia (restul vor fi mutați la alte publicații din trust).

Timp de zece ani Taloussanomat a evoluat pe o piață formată din două cotidiane de bussiness și a ocupat în permanență locul doi. Reprezentanții companiei declară că decizia de a se orienta exclusiv către online este o decizie strategică ce se bazează pe următoarele realități: în print publicația are circa 80.000 de cititori în timp ce în online are 280.000 de vizitatori pe săptămână (speră ca până la sfârșitul anului să depășească 400.000); publicația a înregistrat constant pierderi pe parcursul celor zece ani de existență în print; deși piața finlandeză de publicitate a cunoscut creșteri anuale de 6%, piața de publicitate pe zona bussiness a înregistrat scăderi anuale de 9%.

Pentru publicația finlandeză, renunțarea la print implică o scădere a costurilor cu 30%, dar și o scădere a veniturilor totale cu 70%. Directorul executiv al diviziei de ziare a Sanoma, Mikael Pentikainen, speră ca, după acestă reconfigurare, publicația să devină profitabilă în câțiva ani.Pentru România, unde nișa financiară e una dintre cele mai productive pentru presa scrisă, cu siguranță o astfel de mișcare e luată în calcul. Cel puțin, nu pe termen scurt. Pe termen mediu și lung însă, dacă privim întreg peisajul presei scrise românești, mișcarea finlandezilor, în măsura în care se dovedește o reușită, ar putea reprezenta o soluție și pentru unele publicații de la noi. Dar pentru a renunța la print pentru online trebuie să știi cu ce se mânâncă acest nou mediu. Ceea ce, cu destul de puține excepții, nu e cazul la noi. Și poate că, acolo unde nu e cazul, cea mai bună soluție e dispariția în asfințit.
Ce ziceți, vedeți vreun cotidian românesc făcând “pasul finlandez” în următorii 2 ani?

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

9 thoughts on “Pasul finlandez: un ziar financiar părăsește printul pentru online”

  1. Stiu ca incape greu un loc de comparatie dar mecanismele ce au dus acum 6 luni la transformarea Ziarul Clujeanului, dupa 4 ani de print, in exclusiv on-line au fost aceleasi. Repet, cifrele sunt cu totul altele. In privinta publicatiilor de business insa ma inoiesc ca se va intampla.

  2. pentru a completa tabloul comparativ si a putea face previziuni corecte privind ‘pasul finlandez’, cred ca ar fi necesare date comparative privind rata de penetrare si utilizare a internetului in finlanda si romania.
    le are cineva?

  3. FI – 5,275,491 population – Country Area: 338,145 sq km
    Capital city: Helsinki – population 558,656 (’07)

    3,286,000 Internet users as of Sept/05, 62.3% penetration, per ITU.
    1,474,605 broadband subscribers as of March/07, per ECTA.

    —-
    ››› R O M A N I A

    RO – 21,154,226 population – Country Area: 238,391 sq km
    Capital city: Bucharest – population 1,848,554 (’07)

    7,000,000 Internet users as of Sept/07, 33.1% penetration, per ITU.
    1,769,300 Internet broadband connections as of Sept/07, per ITU.

    Romania
    Romania map and general data.

  4. Iulian, noi realizam cu bookblog chiar in momentul de fata un studiu pe zona de cultura online si offline si sunt pe acolo cateva intrebari exact despre cum va arata presa traditionala (de cultura) peste cativa ani.

    Vom face publice rezultatele, intr-un pdf.

  5. Nu e primul care face asa ceva. Ringier a inchis atat saptamanalul de business Cash, cat si cotidianul, pastrand numai online-ul. in Elvetia. In vara ce abia a trecut.

  6. Cum comentezi, Iulian, aparitia http://www.citynews.ro din Cluj-Napoca, ziar exclusiv online, lansat recent si care a inceput mai mult decat bine, desi nimeni nu ii dadea nici o sansa acestui proiect, tocmai pentru ca e online?
    dar de http://www.contrastonline.ro din Oradea? in timp ce unele publicatii din Buc dorm in papucii statului, provincia pare sa se trezeasca!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *