Omniprezentul, dar discretul Bănică Jr.

În timp ce presa își dă ochii peste cap fiindcă tot ea, presa, a răscolit prin sicriul și înmormântarea lui Sergiu Nicolaescu, iar topurile de vizibilitate media includ pe primele locuri personaje ca Bianca Drăgușanu, Oana Zăvoranu sau Pepe, Ștefan Bănică Jr. își vede de emisiuni și concerte. Și câștigă: bani, dar nu numai. 

În presa românească, nu faci valuri dacă nu mori sau nu îți dai poalele în cap. Un cetățean pe nume Cristian Mungiu, despre care am mai vorbit și altădată, a strâns în ultimele luni, cu tot cu Cannes-ul lui și lista scurtă de la Oscar, vreo 780 de mențiuni, după o socoteală făcută cu instrumente de monitorizare mediaIQ. Sergiu Nicolaescu a trebuit să moară ca să fie pomenit de peste 2.900 de ori – și știm cum -, în timp ce “campioana” Oana Zăvoranu apare de vreo 7.600 de ori. Cât ar trebui să aibă pe aceeași listă omniprezentul, dar, cumva, discretul Bănică? Ei bine, 3.500 de apariții. Iar asta, fără crize de catatonie, trecere în neființă și alte fenomene paranormale.

Ca prezentator la Dansez pentru tine, Bănică Jr. beneficiază, de ani de zile, de mașinăria de PR a PRO TV. Însă vedeta Bănică Jr. nu a fost creată de PRO TV, ci a venit pe acest post cu un capital de imagine dat de prestația anterioară ca muzician și actor.

Dincolo de statutul de fiu al tatălui său și preistoria din Liceenii, Bănică Jr. a cunoscut succesul în chip de cântăreț în jurul anului 2000, asumându-și un trend muzical retro, dar cu potențial și în același timp vacant în România. Așa-numitul fifties e un termen vag, oarecum apropiat de doo wop, gen denumit după onomatopeea preferată a unor grupuri azi uitate ca The Marcels, Frankie Lymon and The Teenagers sau The Gaylords (sic). La vremea respectivă, făceam CD-uri care se vindeau împreună cu revista Unica și am avut surpriza plăcută să constat că acest gen nepretențios, dar prea puțin deranjant merge foarte bine, alături de lucruri care mie, personal, îmi stăteau în gât, ca 3rei Sud Est sau Sexxy.

După compilația originală, am început să includ și Veta, Ăsta-s eu și alte minuni ale lui Ștefan Bănică Jr. pe discurile românești. Funcționau, era un cu totul alt melos (că tot m-am infestat de niște texte ale unor prezentatori TVR zilele trecute) decât țopăiala dance a Andreei Bănică sau traforajul house al lui Hienă, Șopârlă și Șarpe de la Animal X. Cumva, după ce tatonase cinematografia și teatrul, Bănică a nimerit pe o traiectorie neverosimilă, de epigon-parodist al lui Elvis, care făcea furori într-o epocă în care originalul nu mai interesa pe nimeni.

Albumele și concertele au început să curgă, iar dintre ultimele, cele, celebre și ironizate, de Crăciun au început prin 2002, cu câțiva ani înaintea lui Dansez pentru tine.

Bineînțeles că apariția la această emisiune, pe la jumătatea anilor 2000 (n-am reușit să găsesc nicăieri data oficială de început a show-ului) a fost un catalizator remarcabil pentru cariera lui Bănică. Acesta venea însă cu propriul capital profesional și de notorietate, ca dovadă faptul că și-a permis erezia de a renunța la casa de discuri a gelosului grup PRO după un album scos în 2003, pentru a trece la mai activa, în anii respectivi, CAT Music/Media Services.

Ce-a urmat se știe, dar interesant e că Bănică Jr. a trecut destul de repede peste bârfele legate de căsătoria cu Andreea Marin, rivala și succesoarea primei soții, Mihaela Rădulescu. Presa a scris mai mult despre dihonia dintre cele două “dive”, decât despre ce-a făcut, sau n-a făcut, bărbatul dintre ele. Simptomatic, povestea e azi cvasi-îngropată sau, atunci când apar referiri, ele sunt, din nou, la Andreea și Mihaela, fără Bănică.

Cumva, văzându-și de treabă, acesta ajunsese iubit/crezut de ziariști. Ca dovadă știrea cu care cântărețul a făcut înconjurul presei la începutul anului – referitoare la concertul din Israel, unde ar fi cântat pentru 15.000 de euro, “conform unor surse”. Pentru cunoscători, această știre e din clasa “Cătălin Botezatu a avut o defilare la un festival de modă foaaarte maaare din Bali”, sau “purtătorul de cuvânt al PSD a fost răpit de rebeli haitieni”, adică foarte greu de verificat, odată ce Botezatu sau purtătorul de cuvânt se laudă cu așa ceva. Din nou, simptomatic, presa s-a umplut însă de această poveste, apărută întâi într-un tabloid, iar asta înseamnă că Bănică, în sine, beneficiază de credibilitate și simpatie printre jurnaliștii înșiși.

Cu siguranță, toate cele de mai sus nu fac din Bănică Jr. vreun preferat al elitelor sau vreun muzician semnificativ în cvasi-inexistenta istorie a muzicii de consum din acești ani. Traseul lui e însă demn de luat în seamă în țara în care ecranele TV se umplu de personaje fără o meserie clară, dar cu pretenții de artiști, vedete, specialiști etc. Și care ridică impostura la rangul de normă socială.

Articol scris pentru ediția de joi, 10 ianuarie, a săptămânalului Dilema veche.


Un soi de reunion, care a făcut vâlvă acum câțiva ani, când s-a întâmplat – vezi ce fac Bănică și Oana Sârbu la sfârșit

P.S.: Ieri, când acest articol a apărut în Dilema, am avut știrea divorțului lui Bănică Jr. de Andreea Marin. Sau pe dos. Ce mai potriveală. Sunt curios cum va naviga Juniorul prin toată povestea, cred că lucrurile pe care le-am spus mai sus se vor confirma și n-o să-l vedeți la emisiunile de chiloțeală. Probabil  nici pe Andreea Marin. Presa bulevardieră îi va pișca, desigur, dar în absență.

  1. Mircea Scărlătescu Reply

    Banica e printre foarte putinele vedete de la noi ce au stiut / reusit sa-si construiasca un brand si in acelasi timp reusesc sa-l mentina, Ceea ce spune de bine despre e (dincolo de aprecierea la adresa muzicii lui care deja tine de gustul fiecaruia)

  2. Iulian Comanescu Reply

    Mircea: da, nu vorbim de genialitatea muzicii, ci de faptul că un tip care muncește și a știut să-și proiecteze cariera de la un punct încolo.

Post your thoughts