O scară a notorietății virtuale

Câți oameni trebuie să fi auzit de tine ca să te poți numi “celebru”? Unde începe “notorietatea” în sens cantitativ? Ar fi interesant de aflat, dar nu știu să se fi făcut studii de felul ăsta în viața off-line. În schimb, Google ne pune la dispoziție un instrument de măsură foarte bun, cel puțin pentru percepția virtuală a persoanei: numărul de rezultate ale căutării. În funcție de acestea, se poate imagina o scară a notorietății virtuale.

Metoda folosită e foarte simplă, un search pe Google.ro, cu “prenume nume”, între ghilimele (pentru ca motorul să indexeze doar paginile în care cele două se găsesc ca atare, și nu în locuri diferite din text). O folosesc atunci când construiesc branduri personale, unde nu doar cantitatea de rezultate contează, ci și aspectul primelor pagini. Legat însă de ceea ce se găsește pe internetul .ro/referitor la români, rezultatele sunt cel mult de ordinul milioanelor. Dacă în spațiul anglo-saxon există celebrități globale ca Barack Obama sau Avril Lavigne, cu zeci de milioane de rezultate Google, la noi situația ar fi așa:

  1. CELEBRITATE = MILIOANE DE REZULTATE: În această categorie sunt de pildă Mihai Eminescu, 2,02 milioane, și Traian Băsescu, 3,26 milioane. Nu știu exact câți români mai joacă la același scor. Dacă O-Zone, faimoși în toată lumea, au 1,82 milioane de rezultate, Nadia Comăneci sau Ilie Năstase sunt în domeniul sutelor de mii.
  2. NOTORIETATE = SUTE DE MII DE REZULTATE: Aici încap majoriatea “vedetelor” și “personalităților” din viața publică. Sigur, și aici sunt distorsiuni, o Andreea Esca are doar 236 de mii de rezultate, în timp ce Mihaela Rădulescu returnează 558 de mii de rezultate. Ion Iliescu, posibil cunoscut mai multor români decât Traian Băsescu, are doar 738 de mii de rezultate.
  3. VIZIBILITATE = ZECI DE MII DE REZULTATE: E locul unde se plasează, de exemplu, web celebrities din categoria Bobby Voicu (56 de mii), Cristi Manafu (21 de mii), dar și subsemnatul (42 de mii). Mai încap aici actori tineri și de succes ca Dragoș Bucur (62 de mii), starlete ca Simona Pătruleasa (78 de mii) și multe altele
  4. “EXISTENȚĂ” = MII DE REZULTATE: N-am la îndemână un nume relevant, tocmai pentru că în această categorie intră nume mai puțin relevante pentru marele public. Totuși, a avea câteva mii de rezultate pe Google e un prim pas către percepția publică.

Mai la vale, în zona sutelor și a zecilor, ajungi dacă ți-ai făcut un profil pe Neogen, ți-ai scos la vânzare mașina pe net și altele de acest fel. Practic, e foarte greu să NU lași urme pe Google, adică “egosearch”-ul care te privește să nu returneze niciun rezultat.

Revenind la termenii de mai sus, o variantă a scării ar putea grupa sutele de mii și milioanele de rezultate la un loc, în acolada “celebritate”, fiindcă românii cu milioane de rezultate sunt destul de puțini; notorietatea și vizibilitatea s-ar referi atunci la zeci de mii și mii de rezultate. Dar, dacă ne gândim la modul cum vor arăta lucrurile peste câțiva ani, s-ar putea ca mulți români să fie “de milioane”.

CÂT DE SERIOASĂ E IERARHIA DE MAI SUS?
Mai sus, am făcut deja câteva relativizări în ce privește diferențele între percepția offline și cea online (Iliescu versus Băsescu, Andreea Esca versus Mihaela Rădulescu). Există însă și alte probleme. În primul rând, nu toți suntem cunoscuți prin “prenume nume”. “Manafu”, de pildă, returnează peste 84 de mii de rezultate și, la un nume atât de rar, e greu să te gândești că acestea s-ar referi la altcineva. Eu, în schimb, nu pot considera valide cele 185 de mii de rezultate pe care le întoarce “Comanescu” singur, fiindcă e un nume cu o oarecare răspândire și câțiva exponenți cunoscuți. Există chiar și un alt Iulian Comanescu, ceva prefect PSD de Vrancea la un moment dat. N-am legătură cu el, dar începe să apară pe la a nu știu câta pagină Google – iar asta ne duce la problema omonimiilor.

Mai există pseudonime de web inspirate din diferite nume preexistente, pentru care trebuie făcută o diferențiere de original, și rezultate diferite atunci când vine vorba de prenumele scris în două feluri (“Teo Tiță”, 121 de rezultate, față de “Teodor Tiță”, 1130). Dar, desigur, cu toate aceste slăbiciuni, internetul și Google ne ajută să ierarhizăm cantitativ notorietatea/vizibilitatea/celebritatea.

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

One thought on “O scară a notorietății virtuale”

  1. Hai să-ți mai zic eu una interesantă, poate chiar… dramatică !

    Marian Stavaroiu (fara diacritice) = 661
    Marian Stăvăroiu (cu diacritice) = 403

    Iulian Comanescu (fara diacritice) = 48.800
    Iulian Comănescu (cu diacritice) = 17.000

    E greu să-l convingem pe Google să “ghicească“ ce diacritice înlocuiesc deja clasicele a, i, s, t.
    Ce e de făcut ? Scrieți cu diacritice, fraților !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *