Noul Gândul şi cursa pentru quality

De la 1 octombrie, o să găsiţi pe HotNews.ro (nu doar blogul, ci şi site-ul), în fiecare marţi, o analiză de media. Pentru prima dintre ele, am preluat şi sistematizat câteva impresii de aici.

Ultima relansare de ziar serios (quality) din această toamnă, a ziarului “Gândul”, reprezintă o schimbare importantă pentru titlul condus de Cristian Tudor Popescu şi face parte din şirul de repoziţionări şi schimbări de proprietate prin care au trecut în ultimele 12 luni toate ziarele quality din România.

“Gândul” a introdus, de la 1 octombrie, o structură mai strictă, în locul paginilor denumite generic “Actualitate”, cu colontitluri precum “Puterea Gândului”, “Timpul liber”, “Internetul” şi aşa mai departe. Este un pas înainte, în locul rubricaţiei laxe, reminescente din anii ’90, pe care cotidienele româneşti o mai păstrau acum câţiva ani. Cititorul se poate orienta mai precis în ziar, însă schimbarea atrage şi o posibilă scădere a calităţii textelor, pe termen scurt, fiindcă nici autorii lor, nici şefii autorilor nu sunt obişnuiţi să gândească în astfel de jaloane stricte. La ziarele unde o astfel de schimbare a fost introdusă, calitatea textelor din paginile nou-înfiinţate a fost mediocră, cel puţin o vreme. Vezi, de pildă, încercarea “Evenimentului zilei” de a acorda o atenţie sporită tematicii de business, care include ponturi referitoare la investiţii, fostele la “Social” locuri de muncă, consecinţele la cititorul gazetei ale evoluţiilor macro.

O altă schimbare a fost trecerea la un logo roşu (saturat nu cu negru, ci cu cyan, ceea ce dă o nuanţă în acelaşi timp definitorie şi puţin ciudată), fiindcă roşul înseamnă, precum se ştie, dinamism, viaţă, expansivitate. Tot roşul este, însă, şi culoarea pe care au adoptat-o mai toate ziarele generaliste din România, cu excepţia “Adevărului”, a “Gardianului” şi a “Cotidianului”. În ciuda celor opt procente de cyan care se văd în pdf-ul de pe site-ul ziarului, roşul “Gândul” nu asigură aceeaşi diferenţiere ca movul cu care ziarul a fost lansat în prima formă, de broadsheet (format mare).

Trecerea la format mai mic este naturală, fiindcă astfel de schimbări au dat roade în mai toate pieţele din lume. Pagina I este mult mai bine organizată decât în oricare din layouturile vechi, cu trei elemente informative, dintre care o fotoinformaţie, şi unul de opinie (cel puţin la numărul din 1 octombrie). Trimiterile se ordonează corect în josul paginii, pe orizontală, iar comentariul de pe coloana din dreapta are o poză mare, potrivită cu statutul de vedetă al lui Cristian Tudor Popescu, dar şi cu denotaţiile şi conotaţiile legate de opinie ale titlului.

PubliMedia, divizia de print a lui Adrian Sârbu, a luat decizia relansării pe fondul pantei descendente de tiraj pe care “Gândul” a pornit încă de la lansarea în mai 2005, cu echipa plecată de la “Adevărul” în urma diferendelor cu acţionarul principal de atunci, Anna-Maria Tinu. Informaţii neoficiale se referă la independenţa de management pe care echipa Cristian Tudor Popescu a obţinut-o de la Adrian Sârbu (un fel de companie de publishing paralelă de facto), după vânzarea către PubliMedia, dar şi la pierderile substanţiale pe care ziarul i le-a cauzat părintelui Pro TV, de ordinul a două milioane de dolari în 2006.

Noua schimbare este mai vizibilă decât o relansare anterioară, tot la Adrian Sârbu. Desigur că structura şi grafica nouă trebuie susţinute şi printr-o altă calitate a conţinutului. Primul subiect de deschidere din seria nouă e semiconvingător: Sălile de sport ale lui Năstase au ajuns dosar penal la DNA. Nota critică faţă de fostul premier e bine venită, în contextul afirmaţiilor cel puţin la fel de critice la adresa lui Traian Băsescu ale imaginii lui Cristian Tudor Popescu, imaginea ziarului. Însă subiectul este perceput de cititorii avizaţi şi de breaslă ca trademark al lui Cătălin Tolontan şi al “Gazetei sporturilor”, care l-au lansat în plin mandat Năstase, pe când societatea civilă remarca aservirea către PSD a presei româneşti.

Redactorul-şef al noului “Gândul” este Adrian Ursu. Informaţiile cu privire la gradul de implicare a lui Cristian Tudor Popescu în ziar sunt contradictorii. Slogan: “Citeşte-ţi Gândul”, o frază cu două înţelesuri clare: “ia-ţi ziarul Gândul şi citeşte-l” şi “citeşte ceea ce gândeşti la noi”. Cel de-al doilea se leagă de un anume tip de public, predominant în România, care caută în ziar confirmarea propriilor opinii politice, pe fondul divizării “pro-Băsescu” vs. “restul lumii” din presa şi opinia publică a anului 2007.

550_gandul_cap_rosu_10-01-0.jpg

Alte titluri quality relansate recent
“Ziua” a trecut printr-un face lift însoţit de obsedanta campanie de pe Realitatea TV, “Şi eu sunt român… şi m-am întors acasă…”. În ciuda tonelor de GRP-uri consumate pe postul lui Sorin Ovidiu Vîntu, ziarul vinde în 2007 sub 20.000 de copii. “Adevărul” s-a relansat ca “tabloid intelectual”, cu o creştere de tiraj de aproximativ 40% din ianuarie în iunie şi schimbarea substanţială a publicului (abonamentele tip Scânteia dispar, apar cumpărătorii la chioşc). Echipa de conducere s-a schimbat după ce titlul a fost achiziţionat de Dinu Patriciu, ceea ce înseamnă formula: Răzvan Corneţeanu (director general), Adrian Halpert (director editorial), Laurenţiu Ciocâzanu (redactor-şef). După trecerea la Vîntu, “Cotidianul” s-a relansat şi el, cu Dragoş Stanca (GM print) şi Mihnea Măruţă (redactor-şef), şi are de asemeni creşteri, cu inserturi de DVD-uri, cărţi şi CD-uri. “România liberă”, în echipa Emil Hurezeanu (director editorial) şi Dan Cristian Turturică (redactor-şef) a făcut schimbări mai puţin vizibile; tirajul e cvasi-staţionar.

Cifrele prezente pe site-ul Biroului Român de Audit al Tirajelor şi cele comunicate de managementul ziarelor nu sunt încă relevante, fie şi numai fiindcă ultima relansare de cotidian quality a avut loc ieri. Foarte posibil, în primăvara sau vara lui 2008, vom avea o creştere a pieţei cotidienelor generaliste, remarcabilă în contextul mondial de cădere a tirajelor. Explicaţia se referă la discutatele schimbări de proprietate prin care au trecut câteva titluri, cel mai notabil, prin ofensiva media din ultimii doi ani a lui Sorin Ovidiu Vîntu şi Dinu Patriciu, dar şi prin achiziţiile lui Adrian Sârbu. Dincolo de jocurile politice prin mass media de care au fost acuzaţi “mogulii” români, aceştia urmăresc şi creşterea de tiraje, iar primele simptome arată un început de revigorare a pieţei. Singurul titlu independent de pe lista quality-urilor auditate de BRAT este “Ziua”, dacă nu luăm în considerare informaţiile neoficiale cu privire la implicarea lui Sorin Ovidiu Vîntu acolo. Este şi ziarul care a convins cel mai puţin.

  1. chinezu Reply

    cred lui CTP ii place tare tare culoarea asta rosie ca e cam ca si atitudinea lui de stangist cu nervu cat casa pe tot si toate :))

  2. aurel Reply

    imaginea, cel putin ce se vede in prima pagina, nu e rea. dar la gandul principala problema este calitatea textelor. care sufera groaznic. nu au cum sa castige cititori daca materialele sunt ca neterminate, fara continut si fara fond. ultimul exemplu pe care il am in minte este un material despre “minilaptopuri” sau cam asa ceva. unde nici macar informatiile nu sunt exacte.

  3. mihajlovic Reply

    Eu nu cred ca este o relansarre, relansare a fost si cand era mov si a devenit negru, acum eu cred ca este vorba de o investitie, investitie pe termen lung. Sincer eu chiar cred ca o sa fie o schimbare in bine, am auzit ca au venit si juranlisiti noi care cu siguranta vor schimba si continutul.

Post your thoughts