Noul Gândul și cursa pentru quality

De la 1 octombrie, o să găsiți pe HotNews.ro (nu doar blogul, ci și site-ul), în fiecare marți, o analiză de media. Pentru prima dintre ele, am preluat și sistematizat câteva impresii de aici.

Ultima relansare de ziar serios (quality) din această toamnă, a ziarului “Gândul”, reprezintă o schimbare importantă pentru titlul condus de Cristian Tudor Popescu și face parte din șirul de repoziționări și schimbări de proprietate prin care au trecut în ultimele 12 luni toate ziarele quality din România.

“Gândul” a introdus, de la 1 octombrie, o structură mai strictă, în locul paginilor denumite generic “Actualitate”, cu colontitluri precum “Puterea Gândului”, “Timpul liber”, “Internetul” și așa mai departe. Este un pas înainte, în locul rubricației laxe, reminescente din anii ’90, pe care cotidienele românești o mai păstrau acum câțiva ani. Cititorul se poate orienta mai precis în ziar, însă schimbarea atrage și o posibilă scădere a calității textelor, pe termen scurt, fiindcă nici autorii lor, nici șefii autorilor nu sunt obișnuiți să gândească în astfel de jaloane stricte. La ziarele unde o astfel de schimbare a fost introdusă, calitatea textelor din paginile nou-înființate a fost mediocră, cel puțin o vreme. Vezi, de pildă, încercarea “Evenimentului zilei” de a acorda o atenție sporită tematicii de business, care include ponturi referitoare la investiții, fostele la “Social” locuri de muncă, consecințele la cititorul gazetei ale evoluțiilor macro.

O altă schimbare a fost trecerea la un logo roșu (saturat nu cu negru, ci cu cyan, ceea ce dă o nuanță în același timp definitorie și puțin ciudată), fiindcă roșul înseamnă, precum se știe, dinamism, viață, expansivitate. Tot roșul este, însă, și culoarea pe care au adoptat-o mai toate ziarele generaliste din România, cu excepția “Adevărului”, a “Gardianului” și a “Cotidianului”. În ciuda celor opt procente de cyan care se văd în pdf-ul de pe site-ul ziarului, roșul “Gândul” nu asigură aceeași diferențiere ca movul cu care ziarul a fost lansat în prima formă, de broadsheet (format mare).

Trecerea la format mai mic este naturală, fiindcă astfel de schimbări au dat roade în mai toate piețele din lume. Pagina I este mult mai bine organizată decât în oricare din layouturile vechi, cu trei elemente informative, dintre care o fotoinformație, și unul de opinie (cel puțin la numărul din 1 octombrie). Trimiterile se ordonează corect în josul paginii, pe orizontală, iar comentariul de pe coloana din dreapta are o poză mare, potrivită cu statutul de vedetă al lui Cristian Tudor Popescu, dar și cu denotațiile și conotațiile legate de opinie ale titlului.

PubliMedia, divizia de print a lui Adrian Sârbu, a luat decizia relansării pe fondul pantei descendente de tiraj pe care “Gândul” a pornit încă de la lansarea în mai 2005, cu echipa plecată de la “Adevărul” în urma diferendelor cu acționarul principal de atunci, Anna-Maria Tinu. Informații neoficiale se referă la independența de management pe care echipa Cristian Tudor Popescu a obținut-o de la Adrian Sârbu (un fel de companie de publishing paralelă de facto), după vânzarea către PubliMedia, dar și la pierderile substanțiale pe care ziarul i le-a cauzat părintelui Pro TV, de ordinul a două milioane de dolari în 2006.

Noua schimbare este mai vizibilă decât o relansare anterioară, tot la Adrian Sârbu. Desigur că structura și grafica nouă trebuie susținute și printr-o altă calitate a conținutului. Primul subiect de deschidere din seria nouă e semiconvingător: Sălile de sport ale lui Năstase au ajuns dosar penal la DNA. Nota critică față de fostul premier e bine venită, în contextul afirmațiilor cel puțin la fel de critice la adresa lui Traian Băsescu ale imaginii lui Cristian Tudor Popescu, imaginea ziarului. Însă subiectul este perceput de cititorii avizați și de breaslă ca trademark al lui Cătălin Tolontan și al “Gazetei sporturilor”, care l-au lansat în plin mandat Năstase, pe când societatea civilă remarca aservirea către PSD a presei românești.

Redactorul-șef al noului “Gândul” este Adrian Ursu. Informațiile cu privire la gradul de implicare a lui Cristian Tudor Popescu în ziar sunt contradictorii. Slogan: “Citește-ți Gândul”, o frază cu două înțelesuri clare: “ia-ți ziarul Gândul și citește-l” și “citește ceea ce gândești la noi”. Cel de-al doilea se leagă de un anume tip de public, predominant în România, care caută în ziar confirmarea propriilor opinii politice, pe fondul divizării “pro-Băsescu” vs. “restul lumii” din presa și opinia publică a anului 2007.

550_gandul_cap_rosu_10-01-0.jpg

Alte titluri quality relansate recent
“Ziua” a trecut printr-un face lift însoțit de obsedanta campanie de pe Realitatea TV, “Și eu sunt român… și m-am întors acasă…”. În ciuda tonelor de GRP-uri consumate pe postul lui Sorin Ovidiu Vîntu, ziarul vinde în 2007 sub 20.000 de copii. “Adevărul” s-a relansat ca “tabloid intelectual”, cu o creștere de tiraj de aproximativ 40% din ianuarie în iunie și schimbarea substanțială a publicului (abonamentele tip Scânteia dispar, apar cumpărătorii la chioșc). Echipa de conducere s-a schimbat după ce titlul a fost achiziționat de Dinu Patriciu, ceea ce înseamnă formula: Răzvan Cornețeanu (director general), Adrian Halpert (director editorial), Laurențiu Ciocâzanu (redactor-șef). După trecerea la Vîntu, “Cotidianul” s-a relansat și el, cu Dragoș Stanca (GM print) și Mihnea Măruță (redactor-șef), și are de asemeni creșteri, cu inserturi de DVD-uri, cărți și CD-uri. “România liberă”, în echipa Emil Hurezeanu (director editorial) și Dan Cristian Turturică (redactor-șef) a făcut schimbări mai puțin vizibile; tirajul e cvasi-staționar.

Cifrele prezente pe site-ul Biroului Român de Audit al Tirajelor și cele comunicate de managementul ziarelor nu sunt încă relevante, fie și numai fiindcă ultima relansare de cotidian quality a avut loc ieri. Foarte posibil, în primăvara sau vara lui 2008, vom avea o creștere a pieței cotidienelor generaliste, remarcabilă în contextul mondial de cădere a tirajelor. Explicația se referă la discutatele schimbări de proprietate prin care au trecut câteva titluri, cel mai notabil, prin ofensiva media din ultimii doi ani a lui Sorin Ovidiu Vîntu și Dinu Patriciu, dar și prin achizițiile lui Adrian Sârbu. Dincolo de jocurile politice prin mass media de care au fost acuzați “mogulii” români, aceștia urmăresc și creșterea de tiraje, iar primele simptome arată un început de revigorare a pieței. Singurul titlu independent de pe lista quality-urilor auditate de BRAT este “Ziua”, dacă nu luăm în considerare informațiile neoficiale cu privire la implicarea lui Sorin Ovidiu Vîntu acolo. Este și ziarul care a convins cel mai puțin.

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

3 thoughts on “Noul Gândul și cursa pentru quality”

  1. imaginea, cel putin ce se vede in prima pagina, nu e rea. dar la gandul principala problema este calitatea textelor. care sufera groaznic. nu au cum sa castige cititori daca materialele sunt ca neterminate, fara continut si fara fond. ultimul exemplu pe care il am in minte este un material despre “minilaptopuri” sau cam asa ceva. unde nici macar informatiile nu sunt exacte.

  2. Eu nu cred ca este o relansarre, relansare a fost si cand era mov si a devenit negru, acum eu cred ca este vorba de o investitie, investitie pe termen lung. Sincer eu chiar cred ca o sa fie o schimbare in bine, am auzit ca au venit si juranlisiti noi care cu siguranta vor schimba si continutul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *