Mogulograma presei românești (I)

Cei “cinci mari” din presa scrisă au avut un an în care au contabilizat pierderi – sau au crescut ușor -, lucru normal dacă ne gândim la investițiile realizate în presa scrisă. Ultimele date de la Ministerul Economiei și Finanțelor (M.E.F.), privind bilanțurile pe 2007, păstrează Ringier România în poziția celui mai rentabil grup de print de la noi, însă fără prea mari creșteri din 2006. Al doilea clasat și celălalt “profitabil” din 2007, grupul Voiculescu, a avut un an bun, cu pierderi doar pe “Felicia” și “Tango”. Firmele lui Adrian Sârbu înregistrează, per ansamblu, pierderi considerabile, dar ar putea fi vorba și despre prețul plătit pe Pro Sport, despre care s-a spus că e 7 milioane de euro. Vîntu pierde mai puțin decât Patriciu conform situației firmelor cu bilanțuri prezente la Ministerul Economiei și Finanțelor, dar situația Adevărul SA, editorul de pe vremuri al “Adevărului” nu este vizibilă, cel puțin deocamdată.

Oaia neagră a presei românești e în orice caz ziarul “Gândul”, care a pierdut 2,2 milioane de euro în 2007, aproape dublu decât în 2006.

Hățișul companiilor de media – precauții metodologice
În afară de Ringier, grupurile de media din România își desfășoară activitatea pe o structură destul de complicată de firme. Grupul Voiculescu, de pildă, include nu mai puțin de nouă companii, dintre care Grupul Media Camina SA și IX Press SRL nu au cifre la M.E.F. Clasamentul după cifre de afaceri din 2007 al editorilor este următorul, în RON, urmat de profitul sau pierderea netă, după caz:

Ringier România SRL: 188.195.354/28.427.137
Publimedia International (Sârbu): 72.154.443/3.767.345
Editura Intact SRL (Voiculescu): 57.561.014/1.781.740
Catavencu SA (Vîntu): 57.527.501/-14.188.277
Edipresse A.S. SRL: 35.286.684/2.924.274
Sanoma Hearst România SRL: 33.633.768/127.870
Convergent Media SA (Voiculescu): 29.117.914/4.440.804
Burda România SRL: 25.536.659/1.106.179
Adevărul Holding SRL (Patriciu): 21.843.911/-12.441.758
Poligraf SRL (Vîntu): 17.310.410/-3.714.632
Crucisatorul SA (Sârbu): 14.712.136/-7.376.230
Casa Lux SRL (Reviste): 13.629.516/2.787.609
Săptămâna financiară SRL (Voiculescu): 11.891.188/1.508.364
Business Media Group : 10.503.114/329.795
Media Sport Group (Voiculescu): 8.527.161/2.007.714
Media Promo Valores SRL (Patriciu): 8.400.035/-17.440.456
Dog Sport-Vet SRL (Sârbu): 6.639.211/-5.866.040
I.Q. Editex (Vîntu): 6.404.691/-4.763.314
Attica Media RMN SRL : 5.675.173/-166.555
Liberis Publications România SRL: 4.627.086/-724.726
Cancan Media SRL (Sârbu): 4.366.181/-9.655.014
Media Casa Press SRL (Voiculescu): 3.940.663/-522.242
Unlimited Sport Media (Voiculescu): 3.000.000/801.000
Zada Media SRL (Voiculescu): 2.467.330/-4793.

Acest clasament răspunde mai puțin la întrebarea “ce profit a facut ziarul/revista cutare”. “Gazeta Sporturilor”, de pildă, își derulează business-ul prin două firme, Convergent Media și Unlimited Sport media, ceea ce duce la o cifră de afaceri de aproximativ 33 de milioane de RON sau 10 milioane de euro pe 2007, incluzând și operațiunile destul importante de Web. Ringier România SRL grupează în schimb toate titlurile Ringier.

Un top “pe moguli”, dupa suma cifrelor de afaceri ale companiilor, ar putea avea sens, însă lista de mai sus cuprinde și firme care prestează unele pentru altele. De pildă, Dog Sport-Vet SRL este firma pe care Adrian Sârbu derulează contractele de drepturi de autor, care intră logic la costurile Publimedia Internațional. La fel se întâmplă și la Vîntu, în timp ce structura complicată a grupului Voiculescu e dată de numele cunoscute care au părți sociale la firme (fetele lui Dan Voiculescu, Marius Tucă, Gabriela Vrânceanu Firea, de exemplu). Prin urmare, nu putem vorbi doar de “banii lui Voiculescu/Ringier/Sârbu” atunci când examinăm cifrele de mai sus.

Business-urile de media ale celor cinci se mai derulează pe firme fără cifre la MEF, ca Adevărul Holding, iar legile românești nu includ obligația ca ziarul sau revista să își asume editorul. De aceea, e foarte posibil să fi omis din analiză unele companii de publishing.

Profitul este o cifră mult mai relevantă
Oricare ar fi deconturile între firme, situația se închide la profituri și pierderi nete. Din acest punct de vedere, clasamentul în RON, pe 2007, rezultat din suma companiilor de mai sus, în RON, este următorul:

Ringier România: 28.427.137
Voiculescu: 10.012.587
Sârbu: -19.129.939
Vîntu: -22.666.223
Patriciu: -29.882.214

Clasamentul confirmă, previzibil, axioma că ultimii veniți pe piață (Patriciu și Vîntu) sunt cel mai puțin profitabili. Pe grupuri media, se pot comenta următoarele:

Ringier: realizează o performanță netă apropiată de cea din 2006 (28,4 milioane față de 24,3 milioane RON). În euro, creșterea e mai substanțială, din cauza diferenței de curs mediu: de la 6,9 la 8,5 milioane.

Întrebarea care se pune este dacă vânzarea Pro Sport către Publimedia Internațional, anunțată oficial pe 27 noiembrie 2007, figurează ca venituri în bilanțul pe 2007. De asemeni, în cifrele Ringier ar trebui să se regăsească și 25% din pierderile nete ale Dogan, care a ieșit pe minus cu 24 de milioane de euro în 2007, fiindcă se știe că filiala românească a grupului elvețian deține acest procent din Kanal D. Asta numai dacă operațiunile TV se derulează prin Ringier România SRL.

Voiculescu: Este al doilea cel mai mare publisher de presă scrisă, și pe tiraje, și pe audiențe, și ca profit. A făcut profit cu mai toate business-urile:
“Gazeta Sporturilor” – 5,25 milioane RON (Convergent Media și Unlimited Sport Media, probabil cu un aport vizibil de la internet)
Publicațiile BBC (“Top Gear”, “Good Homes”, “Good Food” și “4WD”) – 2,01 milioane RON
“Jurnalul național” – 1,78 milioane RON
“Săptămâna financiară” – 1,51 milioane RON.

Pierderile se regăsesc la “Felicia” (522 mii RON) și Tango (4,8 mii RON). Publicațiile BBC surprind ca al doilea cel mai rentabil asset media al familiei Voiculescu, însă poate fi vorba de costuri (de resurse umane) suportate pe alte firme, deoarece numărul de angajați ai Media Sport Group SRL e de numai 13. În orice caz, uitându-ne la lista de mai sus cu ochii patronului, vedem “Jurnalul” mult mai jos decât “Gazeta”, ceea ce are poate o legătură cu plecarea lui Mihai Craiu, omul de vânzări, în urmă cu câteva zile.

Sârbu: A pierdut masiv – deși poate că cele 7 milioane ipotetic cheltuite pe “Pro Sport” se regăsesc undeva în cifrele de mai sus. Interesant e că în timp ce Publimedia Internațional, aflată în curs de vânzare către CME, arată bine în cifre (3,77 milioane profit), avantajul este mai mult decât neutralizat de o firmă care figurează la registrul comerțului cu… activități veterinare ca obiect principal de activitate, Dog Sport-Vet SRL, cu 5,87 milioane pierderi. Enigma se lămurește dacă ne amintim de defuncta publicație “Câinele meu” și consemnăm o informație obținută din surse interne, că pe Dog Sport-Vet se derulează contractele de drepturi de autor ale angajaților structurii de print a lui Adrian Sârbu. Situația are un iz (nedovedit) de medicină nu veterinară, ci financiară, sub formă de plămân artifical, fiindcă Publimedia e după unele informații în curs de vânzare către CME, iar profitul rezultat din costurile suportate pe o altă firmă dă valoarea tranzacției, prin multiplicator.

Desigur, e vorba doar de o impresie care rămâne să fie confirmată, relativă ca toate interpretările din acest text. Cifrele pe 2007 arată indubitabil doar că “Gândul” este gaura neagră a presei românești, cu pierderi de 7,38 milioane de lei (2,2 milioane de euro), pe Crucișătorul SA, un fel de Titanic în termeni contabili. E vorba de o creștere importantă, de la minus 3,98 milioane RON în 2006, anul în care Cristian Tudor Popescu și compania i-au cedat business-ul lui Adrian Sârbu.

(Va urma.)

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

11 thoughts on “Mogulograma presei românești (I)”

  1. Este surprinzator ca BBC este al doilea cel mai rentabil asset media al familiei Voiculescu.
    Ce sa mai, Sarbu stie cel mai bine sa faca bani. Asta deduc din ce ai spus tu mai sus 😉

  2. da, petrisor, exact asta reiese, ca sarbu stie cel mai bine 😀

    cat despre rezultatele financiare ale JN, iulian, eu cred ca sunt foarte ok, in conditile in care JN s’a autosustinut financiar si a avut si profit considerabil. costurile sunt foarte mari daca stai sa te gandesti la ce va sa insemne un ziar de 32 de pagini, supliment full color (aproape) zilnic + 1-2 inserturi saptamanal, un concurs cu masini (care chiar se dau, sic!), evenimente realizate in house (doua festivaluri si campanii de presa cum e Caravana JN) si aproape 300 de angajati la un singur ziar..
    do the maths 🙂

  3. Citez: “profitul rezultat din costurile suportate pe o altă firmă dă valoarea tranzacției, prin multiplicator.”

    Iulian, nu te credeam atit de naiv sau nestiutor incit sa-ti imaginezi ca la un audit de achizitie nu se vad costurile sifonate in alte entitati/tax avoiding vehicle… sau mai pe intelesul tuturor ( analisti sau bagatori de seama pe net), americanii de la CME o sa sara in sus de bucurie spunind hai repede sa cumparam ca uite ce profit enorm genereaza angajatii astia platiti cu salariul minim !

  4. revista Tango nu mai e de mult la Voiculescu !!
    In rest, trustul sau Intact se tine tare !!! Stiu sa faca profit !!

  5. adica, daca inteleg corect, sarbu muta costurile pe alte firme, iar aia vin si cumpara ca fraierii, fara sa faca un audit, nimic. da’ prosti or mai fi. se vede treaba ca-s in businessu’ asta de ieri, max alaltaieri.
    dupa cuvintele m putin magulitoare la adresa celor cu profit, sa vedem si laudele dedicate celorlalti la capitolul “va urma”:)

  6. Pro: Sârbu este un specialist în tot felul de artificii de genul ăsta. Câteva lucruri care s-au petrecut de-a lungul timpului:

    – cărțile poștale Pro TV cu premii colosale, dar venituri din vânzarea la oficiile poștale de câteva ori mai mari decât costul Mercedesurilor și al sutelor de milioane pe care le dădea cadou

    – deal-ul cu reclama la Dialog, care s-a învârtit în buclă pe Pro TV în “anii buni”. Sârbu avea acțiuni și la Mobilrom și sunt foarte curios care a fost valoarea netă a lui. Părerea mea e că a convins acționarii majoritari francezi cu niște tarife foarte mici pentru o țară din Vest, dar foarte bune pentru Pro TV, la acea vreme, dacă ne gândim și la volumul consumat

    – zecile de milioane datorii la stat în mandatul Năstase, bani din TVA, impozite pe salarii, CAS-uri și altele, cu care a jonglat cum a vrut, în situația în care am amici care au întârziat plata TVA-ului trei luni și s-au trezit cu conturile blocate, pentru câteva mii de euro, pe care-i datorau, apropo, pentru că un alt mogul decât Sârbu nu plătise facturile datorate.

    – mai recent, deal-uri gen “îți dau reclamă la Pro TV ieftin dacă iei atât la Pro Sport”, în condițiile în care Sârbu mai e implicat la Pro TV cinci la sută, iar la Pro Sport are între 90 și 100 la sută.

    Analiști sau băgători de seamă, cum spui tu, știm toate acestea și bănuiesc că le știe și CME. Sârbu este însă un mare creator și manager de media, o spun fără niciun fel de ironie, unul din cei trei oameni care au contat în media românească, alături de Lazarov și Cristoiu. Bănuiesc că la fel toate complicațiile astea contabile din grupul lui Sârbu nu vor conta dacă și când se va vinde print la CME, fiindcă actualul COO al CME e tot Sârbu, iar el are niște calități care te pot face să treci cu vederea tentativa, în anumite limite normală, de-a trage spuza pe turta lui.

    În ultimă instanță, analiza mea are un grad de relativitate tocmai pentru că economia românească e cea care este. Am discutat cifrele astea cu un tip situat pe cu totul alte meridiane geografice și tindea să sumeze cifrele de afaceri ca să obțină valoarea pieței. La noi nu se poate, iar dacă vrei să vezi ce face Sârbu, Vîntu sau Voiculescu, nu poți decât să pipăi lucrurile, mai ales că nu lucrez la Financial Times, ca să am două săptămâni pentru documentarea acestui articol, ci îl livrez printre picături, fiindcă banii mi-i scot din alt tip de contracte. Îmi pare rău, dar motivul pentru care performanțele mogulilor români nu sunt atât de vizibile și de indubitabile e tocmai modul cum bramburesc lucrurile de la o firmă la alta și nasc companii și compăniuțe cu diferite roluri mai mult sau mai puțin sanitare.

  7. iulian, angajeaza-ti un analist:)))
    e o gluma, nu te supara. comparative (vs alte piete) si indicatori specifici exista in domeniul asta? chestii clare, cifre, nu vorbe & istorioare cu pretentia ca ar fi valide si pt viitor. intreb pe bune, nu ma pricep

  8. Dar Romania Libera unde este ??

    Putem presupune ca in ” minusul” lui Patriciu
    intra si valoarea sediului din platforma
    Pipera ( 10 milioane de dolari , daca nu gresesc ) ?

  9. R: analizele de piață se fac exact pe situații financiare precum aceea prezentată de mine. Problema e că la noi în piață omul nr. 1 din media plătește drepturi de autori pe o firmă de medicină veterinară, care are niște pierderi ce ar da dureri de cap oricărui grup străin de media.

    Vetanase: Nu am găsit la Finanțe o situație relevantă, de aceea am omis-o. La Patriciu intră și sediul, despre asta în curând.

  10. informatiile disponibile la mef fac posibila o analiza financiara, ba inca una solida si fundamentala, dar care presupune documentare si mai ales pricepere. traim totusi in epoca in care de m bine de 100 de ani nu poti emite cine stie ce pretenii fara o, k sa-i zic asa, policalificare. prin urmare, e nevoie (si) de cunostinte solide de analiza financiara pt a emite judecati in sensul business, in domeniul media. fara asa ceva, orice analiza trebuie incadrata de ghilimelele de rigoare. si imi cer scuze dk afirmatia e prea abrupta, dar eu cred ca doar discutand direct putem avansa – noi, dar m ales tu, ca tu ai m multa nevoie de progres decat avem noi. eu iti urez succes, pt k vreau sa-ti urmaresc blogul si peste 5 ani

  11. in legatura cu practicile lui Sarbu: chiar Catalin Tolontan a spus odata ca Adrian sarbu foloseste metode neortodoxe, in sensul ca ii spune publicitarului ca-i da reclama mai ieftina si-l face sa renunte la alti clienti media.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *