Media clasică învaţă lecţia YouTube. Din nou, în America.

UPDATE COMANESCU: Gabi Dobre e unul dintre cei trei câştigători de la micul concurs pe care l-am iniţiat aici. Cum, spre deosebire de Olivian şi Alex, nu are blog, i-am oferit un cont pe “Media lui Comanescu”, pe lângă invitaţia cu pricina.

La sfârşitul săptămânii trecute, Viacom, companie media din Statele Unite care, printre altele, operează şi canalul de televiziune Comedy Central, a lansat site-ul www.thedailyshow.com – declinarea online a uneia dintre cele mai de succes emisiuni de divertisment difuzate de Comedy Central. O falsă emisiune de ştiri, aşa cum o descriu realizatorii, The Daily Show este o producţie ce oferă o perspectivă satirică asupra evenimentelor curente din Statele Unite. Imaginaţi-vă un fel de Academia Caţavencu, mai amuzantă şi, mai ales, difuzată aproape zilnic la TV. De ce e relevantă o astfel de informaţie pentru noi, cei din .ro? Din două motive. Primul, e că thedailyshow.com ne oferă posibilitatea să aruncăm un ochi peste un concept de emisiune TV unde, oricât de carismatic, pontos şi „pe fază” e prezentatorul, formatul se bazează pe ceva mult mai mult decât atât. Şi cum la noi nu poţi zappa televizorul fără să dai de minim trei emisiuni „de autor” sau nu poţi citi o pagină de media fără să mai găseşti vreo vedetă care să declare senin „formatul sunt eu”, o astfel de posibilitate e ca [atenţie, clişeu] o gură de aer proaspăt.

Cel de-al doilea motiv, cel pentru care am ţinut neapărat să consemnez aici lansarea site-ului celor de la Viacom, este că acesta anunţă [atenţie, alt clişeu] o nouă eră în industria media. Sau mai degrabă intrarea celor din media clasică într-o era ce a început fără ei. Faptul că trustul american începe să îşi valorifice produsele de televiziune pe internet nu constituie o surpriză pentru nimeni. Mişcarea era aşteptată de luni bune, după ce, în primăvară, Viacom a dat în judecată YouTube, solicitând despăgubiri de 1 miliard de dolari. Suma exorbitantă reprezintă nota de plată pentru cele circa 160.000 de clipuri asupra cărora Viacom deţine drepturi de autor şi care, postate pe YouTube de utilizatorii site-ului, au strâns aproximativ 1,5 miliarde de vizualizări.

Lansarea de acum câteva zile a site-ului este însă dovada că cei de la Viacom au văzut în YouTube ceva mai mult decat oportunitatea unei despăgubiri substanţiale. Site-ul de video-sharing le-a dat pe tavă un model de bussiness viabil. Visul oricărei instituţii old media conştientă de efectele internetului, dar incapabilă să se reinventeze de una singură în lumea new media. Deloc surprinzător, noul site al celor de la Viacom are un aspect „youtube”-ist. Consumatorii şi-au marcat preferinţa pentru acest gen de distribuţie a conţinutului video atunci când au ales YouTube ca principal depozitar al clipurilor pe care le-au editat din producţiile Viacom. Asemeni YouTube, pagina dedicată The Daily Show este plină de funcţii web 2.0: tag-uri, related videos, social bookmarking, ba chiar, într-un gest de o delicioasă ironie, funcţia de căutare în arhiva site-ului e marcată ca „Powered by Google”. Arhiva, că tot am ajuns aici, e un alt element menit să atragă utilizatorii. Pe lângă căutarile în funcţie de anumite teme, site-ul permite o navigare intuitivă în funcţie de dată prin cele 13.000 de clipuri pe care le găzduieşte, practic întreaga arhiva a emisiunii din 1999 până în prezent.

Preluând funcţionalitatea YouTube, noul site oferă utilizatorilor ceea ce portalul video nu putea: o perspectivă coerentă şi completă asupra show-ului pe care îl promovează. YouTube nu a putut face acest lucru dintr-un motiv simplu: nu şi-a propus aşa ceva. Dând însă mână liberă utilizatorilor, le-a permis acestora să transmită un mesaj clar către companiile old media: tube yourself!

Viacom a început, alţii vor urma cu siguranţă. Cine stie, poate că la un moment dat vom avea parte şi în .ro de iniţiative similare. Şi nu mă gândesc la „Surprize, surprize” când spun asta 🙂

Bonus links: Puteţi vedea perspectiva celor de la The Daily Show asupra disputei dintre Viacom şi Google&YouTube aici. Mai multe informaţii despre The Daily Show aici.

  1. Tavi Reply

    Super! Cand sa mai gasesc timp sa stau si pe The Daily SHow 🙁 Anyway, merci pt hint.

  2. dave Reply

    un catavencu, mai haios, dar si mai partizan putin. spun asta mai ales pentru ca sunt un fan(atic) al daily show si colbert report. desi si john (stewart) si stephen(colbert) au ajuns sa fie personificarea programelor pe care le prezinta, ei spun constant despre echipa de “writers”. ceea ce, din cate stiu dupa vremea lui calinescu nu mai exista. ce este uitat totusi e ca un grup mare de clipuri era totusi usor de vizionat pe playerul normal de pe comedy central, binenteles greu de gasit video mai vechi, dar still, existente. in romania cred ca va fi mai greu mai ales pentru ca mare majoritate a emisiunilor sunt facute de 2 firme +televiziunea, deci disputele pe copyright ar nimici orice dorintza.

  3. Gabi Dobre Reply

    Într-adevăr e puţin cam partizan, dar când republicanii(şi bush) sunt la putere de atâţia ani e cam greu să păstrezi un echilibru, având în vedere specificul show-ului. Totuşi nici democraţii nu scăpă neciufuliţi de când au câştigat ultimele alegeri. Însă, per total sunt de acord, democraţii le par mai simpatici (vezi şi simpatia evidentă faţă de barack obama, unul dintre candidaţii democraţi la preşedinţia SUA).
    Cât despre echipa de scenarişti, îmi amintesc că acum vreo doi ani când au luat premiul Emmy pentru “best comedy writing” (sau ceva de genul), alături de Stewart au urcat pe scena încă vreo 20 de tipi. Toată echipa de scenarişti. Pentru un show de 20 de minute. Asta cred că spune totul.

  4. Dacian Reply

    Apropo de gura de aer proaspat, The Daily Show se vede in Romania si pe CNN (varianta concentrata, Global Edition) si pe Antena 2(cel putin in vara mergea si acolo, zi de zi, daca nu ma insel).Aerul asta nu e, in consecinta, atat de poaspat.

  5. Gabi Dobre Reply

    Dacian, mulţumesc de precizare. Într-o primă variantă textul conţinea şi informaţia că, în România, “ediţia globală” a show-ului se poate vedea pe CNN şi Antena2. Am scos-o de tot pentru că pe site-ul Antena2 nu există un program din care să reiasă că show-ul este difuzat în continuare. Eu l-am prins pe post de câteva ori, tot în vară. Totuşi, clişeul cu “gura de aer proaspăt” nu e folosit tocmai în sensul de noutate ci mai degrabă pentru a sublinia diferenţa calitativă dintre emisiunile de televiziune de la noi şi emisiuni precum The Daily Show.

  6. Dan Reply

    theonion.com mi se pare mai “interesant” 🙂 (in meniul de sus este link spre sectiunea Video)

Post your thoughts