Media clasică învață lecția YouTube. Din nou, în America.

UPDATE COMANESCU: Gabi Dobre e unul dintre cei trei câștigători de la micul concurs pe care l-am inițiat aici. Cum, spre deosebire de Olivian și Alex, nu are blog, i-am oferit un cont pe “Media lui Comanescu”, pe lângă invitația cu pricina.

La sfârșitul săptămânii trecute, Viacom, companie media din Statele Unite care, printre altele, operează și canalul de televiziune Comedy Central, a lansat site-ul www.thedailyshow.com – declinarea online a uneia dintre cele mai de succes emisiuni de divertisment difuzate de Comedy Central. O falsă emisiune de știri, așa cum o descriu realizatorii, The Daily Show este o producție ce oferă o perspectivă satirică asupra evenimentelor curente din Statele Unite. Imaginați-vă un fel de Academia Cațavencu, mai amuzantă și, mai ales, difuzată aproape zilnic la TV. De ce e relevantă o astfel de informație pentru noi, cei din .ro? Din două motive. Primul, e că thedailyshow.com ne oferă posibilitatea să aruncăm un ochi peste un concept de emisiune TV unde, oricât de carismatic, pontos și „pe fază” e prezentatorul, formatul se bazează pe ceva mult mai mult decât atât. Și cum la noi nu poți zappa televizorul fără să dai de minim trei emisiuni „de autor” sau nu poți citi o pagină de media fără să mai găsești vreo vedetă care să declare senin „formatul sunt eu”, o astfel de posibilitate e ca [atenție, clișeu] o gură de aer proaspăt.

Cel de-al doilea motiv, cel pentru care am ținut neapărat să consemnez aici lansarea site-ului celor de la Viacom, este că acesta anunță [atenție, alt clișeu] o nouă eră în industria media. Sau mai degrabă intrarea celor din media clasică într-o era ce a început fără ei. Faptul că trustul american începe să își valorifice produsele de televiziune pe internet nu constituie o surpriză pentru nimeni. Mișcarea era așteptată de luni bune, după ce, în primăvară, Viacom a dat în judecată YouTube, solicitând despăgubiri de 1 miliard de dolari. Suma exorbitantă reprezintă nota de plată pentru cele circa 160.000 de clipuri asupra cărora Viacom deține drepturi de autor și care, postate pe YouTube de utilizatorii site-ului, au strâns aproximativ 1,5 miliarde de vizualizări.

Lansarea de acum câteva zile a site-ului este însă dovada că cei de la Viacom au văzut în YouTube ceva mai mult decat oportunitatea unei despăgubiri substanțiale. Site-ul de video-sharing le-a dat pe tavă un model de bussiness viabil. Visul oricărei instituții old media conștientă de efectele internetului, dar incapabilă să se reinventeze de una singură în lumea new media. Deloc surprinzător, noul site al celor de la Viacom are un aspect „youtube”-ist. Consumatorii și-au marcat preferința pentru acest gen de distribuție a conținutului video atunci când au ales YouTube ca principal depozitar al clipurilor pe care le-au editat din producțiile Viacom. Asemeni YouTube, pagina dedicată The Daily Show este plină de funcții web 2.0: tag-uri, related videos, social bookmarking, ba chiar, într-un gest de o delicioasă ironie, funcția de căutare în arhiva site-ului e marcată ca „Powered by Google”. Arhiva, că tot am ajuns aici, e un alt element menit să atragă utilizatorii. Pe lângă căutarile în funcție de anumite teme, site-ul permite o navigare intuitivă în funcție de dată prin cele 13.000 de clipuri pe care le găzduiește, practic întreaga arhiva a emisiunii din 1999 până în prezent.

Preluând funcționalitatea YouTube, noul site oferă utilizatorilor ceea ce portalul video nu putea: o perspectivă coerentă și completă asupra show-ului pe care îl promovează. YouTube nu a putut face acest lucru dintr-un motiv simplu: nu și-a propus așa ceva. Dând însă mână liberă utilizatorilor, le-a permis acestora să transmită un mesaj clar către companiile old media: tube yourself!

Viacom a început, alții vor urma cu siguranță. Cine stie, poate că la un moment dat vom avea parte și în .ro de inițiative similare. Și nu mă gândesc la „Surprize, surprize” când spun asta 🙂

Bonus links: Puteți vedea perspectiva celor de la The Daily Show asupra disputei dintre Viacom și Google&YouTube aici. Mai multe informații despre The Daily Show aici.

6 thoughts on “Media clasică învață lecția YouTube. Din nou, în America.”

  1. un catavencu, mai haios, dar si mai partizan putin. spun asta mai ales pentru ca sunt un fan(atic) al daily show si colbert report. desi si john (stewart) si stephen(colbert) au ajuns sa fie personificarea programelor pe care le prezinta, ei spun constant despre echipa de “writers”. ceea ce, din cate stiu dupa vremea lui calinescu nu mai exista. ce este uitat totusi e ca un grup mare de clipuri era totusi usor de vizionat pe playerul normal de pe comedy central, binenteles greu de gasit video mai vechi, dar still, existente. in romania cred ca va fi mai greu mai ales pentru ca mare majoritate a emisiunilor sunt facute de 2 firme +televiziunea, deci disputele pe copyright ar nimici orice dorintza.

  2. Într-adevăr e puțin cam partizan, dar când republicanii(și bush) sunt la putere de atâția ani e cam greu să păstrezi un echilibru, având în vedere specificul show-ului. Totuși nici democrații nu scăpă neciufuliți de când au câștigat ultimele alegeri. Însă, per total sunt de acord, democrații le par mai simpatici (vezi și simpatia evidentă față de barack obama, unul dintre candidații democrați la președinția SUA).
    Cât despre echipa de scenariști, îmi amintesc că acum vreo doi ani când au luat premiul Emmy pentru “best comedy writing” (sau ceva de genul), alături de Stewart au urcat pe scena încă vreo 20 de tipi. Toată echipa de scenariști. Pentru un show de 20 de minute. Asta cred că spune totul.

  3. Apropo de gura de aer proaspat, The Daily Show se vede in Romania si pe CNN (varianta concentrata, Global Edition) si pe Antena 2(cel putin in vara mergea si acolo, zi de zi, daca nu ma insel).Aerul asta nu e, in consecinta, atat de poaspat.

  4. Dacian, mulțumesc de precizare. Într-o primă variantă textul conținea și informația că, în România, “ediția globală” a show-ului se poate vedea pe CNN și Antena2. Am scos-o de tot pentru că pe site-ul Antena2 nu există un program din care să reiasă că show-ul este difuzat în continuare. Eu l-am prins pe post de câteva ori, tot în vară. Totuși, clișeul cu “gura de aer proaspăt” nu e folosit tocmai în sensul de noutate ci mai degrabă pentru a sublinia diferența calitativă dintre emisiunile de televiziune de la noi și emisiuni precum The Daily Show.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *