Marile spirite ale lui Patriciu şi Băsescu, aşa cum le vede micul meu spirit

Cel mai bogat român nu se grăbeşte să arunce cu banii în piaţa media, iar asta s-ar putea să fie păgubos pentru el, pe termen lung. The Money Channel are blog, lucru pe care l-am aflat aseară, când cineva mi-a dat linkul spre o sesiune de întrebări şi răspunsuri cu Dinu Patriciu. Am lăsat şi eu trei întrebări, la care am primit tot atâtea răspunsuri. Mai întâi discuţia “crudă”, pentru ca după aia să ne ajutăm de nişte declaraţii ale lui Patriciu din “Money Express” ca să ştim cum stăm. Sau cum vrea Dinu Patriciu să credem că stăm:

Eu: Sunteţi mulţumit de modul cum evoluează investiţiile dvs. în media, până acum? Motivaţi, vă rog, răspunsul.
Dinu Patriciu: Eu niciodata nu sunt multumit, cu atat mai putin cu cat abia am luat startul. Cred ca am construit infrastructura unui viitor succes, dar mai e mult pana atunci.

Tot eu: Se speculează că o mare parte din banii obţinuţi pe Rompetrol se vor duce către alte investiţii media. Este adevărat? Dacă da, ne puteţi da detalii?
Tot el: In masura in care vor asigura profitabilitatea altor domenii, voi investi si in presa. Imi mentin parerea ca dezechilibrele, lipsa de consolidare si de management performant din industria media creaza oportunitati.

Acelaşi eu: Preşedintele Băsescu s-a referit recent la Kazahstan ca prioritate de politică externă. Credeţi că există vreo legătură cu tranzacţia al cărei protagonist aţi fost, recent?
Şi, în fine, iarăşi Patriciu: Da, marile spirite se intalnesc.

Cu vânzarea Rompetrol e clar. Spiritul lui Băsescu s-a întâlnit cu spiritul lui Patriciu în Kazahstan, unde s-au cinstit cu un baril şi gata. UE are petrol, Patriciu bani, preşedintele strategie de politică externă, iar spiritul meu mai mic şi mai prăpădit are şi el ce scrie. Cu media e mai la viitor, cu dacă şi poate. Dinu Patriciu aşteaptă “profitabilitatea altor domenii” pentru ca să mai traseze nişte investiţii, deşi pe piaţa noastră media cam bate vântul. Ăla cu “â”. Spun “deşi”, fiindcă fragilitatea unor grupuri de media româneşti, la AD 2007, e o chestiune care se poate rezolva mai repede – în sens pozitiv – decât profitul lui Patriciu din “alte domenii”. Eu văd, altfel spus, cum concurenţa “validă” creşte. Nu ştim exact, în momentul ăsta, ce are de gând Patriciu, iar din răspunsurile vagi de mai sus nu putem ieşi decât ajutându-ne de alte răspunsuri vagi, pe care petrolistul o oferă la întrebări asemnănătoare puse de “Money Express”:

Mai investiti in presa?
Da… Voi dezvolta organic acest grup (Adevarul Holding – n.r.)… Nu stiu sa va raspund in momentul asta.

Daca vorbiti de dezvoltare organica inseamna ca nu mai faceti achizitii.
Nu am spus asta…

Veti continua sa dezvoltati partea de televiziune pe proiectele vechi?
Presa are o problema de management – toata industria presei are o problema de management in Romania. Istoria ei a facut ca presa sa nu fie consolidata, cu cateva exceptii. Dar chiar atunci cand exista entitati consolidate, ele au tot felul de hibe de management si de aceea pe mine acum ma preocupa sa construiesc managementul competent al acestei afaceri, Adevarul Holding. In momentul in care-l voi avea, de-adevaratelea – si deja am facut pasi foarte multi in directia asta –, probabil ca sistemele noastre de raportare, la Adevarul Holding, vor fi cu un an-doi inaintea celor ale concurentei. Cand voi avea platforma, atunci o sa pot vorbi de investitii. Pentru ca aici nu se judeca numai in termeni de tiraj, incasari din publicitate si asa mai departe.

Poate pentru ca multi dintre managerii de presa provin din interiorul sistemului, sunt fie fosti ziaristi, fie oameni din vanzari sau marketing, nu sunt oameni specializati in management.
Da… Sper sa suplinesc asta (rade).

Din răspunsul la întrebarea cu televiziunea, înţeleg că în momentul de faţă nu există o presiune excesivă în privinţa rezultatelor în “Adevărul Holding”, deşi “Click!” nu stă rău – ultimele date, de acum vreo trei luni, spuneau peste 60.000 de exemplare vândute -, iar la “Adevărul” se poate vorbi de un început de reviriment. Patriciu sare pur şi simplu peste sugestia reporterului referitoare la televiziune – e vorba de “Adevărul TV”, pentru care există licenţă de pe vremea Annei-Maria Tinu şi, posibil, un al doilea post -, pentru a trece la consideraţii referitoare la management.

Modul cum Patriciu a sărit pur şi simplu peste televiziune poate arăta că există planuri în direcţia asta. Sau nu.

Una peste alta, se poate spune şi că Dinu Patriciu consideră că a investit destul în momentul de faţă pentru a aştepta să vadă cum se coc cele două ziare. Sigur că nimic nu-l împiedică să revină, după aceste declaraţii, şi să anunţe că investeşte 100 de milioane într-o reţea mondială, paralelă cu internetul, de laptopuri alimentate cu petrol kazah. De aceea vorbitul la viitor e o problemă în presă. Însă eu, unul, nu prea cred în mistica managementului propusă de Dinu Patriciu, cel puţin nu în materie de media. Marile succese ale ultimilor ani s-au petrecut pe internet. Era vorba de afaceri cu management nu tocmai expert. În unele cazuri, ca MySpace, nici nu se poate vorbi de management propriu-zis. De fiecare dată a fost vorba de vise şi curaj, în combinaţie cu sume mici pentru start-up. Până la proba contrarie, asta produce valoare în media, azi.

  1. giuliano Reply

    Despre investitia lui Patrciu intr-un ziar de sport n-ai auzit nimic? Sau nu l-a intrebat nimeni? Pun problema, pentru ca, la un moment dat, in presa sportiva s-a zvonit ca ar fi interesat. Dupa ce a cazut varianta Vintu, unii gsp-isti sau prosportisti spera sa puncteze decisiv la petrodolarii omului cu trabuc.

  2. Iulian Comanescu Reply

    Giuliano: cum scrie şi mai sus, percepţia mea e că nu mai face investiţii spectaculoase (=noi lansări, printre altele) în media, în viitorul apropiat.

  3. fb Reply

    chiar sunt curios, de ce mi-ai sters comentariul?nu ti-a placut ca ti-=am dat o stire?credeam ca e folositoare.

  4. Georgiana Reply

    Patriciu nu-i poate cumpara chiar pe toti…
    In ultima vreme a pierdut cativa oameni importanti: nr. 2 de la sectia politic, Mircea Marian care a plecat la EVZ; mai nou, se aude ca si-a depus demisia si Marius Vasileanu editorul coordonator al sectiei cultura-religie (unul din cei mai tari analisti ai fenomenului religios din presa ultimilor ani)… Si fiindca M. Vasileanu a fost si redactor -sef al revistei “Adevarul literar si artistic”, aud ca va pleca de acolo si Sorin Lavric.

  5. Media lui Comanescu » Patriciu dă 10 milioane de dolari pe sediul din Fabrica de Glucoză Reply

    […] O sursă din managementul “Adevărul” îmi spune că Dinu Patriciu a achiziţionat sediul “Adevărul”/”Click!” din Fabrica de Glucoză nr. 21, contra a peste 10 milioane de dolari SUA. Achiziţia confirmă ceea ce spunea Dinu Patriciu nu demult, cu privire la consolidarea poziţiilor. Pare-mi-se că Adevărul Holding devine astfel singurul grup de presă care deţine sediul unde funcţionează. Spaţiul cuprinde şi loc de extindere. […]

Post your thoughts