Mănuşa lui Doru: cum va arăta PR-ul peste ani

Doru Panaitescu îmi “aruncă o mănuşă” aici, unde se arată foarte mulţumit de şmecheriile de comunicare, precum conferinţele de presă on-line şi site-urile de press release-uri, care cresc eficienţa PR-ului la maximum. Cum va arăta PR-ul viitorului? mă întreabă în esenţă Doru. Iar eu nu pot să-i răspund decât dacă răspund şi la întrebarea: ce e jurnalistul viitorului?

Să ne imaginăm puţin cum vor evolua lucrurile. Informaţia este supraabundentă şi asaltează “jurnaliştii” – o să vedeţi de ce pun cuvântul ăsta în ghilimele – de aşa natură încât aceştia devin copleşiţi. Au nevoie de instanţe intermediare care să le organizeze marfa, iar site-urile gen PR Newswire, agenţiile de presă şi altele sunt utile în acest sens. Modelul comunicării nu se mai reduce la sursă, canal şi receptor, ci devine un arbore asemănător cu cel al speciilor (Lamarck) sau şirul lui Fibonacci. În loc de mlădiţă, ramificaţie.

Şmecheria, cred eu, în PR-ul viitorului, e să te situezi pe una din ramificaţiile intermediare, să fii un fel de “jurnalist” supraspecializat sau de “PR jurnalistic”, care prelucrează o parte din marfă pentru uzul altor specialişti; aceşti specialişti se îndeletnicesc şi ei cu ceva ce le trebuie altor specialişti ş.a.m.d., până ce, în cele din urmă, informaţia ajunge într-o manieră foarte filtrată la public. Motiv pentru care am şi pus ghilimelele de mai sus la “jurnalist”, care nu mai e decât o verigă într-un lanţ de comunicare, şi nu justiţiarul cititorilor, câinele de pază al democraţiei, uliul surselor ş.a.m.d.

Cred că în sensul ăsta conferinţele de presă on-line sunt opusul comunicatedepresa.ro. Că important nu e atât să faci informaţia ta accesibilă cât mai multora, ci să o filtrezi pentru uzul CUIVA. E drept, videoconferinţele sunt un bun publicity stunt, dar n-au legătură cu mesajul implicit. De fapt, habar n-am ce s-a discutat la ARBOmedia, ştiu doar că a fost o conferinţă de presă on-line. Viitorul e al posesorilor de gateway-uri, care-s neuronii unei reţele de acest fel: un axon care duce mai departe şi un număr de dendrite. Un astfel de gateway este, bingo, “Media lui Comanescu”.

  1. Mihai Reply

    Mie PR imi pare ca va fi o chestie la mijloc intre guerilla marketing si idei originale. Adica va trebui sa vii cu ceva nou, ceva ” marfa ” care sa atraga si in acelasi timp sa folosesti instrumentele de media neconventionale. Am citit intr/o carte de publicitate ” Cum sa convingi un milion de oameni ” despre cum si-a facut Basescu campanie guerilla in 2004. Mi-a placut : SMS, site uri, emailuri si evenimente de PR + galeti, tricouri si mult mult umor.. asta e un exemplu, mai sunt si altele – nu tin cu Basescu, mi-a placut ideea-

  2. eliza Reply

    Iulian,
    ai intuit corect: viitorul (daca aceasta meserie are un viitor) este al contentului si nu al gimmick-ului. Nu doar pentru ca institutiile, companiile, mega-structurile nu vor mai fi atat de capabile sa genereze content de calitate despre sine, ci pentru ca indivizii, persoanele, georgestii si popestii vor deveni sursa de content sau – cum spui tu – gateway. Daca pana acum toata lumea care stia pe cineva undeva intr-o redactie putea sa faca niste PR, in viitorul despre care tu vorbesti trebuie sa te imprietenesti neaparat si cu popestii si georgestii. De aceea cred ca meseria de PR asa cum o stim noi astazi nu are viitor. Va fi o alta meserie

  3. Iulian Comanescu Reply

    Eliza: să-ţi spun de ce am numit instanţele astea intermediare gateways. Sunt interfeţe de reţele, nodurile, dacă vrei. Au sau nu un caracter personal. De pildă, Mediafax.ro, care există de ani de zile, nu e un concept personal.

Post your thoughts