Mănușa lui Doru: cum va arăta PR-ul peste ani

Doru Panaitescu îmi “aruncă o mănușă” aici, unde se arată foarte mulțumit de șmecheriile de comunicare, precum conferințele de presă on-line și site-urile de press release-uri, care cresc eficiența PR-ului la maximum. Cum va arăta PR-ul viitorului? mă întreabă în esență Doru. Iar eu nu pot să-i răspund decât dacă răspund și la întrebarea: ce e jurnalistul viitorului?

Să ne imaginăm puțin cum vor evolua lucrurile. Informația este supraabundentă și asaltează “jurnaliștii” – o să vedeți de ce pun cuvântul ăsta în ghilimele – de așa natură încât aceștia devin copleșiți. Au nevoie de instanțe intermediare care să le organizeze marfa, iar site-urile gen PR Newswire, agențiile de presă și altele sunt utile în acest sens. Modelul comunicării nu se mai reduce la sursă, canal și receptor, ci devine un arbore asemănător cu cel al speciilor (Lamarck) sau șirul lui Fibonacci. În loc de mlădiță, ramificație.

Șmecheria, cred eu, în PR-ul viitorului, e să te situezi pe una din ramificațiile intermediare, să fii un fel de “jurnalist” supraspecializat sau de “PR jurnalistic”, care prelucrează o parte din marfă pentru uzul altor specialiști; acești specialiști se îndeletnicesc și ei cu ceva ce le trebuie altor specialiști ș.a.m.d., până ce, în cele din urmă, informația ajunge într-o manieră foarte filtrată la public. Motiv pentru care am și pus ghilimelele de mai sus la “jurnalist”, care nu mai e decât o verigă într-un lanț de comunicare, și nu justițiarul cititorilor, câinele de pază al democrației, uliul surselor ș.a.m.d.

Cred că în sensul ăsta conferințele de presă on-line sunt opusul comunicatedepresa.ro. Că important nu e atât să faci informația ta accesibilă cât mai multora, ci să o filtrezi pentru uzul CUIVA. E drept, videoconferințele sunt un bun publicity stunt, dar n-au legătură cu mesajul implicit. De fapt, habar n-am ce s-a discutat la ARBOmedia, știu doar că a fost o conferință de presă on-line. Viitorul e al posesorilor de gateway-uri, care-s neuronii unei rețele de acest fel: un axon care duce mai departe și un număr de dendrite. Un astfel de gateway este, bingo, “Media lui Comanescu”.

3 thoughts on “Mănușa lui Doru: cum va arăta PR-ul peste ani”

  1. Mie PR imi pare ca va fi o chestie la mijloc intre guerilla marketing si idei originale. Adica va trebui sa vii cu ceva nou, ceva ” marfa ” care sa atraga si in acelasi timp sa folosesti instrumentele de media neconventionale. Am citit intr/o carte de publicitate ” Cum sa convingi un milion de oameni ” despre cum si-a facut Basescu campanie guerilla in 2004. Mi-a placut : SMS, site uri, emailuri si evenimente de PR + galeti, tricouri si mult mult umor.. asta e un exemplu, mai sunt si altele – nu tin cu Basescu, mi-a placut ideea-

  2. Iulian,
    ai intuit corect: viitorul (daca aceasta meserie are un viitor) este al contentului si nu al gimmick-ului. Nu doar pentru ca institutiile, companiile, mega-structurile nu vor mai fi atat de capabile sa genereze content de calitate despre sine, ci pentru ca indivizii, persoanele, georgestii si popestii vor deveni sursa de content sau – cum spui tu – gateway. Daca pana acum toata lumea care stia pe cineva undeva intr-o redactie putea sa faca niste PR, in viitorul despre care tu vorbesti trebuie sa te imprietenesti neaparat si cu popestii si georgestii. De aceea cred ca meseria de PR asa cum o stim noi astazi nu are viitor. Va fi o alta meserie

  3. Eliza: să-ți spun de ce am numit instanțele astea intermediare gateways. Sunt interfețe de rețele, nodurile, dacă vrei. Au sau nu un caracter personal. De pildă, Mediafax.ro, care există de ani de zile, nu e un concept personal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *