Manifestaţiile n-au fost nici paşnice, nici violente. Au fost repetiţie generală

În lipsa unor concluzii politice mai certe (refuz să mă ocup de politică aici, dar şi dacă m-aş ocupa, tot nu le-aş avea), ceea ce s-a întâmplat în Piaţa Universităţii, Piaţa Unirii şi celelalte locuri în ultimele zile e un soi de repetiţie generală pentru modul cum va funcţiona media în acest an electoral şi, probabil, şi după el. Câteva simptome şi concluzii le ştim de pe acum:

Media tradiţională se comportă pur şi simplu dezgustător. Vizibil dezgustător, dincolo de analize şi alte evaluări mai fine. Orice om cu un coeficient de inteligenţă normal, nepolarizat politic, nu poate fi decât scârbit de tentativele de a trage spuza pe turta fiecăruia pe care le vedem în aceste zile. Pe televiziuni, singurul lucru care-ţi mai rămâne de făcut e montajul cu telecomanda: dacă toată lumea dă acelaşi live cu alţi trăncănitori ascuşi sub “ferestre”, în studio, zapezi de la un post la altul ca să vezi dacă insul din imagini e ultras sau hipster, în felul în care Caragiale lua la rând gazetele ca să-şi formeze o opinie despre un miting, în secolul al XIX-lea. Mizeria şi tâmpenia din studiourile TV are, apropo, un corespondent şi pe hârtie sau internet. Celelalte canale media clasice nu sunt ferite de boală.

Dincolo de asta, întâmplările din pieţele ultimelor zile au pentru cei de-acasă aerul unui balet ireal, al unei mizanscene sau repetiţii pentru ceva din cauza modului cum media le filtrează/ficţionalizează/alimentează/inhibă. O cameră care transmite live permanent, cum au avut Stirileprotv.ro, e o indicaţie mult mai clară despre starea de spirit punctuală dintr-un anume loc, faţă de shake-ul cu ultras sau, dimpotrivă, cu bătrâni agresaţi pe care ni-l serveşte cutare sau cutare televiziune.

Cea mai inteligentă şi încăpătoare piaţă (aş zice forum, dacă n-ar fi perceput ca message board) e în aceste zile Facebook. Nu mai ştiu cine ironiza prezenţa pe reţelele sociale: de ce nu ieşim în stradă ca să “facem ceva”?

Să facem ce, să aruncăm cu pavele şi molotoave? Ceea ce se întâmplă în stradă are de-a face mai puţin decât am putea crede, deşi are, cu politica în sensul de mers al lucrurilor, succesiune a evenimentelor. E adevărat, manifestanţii sunt vizibili, palpabili pentru putere şi politicieni. Care, posibil, vor avea un dram de frică/ezitare atunci când va fi vorba de sfruntări executive şi legislative ca povestea cu sănătatea. Asta e a lor, a celor din stradă. Dar cam atât, fiindcă în rest, câinii latră, caravana trece.

În schimb, coagularea unui mare număr de persoane şi rudimentele unui program politic par a ţine de reţelele sociale şi în general de Web 2.0. Vom vedea în următoarele zile dacă va fi aşa.

Facebook e cel mai bun ziar, televiziune etc. Inteligenţa colectivă, atâta câtă e, funcţionează ca un mecanism de selecţie foarte bun într-o situaţie în care canalele clasice (TV, print, internet) ascund informaţia validă într-un morman de gunoi politic. Pe Facebook am găsit de exemplu imagini care se înscriu în marea tradiţie a fotojurnalismului, de la Cartier-Bresson încoace: Bogdan Dincă, Vlad Ilas, George Călin, Dan Popescu. Şi, desigur, mecanismul de triere nu funcţionează numai în materie de foto. N-o să găsiţi pe el discuţii interminabile şi tentative de a lua în serios bâlbâielile lui Crin Antonescu, la fel cum prestaţia lui Boc va putea provoca un gen de indignare care nu se găseşte la TV.

Manifestaţiile nu se vor opri aici, şi nu fiindcă instigă USL sau Flacăra Moreni. Ca dovadă următoarele cifre:

Antena 3 câştigă ziua de 15 ianuarie

Antena 3 câştigă ziua de 15 ianuarie

Antena 3 se laudă că a câştigat ziua de duminică, iar asta arată că povestea din Piaţa Universităţii interesează mulţi oameni rămaşi acasă. 4,3 puncte e o medie zilnică foarte mare, iar 14,1 e share-ul PRO TV-ului, atunci când acesta face 2,5-3 puncte de rating. De ce stă lumea pe Mihai Gâdea şi nu pe Realitatea TV sau B1 TV?

Fiindcă există un electorat care prizează un discurs anti-băsescian apăsat, electorat asortat cu manifestanţii chiar paşnici din pieţe. Pe de altă parte, Antena 3 are un ethos simplist şi violent, cu identificarea clară a vinovaţilor şi a victimelor şi cu rudimente de entertainment grosier. A beneficiat din plin de ruptura Realitatea-RTV, dar şi de un anumit gen de ipocrizie pe care l-a avut Realitatea chiar şi pe vremea când era una singură, în vremurile în care emitea pretenţii de independenţă şi imparţialitate, simultan cu promo-urile prin care Antena 3 se poziţiona politic, ironizând personaje ca Elena Udrea.

B1 şi TVR Info nu se văd în top fiindcă e mult mai greu să fii cu puterea decât contra. Discursul cu semn schimbat de la B1 şi TVR Info are handicapul previzibil al pro-puterii. Lucruri gen Opoziţia şi ultraşii transformă protestele în violenţe pot fi cu greu digerate de oricine. Sigur, B1 şi TVR Info vin oricum pe o piaţă deja aglomerată (Antena 3 – Realitatea TV – RTV) şi care se va mai aglomera cu Digi 24, Giga TV şi Naşul TV. Însă poziţiile pro-putere pot fi susţinute eventual într-o societate în care democraţia poate apărea cu adevărat în pericol, ca la mineriadele anilor ’90, şi nu într-o saga în care puterea are nu numai statutul clar de Goliat, dar şi o obrăznicie care a făcut-o detestată până dincolo de parametrii care au împins mai grijuliul regim Iliescu-Năstase către istorie.

Cinic vorbind, nu aşa se face propaganda, stimaţi domni. Aţi cumpărat tot ce-aţi putut cumpăra, aţi mânjit nume acum cinci ani respectabile de ziarişti. I-aţi pus să execute strategii imbecile, să laude şi să acuze în cor, să colporteze tâmpenii din message boxuri, să taie frunză la câini prin studiouri. Cu alte cuvinte, i-aţi terminat. Acum, să văd de unde scoateţi alţii 🙂 Nu vreau să le iau apărarea lor, a ex-jurnaliştilor, fiindcă în orice act de corupţie, spre deosebire de viol, sunt doi făptaşi morali. Aveţi acum, pe cablu, câteva televiziuni unde vă puteţi invita singuri ca să vă puteţi spune poeziile sau vă puteţi trimite Simoninii, Taxilii. Însă cei pe care ar trebui să-i prostiţi nu sunt în faţa televizoarelor.

Aşa cum s-a văzut, s-au dus ori pe Facebook, ori, mai nou, în pieţe.

Enhanced by Zemanta

Post your thoughts