Licitația pentru meciuri: consecințe și nuanțe

Câștigătorul meciurilor pentru perioada 2009-2012 este, prin urmare, Grupul Voiculescu/RCS-RDS. Surpriza pe care o anticipam s-a produs. “Favoriții” Kanal D și Realitatea Media au pierdut la consorțiul Antena/RCS-RDS, care a pus pe masă 85 de milioane de euro (102, cu TVA) (Cătălin Tolontan, HotNews). Avem prin urmare o investiție pe care nimănui nu-i trecea prin cap s-o facă în meciurile de Ligă acum câțiva ani. Care sunt consecințele și nuanțele întregii povești?

Suma de pornire a licitației se știe, 54 de milioane. Tolo ne mai zice despre Kanal D că s-a retras la 74 de milioane, iar Realitatea Media a făcut același lucru la 84,5, adică în preajma baremurilor la care se ridicau scrisorile de garanție. Sumele vehiculate au surprins încă dinaintea licitației, pentru că în anii sezoanele trecute se vânduseră mult mai ieftin. Tot Antena 1 fusese cea care la un moment dat cumpărase o mulțime de fotbal, dar renunțase la această strategie pentru că veniturile din publicitate aduse de meciuri nu erau suficient de mari. Cum spuneam și aici însă, problema se pune radical diferit în 2009-2012, intervalul pentru care s-a licitat. Dacă în anii trecuți meciurile costau sub 10 milioane pe an, acum ele costă aproape 30. Totuși, piața TV din România s-a umplut de nișe, iar campionatul ar putea aduce venituri între 100 și 200 de milioane de euro unui post de sport care să se distribuie cu plată (1-2 euro pe lună) pe cablu.

Se dovedește încă o dată de ce hulitele televiziuni ale lui Voiculescu continuă să fie un business înfloritor, în ciuda acuzelor de jocuri politice care se formulează la adresa lor: în timp ce Valentin Stan își calează laptopul la “Sinteza zilei”, cineva din grup ține un ochi atent pe ceea ce se va întâmpla peste câțiva ani în piață și realizează o alianță spectaculoasă cu RCS-RDS. “Spectaculos” se traduce prin faptul că suma investită de Antene și RCS-RDS este mai mare decât cifra de afaceri a Antenei 1 și Antenei 3 din 2006, aproximativ 61 de milioane. Euforia nu prea conta, iar Antena 2 nu exista în perioada pentru care există ultimele date la Ministerul de Finanțe.

Rămâne de văzut cum vor exploata RCS-RDS și grupul Voiculescu meciurile achiziționate. Cel de-al doilea are o licență pentru o televiziune de sport (printre altele) și singura variantă care se întrezărește, canalul cu plată pe o rețea mare de cablu, ar putea să creeze dezbateri cu privire la concurența echitabilă din piața de cablu. Cum și pe câți bani va putea obține și retransmite meciurile deținute de RCS-RDS principalul competitor, UPC, cu alte cuvinte?

Mitică Dragomir și cluburile din prima Ligă au oricum toate motivele să-și frece palmele. Împărțită la 18 echipe, suma înseamnă aproximativ 7,4 milioane pe club, deși veniturile nu se vor repartiza astfel.

Cine pierde
Boom TV a aruncat o vorbă cu privire la valoarea meciurilor – oare a contat pentru prețul de pornire? -, după care s-a retras. Cei doi competitori care au licitat, Kanal D și Realitatea Media, sunt în situații diferite. Primul reușește să realizeze vârfuri de rating la ora actuală cu meciurile, dar păstrate pe Kanal D, acestea n-ar fi făcut decât să sporească audiența cu costuri destul de mari. Asta s-ar fi putut justifica în contextul unui business plan de mai mulți ani, în care audiența obținută cu fotbalul ar fi fost păstrată cu alte programe, dar astfel de planuri sunt destul de rare pe piața TV românească, iar suma pe care au fost dispuși turcii de la Dogan să o investească, de 74 de milioane, putea fi cu greu o investiție profitabilă pentru un post cu o medie de 1 punct de rating pe zi. Rămâne ipoteza că Dogan ar fi scos pe piață un al doilea canal, cu plată, de sport.

Cu totul alta este situația Realitatea Media: grupul a achiziționat o televiziune de sport, Telesport, cu puțin înaintea licitației. Tranzacția, de cinci milioane după unele surse din piață, a ieșit la iveală chiar la înfățișarea de vineri de la Ligă. Cu alte cuvinte, Realitatea Media se alege cu un canal de nișă pentru care planul A, campionatul intern, a căzut. O astfel de investiție părea a fi oricum în planurile grupului, fiindcă aceasta obținuse o licență pentru o televiziune de sport.

E de văzut dacă tranzacția pentru Telesport nu a inclus și o clauză care lega prețul de succesul licitației. Postul lui Horațiu Nicolau era un atu la licitație, fiindcă venea cu o clauză de preempțiune.

Mai e de menționat și situația MediaPro, care deține Sport.ro, liderul nișei în momentul de față, dar nu are și drepturi pentru meciuri. Grupul controlat de Adrian Sârbu nu a participat la licitație, ceea ce arată că probabil CME e dispus să investească destul de puțin în această afacere. Alianța cu un mogul ucrainean ca și o ofertă pe bursă ne lasă să înțelegem că planurile americanilor și ale COO-ului lor, Adrian Sârbu, sunt altele, cu tot profitul imens realizat în România și alte țări estice.

Una peste alta, licitația pentru Champions League, despre care Tolontan spune că se va încheia peste câteva ore, devine și ea o miză. Ipoteticul canal de sport al grupului Voiculescu și al RCS-RDS nu va putea trăi numai din campionatul intern. Derby-urile vor fi, probabil, retransmise de Antena 1 cu venituri suplimentare din reclamă (acest post a realizat recordul de rating în timpuri moderne, 34 de puncte la meciul Steaua-Rapid, în 2005), dar asta nu rezolvă problema enunțată. Interesant e ce se va întâmpla cu extra-fotbalul, fiindcă grila TVR 2 a fost burdușită, nu se știe de ce, cu rugby, canotaj, atletism, patinaj și alte sporturi de acest fel. Cert e că și aceste competiții devin interesante pentru același ipotetic canal de sport.

Mai adăugăm un zero
Pentru ansamblul pieței media, cele 85 de milioane cheltuite de grupul Voiculescu și RCS-RDS sunt o piatră de hotar. Sportul este nișa (dacă îi putem spune așa) care a mers și în presa scrisă, așa cum se vede în prezența în top a “Gazetei sporturilor” și “Pro Sport”, cu binecunoscuta competiție dintre ele. Până acum, nișele TV se refereau la investiții de câteva milioane pe an, pentru ratinguri medii de 0,2-0,5 pe zi, cu excepția Realității TV, liderul istoric, care are și costuri mari, și pierderi în consecință. La cheltuieli de 85 de milioane pe trei ani (sau 28,3 milioane pe an), problema se pune altfel.

UPDATE: Champions League se duce la TVR, pe 35 de milioane. Aici e mult mai probabil să fie caz de revânzare. Interesant e că Pro-ul n-a prins nici această competiție, spre deosebire de ce se zvonea anterior.

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

27 thoughts on “Licitația pentru meciuri: consecințe și nuanțe”

  1. e misto cum se comunica sumele pe jurnalul.ro si pe hotnews
    “antena a dat 102 si realitatea s-a oprit la 84 jumate”. e drept ca se precizeaza ca 102 sunt cu tva inclus da’ tot e haios. cifrele scrise si care-ti sar in ochi sunt: 102 / 84,5

  2. Cristi Cretu, seful departamentului sportiv Antena 1 spune: s-ar putea sa primiti o surpriza peste 3 ore. Peste 3 ore se desfasoara licitatia pentru drepturile de televizare Cupele europene 🙂

  3. Bravo castigatorilor !!
    Oameni care stiu sa faca afaceri cu adevarat ..si care stiu sa scoata si profit..astia nu lucreaza pe pierdere cum o face “pusculita” Vantu !!
    Se pare ca Voiculescu si Teszari sunt prieteni..iar cand doi prieteni isi unesc fortele ..:)
    Le-au crescut cota atat celor de la Intact cat si celor de la RCS-RDS !!!

  4. Foarte important este cum se vor impartii optiunile pentru meciuri. Daca nu intra pay-per-view si Antena si RCS or sa aiba pierderi mari de tot financiare, baniii sigur nu se intorc din publicitate. In campionatul nostru doar Steaua faca rating acceptabil in rest nimic.

  5. Nu stiu cat ar putea sa ajute pay-per-view. Nu uitati ca pe langa cele cateva meciuri cu varf de audienta, restul sunt doar ciurucuri(scuze de exprimare dar asa e) care se adreseaza tipilor aia din reclamele de Neumarkt/Noroc/samd. Chiar credeti ca aia sunt dispusi sa plateasca in plus pentru niste meciuri dubioase, as zice ca nu. Chiar si eu, mai degraba ma duc la stadion decat sa dau bani pentru fiecare meci la televizor.

    my $0.02

  6. Sorin Oancea, vicepresedintele Antena 1 a declarat pentru hotnews ca nu va fi cedata nici o optiune. Si il inteleg. si-a facut calcule destul de bune. Tot acum vreau sa felicit HOTNEWS pentru ca au dat primii stirea despre castigarea licitatiei. Inca odata acest hotnews-istii dau dovada de profesionalism. 🙂

  7. sunt 85 milioane euro + TVA [102 milioane] ceea ce inseamna 28,3 milioane euro pe sezon [+TVA]. participantii au prezentat scrisoari de garantie bancara ceea ce cred ca inseamna ca banii erau disponibili in cont insa nu ca vor fi blocati acolo dupa cum nici ca vor fi platiti imediat ci in transe. iar rcs avea disponibili acesti bani [vezi si cine a licitat] + antena cu restul.

  8. NU. Hotnews a dat inaintea lui tolo ca de acolo am venit. Eu cand am luat stirea, Tolo nu o avea pe blog. Sunt sigur si poti sa-l intrebi. Sunt sigur de asta.

  9. Petrișor: Nu te contrazic – explicația e că eu sunt abonat la Tolo prin rss, dar nu și la HotNews. Mă interesează numai chestiile de media și HotNews oferă o mulțime de alte lucruri.

  10. transa aferenta primului an de contract, 28.3 milioane euro + tva [33,6 mil euro], va fi trasferata pana pe 13 mai in contul LPF.

  11. @iann
    scrie pe undeva (azi merge net-ul ca dracu’ si nu mai gasesc unde am citit) termenele si sumele ce trebuie platite catre cluburi din totalul de 85 de mil.

  12. Iulian, crezi ca pay-per-view va prinde in Romania? Romanii se dau un vant (numai) dupa gratuitati, dacao sa fie pe bani ori nu o sa mai uite la meciuri (injurand stapanirea 🙂 ), ori o sa-si puna decodoare false.
    Apoi, in afara de cativa pasionati, nu va plati nimeni ca sa vada un meci Pandurii- Gloria Buzau, de exemplu!

  13. @Iulian

    Te rog lasa-ma si pe mine sa fac un anunt catre “prietenii” mei: NU sunt angatat al trustului INTACT/Antena 1. Faptu ca vorbesc despre unele evolutii pozitive ale Antenei 1 asta nu inseamna ca sunt angajatul lui Voiculescu. Multumesc. 🙂

  14. si eu m-am gandit la Realitatea. Au cam pus carul in fata boilor cei de la RDS/Antene, din cate am vazut. Intai au licitat si dupa aia se pun de acord cum sa faca. Am inteles ca o sa fie o conferinta de presa intr-o luna doua de acum.

  15. Iulian, din cate stiu eu, ai dat o informatie gresita. Faptul ca Pro-ul nu a participat la licitatia pt Liga I are o alta explicatie, valabila de mai multi ani. Si anume Pro-ul inca are datorii catre cluburile de fotbal de pe vremea cand a cumparat drepturi de difuzare ale partidelor din Liga I. De difuzat, le-a difuzat, dar de platit, inca nu… Cel putin asa stiu eu. Te rog sa ma contrazici daca ai alte informatii.

  16. Pro stie sa ia crema cand e si cand nu se da deoparte. Astfel PRO a avut avantaj enorm cand echipele romanesti au avut succese in Champions League. Dar cum echipele romanesti din pacate iarasi vor fi eliminate in fazele incipiente ale competitiilor PRO nu prea are de casitigat. Asa ca a zis pas si aici . Voiculescu si intactul vor lua o mare tzeapa cu asta. Iar disperarea lor este ca la nici juma de an de la reachizitionare, Pro Sport sufla bine de tot in ceafa Gazetei. Iar depasirea Gazetei la tiraj este doar o chestiune de timp…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *