Licitaţia pentru meciuri: consecinţe şi nuanţe

Câştigătorul meciurilor pentru perioada 2009-2012 este, prin urmare, Grupul Voiculescu/RCS-RDS. Surpriza pe care o anticipam s-a produs. “Favoriţii” Kanal D şi Realitatea Media au pierdut la consorţiul Antena/RCS-RDS, care a pus pe masă 85 de milioane de euro (102, cu TVA) (Cătălin Tolontan, HotNews). Avem prin urmare o investiţie pe care nimănui nu-i trecea prin cap s-o facă în meciurile de Ligă acum câţiva ani. Care sunt consecinţele şi nuanţele întregii poveşti?

Suma de pornire a licitaţiei se ştie, 54 de milioane. Tolo ne mai zice despre Kanal D că s-a retras la 74 de milioane, iar Realitatea Media a făcut acelaşi lucru la 84,5, adică în preajma baremurilor la care se ridicau scrisorile de garanţie. Sumele vehiculate au surprins încă dinaintea licitaţiei, pentru că în anii sezoanele trecute se vânduseră mult mai ieftin. Tot Antena 1 fusese cea care la un moment dat cumpărase o mulţime de fotbal, dar renunţase la această strategie pentru că veniturile din publicitate aduse de meciuri nu erau suficient de mari. Cum spuneam şi aici însă, problema se pune radical diferit în 2009-2012, intervalul pentru care s-a licitat. Dacă în anii trecuţi meciurile costau sub 10 milioane pe an, acum ele costă aproape 30. Totuşi, piaţa TV din România s-a umplut de nişe, iar campionatul ar putea aduce venituri între 100 şi 200 de milioane de euro unui post de sport care să se distribuie cu plată (1-2 euro pe lună) pe cablu.

Se dovedeşte încă o dată de ce hulitele televiziuni ale lui Voiculescu continuă să fie un business înfloritor, în ciuda acuzelor de jocuri politice care se formulează la adresa lor: în timp ce Valentin Stan îşi calează laptopul la “Sinteza zilei”, cineva din grup ţine un ochi atent pe ceea ce se va întâmpla peste câţiva ani în piaţă şi realizează o alianţă spectaculoasă cu RCS-RDS. “Spectaculos” se traduce prin faptul că suma investită de Antene şi RCS-RDS este mai mare decât cifra de afaceri a Antenei 1 şi Antenei 3 din 2006, aproximativ 61 de milioane. Euforia nu prea conta, iar Antena 2 nu exista în perioada pentru care există ultimele date la Ministerul de Finanţe.

Rămâne de văzut cum vor exploata RCS-RDS şi grupul Voiculescu meciurile achiziţionate. Cel de-al doilea are o licenţă pentru o televiziune de sport (printre altele) şi singura variantă care se întrezăreşte, canalul cu plată pe o reţea mare de cablu, ar putea să creeze dezbateri cu privire la concurenţa echitabilă din piaţa de cablu. Cum şi pe câţi bani va putea obţine şi retransmite meciurile deţinute de RCS-RDS principalul competitor, UPC, cu alte cuvinte?

Mitică Dragomir şi cluburile din prima Ligă au oricum toate motivele să-şi frece palmele. Împărţită la 18 echipe, suma înseamnă aproximativ 7,4 milioane pe club, deşi veniturile nu se vor repartiza astfel.

Cine pierde
Boom TV a aruncat o vorbă cu privire la valoarea meciurilor – oare a contat pentru preţul de pornire? -, după care s-a retras. Cei doi competitori care au licitat, Kanal D şi Realitatea Media, sunt în situaţii diferite. Primul reuşeşte să realizeze vârfuri de rating la ora actuală cu meciurile, dar păstrate pe Kanal D, acestea n-ar fi făcut decât să sporească audienţa cu costuri destul de mari. Asta s-ar fi putut justifica în contextul unui business plan de mai mulţi ani, în care audienţa obţinută cu fotbalul ar fi fost păstrată cu alte programe, dar astfel de planuri sunt destul de rare pe piaţa TV românească, iar suma pe care au fost dispuşi turcii de la Dogan să o investească, de 74 de milioane, putea fi cu greu o investiţie profitabilă pentru un post cu o medie de 1 punct de rating pe zi. Rămâne ipoteza că Dogan ar fi scos pe piaţă un al doilea canal, cu plată, de sport.

Cu totul alta este situaţia Realitatea Media: grupul a achiziţionat o televiziune de sport, Telesport, cu puţin înaintea licitaţiei. Tranzacţia, de cinci milioane după unele surse din piaţă, a ieşit la iveală chiar la înfăţişarea de vineri de la Ligă. Cu alte cuvinte, Realitatea Media se alege cu un canal de nişă pentru care planul A, campionatul intern, a căzut. O astfel de investiţie părea a fi oricum în planurile grupului, fiindcă aceasta obţinuse o licenţă pentru o televiziune de sport.

E de văzut dacă tranzacţia pentru Telesport nu a inclus şi o clauză care lega preţul de succesul licitaţiei. Postul lui Horaţiu Nicolau era un atu la licitaţie, fiindcă venea cu o clauză de preempţiune.

Mai e de menţionat şi situaţia MediaPro, care deţine Sport.ro, liderul nişei în momentul de faţă, dar nu are şi drepturi pentru meciuri. Grupul controlat de Adrian Sârbu nu a participat la licitaţie, ceea ce arată că probabil CME e dispus să investească destul de puţin în această afacere. Alianţa cu un mogul ucrainean ca şi o ofertă pe bursă ne lasă să înţelegem că planurile americanilor şi ale COO-ului lor, Adrian Sârbu, sunt altele, cu tot profitul imens realizat în România şi alte ţări estice.

Una peste alta, licitaţia pentru Champions League, despre care Tolontan spune că se va încheia peste câteva ore, devine şi ea o miză. Ipoteticul canal de sport al grupului Voiculescu şi al RCS-RDS nu va putea trăi numai din campionatul intern. Derby-urile vor fi, probabil, retransmise de Antena 1 cu venituri suplimentare din reclamă (acest post a realizat recordul de rating în timpuri moderne, 34 de puncte la meciul Steaua-Rapid, în 2005), dar asta nu rezolvă problema enunţată. Interesant e ce se va întâmpla cu extra-fotbalul, fiindcă grila TVR 2 a fost burduşită, nu se ştie de ce, cu rugby, canotaj, atletism, patinaj şi alte sporturi de acest fel. Cert e că şi aceste competiţii devin interesante pentru acelaşi ipotetic canal de sport.

Mai adăugăm un zero
Pentru ansamblul pieţei media, cele 85 de milioane cheltuite de grupul Voiculescu şi RCS-RDS sunt o piatră de hotar. Sportul este nişa (dacă îi putem spune aşa) care a mers şi în presa scrisă, aşa cum se vede în prezenţa în top a “Gazetei sporturilor” şi “Pro Sport”, cu binecunoscuta competiţie dintre ele. Până acum, nişele TV se refereau la investiţii de câteva milioane pe an, pentru ratinguri medii de 0,2-0,5 pe zi, cu excepţia Realităţii TV, liderul istoric, care are şi costuri mari, şi pierderi în consecinţă. La cheltuieli de 85 de milioane pe trei ani (sau 28,3 milioane pe an), problema se pune altfel.

UPDATE: Champions League se duce la TVR, pe 35 de milioane. Aici e mult mai probabil să fie caz de revânzare. Interesant e că Pro-ul n-a prins nici această competiţie, spre deosebire de ce se zvonea anterior.

  1. qelul Reply

    e misto cum se comunica sumele pe jurnalul.ro si pe hotnews
    “antena a dat 102 si realitatea s-a oprit la 84 jumate”. e drept ca se precizeaza ca 102 sunt cu tva inclus da’ tot e haios. cifrele scrise si care-ti sar in ochi sunt: 102 / 84,5

  2. Petrisor Reply

    Mda, am stiut eu ca va castiga Antena 1. Era obligata sa castige. a, si sa nu uit. Salut Iulian 🙂

  3. Petrisor Reply

    Cristi Cretu, seful departamentului sportiv Antena 1 spune: s-ar putea sa primiti o surpriza peste 3 ore. Peste 3 ore se desfasoara licitatia pentru drepturile de televizare Cupele europene 🙂

  4. simi Reply

    Bravo castigatorilor !!
    Oameni care stiu sa faca afaceri cu adevarat ..si care stiu sa scoata si profit..astia nu lucreaza pe pierdere cum o face “pusculita” Vantu !!
    Se pare ca Voiculescu si Teszari sunt prieteni..iar cand doi prieteni isi unesc fortele ..:)
    Le-au crescut cota atat celor de la Intact cat si celor de la RCS-RDS !!!

  5. Bogdan P Reply

    Foarte important este cum se vor impartii optiunile pentru meciuri. Daca nu intra pay-per-view si Antena si RCS or sa aiba pierderi mari de tot financiare, baniii sigur nu se intorc din publicitate. In campionatul nostru doar Steaua faca rating acceptabil in rest nimic.

  6. vali Reply

    Nu stiu cat ar putea sa ajute pay-per-view. Nu uitati ca pe langa cele cateva meciuri cu varf de audienta, restul sunt doar ciurucuri(scuze de exprimare dar asa e) care se adreseaza tipilor aia din reclamele de Neumarkt/Noroc/samd. Chiar credeti ca aia sunt dispusi sa plateasca in plus pentru niste meciuri dubioase, as zice ca nu. Chiar si eu, mai degraba ma duc la stadion decat sa dau bani pentru fiecare meci la televizor.

    my $0.02

  7. Petrisor Reply

    Sorin Oancea, vicepresedintele Antena 1 a declarat pentru hotnews ca nu va fi cedata nici o optiune. Si il inteleg. si-a facut calcule destul de bune. Tot acum vreau sa felicit HOTNEWS pentru ca au dat primii stirea despre castigarea licitatiei. Inca odata acest hotnews-istii dau dovada de profesionalism. 🙂

  8. iann Reply

    sunt 85 milioane euro + TVA [102 milioane] ceea ce inseamna 28,3 milioane euro pe sezon [+TVA]. participantii au prezentat scrisoari de garantie bancara ceea ce cred ca inseamna ca banii erau disponibili in cont insa nu ca vor fi blocati acolo dupa cum nici ca vor fi platiti imediat ci in transe. iar rcs avea disponibili acesti bani [vezi si cine a licitat] + antena cu restul.

  9. Petrisor Reply

    NU. Hotnews a dat inaintea lui tolo ca de acolo am venit. Eu cand am luat stirea, Tolo nu o avea pe blog. Sunt sigur si poti sa-l intrebi. Sunt sigur de asta.

  10. Iulian Comanescu Reply

    Petrişor: Nu te contrazic – explicaţia e că eu sunt abonat la Tolo prin rss, dar nu şi la HotNews. Mă interesează numai chestiile de media şi HotNews oferă o mulţime de alte lucruri.

  11. iann Reply

    transa aferenta primului an de contract, 28.3 milioane euro + tva [33,6 mil euro], va fi trasferata pana pe 13 mai in contul LPF.

  12. qelul Reply

    @iann
    scrie pe undeva (azi merge net-ul ca dracu’ si nu mai gasesc unde am citit) termenele si sumele ce trebuie platite catre cluburi din totalul de 85 de mil.

  13. Petrisor Reply

    Am vazut ca decizia UEFA s-a amanat pentru maine. chiar era o zi spectaculoasa pentru piata media 🙂

  14. RR Reply

    Iulian, crezi ca pay-per-view va prinde in Romania? Romanii se dau un vant (numai) dupa gratuitati, dacao sa fie pe bani ori nu o sa mai uite la meciuri (injurand stapanirea 🙂 ), ori o sa-si puna decodoare false.
    Apoi, in afara de cativa pasionati, nu va plati nimeni ca sa vada un meci Pandurii- Gloria Buzau, de exemplu!

  15. Petrisor Reply

    @Iulian

    Te rog lasa-ma si pe mine sa fac un anunt catre “prietenii” mei: NU sunt angatat al trustului INTACT/Antena 1. Faptu ca vorbesc despre unele evolutii pozitive ale Antenei 1 asta nu inseamna ca sunt angajatul lui Voiculescu. Multumesc. 🙂

  16. Petrisor Reply

    @Iulian Comanescu

    Nu postezi un ceva in legatura cu ce s-a petrecut ieri ? 🙂 O analiza la cald sau rece

  17. neagrigore Reply

    si eu m-am gandit la Realitatea. Au cam pus carul in fata boilor cei de la RDS/Antene, din cate am vazut. Intai au licitat si dupa aia se pun de acord cum sa faca. Am inteles ca o sa fie o conferinta de presa intr-o luna doua de acum.

  18. Ando Reply

    Cred ca trebuie comentata si “lovitura ” data de TVR cu Champions League
    si CM ….

  19. Miha Reply

    Iulian, din cate stiu eu, ai dat o informatie gresita. Faptul ca Pro-ul nu a participat la licitatia pt Liga I are o alta explicatie, valabila de mai multi ani. Si anume Pro-ul inca are datorii catre cluburile de fotbal de pe vremea cand a cumparat drepturi de difuzare ale partidelor din Liga I. De difuzat, le-a difuzat, dar de platit, inca nu… Cel putin asa stiu eu. Te rog sa ma contrazici daca ai alte informatii.

  20. The Healer Reply

    Pro stie sa ia crema cand e si cand nu se da deoparte. Astfel PRO a avut avantaj enorm cand echipele romanesti au avut succese in Champions League. Dar cum echipele romanesti din pacate iarasi vor fi eliminate in fazele incipiente ale competitiilor PRO nu prea are de casitigat. Asa ca a zis pas si aici . Voiculescu si intactul vor lua o mare tzeapa cu asta. Iar disperarea lor este ca la nici juma de an de la reachizitionare, Pro Sport sufla bine de tot in ceafa Gazetei. Iar depasirea Gazetei la tiraj este doar o chestiune de timp…

Post your thoughts