A căzut Culcer – sau nu? Vedem mâine, adică luni

UPDATE: “TVR a întrerupt colaborarea sau este în curs de a o face cu o parte dintre manageri, între care şeful Serviciului Juridic, directorul de Marketing, directorul de Ştiri şi directorul TVR Cultural. De asemenea, directorii studiourilor teritoriale TVR Iaşi şi TVR Craiova au fost avertizaţi pentru rezultate slabe. Dacă ei nu-şi vor îmbunătăţi performanţele în termen de trei luni, vor fi demişi, a mai anunţat Tudor Giurgiu” – comunicat de presă al TVR.

Şi noi, care nu ştiam nimic în studio la Realitatea TV 🙂

Textul vechi:

Daţi cu ochiul pe Realitatea TV, de la 11.00, dacă vreţi. O să fiu acolo, cu Costi Rogozanu, pe tema Tudor Giurgiu/situaţia financiară din TVR/articolul din “Jurnalul”.

UPDATE: Tudor Giurgiu a spus că “TVR nu are probleme” şi şi-a făcut un fel de autocritică referitoare la pierderea drepturilor pentru meciurile de fotbal (“e momentul să analizăm”, ceva de genul ăsta). Dan Constantin, redactor-şef adjunct la “Jurnalul naţional”, menţine acuzaţiile publicate. Costi Rogozanu a făcut o legătură între apariţia Sabinei Petre, ex-director economic la TVR, în trustul lui Voiculescu şi articolul din “Jurnalul”, iar Dan Constantin a răspuns că nu o cunoaşte şi nu ştie dacă lucrează la Voiculescu. Concluziile mele au fost că:

– TVR are o problemă de cash flow (sunt furnizori cu plăţi întârziate, asta am verificat şi eu din alte surse), dar asta nu înseamnă că e “în faliment”.
– e de lămurit în continuare povestea cu meciurile de fotbal. Giurgiu e exasperat de ce-a făcut propria instituţie, meciurile fac sub două puncte la Dogan şi toată lumea se lamentează.

Cristina Şincai, care ne-a fost gazdă, şi Costi au părut şi ei de acord.

TVR a trimis un comunicat de presă şi prezentarea după care s-a ghidat Tudor Giurgiu în expozeu.

Comunicatul de presă:

Tudor Giurgiu reformează TVR

Tudor Giurgiu, preşedintele-director general al TVR, a anunţat că va trece la reformarea organizaţională a TVR, va face restructurări în ceea ce priveşte schema de personal şi strategia financiară a televiziunii publice. „În prima parte a mandatului meu, am considerat esenţială reforma la nivelul programelor – raţiunea TVR de a exista – şi rezultatele deja încep să apară. Acum este momentul pentru reformarea întregii organizaţii”, a declarat Tudor Giurgiu.

Restructurarea schemei de personal va presupune, într-o primă etapă, încetarea voluntară a contractului de muncă, urmată şi de a doua, cea a concedierilor colective, după parcurgerea etapelor prevăzute de legislaţie. „Nu putem oferi acum informaţii despre numărul angajaţilor care vor fi disponibilizaţi”, a precizat Tudor Giurgiu, într-o conferinţă de presă susţinută la sediul TVR duminică, 4 martie. Giurgiu a motivat decizia prin numărul „uriaş” de angajaţi ai TVR, creştere resimţită de la un an la altul, şi prin cheltuielile foarte mari cu personalul. „Totalul cheltuielilor pentru plata orelor suplimentare şi sporurilor a fost de peste 15 milioane de euro în 2006. De fapt, TVR plăteşte lunar o schemă virtuală de personal de 260 persoane, în plus faţă de cea reală”, a arătat preşedintele-director general al televiziunii publice.

„TVR riscă să devină o televiziune care în primul rând plăteşte salarii şi constată că nu mai poate face programe”, concluzionează Giurgiu. El este de părere că obiectivul principal al TVR nu este acela de a avea profituri megalomane, în contradicţie de altfel cu reglementările europene, ci acela de a-şi îndeplini misiunea de serviciu public printr-o ofertă de programe de calitate pentru telespectatori.

TVR a întrerupt colaborarea sau este în curs de a o face cu o parte dintre manageri, între care şeful Serviciului Juridic, directorul de Marketing, directorul de Ştiri şi directorul TVR Cultural. De asemenea, directorii studiourilor teritoriale TVR Iaşi şi TVR Craiova au fost avertizaţi pentru rezultate slabe. Dacă ei nu-şi vor îmbunătăţi performanţele în termen de trei luni, vor fi demişi, a mai anunţat Tudor Giurgiu.

TVR vrea transparenţă. Preşedintele-director general a mai anunţat că începând de luni, 5 martie, vor fi disponibile numărul de telefon 021 319 90 72 şi adresa de email transparenta@tvr.ro, la care sunt aşteptate eventuale sesizări referitoare la proceduri de licitaţii, concursuri care nu s-au derulat corespunzător sau la cazuri de angajaţi ai TVR care încearcă obţinerea de avantaje prin diverse metode. La concursurile de angajare în TVR va fi prezent de acum înainte în calitate de observator un reprezentant al Convenţiei Organizaţiilor de Media, ca garant al corectitudinii şi transparenţei concursului.

De asemenea, TVR va avea un buget de austeritate în 2007, până când nu se vor simţi efectele restructurărilor şi taxa tv nu va fi mărită. Televiziunea publică face demersuri de mai multă vreme pentru mărirea taxei tv de la 4 la 6 lei, ceea ce ar duce la creşterea veniturilor din taxa tv cu 5%. „Dacă acest obiectiv nu va fi atins în prima parte a anului 2007, TVR riscă să nu-şi mai poată îndeplini misiunea de serviciu public”, este de părere Tudor Giurgiu. Până atunci, TVR şi-a propus să reducă drastic costurile la anumite producţii, cum ar fi „La urgenţă”, şi să renunţe la programe care nu îndeplinesc targeturile stabilite prin contract.

Totodată, Tudor Giurgiu a declarat că situaţia financiară a televiziunii este normală şi stabilă, iar încercările de a demonstra contrariul sunt hilare. Giurgiu a mai explicat că TVR a trăit de mulţi ani cu un cash-flow pozitiv, adică avea mult mai mulţi bani în cont decât trebuia să platească, iar asta, în mod eronat, „dădea impresia de putere şi de stabilitate financiară”.

Strategia TVR pentru anul 2007, care este în curs de aprobare, include nişte obiective precise: îmbunătăţirea calităţii programelor şi diversificarea ofertei, definirea unei strategii de programe care să genereze perfomanţe superioare de audienţă, creşterea credibilităţii, creşterea veniturilor, reducerea costurilor operaţionale cu 7%, creşterea transparenţei şi a eficienţei organizaţionale, îmbunătăţirea calităţii imaginii şi sunetului programelor TVR, precum şi conservarea şi managementul arhivei.

Legat de scandalul provocat de pierderea drepturilor pentru Liga I de către TVR, Tudor Giurgiu a anunţat şi sancţiunile în conformitate cu Codul Muncii pe care le-a aplicat unor angajaţi TVR, în urma cercetării disciplinare efectuate în cazul rezilierii unilaterale de către Telesport a contractului: retrogradarea lui Ioan Todan din funcţia de director al Departamentului Sport pentru o perioadă de două luni, reducerea salariului de bază cu 10% pe trei luni pentru directorul economic Cipriana Voicu şi reducerea salariului de bază cu 10% pe o lună pentru Vlad Enăchescu, redactor-şef Sport. De asemenea, Direcţia Economică se va reorganiza curând pentru a preîntâmpina situaţii de management financiar defectuos precum în cazul de faţă.

În ceea ce priveşte derularea procesului intentat de TVR companiei Telesport, Giurgiu a dezvăluit că, la primul termen, avocaţii Telesport au invocat excepţia de neconstituţionalitate „încearcând să tragă de timp, trimiţând dosarul la Curtea Constituţională”.

DEPARTAMENTUL COMUNICARE ŞI RELAŢII INTERNAŢIONALE

  1. ada Reply

    nu cred ar fi fost ok ca dl giurgiu sa foloseasca postul public pt transmiterea conf de presa. aceasta conf de presa se refera la acuzatiile care i se aduc lui giurgiu ca persoana si manager si nu are deontologic dreptul sa foloseasca postul public pt propriul interes.

  2. vasile_s Reply

    SRTV nu mai are cam de multisor un sef al Serviciului Juridic, cel de la Marketing a plecat acum o saptamana – 10 zile, TVR Cultural are un buget de abia le ajung banii de hartie igienica, Vlad Enachescu este sanctionat pentru ca a atras atentia ca trebuie facuta plata catre Telesport, desi nu era treaba lui, Culcer e data afara pentru ca a reformat in bine stirile…. Ceva nu se leaga aici…
    Despre salariul de peste 7000 de euro plus drumuri la Praga si Londra gratis, plus cazare gratis in Bucuresti, pentru consilierul domniei sale, Gordon si nu-mai-stiu-cum a zis ceva dl Giurgiu? Ca nu am vazut conferinta…

  3. I. Radu Reply

    Explicatiile lui Giurgiu legate de demiterea lui Culcer sunt f. firave, cum ca nu a implementat programul matinal la timp. Ori decizia are legatura cu altceva de nerostit public, ori vin ca urmare a unei comenzi politice a PNL, avand in vedere alegerile euro si locale ca si referendumurile preconizate. Nu se pot invoca ratiuni legate de profesionalism. Cu ce a avut la dispozitie, Culcer a schimbat RADICAL fata si calitatea stirilor de seara de pe TVR1 si TVR2.

    Cat despre faptul ca Giurgiu va da afara si va externaliza productii e f. bine si sanatos. E nevoie de documentare si emisiuni profesioniste, nu de productii realizate de cei angajati in TVR pe criterii de rudenie. Din tabelul cu prezentarea TVR, inteleg ca BBC are cu numai 1,000 de angajati si colaboratori in plus fata de TVR si are…. 30 de canale.

  4. silviu Reply

    Cam ciudat ce gasesc referitor la Conf de presa. Seful de la Juridic este plecat de mult (competentele sunt deja delegate), Marketingul oricum era pe picior de plecare (ma mir daca a si lucrat in SRTV), sefa de la Cultural probabil caci se opune la viitoarea strategie ptr TVR Cultural, iar cu Stirile nu e o noutate : in presa e o intreaga colectie referitoare la conflictul PNL _Olteanu_Giurgiu recte Basescu_Culcer. Sanctiunea ptr pierderea financiara, notoritate, audienta si altele referitoare la Liga 1 sunt chiar hilare. Curios daca se sanctioneaza si pe el – Presedintele SRTV – referitor la telefoanele primite de la Horatiu Nicolau de avertizare ? Iar cu societatea civila pe care o implica probabil ca a uitat sa specifice ca deja participau in comisiile de concurs ale SRTV.
    A….si de ce nu : reforma cu Beatrice Comanescu …vesnica perdanta si management dezastruos, aceleasi persoane in structurile de conducere a canalelor, acelasi scump consilier-actor din Anglia, aceleasi emisiuni prafuite pe care le aproba tot cons de adm [pe care cu onor il conduce…

  5. Iulian Comanescu Reply

    Observ că lui Tudor Giurgiu i-au murit lăudătorii… îi rog criticii să nu repete afirmaţiile predecesorilor şi să aibă grijă cu afirmaţiile gen “toţi banii de la Lumea citeşte” se duc la Biju Morar şi Ioana Moldovan. Pe genul ăsta de poveşti nedovedite a intrat la apă “Jurnalul naţional”, care a avut de la binevoitori un buget de 8.000 de euro pentru aceeaşi emisiune, care s-a dovedit a costa aproape 4.700 în realitate. E drept că e mult pentru un talk-show.

  6. San Alecu Reply

    Abureli. Giurgiu e un baiat de cartier care a crezut ca poate beli cateva zeci de milioane de euroi fara sa intrebe nimeni nimic.
    Pe ce a mers? Pai sa va explic. In lumea artelor vizuale este imposibil de demonstrat calitatea artistica a unei productii. Si costurile acesteia.Daca eu iau un milion de euro si cu toti banii astia pictez un tablou, exista cineva in lumea asta care ma poate da pe mana DNA-ului pe motiv ca tabloul nu poate costa un milion de euro? Se poate demonstra ceva?
    Tin minte ce imi zicea un amic, bun prieten cu Tudorica. La instalarea in scaun zicea ca daca vrea cumpara orice productie vrea muschii lui si nimeni nu i se va putea opune, pentru ca nimeni nu stie tot in materie de arta imaginii sau a jurnalismului.
    Asa ca………

  7. tudor Reply

    eu vreau sa stiu de ce nu-si face publica declaratia de avere + situatia financiara a tvr (ultima e de pe vremea predecesorului din cate stiu). sau le-a facut publice.
    Din calculele mele si cifrele pe care le-a dat sal. unui consilier era in medie 2000 de euro , acum unii poate au mai mult, altii mai putin.
    Nu e normal sa stim cifrele exacte? Sunt bani PUBLICI!!
    Plus ca nu inteleg cum a fost posibil cu atatia consilieri , cu salarii cel putin decente , sa se piarda drepturile de transmitere a ligii1.
    Sper ca presa sa lanseze o campanie mai serioasa, pentru ca avem dreptul sa stim cum sunt cheltuiti banii astia si un audit facut de catre o firma serioasa.
    Ma deranjeaza ca sunt obligat sa platesc abonamentul dar nu am niciun drept in schimb? A, am dreptul sa nu ma uit pe tvr. Cam putin.

  8. Andrei Bădin Reply

    Iuliane,
    Ai sesizat corect problema cu cash flowul. Aş sublinia însă că declaraţiile lui Giurgiu sunt redundante. Adica, nu avem probleme financiare dar vom da afară en gros şi schimbăm directori de tot felul. În plus, buget de asuteritate. Părerea mea este că Giurgiu a recunoscut că, de fapt, are probleme mult mai mari decât cele de care acceptă să vorbească. Dar probabil este stilul său de acţiune. Reamintesc un episod pe care l-am povestit şi pe blog: într-o recentă sedinţă a Consiliului de Administraţie, Giurgiu a spus că va continua să acuze Telesport pentru că a vândut Liga 1 la Dodan, în ciuda faptului că firma de avocaţi angajată de TVR le-a spus în mod confidenţial că nu sanşe nici măcar 30 la sută. Dat fiind modul de acţiune în public al lui Giurgiu tare mă tem că declaraţiile de duminică sunt începutul sfârşitului şi pentru el.

  9. Dan Alecu Reply

    Tipul habar nu are ce vorbeste. Problema este ca l-au cam parasit toti. Si este normal. Sacul a fost golit pana la fund.
    In ce priveste directorii de la Stiri, TVR Craiova si Iasi iar se contrazice. La evaluarile precedente astia toti au luat note peste 8.50. Acuma, brusc nu ii mai iubeste, asta pentru ca zilele trecute si-a furat-o “in direct” de la ei (astia au avut curajul sa se certe cu el, sa ii scoata ochii cu privire la niste aberatii manageriale, dar asta e alta mancare de peste).
    E un tip “putin” instabil. Normal. TVR e o caciula imensa, pentru un cap atat de mititel.
    M-am spart de ras cand am aflat de marea strategie de reformare a TVR.
    E complet aberanta, nu contine nici macar un punct de referinta, nu spune absolut nimic. E goala, asa cum e si Giurgiu, un manager care pur si simplu nu cunoaste nici macar normele simple de management institutional.
    Apropos, nu va dau cifrele exacte, ca nu e etic. Consilierii au lefuri cu mult mai mari decat a mintit in declaratiile facute cu diverse ocazii.
    Mai mult, mergand pe faptul ca opinia publica habar nu are de numarul de angajati ai unor posturi publice TV din Europa, da tot felul de cifre masluite pentru a justifica propriile minciuni.
    Normal ca nu isi da demisia, vorba lui Nicolau, il paste puscaria.

  10. dave Reply

    revin cu ce ziceam la celalalt toipic despre TVR. Sunt zeci de persoane care NU FAC NIMIC, nici nu mai trec prin TVR, dar tot iau o leafa calduta, pentru ca sunt redactori. asta cum merge? Si hai sa fim seriosi, Family Guy si Futurama sunt desene super misto care costa, dar care fac. “Grey’s Anatomy”, “Lost” si “Desperate Housewives” nu erau chiar melrose place, erau seriale premiate. Au costat si ele, dar au meritat. Iar cu Lumea Citeste, lasati-o balta, ia s-o cautati pe Marina Almasan la “emisiunea” pe care o face sa vedeti cat costa ea, mai ales ca e facuta emisiunea in totalitate de TVR. Nu cred ca e mult 4.000, mai ales cand din banii aia se platesc si cheltuieli stupide, de tip public, decoru, cartile ( ca doar nu sunt donatii ) etc.

Post your thoughts