Kate + William = PR nupţial

Ultimul briefing pentru presă, pus la dispoziţia acesteia de Casa Regală, pe site-ul nunţii Prinţului William cu Kate Middleton, măsoară 96 de pagini. “Briefing” înseamnă literal, în jargonul media, “informare scurtă”. Cum au umplut organizatorii nunţii cele aproape 100 de pagini electronice de la Officialroyalwedding2011.org?

Cu material din care poţi alcătui tabloide săptămâni la rând. E vorba nu numai de orchestrele care vor cânta, ci inclusiv de detalii ca provenienţa aurului pentru inelul regal, design-ul şi designerul tortului festiv şi altele asemenea. Aparent, toate acestea n-au nicio legătură cu transcendenta şi serioasa instituţie numită monarhie.

Aparent. Dar în esenţă, glazura şi aurul s-au asortat cu regalitatea din cele mai vechi timpuri. Casa de Windsor nu face decât să reactiveze postmodern o strategie milenară de furat inima supuşilor. Care conţine ca ingredient necesar şi principal dorinţa acestora de identificare cu mai-marii, de fericire trăită prin delegat.

În ţara celor mai rele tabloide, Marea Britanie, a neglija o astfel de oportunitate ar fi fost o greşeală. Casa de Windsor a trecut prin momente grele în 1997, la moartea Dianei. A fost destul de clar că tabloidele trebuie luate în seamă şi că dacă nu sunt hrănite cu 100 de pagini de briefing, îşi iau singure ce le trebuie. Şi uneori asta nu e convenabil.

Casa Regală a transformat lecţia dată de accidentul Dianei într-un atu de comunicare. William este fiul tragic dispărutei prinţese şi nu are cum să nu moştenească nimbul pasional al celei numite Prinţesa Inimilor. În plus, nunta lui cu Kate Middleton e deznodământul fericit, dar mai ales îndelung aşteptat de public al unei relaţii care durează de opt ani. Ingredientele pentru o lovitură de PR sunt prezente.

Desigur, există şi o aritmetică a banilor în spatele întregii poveşti. “Der Spiegel”, citat de HotNews.ro, spune că încasările din turism şi suveniruri regale se ridică la 730 de milioane de euro pe an. Însă ipoteza că monarhia urmăreşte să facă o afacere cu întreaga poveste e puerilă. Cel mult, Casa de Windsor e atentă cu propriile fonduri. Şi, în rest, beneficiile de imagine sunt incalculabile.

“Pâine şi circ”, axioma de guvernare a împăraţilor romani, sună prea dur şi în orice caz exhaustiv pentru ceremonia de vineri, 29 aprilie. Monarhii contemporani au rămas fără prerogativele pâinii şi au transformat circul în aspiraţie planetară. La noi, văzută dintr-o ţară în care la ocazii festive se rage despre un plic de bani aruncat în frapieră, nunta lui Kate cu William e un ideal.

Material scris pentru ediţia de tipar de miercuri, 27 aprilie, a ziarului “România liberă”

Promo pentru Nunta Regală, pentru Canalul de Youtube al Monarhiei Britanice.

  1. Tiberiu Cazacioc Reply

    100 de pagini de informatie este media control. Nu lasi presa sa spioneze ci ii dai cat mai multa informatie sa o inneci si ii dai ce anume vrei tu sa ii livrezi si sa fie tranmis de media. Tare! Sau ma insel ?

  2. Iulian Comanescu Reply

    Tiberiu: sigur că e media control :-), într-o formă mai edulcorată dat fiind subiectul. N-aş subestima abilităţile tabloidelor britanice, oricum, în situaţia dată.

Post your thoughts