Interviu cu Răzvan Corneţeanu (I): În Adevărul Holding, eu sunt Zürichul

Răzvan Corneţeanu, general managerul Adevărul Holding, a fost miercurea trecută la HotNews.ro pentru o întâlnire media cu cititorii. S-a lăsat cu sânge: După ce a tăcut timp de 30 de luni şi a adus “Adevărul” şi “Click!” în poziţia de lideri pe quality şi tabloid, Răzvan Corneţeanu a spus ce-avea de spus despre competitori, despre piaţa media şi despre planurile pe care le are cu grupul media deţinut de Dinu Patriciu. După întâlnire, care a durat de două ori mai mult cât era programat, a urmat un interviu şi el foarte lung. A durat câteva zile să-l scot de pe bandă şi să-l editez, printre picături. Scuze cititorilor şi lui Răzvan pentru lipsa de promptitudine, sunt băgat până-n gât în vreo trei-patru proiecte în momentul ăsta şi dincolo de oboseală sunt foarte mulţumit că am o mulţime de lucru pe criză 🙂

Iulian Comanescu: Sunt două-trei titluri foarte profitabile în Adevărul Holding, ziceai în discuţia cu cititorii. Care sunt acelea, Răzvan, şi ce înseamnă “foarte profitabile”?

Răzvan Corneţeanu: Am spus acolo, înseamnă, unele dintre ele, peste un milion de euro, într-un timp foarte scurt, dar n-am de gând să ţi le spun, pentru că piaţa din România este plină de xeroxuri. Şi dacă ţi-aş spune: “Domnule, facem profitul ăla pe produsul cutare”, a doua zi, nişte oameni, care nu au niciun fel de creativitate, care nu-şi pierd nopţile, care nu-şi mănâncă sănătatea, care nu fac niciun fel de eforturi, decât să scrie comunicate de PR, s-ar apuca şi fie mi-ar hăitui oamenii din compania mea ca să le facă acelaşi produs, fie ar încerca ei să facă acelaşi lucru. De asta nu spun.

Iulian Comanescu: Am înţeles. Dar toată lumea vrea să ştie profitul.

O să afle la momentul pe care o să-l alegem noi. Şi asta e o chestiune de calcul: în momentul în care îţi blindezi o entitate şi ai ajuns suficient de puternic, poţi să vorbeşti despre asta. De ce crezi că în 30 de luni eu nu am dat interviuri? Pentru că orice-aş fi spus, ar fi putut fi interpretat.

UNDE DUC INSERTURILE DE CĂRŢI ŞI DVD-URI

Adevărul Holding a lansat o colecţie de carte care va dura până în 2010, 100 de numere. E o investiţie masivă de marketing, care a ridicat tirajul ziarului până la poziţia de lider, cu peste 100 de mii de exemplare vândute. “Jurnalul naţional” a reacţionat cu o colecţie asemănătoare. În piaţă se discută în acest moment despre validitatea, pe termen lung, a unor atari investiţii de marketing. E posibil, cu alte cuvinte, ca obiectul dorit de cumpărători să fie cartea şi nu publicaţia. Am încercat să obţin de la Răzvan detalii despre acest gen de strategie.

Iulian Comanescu: Foarte bine. Hai să vorbim puţin despre ecuaţia asta, publicaţie plus altceva, la vânzare. Am nişte aminitiri, cred că în septembrie 1999, Dan Muraru venea la tine, care erai director la Revistele Ringier, cu o idee de CD cu Laura Stoica, de inserat în revista “Unica”. Cred că aşa a început toată povestea asta cu inserturile….

Răzvan Corneţeanu: Da, uite, îţi aduci aminte mai bine.

Iulian Comanescu: Da, pentru că după aceea am venit eu la “Unica” şi am preluat o parte din treabă şi am început să facem compilaţii cu muzică de la mai multe case de discuri.

Răzvan Corneţeanu: Da, nu-mi mai aduceam bine aminte, dar cam aşa e. Sau e ceva adevăr în povestea asta.

Iulian Comanescu: Acum, în 2009, există o soluţie ziar plus carte, avem doi mari competitori, care fac asta pe termen lung: Adevărul şi Jurnalul. Se poate deci merge pe genul ăsta de împachetare. Unde se opreşte toată treaba asta? Undeva în 2010, când ce se va întâmpla? Cel puţin acolo se opresc planurile Adevărul.

Răzvan Corneţeanu: Planurile Adevărul nu se opresc în 2010. Şi aici vreau să răspund şi la o întrebare pe care nu mi-ai pus-o. O diferenţă foarte mare şi un lucru care m-a ajutat foarte mult în ultimii doi ani şi jumătate a fost faptul că în Adevărul ne putem mişca foarte repede. Şi asta ne oferă un avantaj incredibil faţă de ce se întâmplă în piaţă. Eu ştiu cât de greu se luau deciziile în Ringier. La fel se întâmplă şi în alte locuri. În Adevărul, eu sunt Zürich-ul. Dacă cineva vine mâine cu o idee bună, poimâine am pus-o în practică. Lucru pe care l-am explicat oamenilor mei din decembrie 2006 şi l-am folosit la maximum, sau aproape la maximum, în tot acest timp. Dacă mâine ajungem la concluzia că trei colecţii de carte sau nu ştiu ce altceva este un plan bun… Planurile nu se opresc în 2010.

ADEVĂRUL MAI LANSEAZĂ O COLECŢIE PENTRU COPII, DISNEY

Iulian Comanescu: Bine, dar ai o proiecţie pentru 2010. Vreau să ştiu care este.

Răzvan Corneţeanu: Am o proiecţie pentru o colecţie. Uite, acuma dăm drumul altei colecţii. Am anunţat azi în întâlnirea cu distribuitorii o colecţie senzaţională. Senzaţională. Colecţia “Adevărul pentru copii”. Carte de copii de Disney, brandul Disney şi nu făcăturile care există – nu în sensul de furat, nu puteai să iei desenele de la Disney. Mai există şi alte companii care fac de exemplu cărţi de colorat cu Cărţile Junglei. Dar cu desenele lor. Lucrurile astea se adaptează, se schimbă… ceea ce ştii tu e că există Colecţia “100 de cărţi pe care trebuie să le ai în bibliotecă”, teoretic s-ar termina în 2010. Ăsta e calculul pe care ţi l-ai făcut tu. Dar poate se continuă cu altceva…

Iulian Comanescu: Bun, dar totuşi – care este proiecţia ta pe 2010? Cum va arăta piaţa quality-ului? Că tot suntem la “Adevărul”.

Răzvan Corneţeanu: Să ştii că n-are legătură cu aceste add-on-uri. Discuţia în jurul acestor add-on-uri este un pic falsă. Dacă scoţi un pic nasul din România şi te uiţi peste graniţă, afli că noi suntem cam rămaşi în urmă.

Iulian Comanescu: Există tot felul de extensii, e drept. Am văzut în Germania DVD-uri cu “Die Welt” care se vând în magazinele de DVD-uri.

Răzvan Corneţeanu: Du-te-n Anglia. Suntem departe de ei. Du-te în Spania, Italia… acolo e industrie grea. Ce-am făcut noi cu cartea, lucru care desigur a atras şi admiraţie, şi ironie, şi pizmă, a fost o idee preluată din străinătate, ca mai toate lucrurile care se fac în presa română. Era un genial care mă întreba de produse copiate. Nu se copiază produse. Du-te, ia-ţi toate produsele din Franţa sau din Italia şi ai terminat. Ai o vedere destul de clară a ceea ce există în toată Europa. Sigur, cu particularităţile ţărilor respective. Şi trebuie foarte mare atenţie: aceste particularităţi trebuie să le înţelegi. Dacă nu le-ai înţeles, că aici este problema, dacă nu ai înţeles particularităţile şi nu ai făcut adaptarea cum trebuie, ca oameni, costuri, conţinut editorial şi aşa mai departe, ai pierdut. Aici se decide dacă un proiect reuşeşte sau nu. Dar ca să mă întorc la problemă, add-on-urile sunt o chestie absolut naturală. Ştii ceva? Nu sunt suficient de dezvoltate în România. Şi, mai grav: sunt prost făcute. Colecţia de carte verde “Adevărul” e un exemplu de lucru bine făcut. Când le-am spus că primul titlu e gratuit – mamă, mulţi şi-au pus mâinile în cap. Când le-am spus că noi o să dăm două titluri gratuite, inclusiv Patriciu şi-a pus mâna-n cap. Şi-a zis: “Răzvan, tu îţi dai seama cât costă?” Da, îmi dau seama. “Ai încredere că va funcţiona.” Şi-a funcţionat.

Iulian Comanescu: Păi parcă ziceai că nu se bagă Patriciu.

Răzvan Corneţeanu: Păi i-am povestit după aia, asta nu înseamnă că se bagă, dacă m-apuc şi-i povestesc acuma ce-am discutat cu tine înseamnă că se bagă?

Iulian Comanescu: Habar n-am, aş fi onorat.

Răzvan Corneţeanu: Nu, deci nu-ncerca să introduci speculaţii de-astea gen “Evenimentul zilei”. Deci a funcţionat. Am dat prima carte gratuită şi a doua, care era un volum dintr-o serie de două. Şi de unde noi credeam că se va opri la 150 de mii de exemplare şi aveam un plan de descreştere, acum lucrurile se duc şi către 300 de mii de exemplare când suntem mai deştepţi decât de obicei.

Iulian Comanescu: Bun, nu vrei să-mi spui ceva de 2010, o să te-ntreb atunci ce titluri quality mor.

Răzvan Corneţeanu: În primul rând că nu ţi-aş spune în niciun caz planuri pe care le avem, îţi aduc aminte de… este simptomatic, mă şi amuză, lansăm Top 500 Capital, nu Top 300, Top 500. Lansăm Top 500 Capital şi – calculată mişcarea – anunţăm acolo că suntem pe cale să semnăm contractul cu Forbes.

Iulian Comanescu: Vezi c-ai spus tot timpul Top Capital, nu Top Adevărul.

Răzvan Corneţeanu: Adevărul, scuză-mă. Top 300 Capital e făcut tot de mine, aşa că… sau, mă rog, de mine şi de oamenii cu care lucram la vremea respectivă. Deci lansăm Top 500 Adevărul şi – pentru că aşa era şi avea o logică – anunţăm că suntem pe cale să semnăm un contract cu Forbes. A doua zi… nu, a treia zi primesc un telefon al partenerului nostru american: “Răzvan, am primit o solicitare scrisă de la Marius Hagger de la Ringier, care ne scrie că ar vrea să ia licenţa Forbes.” Păi…? Tipic. Eu mă apuc şi anunţ într-o conferinţă de presă că noi suntem pe cale să semnăm şi competitorii noştri trimit repede e-mail-uri, jucând la două capete. Spunând că ori iau licenţa – apropo, Ringier n-avea bani de licenţa asta – ori îl fac pe ăsta să-şi scumpească deal-ul. Deci: cum să-ţi spun eu ţie ce planuri avem noi în 2010? Cei de la Jurnalul ar lua notiţe imediat.

Iulian Comanescu: Păi habar n-am. Încerc să aflu. Acum sunt pe scaunul celui care întreabă.

Răzvan Corneţeanu: Întreabă şi eu răspund. Nicio problemă.

Dacă aţi ajuns până aici, fiţi pe fază, mai urmează.

  1. romania inedit Reply

    Eu cand citii azi titlul – Interviu cu Răzvan Corneţeanu (I): În Adevărul Holding, eu sunt Zürichul , ma intrebai cam cat ar costa un interviu din asta publicitar , si nu mai citii ce scrie in articol .
    Acuma nu ma lasa inima sa nu citesc , macar asa sa vad despre ce este vorba , si vazui ca este vorba despre interviul de miercurea trecuta , si ma linistii .
    Credeam ca Razvan Cornateanu isi face publicitate asa cum isi facea Patriciu prin adwords cu “Dinu Patriciu in the news ” ! 😛
    Cred ca este un interviu destul de interesant pentru competitorii Adevarul Holding , pentru ca au ocazia inca odata sa isi dea seama cu cine au de-a face .

  2. darius Reply

    “După ce a tăcut timp de 30 de luni şi a adus “Adevărul” şi “Click!” în poziţia de lideri pe quality şi tabloid”.
    Iulian, bre, de unde a scos-o oficial pe asta? Cine zice ca d’alde Adevarul si Click sunt lideri? Adica, exista cifre, ceva? Sau vorbim dupa ureche?
    Sau romaniainedit are dreptate si te putem acuza ca iar ai proptit un articol publicitar? 🙂
    Nu te supara, frate! 🙂

  3. Călin Reply

    Interesant. Cred că e un interviu-eveniment. Nu stiu dacă pentru marele public, nu-mi dau seama.
    Mă pregătesc de partea a doua.

  4. george Reply

    mda, deci R C crede ca tiraj mare=audienta mare, care de fapt este rasfoire.

    viitorul nu este in a creste tiraju printr-o investitie de genul cartii, ci prin a-i determina pe oameni sa citeasca ziarul datorita oamenilor.

Post your thoughts