Foursquare, 3 motive pentru succes și 2 posibile utilizări

E posibil să fi auzit de el, fiindcă a ajuns la un număr de early adopters români: Foursquare e “noul Facebook” sau “Facebook pentru mobile”. Pe scurt, o rețea socială bazată pe GPS și ideea de check-in, clicuri cu care arăți că ai fost în cutare sau cutare loc. Cu cât ajungi în mai multe, cu atât primești mai multe insigne. De ce și cum funcționează Foursquare cu succes?

Foursquare pe iPhone

Foursquare pe iPhone

Ar fi cazul s-o luăm pe rând. Câteva dintre motive ar putea fi:

  • Insignele (badges) și mecanica de joc. Sunt din categoria “recompense simbolice” și, oricât de copilăros arată, un stimulent puternic pentru prezența în Foursquare. Există studii care arată că gradele dobândite pe un forum, aderența la facțiuni virtuale (guilds) și toate celelalte sunt mai importante pentru participarea la o comunitate decât lucruri mai palpabile. Chiar și în cazul oamenilor serioși.
  • GPS-ul și localizarea Îți trebuie un telefon mobil cu GPS ca să poți face check in. Cu Nokia e mai greu, dar despre asta va fi vorba mai jos. Cert e că Foursquare nu prea are sens în pagina de browser, care, fără GPS, e plicticoasă și simplistă, iar a fi găsit de GPS e în sine o mică vrăjitorie cu care s-a distrat în repetate rânduri oricine și-a instalat Google Maps sau ceva asemănător pe mobil.
  • Critici/gastronomi Majoritatea check-in-urilor se fac în restaurante, ceea ce dă Foursquare aerul unui B 24 Fun geografic. E tentant să te plângi atunci când ceva nu merge în restaurantul respectiv, dar și să dai tips despre un anumit fel de mâncare sau asemănător. Părerea “poporului” funcționează în astfel de cazuri, așa cum o arată concepte gen Amazon sau Lonelyplanet.

Acestea fiind zise, la ce ar putea folosi o asemenea mașinărie, dacă excludem amuzamentul?

  • Pentru simplii cetățeni: Dincolo de amuzament și show-off, îmi imaginez că un utilizator asiduu de Foursquare, care a primit toate badge-urile din lume și e conectat cu sute sau mii de prieteni, are toate atu-urile pentru a se transforma într-un trend setter/critic de restaurante. Principiul e, ca și la Twitter/Facebook: o persoană foarte activă, capabilă de a transmite mesajul unui mare număr de friends/followers. Dacă ieșim din sfera food/drink, desigur că poate fi vorba în general de un transmițător de mesaj.
  • Pentru business-uri: E vorba de un tool de CRM foarte puternic. Restaurantele și barurile din București, de exemplu, sunt doar parțial prezente pe Foursquare. Iar cele care sunt nu sunt “asumate” (platforma te întreabă dacă ești managerul business-ului). Totuși, știu un restaurant de pe Lipscani care se dădea de ceasul morții să afle cine a postat pe Foursquare un comentariu negativ în privința chelnerilor și care chelner e de vină pentru comentariu. Restaurantul era dispus să ofere o masă gratis pentru incovenientul respectiv.

Apropo de asta, în orașe mai mari și mai frumoase decât Bucureștiul, localurile au început să ofere deja free coffee sau discounts pentru “primari” (“mayors”). În sensul Foursquare, e vorba de cei mai frecvenți vizitatori ai unui loc.

Probabil că Foursquare își va diversifica funcționalitățile; deocamdată, platforma oferă aplicații oficiale doar pentru iPhone, Android și Blackberry. Bătrânul Symbian (Nokia) e lăsat pe din afară, poate definitiv, dar Gravity, la bază client de Twitter, te ajută să faci check-in-uri.

Useri de Foursquare de care poate ați auzit: Vlad Petreanu, Cristi Manafu, Adrian Boțan, eu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *