Expansiunea Patriciu-Sârbu-Vîntu în țările limitrofe

Proprietarii români de media (ca să nu le zicem moguli, pentru că aici intră și Adrian Sârbu) și-au lărgit frumușel aria de interese în Balcani și alte țări estice, în ultima vreme. CME-ul condus de Adrian Sârbu a anunțat azi încheierea unei tranzacții așteptate: vânzarea bTV, liderul pieței bulgărești, împreună cu două canale de cablu (bTV Cinema și bTV Comedy), plus 74% din compania de radio a grupului, Radio Company C.J., pe 400 de milioane de dolari. Ar fi momentul pentru o scurtă socoteală, în ordine alfabetică:

Patriciu: A achiziționat Blik, fostul tabloid Ringier, și după Răzvan Cornețeanu, sondează piețele din Georgia, Moldova, Bulgaria, Serbia și Ungaria. O sursă relatează despre operațiuni avansate în Georgia, când am fost în Moldova se auzea deja despre Patriciu în mod imprecis. Se știe că Adevărul Holding mizează, deocamdată, pe print, cu excepția unei case de producție TV.

CME/Sârbu: Cehia, Croația, Slovacia, Slovenia și Bulgaria (unde deținea deja Pro.BG și Ring.BG). A ieșit din Ucraina, unde a vândut cu 300 de milioane Studio 1+1 și Kino. Se dovedește că banii au fost folosiți pentru achiziția din Bulgaria, ceea ce înseamnă, așa cum spune și Sârbu în comunicatul linkuit, o repoziționare pe Balcani și țările în curs de aderare. La asta se mai adaugă ceea ce o sursă mi-a descris ca implicări ale lui Sârbu în nume personal, în Serbia și Muntenegru. O altă sursă vorbește despre vânzarea formatului de la “Băieți buni” (grozavă idee, realizare cum s-a văzut) în Ungaria.

Vîntu: Publika (Realitatea TV din Moldova) pe lansate, termenul inițial era 15 februarie, dar cineva îmi spune că s-a amânat. A achiziționat portalul de știri Unimedia.md. Intenții declarate (interviu în “Capital”) pentru Serbia și Ungaria.

Dintre cei “cinci mari”, numai Voiculescu (Intact-Antena) rămâne fără intenții de extindere zonală cunoscute, iar Ringier trebuie, deocamdată, să facă damage limitation în România.

Una peste alta, se dovedește că CME a ieșit din criză și are lichidități, iar Vîntu și Patriciu se arată de asemeni dispuși să cumpere cote de piață ieftin în țări vecine, cu potențial. La cei doi, vom asista probabil la un efect asemănător cu cel care s-a petrecut deja la Sârbu: vor deveni mai interesați de business-ul zonal/global decât de cel românesc, fiindcă în țări de felul celor numite sunt mai multe de făcut și piața din România e destul de saturată/fragmentată.

Un alt business românesc prezent în zonă este RCS-RDS, fără legătură cu conținutul dar implicat în Ungaria, Slovacia, Serbia, Cehia, Croația și în Moldova.

Ceea ce e destul de clar e că România devine exportatoare de capital și know-how în materie de media. Rămâne să vedem ce succes vor avea toate operațiunile menționate mai sus.

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

7 thoughts on “Expansiunea Patriciu-Sârbu-Vîntu în țările limitrofe”

  1. Iulian,
    in ciuda faptului ca nu prea cred in volumele de capital exportat (ultima tranzactie, care a declansat articolul tau, nu e chiar capital romanesc), sunt absolut convins ca am putea sa exportam know-how. Am crezut asta mereu.
    De fapt vorbim despre know-how REGIONAL, cel care ne ofera sansa sa supravietuim in acest tip de piata. Adica vorbim despre niste particularitati anume. Un englez, de exemplu, poate fi mai bun decat un roman, dar sa nu fie la fel de bun in regiune. Si stii ca asa e.
    Cel putin in zona media, Romania chiar e o tara foarte misto. 🙂 Foarte!!!

  2. Eu as paria ca lucrurile o sa arate foarte bine si peste un an (nu neaparat ca profit, ci mai degraba ca marketshare la fiecare).
    Intrebarea e cum o sa arate peste 3-4. La sprint suntem ok, la maraton avem probleme…
    Dar stiai asta!

  3. Articol super. O idee pe gratis, ca sa parafrazez: nu faci si un articol despre prezenta altora prin piata media din Romania ? Ringier ca Ringier, cunoastem, dar Dogan si Kanal D ? Dar altii ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *