EVZ investighează vânzarea fratelui Pro Sport la PubliMedia. Scenarii pentru variantele da, nu

Un articol halucinant în “Evenimentul zilei”: Petrișor Obae investighează posibila tranzacție Ringier-PubliMedia, adică celebra vânzare presupusă a “Pro Sport”. Dat fiind că “Evenimentul” și ziarul de sport sunt în același grup, s-ar putea crede că e vorba de o poziție cvasi-oficială. Citiți ca să vedeți că nu e așa: dimpotrivă, Petrișor își enervează câțiva colegi de grup cu funcții.

De remarcat și răspunsul Alexander Theobald, GM-ul Ringier România: “Ringier nu comentează zvonurile”. Genul de declarație nu prea amabilă care a apărut și atunci când Cătălin Tolontan a anunțat asocierea dintre Ringier și Dogan. Asocierea Ringier-Dogan s-a dovedit adevărată. Cu privire la vânzarea “Pro Sport” către Publi Media, apar doar confirmări și nici o infirmare.

Suma avansată de “Evenimentul” e de 6-8 milioane de euro. Acum cinci ani, tranzacția a fost de 6 milioane de euro/dolari (monedele erau egale pe vremea aceea). Ar fi normal ca acum Ringier să obțină mult mai mult. Surse din piață spun că Ringier ar fi trebuit să ceară peste 10 milioane, ceea ce pare plauzibil, date fiind măcar pierderile ziarului din unii dintre acești ani.

Probabil, prin urmare, că se vinde. Un amic cu galoane de manager mă trăgea de urechi acum câteva zile, în particular, și îmi spunea că el ar dori să citească, aici, care sunt consecințele în cele două variante, a) “Pro Sport” se vinde și b) “Pro Sport” nu se vinde la Adrian Sârbu. Încep cu sfârșitul, că e mai ușor:

b) Nu se vinde: “Pro Sport” și “Gazeta” continuă să se bată. “Gazeta” investește resurse suplimentare, caută parteneriate cu televiziunile din grup sau din afara lui. “Pro Sport” mai rămâne puțin în urmă, fiindcă nu văd ce soluții noi ar putea găsi Ringier, dat fiind modul cum s-a bătut cu el timp de cinci ani. De notat că poziția a doua pe piața ziarelor de sport nu asigură succesul de business, fiindcă altfel e vorba de un cotidian nu rău, cu tiraj mai mare decât multe alte ziare generaliste.

Adrian Sârbu lansează un cotidian de sport gratuit, Sport.ro, care, în timp, se detașează de cele două ziare cu plată, ca tiraj. Noul brand e poleit cu oamenii care fac sport în televiziunile lui Sârbu – și aici sunt destule fețe cunoscute, dar și știutoare. Undeva, la un tiraj foarte mare, poate peste 150.000 de exemplare (la ochi) începe să se pună și problema break even-ului și a rentabilității. O strategie fezabilă, Sârbu are bani pentru ea, date fiind vânzările a câte cinci procente din televiziuni către CME, din care ultima a însemnat aproape 50 de milioane de dolari. Nu știu dacă Publi Media are disponibilitatea – investiții, voință politică – de a începe o campanie de acest tip, care durează ani de zile. Oricum, “Pro Sport” la Ringier e varianta puțin probabilă în momentul de față.

a) “Pro Sport” se duce la Adrian Sârbu/Publi Media: se vorbește despre întoarcerea lui Cătălin Tolontan și a lui Ovidiu Ioanițoaia la titlul pe care l-au făcut bine cunoscut. Dacă se va petrece, o parte din redacția “Gazetei Sporturilor” va veni cu ei. Ziarul astfel întărit este puternic promovat pe televiziuni, prin emisiuni sportive, așa cum a fost și la sfârșitul anilor ’90, cu “Procesul etapei” și “Divizia fantastică”. Probabil că în momentul ăsta, Adrian Sârbu trebuie să facă un efort de unificare între diferitele branduri de sport pe care le are. “Pro Sport” ar putea fi rebotezat “Sport.ro”, ca și televiziunea și site-ul lansat cu succes? Pare puțin probabil, fiindcă ziarul are vechime și reputație. Cert e că pe internet apare o problemă, atât ProSport.ro cât și Sport.ro zbârnâie. E de avut în vedere varianta în care site-urile fuzionează și ziarul rămâne cu brandul lui.

Ne mai putem gândi și la varianta în care există o dezvoltare “Pro Sport” – Pro TV (emisiuni, marketing implicit) – Prosport.ro, și o alta Sport.ro (TV), Sport.ro (site), plus ziar gratuit. Caz în care produsele trebuie poziționate diferit.

Astea sunt scenariile. Nu trebuie luate ca mai mult de atât. Totuși, un lucru nu a fost remarcat până acum: Sârbu a lansat primul canal de sport prin 1993, dacă nu mă înșel. Era vorba de Canal 31, care dădea meciuri din NBA și altele. În decembrie 1995, pe frecvența lui a intrat Pro TV. Acum 13-14 ani, Sârbu credea și miza pe sport, dar nu funcționa. Tot el a schimbat piața ziarelor sportive prin 1997 (să mă corecteze cineva la anii ăștia dacă mă înșel), cu titlul pe marginea căruia speculez azi, fiindcă competitorii, “Gazeta sporturilor” și “Sportul românesc”, erau încă moștenitori direcți ai “Sportului” de pe vremea lui Ceaușescu. Cu alte cuvinte, a durat peste 10 ani pentru ca o idee a lui Adrian Sârbu să devină de actualitate. Asta apropo de viziunile celui mai de succes mogul media.

13 thoughts on “EVZ investighează vânzarea fratelui Pro Sport la PubliMedia. Scenarii pentru variantele da, nu”

  1. Sa nu uitam si ca Ioanitoaia lucra intens intr-o vreme la Pro Sport TV, ajunsese sa dea si interviuri despre post prin ziare, si sa anunte cum merg lucrurile. Ulterior, proiectul a fost abandonat si ziarul vandut. Era inca o idee a lui Sarbu ahead of its time.

  2. va fi intr-adevar foarte interesant de urmarit ce se va intampla la varful ierarhiei site-urilor de stiri daca prosport va trece inapoi la sarbu. ar insemna ca mediapro va avea doua site-uri in top, ambele de sport. sa omori prosport.ro ar fi, dupa mine, o greseala. pe termen lung, se poate dovedi mai valoros decat ziarul de hartie.

  3. Iulian,

    si tu si Bradut confundati MediaPro (care include Publimedia, Buftea, Cinematografele, Mediafax etc) cu business-ul de televiziune (Protv, AcasaTv, ProCinema, Sport.ro). Daca zvonurile legate de Prosport sunt adevarate atunci Prosport ar intra, probabil, in curtea MediaPro/Publimedia in timp de Sport.ro e in curtea televiziunii. Cu alte cuvinte nu vor fi doua site-uri de sport detinute de Adrian Sarbu ci numai unul pt ca celalalt e detinut in proportie de 95% de CME.

  4. Draga Iulian,

    Chiar crezi ca Petrisor ar fi avut voie sa publice daca nu era pozitia oficiala??

    Hai sa fim seriosi. Sunt de acord, articolul e alucinant dar nu din motivele pe care le dai. Doar ca Ringier recurge la acest stratagem pentru a spune ca a vandut.

  5. Orlando: știm că sunt două tipuri mari de business în ogradă la voi, cele în care CME are 95% și cele în care are vreo 5 sau 10, cu tendință de creștere. Oriunde-ar veni ProSport.ro, nu putem să nu remarcăm că e sub o formă sau alta concurent cu Sport.ro.

    Mathias: Nu e poziția oficială. Petrișor a publicat fiindcă a consinderat că e adevărat. Ringier nu cred să recurgă la nici o stratagemă. Situația e bizară, dar eu cred că e ceea ce se vede.

  6. Iulian,

    o concurenta benefica daca ma intrebi pe mine, la fel cum toate site-urile de suporteri de la GSP se “concureaza” intre ele in sectiunea Sport din Trafic.ro. Cand ai doua siteuri in top10 trafic faptul ca se concureaza/s-ar concura intre ele cred ca e ultima grija.

  7. Ok sa zicem… eu inca cred altceva, insa…..

    O chestie curiosa este totusi de ce aceasta retragere din ce in ce mai mare de la Ringier din Romania. Ca se si zvoneste dorinta de a vinde EVZ. Oare vrea Ringier sa plece cu arme si bagaje din Romania?

  8. Orlando: dacă ar fi venit de la altcineva, zicerea asta nu m-ar fi convins. De la tine, mă face să reflectez 🙂

    Mathias: înaintea lui Petrișor am fost eu, exact pe poziția lui. Plus că îl cunosc bine pe Petrișor, nu se împiedică el de patronat 🙂

    Ringier nu cred că are pulsiuni de-astea gen “gata, plecăm”. Cred că își va număra profitul și pierderea pe fiecare titlu, separat. Să nu uităm că la reviste mai sunt destule aspiratoare de bani.

    Desigur că grupul s-a depopulat de oameni, nu totul merge cum mergea acum câțiva ani. Însă e vorba de un malac cu apucături umane și o școală pentru cei care-au trecut pe-acolo, printre care mă număr și eu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *