Evenimentele media ale lui 2014 și pronosticurile pe 2015

Mișcările semnificative de pe piața media românească au fost, în anul care a trecut, legate în cea mai mare parte de politic. O piață de publicitate care stagnează la volume mici (sub 300 de milioane de euro, în total) și alegerile prezidențiale au fost principalii factori care au influențat evoluțiile.

Tranzacția Burda-Sanoma Peștele mic l-a înghițit pe cel mare în achiziția de către Burda a Sanoma România, anunțată de altfel din 2013, fiindcă raportul dintre cele două companii de publishing e invers la nivel global. Anunțată încă din 2013, tranzacția a fost oficializată în martie 2014 prin rebrandingul în Burda Media București și înseamnă transformarea pieței de reviste din România într-un duopol. Principalul concurent al Burda-Sanoma e Ringier, care a înglobat în 2011 Edipresse.

Pronostic: Cum revistele care vindeau altădată 50-100 de mii de exemplare, gen Avantaje, Cosmopolitan sau Unica, se distribuie azi în 12-13 mii de copii fiecare, dispariția unora dintre branduri, măcar din print, e previzibilă.

Restartul PRO TV Demisia din 2013 a lui Adrian Sârbu de la CME a fost urmată de plecarea celor mai mulți dintre managerii de top ai companiei și a mai multor vedete. Cea mai mare vâlvă a făcut-o cea a Monei Segall, producătoarea show-urilor mari gen Vocea României și Master Chef, cu destinația Antena 1, în aprilie. În prima parte a lui 2014, pe piață au început să apară zvonuri despre dificultățile PRO TV, inclusiv despre o neverosimilă vânzare a acestuia către Gazprom. Pe 16 septembrie 2014, a fost însă clar că PRO TV are destule resurse pentru a rămâne liderul pieței. Vocea României produsă de Melanie Triebel, adusă de CME pentru a umple locul lăsat gol de Mona Segall, a fost peste sezoanele anterioare. Al doilea show cu miză de pe PRO TV, Master Chef a câștigat și el ediție de ediție în fața Bucătăriei Iadului de pe Antena 1, realizată de Segall și foștii jurați de pe PRO TV.

Pronostic: PRO TV își menține poziția de lider autoritar, cu un alt management și cu costuri mai mici. Business-ul CME în România va trece din nou pe profit.

Necazurile Antena Group Succesul PRO TV se poate citi și ca insucces al Antena Group, care a recrutat o serie întreagă de vedete PRO TV (Brenciu, Bănică Jr., Serviciul Român de Comedie). După ce fondatorul Dan Voiculescu a fost închis pe 8 august 2014, pentru procesul ICA, Antena 1 a pierdut pe linie în bătăliile Master Chef-Bucătăria Iadului și Vocea României-X Factor.

Pronostic: renunțarea la cel puțin o parte din achizițiile costisitoare de la PRO TV este previzibilă. Antena Group este pregătit pentru ceea ce ar fi trebuit să aibă loc de multă vreme, vânzarea (parțială) către un business global.

Ofensiva Burci După ce a răscumpărat Prima TV de la ProSiebenSat.1/SBS, Cristian Burci – a relansat postul, pe 15 martie, cu o grilă axată pe comedy. Show-urile nu au funcționat, iar Utopia, reality-ul de ultimă generație anunțat pentru toamnă, nu a intrat încă în emisie. Chiar dacă a ratat relansarea Prima, Cristian Burci este în momentul de față al doilea cel mai important owner de media român, după familia Voiculescu, fiindcă deține și Adevărul Holding (Adevărul, Click! și, printre altele, revista în care apar aceste rânduri). Zvonurile despre o structură care ar îngloba și Realitatea TV sunt întregite de achiziția MyNele TV.

Pronostic: Greu de spus dacă Burci va deveni un proprietar cu adevărat important. Dacă ziarele arată mai bine decât alte titluri de print, la Prima situația e problematică. Singurul lucru care se poate spune cu certitudine e că Burci are intenția de a investi – și capacitatea de a găsi banii.

Fiascoul Antena 3-RTV Prin iulie 2013, când scriam aici că influența politică a Antenei 3 e supraevaluată, stârneam nedumeriri. Alegerile din 16 noiembrie au confirmat însă că eficiența propagandei care se desfășoară pe televiziunile politice partizane din România este limitată. Acum doi-trei ani, pe cablu se găseau peste zece astfel de posturi, incluzând și ciudățenii gen Nașul TV sau defunctul Giga TV. Epoca lor, care a început simbolic în toamna lui 2009, odată cu filmul în care ex-președintele Băsescu ar fi lovit un copil de pe Realitatea TV, a apus.

Pronostic: Ca vecină a Antena Group, Antena 3 e într-o situație problematică. Referitor la RTV, elanul de investitor al proprietarului Sebastian Ghiță s-ar putea diminua odată cu plecarea acestuia din PSD-ul perdant al alegerilor. Jocurile murdare și discursul partizan se vor găsi în următoarele sezoane electorale mult mai mult pe Internet. La mini-site-urile inflamate se vor adăuga tentative de a folosi rețelele sociale pentru persuasiune, dar cât timp inițiatorii unor astfel de demersuri vor gândi în termeni de propagandă-intoxicare clasică, tentativele nu vor reuși.

Crahul Mediafax Vizionarul media Adrian Sârbu pare scos din joc de insolvența Mediafax Group, singura proprietate media pe care o mai deține, după plecarea de la CME, cu atât mai mult cu cât DNA autoritățile au reținut mai mulți manageri din apropierea lui în cercetarea despre spălare de bani pe care DNA autoritățile o desfășoară la un mare număr de firme-satelit.

Pronostic: Greu de crezut că Adrian Sârbu însuși va rămâne pe din afara investigațiilorDNA. În epoca lui, PRO TV a fost trend setterul pieței. Fără Sârbu, urmează o eră în care televiziunea va fi dominată de formate internaționale și orientarea către profit.

Ar mai fi, poate, de menționat faptul că TVR are o situație mai proastă decât acum un an, ca și apariția Digi24 în măsurătorile de audiență – e drept, cu rezultate modeste în momentul de față, dar ca semnal că jucătorii din zona telecom-mobile s-ar putea implica mai mult în zona de broadcast-conținut. În rest, presa scrisă, care a ajuns la 20% din veniturile din publicitate de acum câțiva ani, nu poate genera surprize și nici optimism, iar Internetul este, și va rămâne în viitorul apropiat, un segment sărac, pe care se înghesuie nenumărați aspiranți.

Singura evoluție cu adevărat pozitivă din piața media este, în 2014, confirmarea pe care a obținut-o PRO TV. În 2015, despre inovații vom putea vorbi cel mult în privința unor inițiative sclipitoare ale unor independenți, gen Casa Jurnalistului. Pe alocuri, însă, ar putea fi vorba de revenirea pe profit.

Articol scris pentru ediția de joi, 1 ianuarie 2015, a săptămânalului Dilema veche.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *