După Google Reader: Feedly și alternativele

Anunțul Google referitor la închiderea Google Reader, de la 1 iulie, a fost probabil cel mai criticat dintre comunicatele de acest fel ale companiei. Cine a urmărit discuția știe asta de prin martie încoace, dar nou e faptul că, dintre diferitele alternative de înlocuire, cea care pare a se impune e Feedly. Dacă nu ați folosit Google Reader sau alt agregator de RSS, s-ar putea ca totuși să vreți ceva asemănător. Avantaje: centralizarea informației într-un singur loc, organizare, simplificare.

CE A ADUS NOU GOOGLE READER. Nu mai găsesc linkul, dar unul din site-urile cunoscute de tehnologie presupunea că Google Reader nu a avut niciodată o masă critică de utilizatori, de unde anunțul de închidere. Vâlva pe care a stârnit-o acesta din urmă vine însă de la faptul că utilizatorii relativ puțini sunt din categoria news freaks, iar mulți dintre aceștia au și bloguri sau alte platforme influente de exprimare. Ce i-a mânat pe aceștia spre Google Reader? Apărut în 2005, agregatorul Google se bazează pe o tehnologie simplă și veche, RSS, de la Really Simple Syndication. Foarte sumar vorbind, RSS-ul extrage esențialul (începutul textelor) de pe orice site dotat cu această tehnologie – și mai orice site sau blog cu pretenții are așa ceva. Google Reader s-a desprins din masa news readerelor (de browser sau aplicație separată) prin două facilități importante, chiar dacă nu noutăți absolute la vremea respectivă: faptul că te ajuta să faci un  mix de informație din toate sursele pe care ți le dorești și faptul că acest mix poate fi organizat pe categorii.

Ideea mai poate fi numită și ziar personal și este una foarte ofertantă în epoca supraabundenței de informație. De fapt, dacă Google Reader, Bloglines sau altele asemenea au o problemă, e tentația de a te abona la cât mai multe feed-uri de RSS. Faptul că știrile îți vin în fereastră pe principiul “ultima, cel mai sus” riscă să te sufoce la un moment dat, la prea multe surse.

Încă o explicație simplă pentru cei care n-au folosit așa ceva: dacă dați clic din browser pe o bine cunoscută icoană portocalie, ar trebui să vă ducă spre una din soluțiile asemănătoare, pe care o conține browserul sau ați setat-o voi înșivă. Acolo vă puteți abona și puteți organiza lucrurile.

rss-logo

DE CE FEEDLY? Prin 2010, Google Reader avea peste 90% din piața de agregatoare de RSS, orice-ar fi însemnat asta. Atunci au apărut tabletele și, împreună cu ele, o serie de aplicații care integrau în general softul Google și puneau accentul pe interfața grafică. Flipboard sau Pulse sunt cele mai cunoscute. Primul aduce a revistă tipărită, iar al doilea preia ideea de news glider cu care a defilat cu succes, mai mulți ani, Huffington Post. În esență, astfel de softuri fac cam același lucru, dar într-o formă grafică mai prietenoasă. În acest gen de piață a intrat și Feedly, care la început mi s-a părut excesiv de simplu. Dezvoltatorii au făcut însă update-uri inteligente în decursul acestui an, așa că, după ce am crezut în aplicații care îți învață preferințele, ca Zite sau News360, m-am trezit folosindu-l pe mobil. Interfața simplistă a devenit minimalistă și prietenoasă:

poză

De aici am ajuns la versiunea de browser (calculator), care are și ea meritul look&feel-ului. Reușește să preia ceva din finețurile de tabletă/mobil, din punctul de vedere al fonturilor, spațierii, contrastelor. Feedly de browser e customizabil, o versiune aduce foarte tare cu Google Reader, ceea ce va atrage conservatorii, dar eu folosesc default-ul:

Screen Shot 2013-05-15 at 12.58.29 PM

Unul din atuurile aplicației e că e cross-platform și e bine customizată pentru mobil și laptop. Flipboard, care e genial pe tabletă, e cam înghesuit pe mobil, iar versiunile de browser de la News360 și Pulse nu m-au convins. E drept, alegerea Feedly-alt agregator ține de preferințele și platforma favorită a fiecăruia. Pe tabletă, competiția e destul de puternică, iar Feedly arată ca un Flipboard mai rudimentar. Pentru unul ca mine, care folosesc iPhone și laptop, e totuși optimul.

Lucrurile nu sunt însă chiar atât de subiective. Ceea ce m-a făcut să scriu acest articol, în ultimă instanță, e faptul că am început să găsesc Feedly în top 10 refereri, în Google Analytics, cu cifre deja semnificative, între 5 și 15% din traficul pe care mi-l trimite Facebook, cea mai importantă sursă de vizitatori pentru bloguri independente. E adevărat, Google Analytics ar putea să nu înregistreze ca atare alte aplicații, dar cred că nu greșesc dacă spun că avem de-a face cu o creștere abruptă a utilizatorilor de Feedly.

În fine, ultimul atu legat de aplicație e o componentă socială gen collective tagging. Inimioarele verzi pe care le vedeți în capturile de mai sus se cheamă pe limba agregatorului “engagement number”. E vorba de o sumă a share-urilor pe Facebook, Google+ și Feedly, iar frapant e faptul că suma Facebook cu Google+ e de regulă mai puțin de jumătate din acest număr. Ar reieși că pe Feedly se shăruiește în draci – excluzând varianta că Feedly minte cu același număr de inimioare.

Facilitățile Feedly sunt mult mai multe, dar nu e cazul să mă întind. Ca să spun și ce nu-mi place, share-ul pe Facebook e deficitar: în loc să ai un buton de share (mai departe), creezi un link promoțional către Feedly (“A better reader”).

Screen Shot 2013-05-15 at 2.27.43 PM

ALTE VARIANTE. În fine, dacă tot vorbim de newsreadere, pe lângă linkurile pe care le-am dat mai sus, în cursă mai sunt și Digg, care a anunțat un înlocuitor pentru luna iunie. Aici sau aici găsiți și alte posiblități.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *