După Google Reader: Feedly şi alternativele

Anunţul Google referitor la închiderea Google Reader, de la 1 iulie, a fost probabil cel mai criticat dintre comunicatele de acest fel ale companiei. Cine a urmărit discuţia ştie asta de prin martie încoace, dar nou e faptul că, dintre diferitele alternative de înlocuire, cea care pare a se impune e Feedly. Dacă nu aţi folosit Google Reader sau alt agregator de RSS, s-ar putea ca totuşi să vreţi ceva asemănător. Avantaje: centralizarea informaţiei într-un singur loc, organizare, simplificare.

CE A ADUS NOU GOOGLE READER. Nu mai găsesc linkul, dar unul din site-urile cunoscute de tehnologie presupunea că Google Reader nu a avut niciodată o masă critică de utilizatori, de unde anunţul de închidere. Vâlva pe care a stârnit-o acesta din urmă vine însă de la faptul că utilizatorii relativ puţini sunt din categoria news freaks, iar mulţi dintre aceştia au şi bloguri sau alte platforme influente de exprimare. Ce i-a mânat pe aceştia spre Google Reader? Apărut în 2005, agregatorul Google se bazează pe o tehnologie simplă şi veche, RSS, de la Really Simple Syndication. Foarte sumar vorbind, RSS-ul extrage esenţialul (începutul textelor) de pe orice site dotat cu această tehnologie – şi mai orice site sau blog cu pretenţii are aşa ceva. Google Reader s-a desprins din masa news readerelor (de browser sau aplicaţie separată) prin două facilităţi importante, chiar dacă nu noutăţi absolute la vremea respectivă: faptul că te ajuta să faci un  mix de informaţie din toate sursele pe care ţi le doreşti şi faptul că acest mix poate fi organizat pe categorii.

Ideea mai poate fi numită şi ziar personal şi este una foarte ofertantă în epoca supraabundenţei de informaţie. De fapt, dacă Google Reader, Bloglines sau altele asemenea au o problemă, e tentaţia de a te abona la cât mai multe feed-uri de RSS. Faptul că ştirile îţi vin în fereastră pe principiul “ultima, cel mai sus” riscă să te sufoce la un moment dat, la prea multe surse.

Încă o explicaţie simplă pentru cei care n-au folosit aşa ceva: dacă daţi clic din browser pe o bine cunoscută icoană portocalie, ar trebui să vă ducă spre una din soluţiile asemănătoare, pe care o conţine browserul sau aţi setat-o voi înşivă. Acolo vă puteţi abona şi puteţi organiza lucrurile.

rss-logo

 

DE CE FEEDLY? Prin 2010, Google Reader avea peste 90% din piaţa de agregatoare de RSS, orice-ar fi însemnat asta. Atunci au apărut tabletele şi, împreună cu ele, o serie de aplicaţii care integrau în general softul Google şi puneau accentul pe interfaţa grafică. Flipboard sau Pulse sunt cele mai cunoscute. Primul aduce a revistă tipărită, iar al doilea preia ideea de news glider cu care a defilat cu succes, mai mulţi ani, Huffington Post. În esenţă, astfel de softuri fac cam acelaşi lucru, dar într-o formă grafică mai prietenoasă. În acest gen de piaţă a intrat şi Feedly, care la început mi s-a părut excesiv de simplu. Dezvoltatorii au făcut însă update-uri inteligente în decursul acestui an, aşa că, după ce am crezut în aplicaţii care îţi învaţă preferinţele, ca Zite sau News360, m-am trezit folosindu-l pe mobil. Interfaţa simplistă a devenit minimalistă şi prietenoasă:

poză

De aici am ajuns la versiunea de browser (calculator), care are şi ea meritul look&feel-ului. Reuşeşte să preia ceva din fineţurile de tabletă/mobil, din punctul de vedere al fonturilor, spaţierii, contrastelor. Feedly de browser e customizabil, o versiune aduce foarte tare cu Google Reader, ceea ce va atrage conservatorii, dar eu folosesc default-ul:

Screen Shot 2013-05-15 at 12.58.29 PM

Unul din atuurile aplicaţiei e că e cross-platform şi e bine customizată pentru mobil şi laptop. Flipboard, care e genial pe tabletă, e cam înghesuit pe mobil, iar versiunile de browser de la News360 şi Pulse nu m-au convins. E drept, alegerea Feedly-alt agregator ţine de preferinţele şi platforma favorită a fiecăruia. Pe tabletă, competiţia e destul de puternică, iar Feedly arată ca un Flipboard mai rudimentar. Pentru unul ca mine, care folosesc iPhone şi laptop, e totuşi optimul.

Lucrurile nu sunt însă chiar atât de subiective. Ceea ce m-a făcut să scriu acest articol, în ultimă instanţă, e faptul că am început să găsesc Feedly în top 10 refereri, în Google Analytics, cu cifre deja semnificative, între 5 şi 15% din traficul pe care mi-l trimite Facebook, cea mai importantă sursă de vizitatori pentru bloguri independente. E adevărat, Google Analytics ar putea să nu înregistreze ca atare alte aplicaţii, dar cred că nu greşesc dacă spun că avem de-a face cu o creştere abruptă a utilizatorilor de Feedly.

În fine, ultimul atu legat de aplicaţie e o componentă socială gen collective tagging. Inimioarele verzi pe care le vedeţi în capturile de mai sus se cheamă pe limba agregatorului “engagement number”. E vorba de o sumă a share-urilor pe Facebook, Google+ şi Feedly, iar frapant e faptul că suma Facebook cu Google+ e de regulă mai puţin de jumătate din acest număr. Ar reieşi că pe Feedly se shăruieşte în draci – excluzând varianta că Feedly minte cu acelaşi număr de inimioare.

Facilităţile Feedly sunt mult mai multe, dar nu e cazul să mă întind. Ca să spun şi ce nu-mi place, share-ul pe Facebook e deficitar: în loc să ai un buton de share (mai departe), creezi un link promoţional către Feedly (“A better reader”).

Screen Shot 2013-05-15 at 2.27.43 PM

ALTE VARIANTE. În fine, dacă tot vorbim de newsreadere, pe lângă linkurile pe care le-am dat mai sus, în cursă mai sunt şi Digg, care a anunţat un înlocuitor pentru luna iunie. Aici sau aici găsiţi şi alte posiblităţi.

Post your thoughts