Discuţia de ieri cu Laurenţiu Ionete

Laurenţiu Ionete (Antena 1, CLIR Media) este cunoscut în piaţa de vânzări de reclamă pentru faptul că a reuşit să aducă Antena 1 la un power ratio foarte bun. Ştiţi poate că ieri a fost la HotNews.ro, la Întâlnirea Media care are loc în fiecare miercuri. Am rezumat discuţia aşa:

Piaţa publicităţii TV va scădea cu 10-15 la sută în 2008, de la 340-350 de milioane la 300-310 milioane de euro, a afirmat vicepreşedintele de sales & marketing al Antenei 1, Laurenţiu Ionete, la Întâlnirea Media HotNews.ro de miercuri, 14 ianuarie 2008. Invitatul lui Iulian Comanescu a adăugat că mai afectată de criza economică va fi presa scrisă, pentru care ar putea fi vorba de scăderi de 20-25% ale veniturilor din publicitate, în timp ce pe piaţa de outdoor vom asista la “jale mare”, adică diminuări de aproximativ 35%.
Mai favorizat, după Ionete – care conduce şi CLIR Media, regia responsabilă cu vânzările de reclamă pentru o mare parte din asset-urile grupului Voiculescu – ar putea fi internetul, caracterizat prin “speranţe” de creştere de 20-25%.
Ionete consideră că a venit momentul estimărilor precise legate de criză şi piaţa publicităţii: „Avem legături în piaţă, ştim care sunt în principiu aşteptările sau bugetele pe care clienţii noştri le investesc, avem propriile studii.” Ceea ce se vede într-un mare grup media precum cel controlat de familia Voiculescu este relevant pentru întreaga piaţă.
Corecţii la aceste estimări ar mai putea avea loc în martie, când vor fi finalizate 60-70 la sută din deal-urile cu marii clienţi multinaţionali, care dau în cea mai mare parte dinamica pieţei.
Laurenţiu Ionete a mai dezvăluit veniturile din publicitate realizate de Antena 1 în 2008. Cel mai important canal al familiei Voiculescu a încasat peste 60 de milioane de euro în 2009, iar CLIR Media, regia condusă de Laurenţiu Ionete, care vinde televiziunile şi o mică parte din celelalte medii a realizat aproximativ 80 de milioane de euro în 2008.

Cheltuielile de publicitate pe industrii: „Cu riscul de a părea din alt film”, Ionete estimează că unii advertiseri din zona FMCG (bunuri de larg consum) ar putea investi mai mult în 2009. „Comunicarea nu va însemna doar campanii de hard discount, ci şi branding”. Băncile au investit puţin, dar şi pentru că BNR nu a clarificat normele de creditare. Piaţa auto, legată de credite şi criza financiară, are de asemeni probleme, „dar spre exemplu Renault îşi păstrează bugetul la acelaşi nivel”.

Despre rebate (sumele cerute de intermediarii din publicitate ziarelor, televiziunii şi internetului): „Îmi displace profund. Mai cu seamă atunci când agenţiile abuzează de rebate-ul comercial clasic, transformându-l într-un soi de “drept de şmecher”. Noi am fost mai curând zgârciţi în acordarea rebate-urilor, dar 2009 ne va obliga să o facem (adică să acordăm rebate-uri). Vom impune însă principii comerciale corecte pentru aceste rebate-uri. Gândeşte-te totuşi că în televiziuni (iar eu am renumele de a fi cel mai zgârcit), rebate-urile sunt totuşi mici, procentual. Trei, patru, cinci la sută. În internet, s-a ajuns la 25%?”

Probleme legate de direcţia politică a grupului Voiculescu: „E posibil ca percepţia subiectivă de implicare politică a Antenelor să influenţeze audienţa şi, implicit, veniturile. Dar, aşa cum spuneam mai sus, nu sunt in charge cu partea editorială.”

Relaţiile cu Zenith: „Au cunoscut un moment de criză în 2008, dar cred că în 2009 vom avea legături comerciale obişnuite. Principalii clienţi sunt Procter, L’Oreal, Nestle (am răspuns astfel şi la relaţia cu Zenith :-)), Danone, Colgate.”

Negocierile dintre grupul Voiculescu şi RTL: „Nu [mai sunt de actualitate]. Nu a fost o bulă, ci un şir de întâlniri cât se poate de serioase între RTL şi proprietarii Antenelor.”

Reducerea salariilor sau a bugetelor de salarii din grupul Voiculescu: „Am înţeles din comunicatul de ieri că managerii staţiilor şi-au asumat scăderi/economii de 20% din cheltuieli/fondul de salarii.” Ca membru în Consiliul de Administraţie, Ionete spune însă că nu se ocupă de salarii: „Nu în Consiliul de Administraţie se decid reducerile salariale. Managerii staţiilor sunt cei care prezintă bugetele de venituri şi cheltuieli.”

Mircea Badea: este tentant pentru advertiseri, în ciuda necazurilor cu CNA-ul: „Am primit de multe ori solicitări de poziţionare a spoturilor în emisiunea lui Mircea Badea. Profilul publicului emisiunii realizate de Mircea e unul căutat de advertiseri.”

Producţiile TV din 2009 şi oferta de conţinut: „Efervescentă. Da, există bugete suplimentare pentru producţii proprii [la Antene]. Va fi mai mult decât anul trecut. Dacă intenţionăm să renunţăm/reducem [la/din producţiile existente]? Şi, şi.” În general, lucrurile trebuie puse la punct pe piaţa TV din România: „De la oamenii de conţinut aştept calitate. Cred în continuare că divertismentul TV are viitor în România. Mai cred că mixul scenariu + joc actoricesc + postproducţie///buget în cazul serialelor TV româneşti (impropriu numite de multe ori telenovele) e foarte important pentru a câştiga bătălia audienţelor în viitor.”

Worst case scenario (scenariu negativ): „Să n-ajungem să vărsăm audienţa pe câmp, ca laptele, în ’29-’33.”

  1. Silviu Reply

    Interesanta ultima remarca, cea cu laptele (nu si singura dealtfel). Dar poate ca o audienta mare nevandabila si deci mai putin vanata cu orice pret de catre televiziuni ar duce la o crestere calitativa a emisiunilor… ? Ar fi un cutremur prea mare totusi…. ironic si serios vorbind in acelasi timp.

  2. BABILONUL IMOBILIAR Reply

    “Piaţa publicităţii TV va scădea cu 10-15 la sută în 2008″ ;…desigur, referinta e la anul 2009.
    …”Cel mai important canal al familiei Voiculescu a încasat peste 60 de milioane de euro în 2009”;…anul trecut…, adica.
    Se-ntampla (no comment; doar le-am zis) 🙂 .

    E un an care n-a (prea) mai fost si in media…
    Si, e clar, valoarea, performanta poate sa iasa la suprafata mai elocvent. Televiziunile sunt fortate sa urmeze calea calitatii, atat la emisiuni, cat si la personal.
    De dorit sa nu vedem inca de emisiuni stupide si adresate unui intelect subliminal gen “Ciao,Darwin” a lu’ Negru s.a. Dar daca acolo se va mai face rating si se aduna banu’ de la publicitate, inclusiv la Antene, “care…calitate”?

Post your thoughts