Discuția de ieri cu Laurențiu Ionete

Laurențiu Ionete (Antena 1, CLIR Media) este cunoscut în piața de vânzări de reclamă pentru faptul că a reușit să aducă Antena 1 la un power ratio foarte bun. Știți poate că ieri a fost la HotNews.ro, la Întâlnirea Media care are loc în fiecare miercuri. Am rezumat discuția așa:

Piața publicității TV va scădea cu 10-15 la sută în 2008, de la 340-350 de milioane la 300-310 milioane de euro, a afirmat vicepreședintele de sales & marketing al Antenei 1, Laurențiu Ionete, la Întâlnirea Media HotNews.ro de miercuri, 14 ianuarie 2008. Invitatul lui Iulian Comanescu a adăugat că mai afectată de criza economică va fi presa scrisă, pentru care ar putea fi vorba de scăderi de 20-25% ale veniturilor din publicitate, în timp ce pe piața de outdoor vom asista la “jale mare”, adică diminuări de aproximativ 35%.
Mai favorizat, după Ionete – care conduce și CLIR Media, regia responsabilă cu vânzările de reclamă pentru o mare parte din asset-urile grupului Voiculescu – ar putea fi internetul, caracterizat prin “speranțe” de creștere de 20-25%.
Ionete consideră că a venit momentul estimărilor precise legate de criză și piața publicității: „Avem legături în piață, știm care sunt în principiu așteptările sau bugetele pe care clienții noștri le investesc, avem propriile studii.” Ceea ce se vede într-un mare grup media precum cel controlat de familia Voiculescu este relevant pentru întreaga piață.
Corecții la aceste estimări ar mai putea avea loc în martie, când vor fi finalizate 60-70 la sută din deal-urile cu marii clienți multinaționali, care dau în cea mai mare parte dinamica pieței.
Laurențiu Ionete a mai dezvăluit veniturile din publicitate realizate de Antena 1 în 2008. Cel mai important canal al familiei Voiculescu a încasat peste 60 de milioane de euro în 2009, iar CLIR Media, regia condusă de Laurențiu Ionete, care vinde televiziunile și o mică parte din celelalte medii a realizat aproximativ 80 de milioane de euro în 2008.

Cheltuielile de publicitate pe industrii: „Cu riscul de a părea din alt film”, Ionete estimează că unii advertiseri din zona FMCG (bunuri de larg consum) ar putea investi mai mult în 2009. „Comunicarea nu va însemna doar campanii de hard discount, ci și branding”. Băncile au investit puțin, dar și pentru că BNR nu a clarificat normele de creditare. Piața auto, legată de credite și criza financiară, are de asemeni probleme, „dar spre exemplu Renault își păstrează bugetul la același nivel”.

Despre rebate (sumele cerute de intermediarii din publicitate ziarelor, televiziunii și internetului): „Îmi displace profund. Mai cu seamă atunci când agențiile abuzează de rebate-ul comercial clasic, transformându-l într-un soi de “drept de șmecher”. Noi am fost mai curând zgârciți în acordarea rebate-urilor, dar 2009 ne va obliga să o facem (adică să acordăm rebate-uri). Vom impune însă principii comerciale corecte pentru aceste rebate-uri. Gândește-te totuși că în televiziuni (iar eu am renumele de a fi cel mai zgârcit), rebate-urile sunt totuși mici, procentual. Trei, patru, cinci la sută. În internet, s-a ajuns la 25%?”

Probleme legate de direcția politică a grupului Voiculescu: „E posibil ca percepția subiectivă de implicare politică a Antenelor să influențeze audiența și, implicit, veniturile. Dar, așa cum spuneam mai sus, nu sunt in charge cu partea editorială.”

Relațiile cu Zenith: „Au cunoscut un moment de criză în 2008, dar cred că în 2009 vom avea legături comerciale obișnuite. Principalii clienți sunt Procter, L’Oreal, Nestle (am răspuns astfel și la relația cu Zenith :-)), Danone, Colgate.”

Negocierile dintre grupul Voiculescu și RTL: „Nu [mai sunt de actualitate]. Nu a fost o bulă, ci un șir de întâlniri cât se poate de serioase între RTL și proprietarii Antenelor.”

Reducerea salariilor sau a bugetelor de salarii din grupul Voiculescu: „Am înțeles din comunicatul de ieri că managerii stațiilor și-au asumat scăderi/economii de 20% din cheltuieli/fondul de salarii.” Ca membru în Consiliul de Administrație, Ionete spune însă că nu se ocupă de salarii: „Nu în Consiliul de Administrație se decid reducerile salariale. Managerii stațiilor sunt cei care prezintă bugetele de venituri și cheltuieli.”

Mircea Badea: este tentant pentru advertiseri, în ciuda necazurilor cu CNA-ul: „Am primit de multe ori solicitări de poziționare a spoturilor în emisiunea lui Mircea Badea. Profilul publicului emisiunii realizate de Mircea e unul căutat de advertiseri.”

Producțiile TV din 2009 și oferta de conținut: „Efervescentă. Da, există bugete suplimentare pentru producții proprii [la Antene]. Va fi mai mult decât anul trecut. Dacă intenționăm să renunțăm/reducem [la/din producțiile existente]? Și, și.” În general, lucrurile trebuie puse la punct pe piața TV din România: „De la oamenii de conținut aștept calitate. Cred în continuare că divertismentul TV are viitor în România. Mai cred că mixul scenariu + joc actoricesc + postproducție///buget în cazul serialelor TV românești (impropriu numite de multe ori telenovele) e foarte important pentru a câștiga bătălia audiențelor în viitor.”

Worst case scenario (scenariu negativ): „Să n-ajungem să vărsăm audiența pe câmp, ca laptele, în ’29-’33.”

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

2 thoughts on “Discuția de ieri cu Laurențiu Ionete”

  1. Interesanta ultima remarca, cea cu laptele (nu si singura dealtfel). Dar poate ca o audienta mare nevandabila si deci mai putin vanata cu orice pret de catre televiziuni ar duce la o crestere calitativa a emisiunilor… ? Ar fi un cutremur prea mare totusi…. ironic si serios vorbind in acelasi timp.

  2. “Piața publicității TV va scădea cu 10-15 la sută în 2008″ ;…desigur, referinta e la anul 2009.
    …”Cel mai important canal al familiei Voiculescu a încasat peste 60 de milioane de euro în 2009”;…anul trecut…, adica.
    Se-ntampla (no comment; doar le-am zis) 🙂 .

    E un an care n-a (prea) mai fost si in media…
    Si, e clar, valoarea, performanta poate sa iasa la suprafata mai elocvent. Televiziunile sunt fortate sa urmeze calea calitatii, atat la emisiuni, cat si la personal.
    De dorit sa nu vedem inca de emisiuni stupide si adresate unui intelect subliminal gen “Ciao,Darwin” a lu’ Negru s.a. Dar daca acolo se va mai face rating si se aduna banu’ de la publicitate, inclusiv la Antene, “care…calitate”?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *