De ce e Esca Esca

Andreea Esca face, în decembrie, 15 ani de când spune “Bună seara” la ora 19.00, la PRO TV. E prea mult? Prea puţin? Sau exact cât trebuie?

Esca nu e preferata intelectualilor, dar nu are cum să fie aşa ceva, fiindcă televiziunea, mai ales cea gen PRO TV, e o afacere de mase. Nu transmite despre ea însăşi decât “prezentatoare de ştiri”, atunci când apare la TV, iar în alte locuri e mai scumpă la vedere decât alte vedete. E vizibilă destul de rar prin presă, inclusiv presa PRO, unde ar putea apărea uşor.

Dar nici nu prea are nevoie. A fost expusă în anii de început ai PRO-ului prin PR şi în publicaţiile grupului; construcţia de imagine a Andreei Esca s-a făcut atunci cu premeditare şi într-un anume scop. Acela de identificare cu PRO TV-ul, de personificare a lui. Adrian Sârbu a beneficiat, în Esca, de o filă albă, pe care a scris ce a dorit. Şi ce s-a potrivit cu “spiritul PRO” şi tot restul.

Andreea Esca - Cum să devii un Nimeni

Cum am ilustrat problema Esca în Cum să devii un Nimeni: două imagini asemănătoare, la distanţă de 11 ani

Dincolo de faptul că şi-a văzut de treabă în privinţa meseriei, Esca a ştiut, cu sau fără sprijinul televiziunii, să evite conotaţiile de pipiţă pe care alte prezentatoare, chiar de pe posturi mai “serioase” decât PRO-ul, le transmiteau prin vestimentaţie şi hair style. Nu şi-a schimbat coafura de câteva ori pe sezon şi nici nu s-a tăvălit, cu spume la gură, în platou cu invitaţii neprieteni, în tentative jalnice de a fi mai mult decât fata de la ştiri. N-a schimbat postul, şi nici postul n-a schimbat-o pe ea.

Pentru ea însăşi, s-ar putea să fi fost greu. Pentru poeţi, nu prea a avut cum să devină muză. Dar, pentru public şi pentru PRO TV, a fost şi e ceea ce trebuie.

Articol apărut în “România liberă” de marţi, 13 iulie.

Post your thoughts