De ce a organizat Elena Udrea Gala Bute?

“Dacă este o vină că am vrut ca ministerul să facă promovarea României cu cel mai mare campion, atunci îmi asum”, a oftat Elena Udrea încercând să se apere de acuzațiile DNA. Totuși, despre ce fel de promovare vorbim și ce e în spatele ei?

DNA spune în rechizitoriu că Elena Udrea “urmărea obținerea unor beneficii electorale prin asocierea imaginii cu cea a sportivului”. Aici există un cerc vicios: politicienii au beneficii electorale și atunci când fac ceva efectiv bun. Un motiv în plus ca să ne uităm mai atent la “promovarea României”.

Ce-a obținut Elena Udrea prin finanțarea cu două milioane de euro a galei? Meciul Lucian Bute-Jean Paul Mendy a avut într-adevăr o audiență “foarte mare”, cum spune Udrea, pe 9 iulie 2011, când a fost difuzat de PRO TV: cam 4 milioane de români, la nivel național, sau 2,6 din mediul urban, scria la vremea respectivă Pagina de media. Adică aproape 23 de puncte de rating, în sfertul de oră de după ora 23.00, când s-a desfășurat meciul propriu-zis, încheiat în runda a patra prin knock-out. Ce a promovat România în acest interval și pe tot parcursul, de două ore și jumătate, al Galei? O serie de “frunze”, logo-ul de țară al României, imprimate pe podeaua ringului, pe stâlpii acestuia și inscripționate pe un soi de prisme puțin mai mari decât niște cutii de Toblerone, așezate pe marginea podelei. “Frunzele” s-au văzut și nu prea la televizor, iar PRO TV a afișat pe ecran, peste Gală, sigla Borsec, fiindcă nimeni din Ministerul Turismului nu s-a gândit, probabil, să obțină exclusivitatea spațiului publicitar pentru eveniment.

În rest, “frunza” a fost tipărită pe afișe, bilete, mash-uri și altele. Meciul a mai fost difuzat pe ecranele de pe magazinul Cocor și au existat acorduri de distribuție, pe sume modice, cu câțiva furnizori de programe din Marea Britanie, Germania și Suedia. În documentele inițiale, se vorbea despre transmisia pe Showtime, canalul de filme american, și TVA – probabil, rețeaua de televiziune francofonă din Canada, țara adoptivă a lui Lucian Bute. Conform unei Note de control a Departamentului pentru Luptă Antifraudă, Showtime a transmis o știre, iar meciul s-a văzut pe televiziuni de nișă ca Orange Sport (Franța) sau Prime Time (Marea Britanie). A doua zi, la noi, știrile erau: victoria lui Bute, bineînțeles, și faptul că Elena Udrea a fost huiduită de publicul galei atunci când a apărut, lucru care se vede și în înregistrarea de pe PRO TV a meciului.

Cu alte cuvinte, a fost o acțiune de promovare internă, pentru publicul românesc, a “frunzei”. Anchetatorii încurcă borcanele atunci când obiectează prin faptul că publicul galei nu e format din “discerning travelers”, așa cum cere manualul de brand de țară, fiindcă “călătorii cu discernământ” sunt, în accepțiunea acestuia, turiști străini. Însă e la mintea cocoșului că “frunza” nu funcționează nici ea la publicul autohton, fiindcă sugestiile de natură pură și exotism (“Explore the Carpathian Garden”) se adresează acelorași turiști străini. Și, oricum ai lua-o, conceptul “Explore” nu are nimic de-a face cu sportivii români de top, spre deosebire de o serie anterioară de spoturi de promovare a țării, mult mai amuzante și construite pe o idee cu totul diferită, cu Ilie Năstase și Nadia Comăneci.

Dincolo de expunerea propriu-zisă, precară și inestetică a logo-ului, Elena Udrea e deci “vinovată” de o acțiune de promovare “a României” masivă în sens punctual, dar contradictorie și care nu conține nicio chemare la acțiune, cu excepția sloganului, scris, nu se știe de ce, în engleză, deși publicul principal a fost în România. A obținut fostul ministru al turismului “beneficii electorale” cu Gala Bute, cum zice DNA? Cel puțin în seara meciului și în presa din zilele următoare, a primit huiduieli.

Dar acțiunea de “promovare a României” pe PRO TV a Elenei Udrea merită discutată și din punctul de vedere al banilor cheltuiți. Sumele apărute în presă diferă, dar să spunem că e vorba de aproximativ 2 milioane de euro, disponibilizați de Ministerul Dezvoltării Rurale și Turismului și diferite agenții de stat, în ideea că vor fi recuperați din fonduri europene, lucru care nu s-a mai întâmplat. Banii i-a primit o firmă a lui președintelui Federației de Box, Rudel Obreja, care este și el în arest pentru dosarul Bute. Firma, pe nume Europlus Computers, nu avea legătură cu publicitatea și promovarea de evenimente sportive până în aprilie 2011, când și-a schimbat obiectul de activitate în acest sens. Europlus Computers a primit banii fără licitație, ca deținător unic al drepturilor de promovare a Galei. În firmă au mai intrat bani din vânzarea de bilete, de la PRO TV, pentru drepturile de difuzare, și de la câțiva sponsori mici. O mare parte din cheltuielile promoționale au fost suportate de Federația de Box, a aceluiași Rudel Obreja.

Ce-ar fi putut face Elena Udrea cu două milioane de euro, pentru imaginea României? Suma este, din punctul de vedere al televiziunilor, uriașă. Este întregul buget de marketing al unei multinaționale din România. Sau costurile unui sezon dintr-o emisiune gen talent show de top. În anul de vârf al publicității românești, 2008, pentru Elena Udrea era inventat Ministerul Turismului, care avea să cheltuiască, în tot mandatul ei, mulți bani pe diferite acțiuni de “promovare”. Campaniile “Turist în România” aveau, în același 2008, bugete de 400-900 de mii de euro, deci mai puțin de jumătate din costurile Galei Bute. De acești bani, televiziunile ar fi urmat să difuzeze câteva sute de spoturi.

DNA susține că Elena Udrea a apelat la Ion Ariton, ministru al economiei la vremea respectivă, pentru a strânge o parte din banii necesari pentru Gala Bute de la companii de stat ca Hidroelectrica, Nuclearelectrica şi Romgaz. Nuclearelectrica e una din companiile celebre, în epoca Năstase, pentru publicitatea fără căpătâi pe care și-o făcea în ziare prietenoase cu guvernul, ca de mult răposatul Independent al lui Horia Alexandrescu.

Într-un fel sau altul, nici explicația acuzatei, nici cea a DNA nu stau în picioare. Bun platnic pentru media din România în toți cei patru ani cât a fost ministru în guvernele Boc, Elena Udrea are o foarte bună percepție a numărului de zerouri care se investesc într-o acțiune de imagine, fie a României, fie personală, fie a partidului. De ce a organizat ea Gala Bute?

Articol scris pentru ediția de joi, 12 februarie, a săptămânalului Dilema veche. Foto: momentul când Elena Udrea apare la Gala Bute, captură TV.

Post your thoughts