De ce a cumpărat Ringier Edipresse-A.S.?

Daily Business m-a întrebat ce cred despre ultima achiziţie a Ringier România, cea a Edipresse, pentru un articol pe care l-a scris pe această temă. Într-o primă evaluare, ce pot spune e că Ringier e favorizat de o poziţie dominantă într-o piaţă cu doi jucători mari, or acesta va fi raportul lui cu Sanoma România după achiziţia Edipresse. E un subiect foarte important, la care o să revin pe măsură ce o să aflu lucruri. Până atunci, răspunsurile pentru Daily Business, pe larg:

Ce inseamna pentru piata de media din Romania preluarea Edipresse A.S. Romania de catre Ringier Romania?
Este cu siguranţă o tranzacţie care s-a făcut la Zürich, şi nu la Bucureşti. Preluarea are sensul concentrării majorităţii titlurilor glossy în mâinile unui singur proprietar. Dacă ne gândim că A.S. vine de la Axel Springer, iar Ringier este aliat cu Bauer în “Bravo” şi ghidurile TV, avem patru grupuri puternice într-unul singur. Singurul jucător major rămas pe din afară e Sanoma. Sunt curios cum vor arăta cotele de piaţă pe diferite segmente şi dacă nu cumva Consiliul Concurenţei nu va avea ceva de spus. N-am văzut nicio referire la consultarea lui până acum, deşi normal e să se fi făcut.

Daca ar fi sa estimam pretul acestei tranzactii, cam la cat considerati ca s-ar ridica ea?
Dat fiind că Edipresse AS are pierderi de aproape 700 de mii de euro în 2010, am putea de exemplu să ne gândim la o valoare aflată între cifra de afaceri pe ultimul an şi dublul ei, adică 5-10 milioane de euro. Totuşi, pare că Edipresse a văzut în operaţiunea românească o specie de liability, în mod definitiv, deci se poate să fi acceptat şi o sumă mai mică.

In conditiile in care piata de media tiparite din Romania este in continua scadere, se justifica investitia facuta de Ringier?
Piaţa de reviste – şi mai ales de glossy – trebuia să sufere de multă vreme o contracţie. Acum Ringier are posibilitatea de-şi a crea un portofoliu coerent, alegând dintr-un număr mai mare de titluri. Probabil că va fi ceva de forma Elle-Unica-Joy-Viva; nu ştiu care va supravieţui dintre Bravo şi Popcorn şi socoteala funcţionează asemănător mai departe. Să nu uităm că glossy-urile de femei sunt a doua cea mai bogată piaţă de print din România după cotidiene, şi dacă Ringier sau Edipresse făceau profit în 2002, nu văd de ce n-ar face şi în 2011, cu toată scăderea faţă de 2008.

Toate aceste titluri sunt, pe de altă parte, foarte bogate vizual şi se pretează la o declinare pe new media – versiuni de iPad şi aşa mai departe.

Considerati ca prin finalizarea acestei tranzactii, Ringier ar putea devansa Sanoma Hearst?
Cu siguranţă, cel puţin din punctul de vedere al tirajului vândut total. Rămâne însă de văzut cum îşi va consolida această companie portofoliul. Probabil că şi pierderile sunt mai mari…

Spre deosebire de ziare, considerati ca mai au revistele cautare in randul cititorilor?
Revistele cu adevărat luxoase au şanse bune de a supravieţui asaltului new media. Dacă ne gândim la felul cum arată lucruri ca Wired sau Rolling Stone, e vorba de un echivalent periodic al cărţilor-obiect, mici bijuterii de hârtie pe care nu te lasă inima să le arunci pentru modul cum arată. Desigur că în România mai avem destul până la astfel de lucruri. Dar, oricum, de la Unica cel puţin nu te murdăreşti pe mâini, aşa cum ţi se întâmplă de la cotidienele aşa-zise quality din România.

Enhanced by Zemanta
  1. chibitza Reply

    Destul de grosiera evalurea. Neavand alte repere, cred ca putem sa acceptam si un calcul simplu ca cel facut de tine. Totusi, eu cred ca – mai ales tu – poti mai mult 🙂

    Declinarile pe new media sunt foarte posibile, corect. Iar pe vremuri, Ringier stia bine cumsice ca sa treaca de la minus ics la plus igrec pe bottom line, si timpul ne-a demonstrat ca ‘superman’ e pe atat de necesar pentru succesul unui cotidian de sport pe cat este calitatea contentului la un glossy pentru femei. Mihnea are o tema … cel putin interesanta.

  2. Iulian Comanescu Reply

    Da, n-am pretenţii de fineţuri şi profunzime – eram în Moldova când au venit întrebările, prins cu lucruri cu totul diferite. O să fac săpături totuşi.

Post your thoughts