De ce a cumpărat Ringier Edipresse-A.S.?

Daily Business m-a întrebat ce cred despre ultima achiziție a Ringier România, cea a Edipresse, pentru un articol pe care l-a scris pe această temă. Într-o primă evaluare, ce pot spune e că Ringier e favorizat de o poziție dominantă într-o piață cu doi jucători mari, or acesta va fi raportul lui cu Sanoma România după achiziția Edipresse. E un subiect foarte important, la care o să revin pe măsură ce o să aflu lucruri. Până atunci, răspunsurile pentru Daily Business, pe larg:

Ce inseamna pentru piata de media din Romania preluarea Edipresse A.S. Romania de catre Ringier Romania?
Este cu siguranță o tranzacție care s-a făcut la Zürich, și nu la București. Preluarea are sensul concentrării majorității titlurilor glossy în mâinile unui singur proprietar. Dacă ne gândim că A.S. vine de la Axel Springer, iar Ringier este aliat cu Bauer în “Bravo” și ghidurile TV, avem patru grupuri puternice într-unul singur. Singurul jucător major rămas pe din afară e Sanoma. Sunt curios cum vor arăta cotele de piață pe diferite segmente și dacă nu cumva Consiliul Concurenței nu va avea ceva de spus. N-am văzut nicio referire la consultarea lui până acum, deși normal e să se fi făcut.

Daca ar fi sa estimam pretul acestei tranzactii, cam la cat considerati ca s-ar ridica ea?
Dat fiind că Edipresse AS are pierderi de aproape 700 de mii de euro în 2010, am putea de exemplu să ne gândim la o valoare aflată între cifra de afaceri pe ultimul an și dublul ei, adică 5-10 milioane de euro. Totuși, pare că Edipresse a văzut în operațiunea românească o specie de liability, în mod definitiv, deci se poate să fi acceptat și o sumă mai mică.

In conditiile in care piata de media tiparite din Romania este in continua scadere, se justifica investitia facuta de Ringier?
Piața de reviste – și mai ales de glossy – trebuia să sufere de multă vreme o contracție. Acum Ringier are posibilitatea de-și a crea un portofoliu coerent, alegând dintr-un număr mai mare de titluri. Probabil că va fi ceva de forma Elle-Unica-Joy-Viva; nu știu care va supraviețui dintre Bravo și Popcorn și socoteala funcționează asemănător mai departe. Să nu uităm că glossy-urile de femei sunt a doua cea mai bogată piață de print din România după cotidiene, și dacă Ringier sau Edipresse făceau profit în 2002, nu văd de ce n-ar face și în 2011, cu toată scăderea față de 2008.

Toate aceste titluri sunt, pe de altă parte, foarte bogate vizual și se pretează la o declinare pe new media – versiuni de iPad și așa mai departe.

Considerati ca prin finalizarea acestei tranzactii, Ringier ar putea devansa Sanoma Hearst?
Cu siguranță, cel puțin din punctul de vedere al tirajului vândut total. Rămâne însă de văzut cum își va consolida această companie portofoliul. Probabil că și pierderile sunt mai mari…

Spre deosebire de ziare, considerati ca mai au revistele cautare in randul cititorilor?
Revistele cu adevărat luxoase au șanse bune de a supraviețui asaltului new media. Dacă ne gândim la felul cum arată lucruri ca Wired sau Rolling Stone, e vorba de un echivalent periodic al cărților-obiect, mici bijuterii de hârtie pe care nu te lasă inima să le arunci pentru modul cum arată. Desigur că în România mai avem destul până la astfel de lucruri. Dar, oricum, de la Unica cel puțin nu te murdărești pe mâini, așa cum ți se întâmplă de la cotidienele așa-zise quality din România.

Enhanced by Zemanta

3 thoughts on “De ce a cumpărat Ringier Edipresse-A.S.?”

  1. Destul de grosiera evalurea. Neavand alte repere, cred ca putem sa acceptam si un calcul simplu ca cel facut de tine. Totusi, eu cred ca – mai ales tu – poti mai mult 🙂

    Declinarile pe new media sunt foarte posibile, corect. Iar pe vremuri, Ringier stia bine cumsice ca sa treaca de la minus ics la plus igrec pe bottom line, si timpul ne-a demonstrat ca ‘superman’ e pe atat de necesar pentru succesul unui cotidian de sport pe cat este calitatea contentului la un glossy pentru femei. Mihnea are o tema … cel putin interesanta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *