Moldova.1: Cum se poate face o rețea TV cu bani puțini, ceva mai multă minte și mai ales dacă ești în Basarabia

Cei din urmă vor fi cei dintâi, zice vorba aceea pe care nu ne prea vine s-o credem. Eu însă am găsit o confirmare a ei în ceea ce se întâmplă cu câteva televiziuni din Republica Moldova – și cu ocazia asta aflați și ce-am căutat la Chișinău zilele trecute. Ca să n-o mai lungim și fiindcă “imaginile vorbește”, așa arată un studio de televiziune locală din Basarabia, mai exact, Sor TV, din Soroca:

chisinau_studio_sor_tv

La prima vedere, situația e problematică rău: chestia care seamănă cu un catafalc e o mini-scenă de teatru de păpuși, unde se încaieră două personaje – înțeleg că e adaptarea unui show cu succes în spațiul de limbă rusă; mușamaua albastră e decorul pentru un talk-show, icoanele de după el sunt o emisiune religioasă și în spatele fotografului, adică al meu, mai sunt vreo două mușamale, pe care se filmează diferite chestii, am uitat ce. Ușa din fund duce către un soi de MCR al televiziunii, care, mă rog, nu prea mixează nimic cu nimic fiindcă televiziunea e ceea ce vedeți plus vreo două birouri la parter.

Totuși, așa, mică și necăjită cum pare, Sor TV e legată de povestea asta de mai jos, care vine un pic din viitor:

De la exhibit A la exhibit B e un proiect IREX Moldova, legat de o rețea de televiziuni locale. Ce se vede în fragmentul filmat e așa: Soroca (vocea e chiar a unei fete de la televiziunea din prima poză) discută subiecte cu Chișinăul prin Skype. Rețeaua are, în momentul de față, șapte televiziuni și se pune la cale cu sprijinul onegistic al IREX și coordonarea unui studio din Chișinău, pe nume DTV. Ideea e să strângi conținut de la toată lumea și să-l dai la toată lumea, cu alte cuvinte o formă de syndication.

Când am ajuns acolo, erau negocieri cu Moldtelecom pentru fibra optică și oamenii de la tehnic căutau cel mai bun protocol pentru transmisia fișierelor. Ideea e, desigur, să trimiți fișiere .DV brut, la Chișinău, și să primești calupul de materiale montate. Cele șapte televiziuni din proiect, dintre care una din Komrat, regiunea autonomă găgăuză, se strânseseră într-o “reuniune” care avea ca scop planul pentru un stylebook și brandingul rețelei.

chisinau_reuniune_1
Interesant e că o agenție de imagine din Chișinău, pe nume Imago, a venit cu câteva propuneri de logo care nu au convins foarte tare, dar și cu un nume care mi s-a părut destul de curajos. Amicii găgăuzi n-au avut nimic împotriva unui brand cu litere latine, cât timp primesc ce le trebuie de la celelalte televiziuni.

Sigur, deocamdată, ce se vede pe Sor TV și alte stații e cam așa (remarcați unde-a zburat globul din logo-ul de la “Evenimentul zilei”:-) ):

Vorba unui amic din provincie, nu e mai rău decât pe o televiziune locală din România, ba chiar imaginea e mai curată (am văzut-o și la TV, nu e vorba numai de compresia bună de pe YouTube). Cum reușesc cei de la Sor TV să facă să se vadă la televizor așa, când studioul arată ca-n prima poză, nu știu, dar îi felicit.

La întâlnire am văzut un pilot de emisiune de reportaje care se îndepărta simțitor de ceea ce ați văzut mai sus și în general de ce se vede pe televiziunile din Chișinău și, mai general, pe cele din Est: știri cu potentații zilei care fac lucruri bune, pe care reporterii sunt chemați să le filmeze. La București, apropo, reporterii sunt chemați când potentații vor să-și înjure adversarii (conferință de presă, chiar telefoane date de politicieni la televiziuni, mai nou) și din asta scoatem ce se vede pe post.

Din punctul de vedere al conțintului, lucrurile ar urma să se pună la punct în urma unor traininguri pe care le țin oamenii din Chișinău (DTV/IREX).

Precum vedeți, de la o imagine de care vă rog să nu faceți mișto, studioul Sor TV, ajungem la ceva ce e la timpul viitor în România: o rețea de posturi independente, cu conținut pus la comun, un stil comun, care poate fi o alternativă chiar și la mizeriile de pe posturile românești. Soluțiile tehnice sunt state of the art față de fâțâiala cu SNG-uri de la noi și oamenii și-au permis să plătească un specialist dintr-o altă țară (chiar dacă de aceeași limbă), pe mine, pentru stylebook-ul pe care îl au doar vreo două televiziuni din România. Și nu vreți să știți cum arată unele din aceste documente, la noi 🙂

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

5 thoughts on “Moldova.1: Cum se poate face o rețea TV cu bani puțini, ceva mai multă minte și mai ales dacă ești în Basarabia”

  1. Regionalizarea e problematica peste tot, nu doar in televiziune. Ai vazut cum functioneaza agentiile locale de publicitate si putinele agentii de PR care nu sunt in Bucuresti ?

    Ei practica ”syndication” pentru ca nu au alta alternativa, noi ar trebui sa o facem pentru ca se impute treaba si pentru ca onlineul e inca departe de a fi solutia salvatoare pentru tot.

  2. Krossfire: de acord cu tine; totuși oamenii de mai sus au gândit cu mintea lor totul și nu pot să nu mă bucur și să mă uit cu un pic de jind la ce fac ei, dat fiind ceea ce NU facem noi pe la televiziunile locale. Îți dai seama ce înseamnă ca o televiziune din Komrat, unde rusa e la putere, să aibă un impuls către Occident suficient de mare încât să vrea stylebook, coduri etice și să treacă peste bariera culturală ca să se afilieze la ceva făcut de niște vorbitori de română?

  3. Toate ca toate dar eu tot cu tehnica: si cum emit oamenii astia ?
    Daca emit in UHF e posibil ca la ei sa mai fie frecvente berechet. La noi nu prea mai sunt. Sau “emit“ doar in internet (stream) ?
    Vrem si noi niste link-uri, in caz ca.

  4. Marian: UHF, dar nu cred că e o problemă nici la noi spectrul local? Oricum, vine digitalizarea.

    fLoreign: ideal vorbind, o televiziune locală ar trebui să aibă conținut din comunitatea respectivă. Ce vor să facă basarabenii e o soluție pentru resurse puține și care poate prinde fiindcă televiziunile centrale nu sunt foarte bine puse la punct. E un fel de conținut alternativ, scoatem știrile “oficiale” și punem povești despre oameni, lucruri de genul ăsta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *