Cum se evaluează o afacere de internet românească: profit X 32

De la Orlando şi Iann am aflat despre un articol foarte interesant din Ziarul financiar de azi, referitor la piaţa românească de internet din 2005 şi 2006. Softnews.net, compania care deţine Softpedia.com, a avut în 2006 o cifră de afaceri de 1,5 milioane euro şi un profit de 0,72 milioane euro.

Mie mi-a atras atenţia o altă cifră din “Ziarul financiar”: 32, multiplul de profit care a fost folosit în tranzacţiile Tiger în România – mult comentatele achiziţii eJobs şi Neogen. “Zf” a fost foarte aproape de ştire atunci, drept pentru care deduc că e o cifră reală şi nu o abstracţie. Mi se pare al naibii de mult – în alte pieţe, e vorba de 4,5 sau 8 -, dar până una-alta mă bazez pe ce zic alţii.

UPDATE: Orlando Nicoară, GM la Media Pro Interactiv, spune aici, mai la vale, că pe pieţele externe există şi discuţii la un factor de multiplicare de 40-45 X.

  1. livium Reply

    da, pare mult….dar e relativ…mai ales ca multe din afacerile astea sunt la inceput si pot sa mai creasca f mult tocmai ca sunt tinere..si cifrele de inceput sunt mici tocmai ca sunt la inceput si nu arata potentialul…
    mai e si faptul ca aceste afaceri domina piata(ejobs, bestjobs)…investind in ambele ai hedging…
    plus ca daca investesti,atunci le dai oxigen si o sa creasca si mai tare…
    astea ar fi proiectii care nu tin cont de reactia celorlalti…
    s-ar putea sa intre f multi pe piata si rata profitului sa scada, s-ar putea sa avem recesiune peste 2 ani,etc…deci nu se stie…e un pariu..poate fi castigator..
    cand s-a pus problema cumpararii BCR, cei de la Goldman Sachs Londra au calculat,ca in conditii de convergenta spre media UE, piata bancara din romania poa sa creasca de 40 de ori…
    piata de internet,care e si mai imatura si mai putin conservatoare, probabil ca poa sa creasca si mai mult…mai ales daca firmele implicate mai sar si la vecini,cum face Neogen… sau cum incearca acu IWIW…

  2. Val Voicu Reply

    Asa cum spuneam am facut 1 milion de E anul trecut la imedia .
    Orlando parca tu spuneai ca sunt prea optimist. Acuma ce faci ? 🙂
    Val

  3. Val Voicu Reply

    eu cred ca de data asta Orlando e prea optimist.
    Nu cred ca la imedia e vorba un multiplicator x32. nu in acest moment si nu in contextul actual. Nici la ceilalti publisheri online nu cred ca poate fi vorba de asemenea cifra. Sa nu uitam ca sunt domenii diferite recrutarea online cu advertisingul online. diferita si de o anumita zona de servicii online..
    val

  4. orlando Reply

    da, scuze, am uitat sa precizez, multiplicatorul amintit de mine nu e din piata romaneasca, era vorba de businessul de internet dar nu din .ro

  5. Ionut Oprea Reply

    Trebuie sa luam in calcul si gradul de securitate a investitiei, data de stabilitatea business-ului. neogen/bestjobs si ejobs sunt bine infipte in piata, si nu depind de o forta atat de fragila cum e cea de vanzari. imedia fara val nu cred ca ar fi facut un milion.

  6. Iulian Comanescu Reply

    Orlando: am adăugat.

    Ionuţ: “Bine înfipte în piaţă” va să zică lucruri cu un trafic mare, ceva vechime, venituri din reclamă, nu?

  7. Ionut Oprea Reply

    Nu, nu trafic, nu vechime, nu venituri. Ci un numar mare de utilizatori, atat candidati, cat si angajatori, si canale bine construite de comunicare cu ei. Traficul si veniturile sunt consecintele acestora. Iar vechimea poate sa nu conteze daca nu te-ai dezvoltat in timpul asta.

  8. Sorin Reply

    Scenariu ipotetic:
    Lansez un site in anul lui Dumnezeu 2007 si la sfarsitul anului 2009 contabila ma suna sa-mi spuna ca o sa platim impozit maricel, pentru ca am fost suficienti de prosti incat sa inregistram un profit net de 10.000 euro (adica, in medie, 800 de euro pe luna).
    Nu cred ca o sa-mi ofere cineva 320.000 de euro pe afacere. Iar daca asta s-ar intampla, prost as fi sa nu vand – ar insemna ca in 28 de luni am reusit sa inregistrez un profit mediu aproximativ de peste 10.000 de euro pe luna.

    Mi-e greu a crede. Cred sincer ca pur si simplu se investesc foarte multi bani in mediul online deoarece in corporatiile si SIF-urile cu traditie nu exista suficient know-how pentru a lansa si dezvolta afaceri online greenfield.

    Cand spun asta ma bazez si pe informatiile pe care le am dintr-o multinationala din domeniul media la care am lucrat pana de curand. Aveau un continut enorm de content care nu era aproape deloc prezent online. In consecinta, faceau achizitii in nestire, de cele mai multe ori la preturi care, cel putin la prima vedere, pareau umflate.
    Veti intreba: pai si daca aveau atatia bani si atata content, de ce nu ii foloseau pentru a lansa noi afaceri? Simplu: procedurile lor birocratice greoaie si cultura organizationala extrem de conservatoare. Se apucau de dezvoltat un portal, pana il aprobau si il acceptau toti decision-makers-ii, devenea invechit si lipsit de utilitate reala pe termen lung.
    Era mult mai simplu sa cumpere ce exista deja si sa-si contopeasca propriul content (carti, reviste, free-uri) cu cel al noilor achizitii.

    Cred ca in maxim 7 ani ne vom uita cu mare nedumerire la preturile de acum, in termeni de multiplicatori de profit.

  9. Iulian Comanescu Reply

    Sorin: good point. Ma uitam şi eu la firma mea şi mă gândeam că aş putea s-o vând cu nu ştiu cât, presupunând că face numai internet, ceea ce nu-i adevărat 🙂

    Probabil că multiplicatorul de profit se aplică, totuşi, de la un volum încolo.

Post your thoughts