Cum se evaluează o afacere de internet românească: profit X 32

De la Orlando și Iann am aflat despre un articol foarte interesant din Ziarul financiar de azi, referitor la piața românească de internet din 2005 și 2006. Softnews.net, compania care deține Softpedia.com, a avut în 2006 o cifră de afaceri de 1,5 milioane euro și un profit de 0,72 milioane euro.

Mie mi-a atras atenția o altă cifră din “Ziarul financiar”: 32, multiplul de profit care a fost folosit în tranzacțiile Tiger în România – mult comentatele achiziții eJobs și Neogen. “Zf” a fost foarte aproape de știre atunci, drept pentru care deduc că e o cifră reală și nu o abstracție. Mi se pare al naibii de mult – în alte piețe, e vorba de 4,5 sau 8 -, dar până una-alta mă bazez pe ce zic alții.

UPDATE: Orlando Nicoară, GM la Media Pro Interactiv, spune aici, mai la vale, că pe piețele externe există și discuții la un factor de multiplicare de 40-45 X.

11 thoughts on “Cum se evaluează o afacere de internet românească: profit X 32”

  1. da, pare mult….dar e relativ…mai ales ca multe din afacerile astea sunt la inceput si pot sa mai creasca f mult tocmai ca sunt tinere..si cifrele de inceput sunt mici tocmai ca sunt la inceput si nu arata potentialul…
    mai e si faptul ca aceste afaceri domina piata(ejobs, bestjobs)…investind in ambele ai hedging…
    plus ca daca investesti,atunci le dai oxigen si o sa creasca si mai tare…
    astea ar fi proiectii care nu tin cont de reactia celorlalti…
    s-ar putea sa intre f multi pe piata si rata profitului sa scada, s-ar putea sa avem recesiune peste 2 ani,etc…deci nu se stie…e un pariu..poate fi castigator..
    cand s-a pus problema cumpararii BCR, cei de la Goldman Sachs Londra au calculat,ca in conditii de convergenta spre media UE, piata bancara din romania poa sa creasca de 40 de ori…
    piata de internet,care e si mai imatura si mai putin conservatoare, probabil ca poa sa creasca si mai mult…mai ales daca firmele implicate mai sar si la vecini,cum face Neogen… sau cum incearca acu IWIW…

  2. eu cred ca de data asta Orlando e prea optimist.
    Nu cred ca la imedia e vorba un multiplicator x32. nu in acest moment si nu in contextul actual. Nici la ceilalti publisheri online nu cred ca poate fi vorba de asemenea cifra. Sa nu uitam ca sunt domenii diferite recrutarea online cu advertisingul online. diferita si de o anumita zona de servicii online..
    val

  3. Trebuie sa luam in calcul si gradul de securitate a investitiei, data de stabilitatea business-ului. neogen/bestjobs si ejobs sunt bine infipte in piata, si nu depind de o forta atat de fragila cum e cea de vanzari. imedia fara val nu cred ca ar fi facut un milion.

  4. Nu, nu trafic, nu vechime, nu venituri. Ci un numar mare de utilizatori, atat candidati, cat si angajatori, si canale bine construite de comunicare cu ei. Traficul si veniturile sunt consecintele acestora. Iar vechimea poate sa nu conteze daca nu te-ai dezvoltat in timpul asta.

  5. Scenariu ipotetic:
    Lansez un site in anul lui Dumnezeu 2007 si la sfarsitul anului 2009 contabila ma suna sa-mi spuna ca o sa platim impozit maricel, pentru ca am fost suficienti de prosti incat sa inregistram un profit net de 10.000 euro (adica, in medie, 800 de euro pe luna).
    Nu cred ca o sa-mi ofere cineva 320.000 de euro pe afacere. Iar daca asta s-ar intampla, prost as fi sa nu vand – ar insemna ca in 28 de luni am reusit sa inregistrez un profit mediu aproximativ de peste 10.000 de euro pe luna.

    Mi-e greu a crede. Cred sincer ca pur si simplu se investesc foarte multi bani in mediul online deoarece in corporatiile si SIF-urile cu traditie nu exista suficient know-how pentru a lansa si dezvolta afaceri online greenfield.

    Cand spun asta ma bazez si pe informatiile pe care le am dintr-o multinationala din domeniul media la care am lucrat pana de curand. Aveau un continut enorm de content care nu era aproape deloc prezent online. In consecinta, faceau achizitii in nestire, de cele mai multe ori la preturi care, cel putin la prima vedere, pareau umflate.
    Veti intreba: pai si daca aveau atatia bani si atata content, de ce nu ii foloseau pentru a lansa noi afaceri? Simplu: procedurile lor birocratice greoaie si cultura organizationala extrem de conservatoare. Se apucau de dezvoltat un portal, pana il aprobau si il acceptau toti decision-makers-ii, devenea invechit si lipsit de utilitate reala pe termen lung.
    Era mult mai simplu sa cumpere ce exista deja si sa-si contopeasca propriul content (carti, reviste, free-uri) cu cel al noilor achizitii.

    Cred ca in maxim 7 ani ne vom uita cu mare nedumerire la preturile de acum, in termeni de multiplicatori de profit.

  6. Sorin: good point. Ma uitam și eu la firma mea și mă gândeam că aș putea s-o vând cu nu știu cât, presupunând că face numai internet, ceea ce nu-i adevărat 🙂

    Probabil că multiplicatorul de profit se aplică, totuși, de la un volum încolo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *