Cum s-a dezbrăcat Mircea Radu de superstar

Scandalul din TVR riscă să facă o victimă inocentă: pe Mircea Radu. O scrisoare acuzatoare la adresa lui Andi Lăzescu, preşedintele-director general al instituţiei, semnată de membri ai Consiliului de Administraţie, aminteşte defuncta şi neperformanta emisiune Întrecerea anilor, prezentată şi o vreme produsă de Mircea Radu, legat de costuri foarte mari de producţie, 25 de mii de euro pe ediţie, şi de o firmă pe nume Iedera Show SRL, care a câştigat licitaţia pentru program înainte de a fi legal înfiinţată. „În spatele” firmei, spun acuzatorii, se află tot Mircea Radu, cel devenit între timp prezentator neconvingător şi fără rating la Jurnalul TVR. 

Desigur, Consiliul de Administraţie al TVR, din care fac parte semnatarii, a ştiut despre toate cele de mai sus, fiindcă în TVR totul se licitează, negociază şi parafează la multe mâini. Într-o lume normală, am putea vorbi despre o scrisoare-kamikaze, cu care semnatarii riscă să-şi producă singuri daune, măcar de reputaţie, fiindcă acuză lucruri despre care au tăcut mâlc ani de zile. Dar, la cum se petrec lucrurile în România, totul riscă să se spargă în capul echipei Andi Lăzescu-Dan Radu.

Vom vedea. Dar, în privinţa celuilalt Radu, Mircea, lucrurile sunt clare. Vorbim de omul care într-o vreme se transformase într-un fenomen popular şi ar fi trebuit să fie în continuare o găină cu ouă de aur pentru producătorii şi televiziunea care îl găzduiesc. Din contră, Mircea a venit în TVR în 2010, după ce Antena 1 oprise celebra Din dragoste. Acolo, Mircea Radu păruse poate cam Bre şi vulgar, dar la ceea ce se vede în 2012 pe televiziunile din România, emisiunea, ca şi celelalte producţii ale regretatului Valeriu Lazarov, e destul de cumsecade şi pozitivă, chiar dacă plină de melasă.

Decizia Antenei 1 de a renunţa la Mircea Radu, la vremea respectivă, poate fi discutată. Însă Radu a reapărut în TVR la Întrecerea…, după ce a câştigat un concurs („trucat”, spun curajoşii din Consiliul de Administraţie în scrisoare) pentru Redacţia Minorităţi. Formatul e un Endemol, deci scump, de la care ar trebui aşteptate ratinguri de top în prime-time. Însă Întrecerea anilor s-a învârtit între 2 şi 3 puncte, într-o piaţă în care Românii au talent au depăşit adesea 20, iar X Factor, o producţie a Antenei 1, a obţinut de regulă 6-8 puncte.

În toamna lui 2010, la lansarea Întrecerii…, Mircea Radu făcea şi o afirmaţie bombastic-inabilă: „Dacă nu va fi de marcă, îmi dau demisia.” Dar din grila TVR a dispărut apoi nu prezentatorul, ci emisiunea, fiindcă Radu a trecut la Telejurnalul primului post, după ce Întrecerea… a fost anulată, la începutul lui 2012.

Ideea nefericită de a muta ştirile TVR1 la aceeaşi oră cu cele ale PRO TV, ale Antenei 1 şi ale Kanal D nu putea produce decât o scădere de rating. S-a discutat şi despre prestaţia cam melodramatică a lui Mircea Radu la pupitrul ştirilor, mai greu de evitat după 10 ani de divertisment. Dar, în toată această bejenie prin TVR, Mircea Radu-prezentatorul a fost în cădere constantă nu neapărat din vina lui, a prezentatorului, cât din cea a oamenilor din spate, manageri şi producători, care l-au poziţionat prost şi produs prost. Drama lui e aceea că producătorul de la Întrecerea anilor s-a numit o vreme tot Mircea Radu, ceea ce e un eşec cam ca al lui Gheorghe Hagi la primul sezon la Naţională.

După ce Andi Lăzescu va fi îndepărtat din fruntea TVR şi postul de director de la Ştiri va fi ocupat de o persoană la fel de convenabilă politic şi cu competenţă la fel de relativă ca predecesorii, Mircea Radu ar putea rămâne şi fără sinecura de la Telejurnal, fiindcă la schimbările de regim (TVR şi guvernare) prezentatorul zboară de pe scaun. Dar, şi dacă va rămâne la masa lui George Marinescu, Radu e evident distribuit prost în rolul pe care l-a abandonat în anii ’90 pentru superproducţiile lui Lazarov. Ceea ce putem să-i dorim, pe termen scurt sau mediu, e doar să aibă suficientă inteligenţă să îşi caute un producător care să-şi amintească de potenţialul lui de prezentator, şi nu de ambiţiile şi deciziile greşite din ultima vreme.

Articol scris pentru ediţia de joi, 31 mai a revistei Dilema veche


De la domnul de mai sus, zis Señor Zoom, a început de fapt totul.

  1. Marian Stavaroiu Reply

    Din punctul meu de vedere, de om care mai rataceste uneori (dar foarte rar, ce e drept) butonul telecomenzii pe TVR, titlul corect era: Cum s-a dezbracat Mircea Radu de superstar, pe bani.
    Iar victima inocenta e, de fapt, victima “inocenta“.

    Bre, mai deschideam si eu tevereul la orele 20 ca sa urmaresc un telejurnal curat si oarecum echilibrat, semnat in mare parte de cei doi Mihai (Radulescu si Constantin). Aiurea, nu dadea bine, asa ca l-au transformat intr-un mare show-fiasco, de la sapte fara sapte.

    Miscarea cu Mircea Radu este doar un episod din actiunea de recuperare a unor vedete de pe la televiziunile private lovite de criza. Hai la tevereu, fratilor, ca aici e pe buget de la stat si pe banii pe care ii luam cu japca, cica pe “abonament“.

    Un mic fapt divers si gata, m-am potolit. Eu, la o casierie Enel, acum cateva zile, pus pe glume:
    – Doamna, de ce nu-mi scadeti 4 lei din factura?
    – ???
    – Da, cei 4 lei pentru tevereu, ca au conturile blocate. Daca mi-i luati, ce faceti cu banii astia?
    Dupa cateva secunde de uluiala:
    – Da, am auzit si eu, dar ce pot sa fac? Sunt doar o casiera, eu va iau ce scrie pe factura.
    O parte din cei de la coada au inceput sa rada, o parte mi-au dat dreptate, alta parte a vociferat ca “ne grabim dom`ne, hai sa platim si gata, gasesc ei ce sa faca cu banii nostri“.

    Da, chiar asa, ca am ramas nedumerit: unde se duc cei 4 lei pe care ii dau degeaba???

  2. Iulian Comanescu Reply

    Cu ce-a făcut şi ce-a dres Mircea Radu cu emisiunea aia, ca producător, o să mai vedem. Deocamdată n-avem decât nişte acuzaţii în privinţa cărora nimeni nu s-a obosit să-l contacteze pe realizator.

    Cu cei 4 lei, prin “conturi blocate” se înţelege că posesorul nu mai poate cheltui din ele, şi nu că plăţile nu se mai fac în ele. Logica e tocmai ca posesorul să fie obligat să plătească prioritar anumite angarale. Dacă o prăvălie în suferinţă s-ar apuca să respingă şi plăţile care i se fac, n-ar avea sens economic. Deci cei 4 lei ai tăi ar trebui să ajungă într-un târziu la TVR. Deocamdată sunt la Enel, care colectează şi el cât şi când îşi aduce aminte, că s-a privatizat şi numai grija altuia, adică TVR-ului, n-o are.

  3. Marian Stavaroiu Reply

    Ce-a făcut şi ce-a dres Mircea Radu cu emisiunea aia, ca producător, nici măcar nu am luat în considerare.
    Eu m-am referit doar la prezentator. Nu vii tu, din postura de fostă vedetă din dragoste, bre, pe salariul minim pe economie la ditamai televiziunea naţională.
    Emisiunea aceea trebuia închisă după primele cinci episoade, maximum! Iar telejurnalul trebuie readus in formula care i-a asigurat succes, pur şi simplu.

    Dar în ceea ce priveşte mironosiţele care acum urlă ca din gură de şarpe… îţi dau dreptate: unde eraţi, fraţilor, la vremea aceea? Cred că îi legase cineva la ochi şi n-au văzut nimic până acum, că se uitau pe Discovery.
    Enelu`, privatizat (care este) colectează banii cu sârg, nu face rabat, îşi “aduce aminte“ în fiecare lună.

Post your thoughts