Criza ca pretext

Dintr-o sursă managerială – și confirmat de o a doua – aud că în ianuarie 2009 veniturile din publicitate vor fi grosso modo cam 15-20 la sută din încasările din ianuarie 2008 (UPDATE: Vezi și ce zice Media Guardian pentru situația asemănătoare din UK – scăderi DE 20% – nu LA 20% – la reclama TV în ianuarie). Ne-a distrus criza într-o asemenea măsură? Răspunsul e mai curând nu. E vorba de perioada în care indicatorii macro oscilează într-un mod imprevizibil, drept pentru care clienții mari de publicitate au intrat în expectativă și se prevalează de drepturile lor contractuale de a nu-și cheltui banii.

Este destul de clar că nu poate fi atât de rău. Lucrurile se vor limpezi pe la sfârșitul lui februarie sau începutul lui martie, când, după criză, este așteptată recesiunea, cea în care ne vom putea face socotelile. Sfârșitul de 2008 a însemnat și el venituri mici, mai ales în zona de TV, unde s-a spus – și nu am de unde obține o confirmare – că marii clienți au încercat să prevină creșterea anuală a costului pe punctul de rating prin diminuarea cheltuielilor. Una peste alta, în aceste săptămâni pâinea și cuțitul sunt în mod clar în mâna clienților. Un al treilea manager, cu care am vorbit ieri, ofta cu privire la faptul că piața de publicitate e compusă în mare parte dintr-o duzină de mari clienți multinaționali, care au deja socotelile făcute de prin noiembrie anul trecut, dar evită încă să își anunțe intențiile.

Bineînțeles că pentru ca să avem tabloul întreg ar trebui să vorbim și cu marii cumpărători de spațiu, însă, precum se vede, aceștia preferă deocamdată să tacă. Ce se poate spune într-o asemenea situație? În primul rând, că estimările procentuale cu privire la scăderi sau creșteri mai atenuate pe întregul an nu au încă o bază clară. În al doilea rând, că la toate marile grupuri de media ar trebui să existe undeva pe la sfârșitul primăverii o nouă discuție despre bugetul pe 2009. Cu alte cuvinte, mai avem de stat ca să știm cum stăm.

UPDATE: Iată că avem și un comentariu nu chiar de la “adversar” (clienții), dar totuși de la intermediar, Silviu Ispas, boss-ul de la ARBOmedia. Îl urc aici, că merită:

Zici ca painea si cutitul se afla in mana clientilor. Adica feliile de paine sunt in discutie. Asa am zis si eu niste ani. Dar daca media pune mana pe paine sau pe cutit? In momentul acela clientii o sa isi dea seama ca si viitorul lor (care depinde explicit si direct de publicitate) e in discutie, nu numai painea sau grosimea feliei (asupra careia isi dau cu parerea si cu interesul, de fapt, agentiile de publicitate). Mai zic ca media se pregateste sa puna mana pe paine (nu pe cutit). Suna sadic? Mai vedem. Pe mine inca nu ma ingrijoreaza 2009. Va exista o anumita jena de inceput de an (in ce an nu a existat?) si o sa ne distram incepand cu martie cand o sa vedem cum isi schimba romanul gusturile si brandurile preferate. Tocmai acum, cand unele agentii de publicitate solicita micsorarea numarului de branduri studiate in SNA-FOCUS :). Sa auzim de bine si sa avem un 2009 plin de satisfactii!

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

3 thoughts on “Criza ca pretext”

  1. Zici ca painea si cutitul se afla in mana clientilor. Adica feliile de paine sunt in discutie. Asa am zis si eu niste ani.
    Dar daca media pune mana pe paine sau pe cutit? In momentul acela clientii o sa isi dea seama ca si viitorul lor (care depinde explicit si direct de publicitate) e in discutie, nu numai painea sau grosimea feliei (asupra careia isi dau cu parerea si cu interesul, de fapt, agentiile de publicitate). Mai zic ca media se pregateste sa puna mana pe paine (nu pe cutit). Suna sadic? Mai vedem. Pe mine inca nu ma ingrijoreaza 2009. Va exista o anumita jena de inceput de an (in ce an nu a existat?) si o sa ne distram incepand cu martie cand o sa vedem cum isi schimba romanul gusturile si brandurile preferate. Tocmai acum, cand unele agentii de publicitate solicita micsorarea numarului de branduri studiate in SNA-FOCUS :).
    Sa auzim de bine si sa avem un 2009 plin de satisfactii!

  2. Dupa mine – te priveste daca ma iei drept sursa manageriala ori nu – e chiar atat de rau. Cumparatorii de media se prevaleaza de dreptul lor de a incerca sa nu dea faliment, deocamdata, si cei mai multi vor fi serios ocupati cu treaba asta pana in primavara-vara, cand vor chiar da faliment.

    Restul vor ramane ocupati pana in 2010.

    Nu cred ca un plan de afaceri in media pentru 2009 care se bazeaza pe altceva decat maximum maximorum 50% din incasarile 2008 este altfel decat aiuristic.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *