Corolar la tranzacţia CME-Time Warner: televiziunile PRO valorează doar 166 de milioane de euro

Cât valorează televiziunile CME din România, adică PRO TV, PRO TV Internaţional, Acasă, PRO Cinema, Sport.ro şi MTV România? În trecut, PRO-ul a acreditat suma de 1 miliard de dolari ca valoare a televiziunilor, pornind posibil de la ultima tranzacţie cunoscută între Adrian Sârbu şi Ronald Lauder, de 49,8 milioane de dolari pentru cinci procente din operaţiunile TV (8 iunie 2007), referitoare la aceleaşi televiziuni, fără MTV România. Acum, cele 241,5 milioane de dolari investite de Time-Warner în CME contra a 31% din acţiuni permit o altă socoteală. Conform acesteia, întregul CME valorează 779,03 milioane de dolari, cu 20% mai puţin decât se spunea doar despre operaţiunile TV din România la vremea respectivă. În 2008, conform raportărilor oficiale, CME a realizat un turnover de 1,02 miliarde de dolari, din care României i-au revenit 284.627 de milioane, adică 26.92% din total. Reiese că valoarea operaţiunilor CME în România e de 209,7 milioane de dolari din cele 779 de milioane de mai sus.

Presupunând că cifra de afaceri reprezintă 95% din totalul realizat în România, fiindcă Adrian Sârbu mai deţine 5% din televiziuni, ajungem la o valoare de 220,75 milioane de dolari sau 165,6 milioane de euro.

Desigur că investiţia Time Warner a avut loc în vremuri de restrişte şi că aceste cifre reprezintă ficţiuni, ca şi “valoarea de piaţă” a unei companii, calculată în funcţie de EBITDA sau alţi indicatori acceptaţi. Deocamdată nu putem spune decât “e puţin al naibii”, dar trebuie repetat că acest “puţin” va însemna foarte mult pentru piaţa din România, ca infuzie de bani sau “centură de siguranţă”, vorba politicienilor.

Mică aşa cum e, cifra pare a confirma problemele de lichidităţi pe care le avea CME, vizibile şi în măsurile prompte de criză luate în România.

Cele cinci procente pe care le mai deţine Adrian Sârbu în televiziuni ar putea fi livrate către CME în noiembrie 2009, conform ultimelor informaţii existente (de pe SEC Info, informaţii bursiere din US Securities and Exchange Commission). Sunt curios ce preţ vom afla atunci. Calculul de azi, în funcţie de Time Warner, spune vreo 11 milioane de dolari. Logic ar fi să fie vorba de mai mult.

Trebuie spus, în încheiere, că în aceeaşi situaţie se află, dar în grade diferite, şi celelalte mari business-uri de media din România.

UPDATE: Mi-am dat seama că am comis o mică eroare, am luat în calcul 30% pentru pachetul de acţiuni, când în comunicatul de presă se spune “aproximativ 31”. Valoarea televiziunilor PRO din România e pe acest raţionament puţin sub 170 de milioane de euro – am corectat tacit cifrele. Totuşi, nu valorile contabile contează, ci raţionamentul, care spune multe despre volatilitatea unei companii în vremurile actuale.

UPDATE 2 Două lucruri de citit pe aceeaşi temă:

  • Doinel Tronaru de la EVZ a obţinut o declaraţie de la Adrian Sârbu: “Investiţia Time-Warner (…) va deschide perspectiva unei creşteri şi diversificări…”
  • Robi, insider, bolduieşte alte pasaje din comunicat: “Oamenii nu vin doar in vacanta…”

Post your thoughts