Corolar la tranzacția CME-Time Warner: televiziunile PRO valorează doar 166 de milioane de euro

Cât valorează televiziunile CME din România, adică PRO TV, PRO TV Internațional, Acasă, PRO Cinema, Sport.ro și MTV România? În trecut, PRO-ul a acreditat suma de 1 miliard de dolari ca valoare a televiziunilor, pornind posibil de la ultima tranzacție cunoscută între Adrian Sârbu și Ronald Lauder, de 49,8 milioane de dolari pentru cinci procente din operațiunile TV (8 iunie 2007), referitoare la aceleași televiziuni, fără MTV România. Acum, cele 241,5 milioane de dolari investite de Time-Warner în CME contra a 31% din acțiuni permit o altă socoteală. Conform acesteia, întregul CME valorează 779,03 milioane de dolari, cu 20% mai puțin decât se spunea doar despre operațiunile TV din România la vremea respectivă. În 2008, conform raportărilor oficiale, CME a realizat un turnover de 1,02 miliarde de dolari, din care României i-au revenit 284.627 de milioane, adică 26.92% din total. Reiese că valoarea operațiunilor CME în România e de 209,7 milioane de dolari din cele 779 de milioane de mai sus.

Presupunând că cifra de afaceri reprezintă 95% din totalul realizat în România, fiindcă Adrian Sârbu mai deține 5% din televiziuni, ajungem la o valoare de 220,75 milioane de dolari sau 165,6 milioane de euro.

Desigur că investiția Time Warner a avut loc în vremuri de restriște și că aceste cifre reprezintă ficțiuni, ca și “valoarea de piață” a unei companii, calculată în funcție de EBITDA sau alți indicatori acceptați. Deocamdată nu putem spune decât “e puțin al naibii”, dar trebuie repetat că acest “puțin” va însemna foarte mult pentru piața din România, ca infuzie de bani sau “centură de siguranță”, vorba politicienilor.

Mică așa cum e, cifra pare a confirma problemele de lichidități pe care le avea CME, vizibile și în măsurile prompte de criză luate în România.

Cele cinci procente pe care le mai deține Adrian Sârbu în televiziuni ar putea fi livrate către CME în noiembrie 2009, conform ultimelor informații existente (de pe SEC Info, informații bursiere din US Securities and Exchange Commission). Sunt curios ce preț vom afla atunci. Calculul de azi, în funcție de Time Warner, spune vreo 11 milioane de dolari. Logic ar fi să fie vorba de mai mult.

Trebuie spus, în încheiere, că în aceeași situație se află, dar în grade diferite, și celelalte mari business-uri de media din România.

UPDATE: Mi-am dat seama că am comis o mică eroare, am luat în calcul 30% pentru pachetul de acțiuni, când în comunicatul de presă se spune “aproximativ 31”. Valoarea televiziunilor PRO din România e pe acest raționament puțin sub 170 de milioane de euro – am corectat tacit cifrele. Totuși, nu valorile contabile contează, ci raționamentul, care spune multe despre volatilitatea unei companii în vremurile actuale.

UPDATE 2 Două lucruri de citit pe aceeași temă:

  • Doinel Tronaru de la EVZ a obținut o declarație de la Adrian Sârbu: “Investiția Time-Warner (…) va deschide perspectiva unei creșteri și diversificări…”
  • Robi, insider, bolduiește alte pasaje din comunicat: “Oamenii nu vin doar in vacanta…”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *