Citește-le Gândul

De mâine, logo-ul “Gândul”, desenat de Marian Toader, arată cam în felul ăsta:

550_gandul_nou.jpg

Alte schimbări:

– diverse titluri de pagină, (Puterea Gândului, Administrația, Serviciul, Armata, Consumatorul, Banii, Cariera, Casa, Credința, Natura, Vacanța, Timpul liber, Internetul, Gândul meu), din care pricep că “Gândul” evoluează de la structura aia laxă, oldskool, a lui CTP, cu vreo cinci pagini de “Actualitate” din 16.
– am citit undeva – iertare că nu mai știu sursa, ca să fac trimitere – că “Gândul” renunță, ca și “Cotidianul”, la ediția de sâmbătă. Motivul e simplu, lumea nu prea cumpără ziare sâmbăta.
– Cristian Tudor Popescu pare a-și scădea implicarea în ziar (UPDATE: Sursă din PubliMedia spune că nu e așa, dimpotrivă, CTP s-a implicat foarte tare). În caseta redacției, redactor-șef este Adrian Ursu. Prin vara, au apărut informații neoficiale, dar confirmate despre o discuție dură între CTP și Adrian Sârbu. Până la relansarea de față, echipa Cristian Tudor Popescu a obținut autonomie de management, un fel de divizie de publishing separată, cu care a produs pierderi de ordinul a două milioane de euro în 2006 (parcă? corectați-mă dacă greșesc), și un tiraj la ora actuală sub 30 de mii de exemplare vândute.
– Slogan: “Citește-ți Gândul”. Îmi place. Sau, mai exact, mi se pare eficient. Cele două înțelesuri sunt clare: “ia-ți ziarul tău, Gândul, și citește-l” și “citește ceea ce gândești”. Al doilea mi se pare că ascunde o subtilitate. Cititorii români de ziare sunt în general destul de polarizați și inflamați politic. Adesea, ei se bucură de un comentator care le confirmă opiniile și devin alergici la cineva care încearcă să le schimbe punctele de vedere. E presa ca galerie de fotbal, chestia aia care se practică și de o parte, și de alta a baricadei, cuplată pe o gândire maniheistă. Știu că nu sună foarte onorabil. Dar mi se pare eficient din punct de vedere comercial. Uitați-vă la cum (nu) se vând publicațiile potolite, neutre și cum sunt prizați realizatori care țin mult la echidistanță și politețe, ca Răzvan Dumitrescu sau Radu Soviani. La noi au mult mai mult succes piromanii de factura Cristian Tudor Popescu sau Traian Ungureanu. Detestați de publicul care crede altceva decât ei, sunt tot atât de apropiați în manieră pe cât sunt de diferiți în convingeri.

UPDATE: Avem și prima pagină a seriei roșii, de pe Gandul.info, și el ameliorat substanțial. Face mai mult sens decât logo-ul luat separat:

550_gandul_cap_rosu_10-01-0.jpg

Îmi place și iată de ce:

– structura e foarte clară, cu doar trei elemente informative, dintre care o fotoinformație, și unul de opinie
– trimiterile se așază frumos în subsol
– CTP sau alt comentator e dat cu poză mare, privind publicul, ceea ce e bine, fiindcă brandul “Gândul” are și denotații, și conotații legate de opinie, deci idee, semantic și istoric.
– ansamblul e armonios. Bravo, domnu’ Marian Toader (și Gina Nedu, recent venită de la Sanoma).

Concluzia: Grafic, PubliMedia a făcut o treabă de top, primul layout convingător din istoria acestui titlu și unul din cele mai bune din România la ora actuală. Să vedem cum va susține redacția modificarea. Subiectul de deschidere al primului număr e nici așa, nici așa. Pe de o parte, are o notă critică la adresa guvernării Năstase, ceea ce ar putea continua o construcție de tip “justițiar” a ziarului. Pe de altă parte, subiectul sălilor de sport este perceput de publicul avizat și breaslă ca fiind legat de Cătălin Tolontan și “Gazeta Sporturilor”, care au lansat povestea în plină guvernare Năstase și s-au bătut pentru ea, deși ziarul a avut oferte de publicitate guvernamentală și s-a lăsat și cu alte presiuni. Ceea ce pune “Gândul” într-o poziție de me-too raportat la sălile de sport. Probabil că se putea un subiect mai bun, chiar dacă nici sălile de sport nu sunt chiar varză.

Comunicatul de presă:

Din 1 octombrie ziarul Gândul va avea un nou design – modern și elegant – va fi tipărit integral color și va introduce secțiuni editoriale noi, ca o tendință firească de înnoire și adecvare la evoluția pieței de media.

Noul layout este o combinație reușită între modernism și eleganță, avantajul principal oferit cititorului fiind ușurința și plăcerea citirii ziarului, datorate organizării mai bune și mai eficiente a informației.

Rolul noului design este dublu: să pună în valoare conținutul editorial și să furnizeze informație prin imagini. Principiile grafice care stau la baza noului layout sunt culoarea, ca element definitoriu, și realizarea unui discurs grafic distinct, prin folosirea de soluții variate de evidențiere și ilustrare a textului.

Fotografia capătă mai multă importanță în discursul jurnalistic al ziarului Gândul, cu atât mai mult cu cât vor fi folosite preponderent două formate speciale de decupare a imaginii, verticale și orizontale, formate ce conferă distincție ziarului.

Pe lângă schimbările de culoare și de grafică, din 1 octombrie ziarul Gândul va avea și secțiuni editoriale noi: Puterea Gândului, Administrația, Serviciul, Armata, Consumatorul, Banii, Cariera, Casa, Credința, Natura, Vacanța, Timpul liber, Internetul, Gândul meu.

Aceste secțiuni noi sunt menite să-l ajute pe cititor să fie mai bine informat și, mai mult, să-i creeze premisele pentru a-și forma singur, neinfluențat de nimeni, o imagine completă și corectă despre ceea ce se întâmplă în jurul său. Pentru ca aceasta este filosofia Gândul: citește-ți gândul pentru a-ți forma propria imagine despre viață și lume.

Pe lângă secțiunile editoriale noi, săptămânal, ziarul Gândul va fi însoțit de două suplimente noi: Proprietatea, supliment de investiții imobiliare, și suplimentul Școala, axat pe probleme de educație și învățământ. Suplimentul săptămânal ProTV Magazin de vinerea își va spori considerabil conținutul editorial, de la 68 la 132 de pagini, cu și mai multă informație din media și showbiz. În următoarele luni, Gândul va fi însoțit și de alte suplimente săptămânale, dedicate câtorva domenii de interes pentru cititorii de presă de calitate din România.

Din 1 octombrie, ziarul Gândul va apărea pe piața de luni până vineri inclusiv, ediția de sâmbătă fiind exclusiv online, cu un conținut destinat preponderent timpului liber.

Urmărește campaniile Gândul din această toamnă și CITEȘTE-ȚI GÂNDUL!

Share this...
Email this to someoneShare on LinkedInShare on RedditTweet about this on TwitterShare on Facebook

13 thoughts on “Citește-le Gândul”

  1. Iulian,
    Ia-ti Gandul! ar suna mai bine, mai precis ia-ti gandul ca isi mai revine Gandul. Boala lunga moarte sigura. Poate se vor mai redresa un pic cu anticipatele ca are nevoie si partidele din opozitie de ceva trompete.

  2. Mie mi se pare misto ideea. Si rubricatia si sloganul. Ramane sa vad maine ziarul. Cea mai mare provocare cred ca va fi adaptarea din mers si trainuirea echipei sa inteleaga care-i faza cu scrisul pe rubricatii si cu vizualul (poze, etc) care tre’ sa exprime ideea, ca nu comunici doar prin 10.000 de semne/articol. Daca ei vor intelege asta, vor duce singuri mai departe conceptul ziarului care cu siguranta se poate imbunatati. Important este sa “vina din interior” si natural. Daca tre’ sa stea managementul cu gura pe redactie, nu cred ca poate functiona, chiar si cu cei mai buni consultanti.

  3. Poate va avea o sansa “Gandul” cand isi va pensiona jurnalistii de doi bani. Aia care din orice creeaza un atac la Basescu. Fac unii un accident pe o sosea, Basescu e de vina pentru ca… Se da Sarkozi bine pe langa Bush (de fapt se dau francezii pe langa americani inaintea alegerilor din State), Basescu a gresit. Platim 500$ pe gazul rusilor, Basescu e divina…

    Jurnalismul de imagine este de asemenea un lucru rau. Singura modalitate de a relansa “Gandul” este sa faci reportaje de valoare, sa iei interviuri de calitate (nu cele de genul sut-centrare cu intrebari-concluzie), sa scrii pentru cititori, punand accent pe obiectivitate si calitate. Dar probabil ca astea sunt considerate depasite de mari jurnalisti care-si vand articolele datorita pozelor cu sani…

  4. pas vizibil inainte, si pe site si pe print (inca doua relansari si se apropie de tinta :). problema ramane continutul – poate ca va ajuta aici faptul ca acum au un singur redactor-sef; sau poate ca nici asta nu ajuta?

  5. iulian wrote
    >

    1. sunt de parere ca ctp este piroman si ca tru nu este piroman.(desigur, piroman in sensul propus de iulian)

    2. ctp are multe ture de stadion in urma lui tru atat la etica si morala, cat si la logica si stilistica.

    este o parere intima exprimata cat se poate de public si asumata in acelasi timp.

  6. RazvanM: cred că pe retorica anti-Băsescu, “Gândul” își poate găsi foarte bine un public. Exact asta sugeram mai sus.

    Stoler: Spune-mi pe cine simpatizezi în politică pentru ca să-ți zic pe cine crezi piroman 🙂 CTP are într-adevăr un trecut mai lung și mai presărat cu… incidente. Asta n-are legătură cu textele lui în sine, care atunci când îi ies, mi se par mai bune decât ale lui TRU. Apropo de Ungureanu, Carol Sebastian îmi spunea odată că în esență acesta e un om de radio. Cred că da: deși pentru gustul meu propriu și personal scrie în general insuportabil, am citit niște interviuri foarte interesante, în care își explică mult mai bine și mai clar pozițiile. S-ar putea să fie un tip în esență oral.

  7. Putea fi bine daca umblau si la tipar. Poze slabe, cerneala imprastiata, culori suprapuse. Asta am vazut la exemplarul meu.
    Continutul la fel de “oldies”. Unele pagini au fost inghesuite cu genunchiul ca sa intre “tot” si uite-asa au stricat si ce era bun la layout. Dar e putin mai bun decat anterioara versiune (asta ar fi 3.0, nu? :D)

Leave a Reply to Frobenius Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *