Citeşte-le Gândul

De mâine, logo-ul “Gândul”, desenat de Marian Toader, arată cam în felul ăsta:

550_gandul_nou.jpg

Alte schimbări:

– diverse titluri de pagină, (Puterea Gândului, Administraţia, Serviciul, Armata, Consumatorul, Banii, Cariera, Casa, Credinţa, Natura, Vacanţa, Timpul liber, Internetul, Gândul meu), din care pricep că “Gândul” evoluează de la structura aia laxă, oldskool, a lui CTP, cu vreo cinci pagini de “Actualitate” din 16.
– am citit undeva – iertare că nu mai ştiu sursa, ca să fac trimitere – că “Gândul” renunţă, ca şi “Cotidianul”, la ediţia de sâmbătă. Motivul e simplu, lumea nu prea cumpără ziare sâmbăta.
– Cristian Tudor Popescu pare a-şi scădea implicarea în ziar (UPDATE: Sursă din PubliMedia spune că nu e aşa, dimpotrivă, CTP s-a implicat foarte tare). În caseta redacţiei, redactor-şef este Adrian Ursu. Prin vara, au apărut informaţii neoficiale, dar confirmate despre o discuţie dură între CTP şi Adrian Sârbu. Până la relansarea de faţă, echipa Cristian Tudor Popescu a obţinut autonomie de management, un fel de divizie de publishing separată, cu care a produs pierderi de ordinul a două milioane de euro în 2006 (parcă? corectaţi-mă dacă greşesc), şi un tiraj la ora actuală sub 30 de mii de exemplare vândute.
– Slogan: “Citeşte-ţi Gândul”. Îmi place. Sau, mai exact, mi se pare eficient. Cele două înţelesuri sunt clare: “ia-ţi ziarul tău, Gândul, şi citeşte-l” şi “citeşte ceea ce gândeşti”. Al doilea mi se pare că ascunde o subtilitate. Cititorii români de ziare sunt în general destul de polarizaţi şi inflamaţi politic. Adesea, ei se bucură de un comentator care le confirmă opiniile şi devin alergici la cineva care încearcă să le schimbe punctele de vedere. E presa ca galerie de fotbal, chestia aia care se practică şi de o parte, şi de alta a baricadei, cuplată pe o gândire maniheistă. Ştiu că nu sună foarte onorabil. Dar mi se pare eficient din punct de vedere comercial. Uitaţi-vă la cum (nu) se vând publicaţiile potolite, neutre şi cum sunt prizaţi realizatori care ţin mult la echidistanţă şi politeţe, ca Răzvan Dumitrescu sau Radu Soviani. La noi au mult mai mult succes piromanii de factura Cristian Tudor Popescu sau Traian Ungureanu. Detestaţi de publicul care crede altceva decât ei, sunt tot atât de apropiaţi în manieră pe cât sunt de diferiţi în convingeri.

UPDATE: Avem şi prima pagină a seriei roşii, de pe Gandul.info, şi el ameliorat substanţial. Face mai mult sens decât logo-ul luat separat:

550_gandul_cap_rosu_10-01-0.jpg

Îmi place şi iată de ce:

– structura e foarte clară, cu doar trei elemente informative, dintre care o fotoinformaţie, şi unul de opinie
– trimiterile se aşază frumos în subsol
– CTP sau alt comentator e dat cu poză mare, privind publicul, ceea ce e bine, fiindcă brandul “Gândul” are şi denotaţii, şi conotaţii legate de opinie, deci idee, semantic şi istoric.
– ansamblul e armonios. Bravo, domnu’ Marian Toader (şi Gina Nedu, recent venită de la Sanoma).

Concluzia: Grafic, PubliMedia a făcut o treabă de top, primul layout convingător din istoria acestui titlu şi unul din cele mai bune din România la ora actuală. Să vedem cum va susţine redacţia modificarea. Subiectul de deschidere al primului număr e nici aşa, nici aşa. Pe de o parte, are o notă critică la adresa guvernării Năstase, ceea ce ar putea continua o construcţie de tip “justiţiar” a ziarului. Pe de altă parte, subiectul sălilor de sport este perceput de publicul avizat şi breaslă ca fiind legat de Cătălin Tolontan şi “Gazeta Sporturilor”, care au lansat povestea în plină guvernare Năstase şi s-au bătut pentru ea, deşi ziarul a avut oferte de publicitate guvernamentală şi s-a lăsat şi cu alte presiuni. Ceea ce pune “Gândul” într-o poziţie de me-too raportat la sălile de sport. Probabil că se putea un subiect mai bun, chiar dacă nici sălile de sport nu sunt chiar varză.

Comunicatul de presă:

Din 1 octombrie ziarul Gândul va avea un nou design – modern şi elegant – va fi tipărit integral color şi va introduce secţiuni editoriale noi, ca o tendinţă firească de înnoire şi adecvare la evoluţia pieţei de media.

Noul layout este o combinaţie reuşită între modernism şi eleganţă, avantajul principal oferit cititorului fiind uşurinţa şi plăcerea citirii ziarului, datorate organizării mai bune şi mai eficiente a informaţiei.

Rolul noului design este dublu: să pună în valoare conţinutul editorial şi să furnizeze informaţie prin imagini. Principiile grafice care stau la baza noului layout sunt culoarea, ca element definitoriu, şi realizarea unui discurs grafic distinct, prin folosirea de soluţii variate de evidenţiere şi ilustrare a textului.

Fotografia capătă mai multă importanţă în discursul jurnalistic al ziarului Gândul, cu atât mai mult cu cât vor fi folosite preponderent două formate speciale de decupare a imaginii, verticale şi orizontale, formate ce conferă distincţie ziarului.

Pe lângă schimbările de culoare şi de grafică, din 1 octombrie ziarul Gândul va avea şi secţiuni editoriale noi: Puterea Gândului, Administraţia, Serviciul, Armata, Consumatorul, Banii, Cariera, Casa, Credinţa, Natura, Vacanţa, Timpul liber, Internetul, Gândul meu.

Aceste secţiuni noi sunt menite să-l ajute pe cititor să fie mai bine informat şi, mai mult, să-i creeze premisele pentru a-şi forma singur, neinfluenţat de nimeni, o imagine completă şi corectă despre ceea ce se întâmplă în jurul său. Pentru ca aceasta este filosofia Gândul: citeşte-ţi gândul pentru a-ţi forma propria imagine despre viaţă şi lume.

Pe lângă secţiunile editoriale noi, săptămânal, ziarul Gândul va fi însoţit de două suplimente noi: Proprietatea, supliment de investiţii imobiliare, şi suplimentul Şcoala, axat pe probleme de educaţie şi învăţământ. Suplimentul săptămânal ProTV Magazin de vinerea îşi va spori considerabil conţinutul editorial, de la 68 la 132 de pagini, cu şi mai multă informaţie din media şi showbiz. În următoarele luni, Gândul va fi însoţit şi de alte suplimente săptămânale, dedicate câtorva domenii de interes pentru cititorii de presă de calitate din România.

Din 1 octombrie, ziarul Gândul va apărea pe piaţa de luni până vineri inclusiv, ediţia de sâmbătă fiind exclusiv online, cu un conţinut destinat preponderent timpului liber.

Urmăreşte campaniile Gândul din această toamnă şi CITEŞTE-ŢI GÂNDUL!

  1. vain Reply

    Succes celor de la Gandul!
    Off topic: ce se intampla la Antene? vezi intrebari&ponturi

  2. Frobenius Reply

    Daaa, e subtila chestia cu “Citeste-ti gândul” de mâine 🙂
    Dar parca mai subtil era sloganul vechi, cel cu “cine gândeste pentru tine”.

  3. Semantic Reply

    Iulian,
    Ia-ti Gandul! ar suna mai bine, mai precis ia-ti gandul ca isi mai revine Gandul. Boala lunga moarte sigura. Poate se vor mai redresa un pic cu anticipatele ca are nevoie si partidele din opozitie de ceva trompete.

  4. Semantic Reply

    scuze, rectific “au nevoie si partidele..” ca nu e doar PSDul in opozitie la opozitia puterii , hehehee

  5. Theo M. Reply

    Mie mi se pare misto ideea. Si rubricatia si sloganul. Ramane sa vad maine ziarul. Cea mai mare provocare cred ca va fi adaptarea din mers si trainuirea echipei sa inteleaga care-i faza cu scrisul pe rubricatii si cu vizualul (poze, etc) care tre’ sa exprime ideea, ca nu comunici doar prin 10.000 de semne/articol. Daca ei vor intelege asta, vor duce singuri mai departe conceptul ziarului care cu siguranta se poate imbunatati. Important este sa “vina din interior” si natural. Daca tre’ sa stea managementul cu gura pe redactie, nu cred ca poate functiona, chiar si cu cei mai buni consultanti.

  6. RazvanM Reply

    Poate va avea o sansa “Gandul” cand isi va pensiona jurnalistii de doi bani. Aia care din orice creeaza un atac la Basescu. Fac unii un accident pe o sosea, Basescu e de vina pentru ca… Se da Sarkozi bine pe langa Bush (de fapt se dau francezii pe langa americani inaintea alegerilor din State), Basescu a gresit. Platim 500$ pe gazul rusilor, Basescu e divina…

    Jurnalismul de imagine este de asemenea un lucru rau. Singura modalitate de a relansa “Gandul” este sa faci reportaje de valoare, sa iei interviuri de calitate (nu cele de genul sut-centrare cu intrebari-concluzie), sa scrii pentru cititori, punand accent pe obiectivitate si calitate. Dar probabil ca astea sunt considerate depasite de mari jurnalisti care-si vand articolele datorita pozelor cu sani…

  7. pymm Reply

    pas vizibil inainte, si pe site si pe print (inca doua relansari si se apropie de tinta :). problema ramane continutul – poate ca va ajuta aici faptul ca acum au un singur redactor-sef; sau poate ca nici asta nu ajuta?

  8. filip stoler Reply

    iulian wrote
    >

    1. sunt de parere ca ctp este piroman si ca tru nu este piroman.(desigur, piroman in sensul propus de iulian)

    2. ctp are multe ture de stadion in urma lui tru atat la etica si morala, cat si la logica si stilistica.

    este o parere intima exprimata cat se poate de public si asumata in acelasi timp.

  9. Iulian Comanescu Reply

    RazvanM: cred că pe retorica anti-Băsescu, “Gândul” îşi poate găsi foarte bine un public. Exact asta sugeram mai sus.

    Stoler: Spune-mi pe cine simpatizezi în politică pentru ca să-ţi zic pe cine crezi piroman 🙂 CTP are într-adevăr un trecut mai lung şi mai presărat cu… incidente. Asta n-are legătură cu textele lui în sine, care atunci când îi ies, mi se par mai bune decât ale lui TRU. Apropo de Ungureanu, Carol Sebastian îmi spunea odată că în esenţă acesta e un om de radio. Cred că da: deşi pentru gustul meu propriu şi personal scrie în general insuportabil, am citit nişte interviuri foarte interesante, în care îşi explică mult mai bine şi mai clar poziţiile. S-ar putea să fie un tip în esenţă oral.

  10. gabriel Reply

    Putea fi bine daca umblau si la tipar. Poze slabe, cerneala imprastiata, culori suprapuse. Asta am vazut la exemplarul meu.
    Continutul la fel de “oldies”. Unele pagini au fost inghesuite cu genunchiul ca sa intre “tot” si uite-asa au stricat si ce era bun la layout. Dar e putin mai bun decat anterioara versiune (asta ar fi 3.0, nu? :D)

  11. Media lui Comanescu » Tiraje nou-apărute pe BRAT Reply

    […] Cu negru se vede “Can-Can”, cu roşu, “Gândul” şi cu albastru, “Cotidianul”. E vorba de tiraje medii vândute. Primul ziar nu are date pe trimestrul al treilea, despre care am vorbit marţea trecută, dar prin piaţă circulă informaţii despre creşteri chiar peste limita de 40.000. “Can-Can” este sub “Click!”, dar fără promoţiile de care a beneficiat acesta. “Gândul” scade lent, cu date care se termină exact la ultima relansare. Probabil că aceasta nu a adus creşteri spectaculoase, dacă ne gândim la plecarea lui Cristian Tudor Popescu din fruntea ziarului, în urma obiectivelor de tiraj stabilite de Adrian Sârbu. În fine, “Cotidianul” are două vârfuri date probabil de vânzările cu insert de carte şi DVD. Tirajul însă e destul de crescut faţă de rezultatele din 2007. […]

Post your thoughts