Chestii cu PSD-ul – Furnicuţa şi suma pe care m-am vândut

Aşadar, am făcut o Furnicuţă pentru PSD, cu un grup informal de creaţie, strâns rapid, fiindcă propunerea de a încerca ceva pentru ei a apărut acum vreo 10 zile, cred. Nu m-am angajat la PSD, nu sunt strategul lor de campanie şi alte chestii pe care le-aţi putut vedea, dacă vă interesa umila mea persoană, prin ziare care nu s-au deranjat să citească nici măcar ce am scris aici.

În exclusivitate pentru voi, prototipul:

furnica nou2.jpg

Ideea mea a fost să înveselesc lumea venită la 1 Mai, motiv pentru care furnica s-a imprimat pe o mulţime de lucruri, cum ar fi tricouri, şepci, eşarfe ş.a.m.d. Numele evenimentului a fost “1 Mai mult pentru cei mulţi”, iar furnicile ziceau, de pe tricouri, “Suntem cu 1 Mai mulţi”. Aveam în cap imagini cu mult roşu, de felul celor pe care le-aţi văzut la televizor, sau ca următoarele:

psd_multi.jpg psd_batran.jpg

psd_copil.jpg.

Ideea Furnicuţei nu îmi aparţine, e a lui Florin Dumitrescu, care a făcut printre altele Sarmalele Reci, “Connex Go – ce-i al tău e-al tău”, “Untdelemn de la bunica – sărumâna pentru masă” şi o serie întreagă de alte lucruri. Ştiţi poate blogul lui de la Textier.Blogspot.com. Din echipa de creaţie mai fac parte încă patru persoane, ale căror nume o să le trec sub tăcere, fiindcă lumea tinde să fie apăsat critică dacă lucrezi cu PSD-ul.

Pare puţin ciudat să mă laud aici, cu toate cele de mai sus, dar în ultimele zile au circulat cele mai fantasmagorice lucruri despre mine – ba că aş fi strategul PSD, ba că m-aş fi angajat la ei, ba că aş fi inventat pentru PSD sloganul “Hai să ne înmulţim” şi că Furnicuţa este noua siglă a PSD. În realitate, aşa cum vede orice om cu minim bun simţ de comunicare, e o mascotă, ca Măgăruşul democrat şi Elefantul republican.

Probabil că vă întrebaţi pe cât m-am vândut la PSD. Ei bine, pe nimic. Nu am luat un ban de la ei. Nu am un contract cu PSD. Ideea a prins, aşa cum s-a văzut la televizor, urmează să vorbim şi de o înţelegere în termeni de business. O s-o anunţ dacă şi când se va face. Ştiţi că lista mea de clienţi e pe Comanescu.ro, e puţin neserios, ca la fotbal, să spun că “sunt în tratative” cu X sau cu Y, dar dat fiind că toată povestea asta cu PSD si Băsescu are atâta încărcătură politică şi deja s-au scris lucruri despre mine fără ca nimeni să mă întrebe ce fac la ei, am zis că e necesar să fac precizările astea.

  1. Bogdan Gavrila Reply

    Eu am aflat vestea chiar de la colegii de la evz si am ramas surprins.
    Oricum, lamuririle sunt binevenite – Comanescu Media se pare ca este pe drumul cel bun 🙂

  2. dave Reply

    a se observa halul in care evz trateaza subiectul, foarte “profesionist”.

  3. Vlad Iorga Reply

    Stiu ca nu te asteptai de la mine dar:… Mi se pare foarte ok si bravo ca lucrezi in tot felul de directii, chiar daca e vorba de PSD care ne pute multora. Mi se pare aiurea ca evz te-a atacat. Ma gindeam ca iti poate prinde bine un “on your side”. Si pentru necunoscatori, n-are nici o legatura commentul asta cu faptul ca iulian incepe sa scrie la adevarul.

  4. Semantic Reply

    Iulian,
    repostez ce am scris pe un alt forum, dupa ce am citit EVZ:

    Guuuud! letz ghet back tu za bazics,

    Quote:
    Furnicile vor fi noul simbol al pesedistilor. Ideea ii apartine proaspatului consilier de imagine al PSD, Iulian Comanescu, un fost jurnalist si pana de curand colaborator al EVZ. Sloganul campaniei prin care membrii PSD se vor face cunoscuti lumii drept furnici va fi „Hai sa ne inmultim!”.

    Va rog sa imi spuneti ca inca mai dorm !
    Dupa cocori (element gratzios, aerian si marcat de “distributional power”) Comanescu ii transforma in furnici ( un element gregar, aconstient, de subterana si orientat pe “collective power)

    PSD va fi un no-name si anti-intelectual.

    Iuliane tata!

    * Si oricum nu se face in plin proces de consultare popolara.

    * Daca imaginea “furnica” induce mentalitatea de castigator atunci eu ma fac popa turc.

    * Despre afisul “323” posta pe blogul M. Geoana:
    O fi tot productie Iulian Comanescu?
    Mie imi place cat de naivi sunt strategii PSD cand e vorba sa preia temele lansate de Base, chiar ca acum sunt bine “imblanziti” si merg doar pe traseele din retorica basesciana.
    Daca maine base lanseaza idea ca 92 de deputati psd au facut ceva, strategii lui Geoana baga afisu cu Flight 93. Sunt in defensiva de 1 sapt. sa vedem la miting daca sunt in stare sa il faca memorabil in sens pozitiv macar pentru 24 de ore.
    Intre noi fie vorba, “recucerirea Bucurestiului” necesita multa pregatire si profesionalism, daca nu le reuseste acest inceput de campanie va fi greu sa creasca spre o mobilizare onorabila.
    Base a ales sa creasca usor si sa aiba probabil momentul culminant spre 10-19 mai.
    La PSD daca nu le iese 20.000 “din prima”, campania va stagana sau va fluctua necontrolat. Este un test prea ambitios care il va ajuta pe Base sa isi faca corecturile de strategie pe un adversar care se chinuie din prima parte a campaniei sa foloseasca tot potentialul. Probabil ca riposta lui Base va fi asimetrica, elaborata pentru a prezenta o imagine polarizata gen David vs. Goliat, ca prinde la media.

    Acum despre coreografie:
    – ideea cu multiple locatii- mai multe semnificatii si trasee elaborate-grupuri atent indrumate induce mai mult mesajul de “invazie” decat de sarbatoare. Mediatizarea pare sa puna accentul pe ideea de “coloane” decat de “participanti”, cam prea depersonalizata “masa” pentru gustul meu.
    1.puncte tari- impunerea culorii, socializare politica pentru tinerii membri- carnete, etc.
    2. puncte salbe- festivismul, prea mult event-driven (cum ar fi aratat eventul daca nu era 1 mai?)
    3. oportunitati- bifat pozitiv la prozelitism, negativ- mesajul principal pe referendum a pierdut in noianul de alte obiective de atins.
    4. riscuri – definirea “eventurilor” PSD mai mult ca reactii la agenda lui Base- daca Base are la Constanta pe 5 mai fro 5000 de participanti PSD liciteaza fro 20000 in acelasi oras.
    mai vedem, mai analizam….

  5. Cristi Rroman Reply

    Semneaza contractul cu PSD pina pe 18 mai. Dupa aia va fi tirziu, atit pentru PSD, cit si pentru tine. Parerea mea.

  6. Iulian Comanescu Reply

    Semantic: Pai de pilda la Istanbul, duminica – de fapt pe Princess Island – am vazut un afis de partid care defila cu albina. Pe mine la furnica m-a tentat nuanta de multiplu, gregar. Nu cred ca e mare lucru sa faci o documentare despre diferite partide care au mers cu semne electorale-insecte. Ideea era exact de a arata ca PSD-ul inseamna “multi”, “solidari”.

    Aia cu consultarea populara – ce sa spun? de ce nu s-ar face?

    Nu stiu ce-i cu afisul cu “323”. Banuiesc ca e ceva de bine cu parlamentarii despre care a zis Basescu de rau?

    Furnica nu e pe traseul basescian 🙂

    In rest, ai vazut la TV. Mobilizarea a fost nu stiu daca la 20.000, dar eu cred ca putem zice fara exagerare binisor peste 10.000. Ma refer la militantii PSD si nu la lumea care a venit la concert pur si simplu ca sa se distreze. Desi si asta e un efect bun al unei actiuni politice. Banuiesc ca tu ai scris cele de mai sus inainte de eveniment, la eveniment s-a vazut ca a functionat. Sigur ca se putea si mai bine. Dar comunicarea politica e in Romania de-abia la inceput.

  7. Florin Dumitrescu Reply

    semantic: corecte observatii
    poate previziunile cam… avintate
    (vezi ce a zis iulian, inclusiv greseala de a musca din zvonuri neverificate)
    asa ca… nu trage dom’ semantic,
    dar tot mi-ai provocat o observatie:
    daca am fi propus furnica in china, coreea, jpn,
    hai si germania sau nu’s’ce alti nordici protestanti,
    nu ar fi disonat cognitiv
    dar in romania (tara de talentosi si “fabulosi”, de greieri inchipuiti)…
    furnica asta chiar zgindare orizontul de asteptare…

  8. Semantic Reply

    Iulian,
    sa reactionez la ideea aceasta: “Ideea era exact de a arata ca PSD-ul inseamna “multi”, “solidari”.
    Daca in plin proces de camapanie pentru referendum privind suspendarea PSD se agita pentru a atrage membri atunci stau foarte prost ori la popularitate ori la ierarhizarea prioritatilor.
    Tehnic vorbind, oricat de bine ai selecta/combina elementele de identificare ale PSDului, totul este facut prea in scurt, vine dupa esecul cu “coccorii” si a avut de luptat cu doua elemente de continuitate sau “clisee” care estompeaza noile elemente (marsul si serbarea “vanghele”).
    Mascotei ia lipsit si un “ritual de investire”, Florin a mentionat “greierul”, poate era o varianta, oricum “o consfintire” simbolica ar fi putut fi luata in calcul. Probabil un teasing media de fro cateva zile ar fi impus mai bine mascota.
    Florin,
    privind disonanta cognitiva, personal, intr-un asemenea context, as evita sa cresc probabilitatea de “side effects” folosind principiile unei teorii care pune accentul pe tensiune in detrimentul actiunii. Pentru societatea noastra as prefera framing theory. Dilema cine suntem? vs ce trebuie sa facem? este rezolvata in cazul lui Basescu in favoarea actiunii.
    Sa vedem ce va face Felix Tataru, pentru moment va luato inainte cu calendarul si locatiile eventurilor.

  9. Dacian Reply

    Am auzit prima data de furnica asta de pe blog, deci nu stiu sa zic daca a fost de succes. Altceva vreau sa zic…Odata cu aceasta campanie, PSD a intrat “pe usa din dos” ca subiect pe blogurile interesante. Cel putin in acest caz se tinde spre un ton neutru. O chestie nu prea des intalnita pe net… Iar daca asta nu e o reusita, atunci nu stiu ce e.

  10. interesatu Reply

    baga tare iuliane
    ce mi se pare mie ca faci tu misto e ca incerci sa schimbi ideea unui psd care este ancorat in sinergia faptelor si eludeaza meandrele concretului
    ideea cu furnicuta a prins super bine
    oricum portocaliilor nu o sa le placa dar astora nu le-ar place nimic legat de psd oricum
    daca geoana a inteles ca trebe sa schimbe ceva in modul in care pune problema e excelent pentru el
    pentru ca trebuie incet incet sa se orienteze spre o schimbare de electorat
    succes mult iuliane
    si eu zic ca ai riscat sa nu semnezi nimic cu e psd
    ca furnica isi schimba culoare dar naravul…

  11. Iulian Comanescu Reply

    Semantic: well, putem continua să discutăm o mulţime pe tema asta… prefer să-ţi mulţumesc pentru obiecţiile de fond şi tonul potolit. Genul ăsta de polemică nu poate fi decât util.

    Dacian: n-am vrut să spun nimic despre ceea ce fac pentru PSD până când nu aveam un contract cu ei, aşa e corect dpdv al business-ului. Alţii mi-au luat-o însă înainte cu nişte poveşti SF şi a trebuit să vin cu precizările astea.

  12. Bogdan Reply

    Iulian,

    Hai sa iti povestesc ceva despre disciplina de partid (social democrat), asta in cazul in care “apropierea” ta nu a fost suficienta pentru a vedea lucrurile: la celebra vizita de curcubeu a lui Bush in Romania, in unele companii au circulat liste. Neoficiale, nestampilate, deci “inexistente”. Este vorba de tabele in care liderii companiilor respective, purtatori de insigne cu trei trandafiri, invitau colegii “doritori” sa il vada pe Bush, sa se inscrie, cu nume si semnatura, pentru a participa “organizat”. Repet: nimic obligatoriu, nimic oficial. Totusi, am putut sa vad, in compania in care lucram atunci, ce efect au avut aceste liste asupra angajatilor de la nivelul ierarhic inferior. S-au inscris fara sa cracneasca, gandind ca, altfel, Seful ii va tine minte si ar putea avea probleme. S-au adunat astfel cca 60 de persoane, nemembri de partid, dintr-o companie cu cca 250 de salariati in Bucuresti.

    Ideea e ca unul din punctele forte ale PSD este acest tip de disciplina, alimentata de teama “ancestrala” ca, daca nu fac cum cere partidul, as putea avea probleme.

    De asemenea, nu cred ca e corect sa ignori efectul ofertei de mici si bere gratis participantilor (binomul respectiv e inca valuta liber convertibila in Romania). Cel mai relevant exemplu in acest sens e aparitia lui Becali in multime, cand zeci de furnicutze rosii au sarit sa-l pupe scandandu-i numele.

    Si tot in socoteala asta as mai pune si membrii si simpatizantii de pe alte meleaguri, care au putut beneficia de o plimbare gratis la Capitala, asigurata de autobuzele partidului.

    Una peste alta, PSD isi propusese sa scoata in strada peste 20.000 de oameni. Inclin sa cred ca cei zece mii au venit din considerentele de mai sus, iar cei “binisor peste” au venit, poate, din convingere. Indiferent cum ar fi, din punct de vedere al numarului de participanti, actiunea nu a fost un succes. Din punct de vedere al imaginii partidului, din cate am vazut, discursurile liderilor ca intermezzo-uri in programul hip-hop-folcloric au avut cam acelasi impact pe care il au dedicatiile solistului la o nunta in timp ce invitatii sunt la sarmale.

    De aici si pana la a spune ca “furnica” a prins, cred ca e cale lunga. In fond, au fost inca un tricou si o sapca gratis.

    Cat despre profesionalism, eu cred ca profesionist =mercenar numai atunci cand e vorba de business, in sensul ca e normal sa lucrezi pentru cine plateste mai bine si e pe placul tau. Cand e vorba prestarea de servicii pentru un partid politic, nu cred ca poate functiona teoria Monei Musca: “mancati-le micii, beti-le berea, dar nu-i votati!”. Mai ales cand e vorba de un intelectual, tre sa fie si niscaiva convingere. Altfel, cum ar veni: tu crezi ca PSD nu te reprezinta, dar le livrezi un concept care sa le aduca succesul, deci sprijini venirea la putere a unora care nu te reprezinta? Care sa fie Adevarul?A fost o colaborare pro bono, adica au dat si ei un bon din ala pentru 4 mici si-o bere? (Iarta-mi aceasta gluma de autobaza, dar vine din dezamagirea unuia care iti citeste constant blogul, cu foarte multa simpatie si apreciere a profesionalismului jurnalistic).

  13. Evio Reply

    Mascota cea mai potrivita, dupa ultimele aparitii ale d-lui Geoana,
    ar fi un catel care latra la luna.

    Furnicuta este insa reusita. O spun ca specialist in modelare geometrica
    algoritmica.

  14. Florin Dumitrescu Reply

    semantic: imi place din ce in ce mai mult discutia, dar poate la o bere cindva…
    daca intre timp voi avea prilejul sa aplic frame theory, as fi chiar fericit, crede-ma…
    am lucrat 2 ani cu tataru pe comunicare comerciala (respect si amintiri frumoase). noi in advertising in general folosim un set de unelte care deriva din festinger. dar personal sint deschis catre noi orizonturi (sint si eu un geek si am convingerea, dupa 14 ani in bransa, ca teoria “iti da aaaripi”).
    iti doresc sa ai ocazia sa treci de la optional si analiza celuilalt la prezent si experienta proprie: se vede ca “ai cu ce”… bafta

  15. P. Vlad Reply

    Cocorul sucks. Ce reprezintă păsăroiul ăsta în cultura populară? Furnica, prin comparaţie, rulz – chiar dacă o trage pe sfoară câte un şmecheraş prieten cu La Fontaine, e hard-working şi de-aia e simpatizată de electoratul de stânga, na 🙂

    În privinţa clientului tău… Depinde de modul în care-ţi stabileşti limitele – şi e valabil pentru fiecare, evident. Pentru Gigiok ai desena un cruciat în zbor călare pe Maybachul placat cu marmură?

  16. Iulian Comanescu Reply

    Bogdan: Nu am văzut disciplina de partid la lucru, în sensul în care spui tu. Ceea ce am remarcat e însă că PSD e o chestie în schimbare de generaţii. Interfaţa mea înseamnă de regulă oameni tineri. Cred că în orice formatiune politică există mai multe tipuri de voci şi mai multe păreri, iar la PSD e chiar momentul să fie aşa, fiindcă se schimbă garnitura.

    În ce priveşte celebrii mici, nu am susţinut că PSD a dat un mesaj unitar.

    În privinţa convingerilor mele politice, ar trebui să-i trag un eseu ca să afli ce cred. Ai chef să mă asculţi? Îţi spun doar concluzia, că partidele nu pot sta pe platforme clasice de stânga sau de dreapta şi că cine construieşte azi un program viabil, adaptat organic la Est, va trage un profit peste ani. Gândeşte-te singur cum se raportează PSD, PNL şi PD la problema asta. Cred că construcţia fiecăruia e la început.

  17. Semantic Reply

    ok, eu zic ca momentul “furnica” a fost si un test de deschidere din partea multora dintre decidentii psd sa ii vedem cum digera acest experiment. Multumesc lui Iulian si Florin pentru timp, aprecieri si ingaduinta.

  18. Iulian Comanescu Reply

    Mulţumesc tuturor pentru reacţiile cu cap, ne-au interesat mai ales când ne-au certat furnica. Prea des nu putem reveni la campania PSD pe acest blog, s-ar crea un conflict de interese: se cheamă că promovez un (încă posibil) client de-al meu, iar cu lucrurile astea nu prea-mi place să insist pe “Media lui Comanescu”.

  19. mihaela nicola Reply

    Nu-i fantastic cum psd-ul (in orice formula) reuseste sa capaciteze oameni valorosi – acestia isi ofera inspiratia, timpul, ideile, conceptia … si totusi simt sa se disocieze, parca jenati de alaturarea cu acest brand? Semn ca brandul are niste virtuti latente si … e rolul unor priceputi sa le scoata la lumina … Din randul celor ce nu (mai) fac comunicare politica, dar ii urmaresc atent evolutia, iti urez succes. Furnicuta a prins bine …. semn ca a suscitat ore de comentarii, intrebari si chiar contestatii (pe la televizoare, prin ziare si pe alte bloguri).

Post your thoughts