Celebrity branding cu epilare definitivă

Cu o săptămână înaintea Crăciunului, pe când mă înfruptam deja, păcătos, dintr-un cozonac cât o traversă de cale ferată trimis cadou de Kanal D, un mail a făcut să-mi stea dumicatu-n gât: Claudia Pavel se epilează definitiv iarna! Din toate aiurelile pe care le-am primit în ultima vreme pe mail, asta e, probabil, cea mai mare. Dar de ce ne interesează pe noi, în Dilema veche, epilatul definitiv? Fiindcă în el se ascunde o întreagă lucrătură de marketing, pe care e bine s-o știți.

Prima mea întrebare, când am văzut mail-ul, a fost: cine naiba-i Claudia Pavel, că n-am auzit de ea? Trebuie că e genul de celebritate abonată la Capatos, care face diferite gogomănii cu legătură cu sexul (măcar anatomic vorbind, cum e epilarea), atunci când nu cheamă presa s-o surprindă prin cine știe ce hotel cu cutare fotbalist – totul ca să i se ducă buhul în continuare. Aș fi trecut peste, dacă nu m-ar fi scormonit o întrebare metafizică: de ce naiba te-ai epila definitiv tocmai iarna? Că vara nu dormi? Are legătură cu omul gospodar, care-și face vara sanie și iarna căruță? Am dat clic pe mail ca să văd, nu înainte de a pune breaking news-ul pe Facebook, pentru ca în josul lui să se înșire tot felul de comentarii consternate și emoticoni veseli.

Din mail, am aflat: e o șmecherie care se cheamă Terapie cu Lumină Intens Pulsată și probabil e ceva cu ultraviolete, fiindcă iarna nu sunt ultraviolete și tocmai de-aia e bine să te epilezi definitiv iarna. Dar, cum eu, unul, și presupun că nici dumneavoastră, n-avem de gând să ne epilăm definitiv, nu mai insist. În al cincilea rând al știrii mi-a sărit în ochi numele Clinicii Care Oferă Lumină Intens Pulsată. Aha.

Deci nu e Claudia Pavel de vină, ci o clinică, ea vrea la ziar. Claudia, pur și simplu, a stat. La epilare. M-am uitat la adresa de pe care venea mail-ul: ceva@replicavedetelor.ro.

Cum vine asta, Replica Vedetelor? Păi pe site scrie mare, sus: „Singura publicație din România ce oferă vedetelor dreptul la replică”. Ok, dar de ce naiba-ai vrea să publici drepturile la replică ale vedetelor, nepublicate în alte părți? Nu le-ai lezat tu. Ca să salvezi planeta? Ca să te-mprietenești cu ele?

Pe site, Teo Trandafir spune că s-a săturat să i se folosească numele pentru cerșeală, fiindcă sunt tot felul de escroci care lansează acțiuni de binefacere în numele ei. Foarte frumos, nu știam asta, dar mai la vale Julia Jianu o ia „pe urmele Madonnei”. La Julia Jianu mi-a sărit în ochi poza, întinsă pe o chestie care are în spate un rollup cu numele clinicii cu epilatul.

Iar. După această tură de jurnalism Google, am mai luat o bucățică de cozonac. Știți poate că treaba asta, în care o vedetă recomandă un serviciu sau un produs, se cheamă celebrity branding. Denumirea o găsim foarte aproape de chestiunea noastră, pe Replicavedetelorevents.ro. Subliniez, cu events între vedetelor și .ro, fiindcă un site scrie știrile și celălalt ia banii. Sau, dacă vreți, ăla fără Events e prieten cu vedetele și ăla cu Events, cu clienții. Există chiar și un SRL cu acest nume, desigur cu Events între Vedetelor și SRL, care a făcut între 100 și 200 de mii de lei pe an între 2012 și 2014.

Pe Facebook, sub titlul cu Claudia Pavel și epilarea definitivă iarna, bolboroseau emoticonii și comentariile. Am observat că în mail am și niște poze. Am dat clic pe arhivă, înfiorat, și nu, Doamne ferește, nu era ce ați crede. O doamnă în halat cu aer de Terminator pipăia cu un soi de fazer, pe antebraț, o domnișoară care rânjea placid, cu același rollup cu clinica în spate. Înapoi pe Replica Vedetelor Events, SRL-ul își prezintă serviciile: pe lângă celebrity branding, evenimente. Și un portofoliu cu o listă lungă de astfel de lucruri. Managing Partners, Raluca Moianu și încă cineva. Imaculata Raluca Moianu, ex-Iartă-mă, ex-(?) directoare de marketing prin radiouri. Portofoliul arată mult mai bine decât „știrea” cu epilatul definitiv: Dan Negru, Dana Săvuică și alți oameni despre care și dumneavoastră, și eu știm ce treabă au în viață, plus, e drept, Ana Maria Prodan și un mentalist. O listă de branduri mici, dar multe, cu tot felul de evenimente. Dar ce fel de celebrity branding face Dan Negru?

L-am găsit într-o pensiune de la Moeciu, într-un week-end în patru, împreună cu finii de cununie, pe care li-l oferise acestora la patru ani de căsnicie. A funcționat asocierea cu pensiunea?

Păi da, și aș fi zis că nu, dacă știrea era numai pe Replica Vedetelor, fără Events. Chestia cu pensiunea și Dan Negru am găsit-o pe mai multe site-uri, pensiunea era bineînțeles, peste tot, „de vis”, iar Click! a avut chiar o abordare originală: Dan Negru nu mai e zgârcit, fiindcă uite ce cadouri face finilor. La cum stau lucrurile, eu m-aș fi întrebat cât a luat, și nu cât a dat, Dan Negru pentru întreaga poveste. Dar, natural, Click! avea nevoie și el de un clenci ca să transforme o plimbare a lui Negru la pensiune, fie ea și „de vis”, în știre.

E drept, rămâne să ne întrebăm ce legătură are targetul Click! cu pensiunile „de vis”, „luxoase”, dar întrebarea asta nu trebuie să ne-o punem nici noi, nici Dan Negru, ci pensiunea. Care a fost probabil satisfăcută. Nu e nimic rău, principial, în toate astea, fiindcă celebrity endorsementul există de pe vremea când furnizorii curților regale au început să se laude că sunt furnizori ai curților regale. Totuși, felul cum Teo, Moianu, Negru se amestecă pe toate site-urile astea cu epilare definitivă și mentaliști spune ceva. Agenția și clientul agreează idei care se lasă cu șiruri lungi de emoticoni pe Facebook, se găsește și o vedetă pentru asta – până la urmă, e treaba lor. Însă lucrurile ajung în cel mai vândut cotidian din România, care dă știrea, dar o interpretează pe dos, fiindcă asta fac tabloidele, interpretează și trag de fapte. Iar dumneavoastră consumați tot acest ghiveci, făcut în veselul talcioc numit media și comunicare, în România anului 2015.

P.S.: Vă întrebați poate cine e Claudia Pavel, cea cu epilarea definitivă. Recunosc că am nedreptățit-o cu asocierile cu Capatos, oricât de epilată e. E Cream, care și-a făcut rebranding. Sau brand downgrading. Cântăreața, și nu Cream, ăla cu Clapton, Bruce și Baker: probabil a aflat și ea că numele „e luat”. A debutat în 2002, iar ultimul ei hit de YouTube e din 2009.

Pe Julia Jianu căutați-o dumneavoastră.

Articol scris pentru ediția de joi, 31 decembrie, a săptămânalului Dilema veche. Ilustrația: Vin Mariani, susținut de Papa Leon al XIII-lea, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Era un medicament pe bază de cocaină și îi plăcea și Reginei Victoria.

  1. Diana Reply

    Mda din pacate cam asa arata o mare parte din presa autohtona. Valorile raman ‘ascunse’ in fata vedetelor de carton. Frumos nuantat articolul. BV!

Post your thoughts