Ce trebuie să facă Centrul pentru Jurnalism Independent?

Recent, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a primit “de la centru” vestea că este pe cont propriu. Este vorba de una din cele mai credibile şi în acelaşi timp vizibile NGO-uri din România, specializată în problemele presei, văzute din unghiul profesional, dar şi din cel al libertăţii de expresie. Directoarea lui, Ioana Avădani, autoare la “Blog de dat cu capul“, e o voce bine cunoscută şi – mi se pare mie – mai echilibrată decât altele a societăţii civile.

Am fost ieri dimineaţă la un panel în care am evaluat strategia pe următorii ani a CJI, în calitate de prieten şi uneori expert al Centrului. Le-am propus să adresez această întrebare aici, pe blog, şi au fost de acord. Ştiu că e o chestiune destul de specializată, de aceea nu mă aştept la reacţii multe, iar dacă o să fie, vor veni de la colegi. Mulţumesc.

  1. serban Reply

    Sper ca se vor mai tine cursurile… Ar fi mare pacat, pe mine personal m-a ajutat enorm unul dintre ele. Sunt convins ca si pe altii.

  2. Iulian Comanescu Reply

    Serban: bun – deci pentru tine ar fi o chestie sa faca mai multe cursuri? Crezi ca daca ar pune niste taxe acoperitoare ar mai avea musterii? Cel putin o parte din costuri era acoperita de sponsori, atunci cand cursurile nu erau cu totul gratuite..

  3. serban Reply

    Iulian, pai sigur. Stiu oameni care ar da mai mult decat am dat eu pentru a merge la un astfel de curs. Interesul exista, si cred ca poate sa il confirme (sau sa il infirme) Carmen Macavei, daca se uita putin pe fisele de inscriere din urma.

    Nu stiu daca o programa de cursuri innoita si largita va rezolva cu totul problemele financiare, dar am incredere ca ele pot contribui in procent mare la buget. Si am si o propunere: in prezent, cursurile sunt, sa le spunem asa, de durata medie. Daca pe langa ele, care sunt ok si trebuincioase, CJI-ul ar veni si cu evenimente de o zi -doua, organizate mai des, s-ar crea un flux de lichiditati. Piata unor astfel de seminarii, traininguri, nici nu stiu cum sa le numesc mai bine, este acaparata de subiecte precum “planurile de afaceri” sau “cum sa scrii o cerere de finantare”, Un student la jurnalism, un om de PR sau pur si simplu un habarnist care vrea sa stie mai multe despre presa, nu prea are unde sa mearga in afara de FJSC si CJI.

    Eu as da o suma maricica, de exemplu, sa merg la un seminar de cateva ore in care sa imi povesteasca Cristi Pantazi despre regulile citarii 😉

  4. Dana Reply

    Tare sunt curioasa de ce s-a ajuns la aceasta decizie. Oricum nu cred ca va fi afectata credibilitatea CJI. Important e sa-si mentina proiectele si cursurile. Sunt sigura ca vor exista “musteri'” pentru ele, chiar daca se vor marii taxele.

  5. iqradio Reply

    largirea ofertei in zona cursuri de radio – nu doar pe partea care tine de stiri (nu exista inca o scoala de radio in Romania).
    O oferta mai larga pentru studentii (cu resurse de promovare targetul ar putea fi marit) care fac Facultatea de Jurnalism si care vor alt drum in media decat presa scrisa. Cursuri de radio si TV

  6. Semantic Reply

    Ori un parteneriat strategic cu un aliat de talie mare sau sa initieze o retea regionala, nu trebuie exclusa nici ideea de a se implica mai mult in regiuni cum ar fi Caucaz, Asia centrala sau Africa. O fi prea mult?

  7. Emil Stoica Reply

    Eu cred ca CJI, ca ONG si non-profit trebuie in primul rand se se ocupe de obtinerea de donatii si de atragerea de voluntari si abia apoi de activitati comerciale. Sunt imporante si activitatile comerciale, dar orientandu-se catre comercial s-ar putea sa-si piarda din vedere obiectivele din statut.

    Donatiile se atrag in doua moduri:

    – primul este cel care este prezentat pe site, cu cei 2% din impozit sa mearga catre ONG; daca toti ziaristii ar directiona acel 2% catre CJI in loc de bugetul de stat, atunci s-ar strange o suma frumusica. Cati dintre noi am directionat cei 2% catre un ONG?

    – al doilea mod este cel al donatiilor din partea unor institutii sau a altor persoane, insa aici cred ca au nevoie de consultanta din partea unui profesionist (care ar putea fi atras ca voluntar 🙂 ) Atentie insa, nu trebuie ca un donatiile dintr-o anumita sursa sa reprezinte mai mult de 5, hai 10% din totalul donatiilor, altfel CJI risca sa-si piarda din independenta

  8. bloguresti Reply

    @ Dana – dau si eu cu presupusul: probabil din aceleasi motiuve pentru care americanii au renuntat treptat la servicii radio pentru anumite tari din Europa de Est

    cum spunea si Semantic: CJI ar putea sa se transforme din “ambasada a importatorilor de profesionalism” in exportator de programe de dezvoltare pentru cel putin doua zone geopolitice mai mult sau mai putin limitrofe: Balcanii de Vest & Asia Centrala (daca nu ma insel, cateva proiecte exista sau, cel putin, cateva persoane au fost cooptate la astfel de demersuri – Paul Cristian Radu, de ex)

Post your thoughts