Ce-a căutat Dan Diaconescu la Massive Attack

Nu, nu e o cronică de concert, îmi declin competenţa în materie de “muzică cu mesaj” şi Massive Attack cam asta e. O să spun două vorbe, totuşi, chiar despre mesaj. Care nu se leagă de valoarea estetică, orice-ar fi zis pe vremuri Monica Lovinescu la “Europa liberă”, dar se leagă de instalaţia din spatele trupei.

Massive Attack: "Rămân cu tine"

Massive Attack: "Rămân cu tine"

  • Bucharest is not Budapest. Primele firitiseli la adresa publicului românesc le-a emis Martina Topley Bird, care a pronunţat foarte clar “Bună seara” şi “Mulţumesc”. A spus, la un moment dat, că Massive Attack a luat decizia de a colabora cu ea la Bucureşti, la concertul din 2008. Anunţul a fost repetat de 3 D, mai distinct – lumea a înţeles şi a început să ovaţioneze.
  • Panoul cu mesaje. Am citit câteva din ultimele ştiri locale, pe afişajul din spatele trupei. Printre altele, o avertizare meteo în 17 judeţe şi o declaraţie a lui Dan Diaconescu, care susţinea că a primit o saltea bună în arest.
  • Ţara muzicală. Tot 3 D a spus la un moment dat că suntem o ţară foarte muzical sau cu un background foarte muzical, aşa ceva.

Ce înseamnă toate astea? Că Massive Attack şi Martina Topley Bird sunt o specie de artişti care se interesează de locul unde cântă şi mulţimea cu care relaţionează. Muzica “world” a fost, probabil, una din primele specii de globalizare artistică, în sensul în care nu s-a mai numit “ethno”, un termen cu conotaţii de “exotic”, “îndepărtat”, “diferit”. Dacă eşti artist, trebuie să ai azi un alt gen de raportare la public. Altfel, rişti ca acesta să sară în sus atunci când îl gratulezi cu “Budapest”. Apropo, oare câţi corifei or fi zis “Bucharest” la Budapesta?

Massive Attack

Massive Attack

Martina Topley Bird

Martina Topley Bird

Post your thoughts