Ce-a câștigat și ce-a pierdut Antena 3 săptămâna trecută

E greu de știut cu precizie cine a stabilit strategia Antenei 3 în legătură cu ordinul de evacuare dat de ANAF, dar la felul cum s-au petrecut săptămâna trecută lucrurile, putem face o socoteală de pierderi și câștiguri de imagine (și nu numai) pentru Antena 3. Interesant e cum se repartizează lucrurile pe susținători și restul lumii. 

Radicalizarea publicului pro și anti. Evident, ficțiunea media pusă la cale pe post săptămâna trecută și mitingul emoțional de vineri au radicalizat publicul fidel al Antenei 3. La fel de evident, criticii acestui post și-au consolidat atitudinile anti. E același gen de reacție pe care îl obțin partidele în campanie, la propriii alegători, și nu e de mirare că Antena 3 se comportă ca un actor politic, cât timp poziționarea alături de unul sau altul dintre blocurile politice românești e cumva în ADN-ul acestei televiziuni. (Am scris despre asta și după “plimbarea” de la Cotroceni din 2014.) Postul a obținut un vârf de rating vineri, dar la Dana Grecu, Mihai Gâdea și Mircea Badea nu s-au uitat doar fanii, ci și o bună parte dintre opozanții curioși.

Din acest punct de vedere, nu știu ce-a încercat Antena 3, dar de reușit a reușit să-și consolideze propria poziție, în rândurile propriilor susținători. După ce Iohannis a câștigat prezidențialele printr-o răsturnare spectaculoasă determinată de diaspora și Facebook, televiziunile afiliate politic din România nu mai pot spera să-și crească publicul și influența ci, cel mult, să și-o conserve atâta cât se poate. De remarcat și virajele și lipsa de resurse a concurenței cu afilieri contrare gen B1.

Anteniștii propriu-ziși. Pentru Gâdea, Badea, Dana Grecu, Adrian Ursu, Carmen Avram și toți ceilalți, show-ul de pe post și mitingul au fost o demonstrație de forță și o încununare a ceea ce fac și spun de ani de zile. Antena 3 are cu ce se lăuda la propriul patronat și se injectează singură cu propria ficțiune media. E vorba de oameni supuși presiunilor publice (nu că asta ar fi ceva nefiresc sau nedemocratic) și care, probabil, au mare nevoie de steroizii ideologici pe care și-i administrează, inconștient, singuri. Uitați-vă puțin la imaginea de deschidere: e un selfie pe care Gâdea l-a făcut în direct, la miting, împreună cu Mircea Badea la televizor, pentru a-l pune pe Facebook. Adică un efort inconștient de înghesuire simbolică a Facebook-ului în realitatea paralelă, divergentă, a televiziunii proprii. La ce încasează acești oameni, public, zi de zi, pornirea nu e de mirare.

Stau și mă întreb, de mai mult timp, cât au ajuns să creadă Gâdea și compania în ceea ce fac și spun, pe post și în afara lui. Impresia mea e că din ce în ce mai mult. Acest gen de paranoia te ajută să mergi înainte, pe termen scurt, și e operațional când vine vorba de mii de oameni strânși la mitinguri sau, mai ales, de ratingurile care sunt obiectivul zilnic al oamenilor din televiziuni. Pe termen lung, ficțiunea lor media e ca o piele de șagri, se consumă cu atât mai repede cu cât îndeplinește mai multe dorințe. Sau dacă mai vreți o analogie, Antena 3 e ca portretul lui Dorian Gray: cu cât e mai strălucitoare, convingătoare și imaculată imaginea sau semnificantul, cu atât roade aceasta mai mult din viața personajului propriu-zis, a semnificatului.

Politicienii. Dacă un Liviu Dragnea sau un Călin Popescu-Tăriceanu au luat cu aparentă nonșalanță partea Antenei 3 într-o situație în care, bine zice Mona Dîrțu, oamenii normali erau preocupați de conformitatea cu legea a ultimatumului ANAF, Klaus Iohannis a făcut probabil cea mai mare gafă de la începutul platonicului său mandat, prin pierderea a vreo 40 de mii de like-uri la pagina de Facebook (în realitate au fost mai multe, dar scăderea a fost compensată de apelurile la like ale lui Mircea Badea și, probabil, cumpărarea acestora pe Facebook). Cioloș a devenit simpatic prin victimizarea pe care i-a pregătit-o Tăriceanu chemându-l la Senat, Ciorbea s-a consacrat în rolul de avocat al poporului marionetă a politicului, CNA a dat-o pe după colț.

Să-l lăsăm pe Iohannis baltă, fiindcă ceea ce se putea spune despre el a fost spus și să zicem că un Dragnea sau un Tăriceanu au făcut un calcul dublu, față de electoratul propriu și beneficiile pe care le-ar putea avea de la Antena 3, în viitoarele campanii. În sensul textului de față ne interesează însă, mai degrabă, bilanțul Antenei 3. Or, aici, s-ar putea ca Antena 3 să devină mai tare un aliat incomod sau o piatră în pantof chiar și pentru politicieni ca Dragnea sau Tăriceanu, dincolo de loseri ca Iohannis. Tăriceanu a urmat un traseu cu totul oportunist, deci calculat, de la ruperea USL. Dragnea, chiar dacă are reacții rudimentare și a repliat PSD pe poziții conservatoare raportat la stradă și electoratul tânăr tot mai activ, e și el mult mai calculat decât un Gâdea sau Badea. Politicienii știu bine ce riscuri își asumă atunci când iau poziții controversate și, atunci când susțin Antena 3, nu luptă pentru propria întreprindere media sau propriul cont în bancă, ca Mihai Gâdea.

Una peste alta, prin ceea ce-a făcut săptămâna trecută, Antena 3 se consolidează ca aliat necesar, sau măcar proeminent, pentru alegerile din primăvară și toamnă. E însă un aliat din ce în ce mai incomod: dacă în 2015 și-a pierdut percepția de machina cu care deus-ul putea schimba oricând piesa politică, în 2017 îi va fi mult mai greu.

  1. Stefan Bragarea Reply

    Domnule Comănescu
    O analiză corectă și lucidă. Dar, poate din suficiență personală, tot nu pot urmări Antena 3.
    Este adevărat că întreaga lor echipă este animată de o combativitate – evident interesată – de excepție, dar numărul aderenților nerinocerizați este totuși mare.

    • Iulian Comanescu Reply

      Nici eu nu mă uit frecvent la Antena 3. Temele sunt repetitive, noutățile de grilă și de oameni apar rar. Dar asta nu înseamnă că mă uit la B1 sau la Nașul TV.

  2. Stefan Bragarea Reply

    Sper sincer că nu credeți că eu mă uit la așa ceva!
    De fapt, poate cu excepția Digi 24 (mai rezonabil) nu deschid televizorul pentru știri. Faimoasele breaking news sunt o iremediabilă fâsâială (sorry pentru limbajul neacademic).
    Din fericire, există suficiente posibilități de informare, în afara mass-mediei din România (cam prea pitorescă).

  3. young Reply

    Numa pensionari in poza. Cea mai ofticata masa de manevra din tara asta, oameni care gasesc o placere in a vedea chestii frustrante la TV, care se hranesc cu oftici de genul celor de la A3

    • Iulian Comanescu Reply

      Da, dar dacă ne frustrăm pe pensionari ajungem ca ei. Cred că există tinerețe și bătrânețe politică, în primul rând. Să nu ne luăm de vârsta lor 🙂

    • Murphy Reply

      no problem, tu vei fi cu certitudine un old fart acru si enervant, pe care copiii il vor bombarda cu castane si, in cele din urma, va muri de atat oftica :)))

  4. Adrian Reply

    Prea mult zgomot pentru mai nimic. Antenele au publicul lor, iar plictiseala de politic, cred eu, este în creștere.

  5. Alex GL Reply

    Totusi cred ca au exagerat ambele parti, parca fiecare dintre ei au vrut sa-si arate muschii. De ce ANAF a intervenit cum a intervenit ? De ce Antena 3 a ripostat atat de decizional in loc sa le raspunda prin emisiuni si evident in justitie ? Faptul ca trebuie sa se apere este absolut logic, dar de ce trebuie sa-ti chemi in strada sustinatorii ? Le-a fost chiar atat de frica ? Ce cauta politicul in toata povestea asta ? De ce trebuie chemat Ciolos la ordin ca un functionar de rand sa dea explicatii ? De ce mereu Romania trebuie sa fie impartita in doua, tineri si batrani, romani si unguri, romani ramasi in tara si diaspora … etc. Ei bine de asta imi este, hai sa-i zic lehamite, de ce se intampla in tara noastra. Antena 3 este aici ! Multi inainte iti doresc Anteno, pe bune, chiar o meriti de cele mai multe ori. Sa ne auzim cu bine ca de vazut nu cred ca avem vreo sansa.

    • Hector Reply

      Aia peste 50 de ani ti-au creeat tie conditiile sa ta exprimi liber acum. Tot aia au muncit in tara asta ca tu sa ai alocatie, sanatate, scoala, casa in care traiesti etc. asa cum sunt ele. Tot din munca alora unii fura de 26 de ani sau a fost vandut aproape tot pe nimic ca sa mai traim de pe o zi pe alta. Astia sub 50 in mare parte sunt plini si dominati de egoismul propriu vrand totul fara sa dea nimic inapoi societatii. Tot astia sub 50 de ani va veti trezi tarziu ca ati ajuns slugi in propria tara si o sa va bateti cu pumnii in cap ca nu v-ati desteptat cand se mai putea face ceva. Dormiti in continuare, ca oculta vegheaza si manipuleaza.

  6. FlorinT Reply

    Eu unul am un “fetish” cu Antena 3 cand ia “palme” din astea. De aceea au ei rating-ul cel mai mare in momente din astea. La alegeri, acum, si la alte zile negre ma uit numai la ei cum isi iau palmele vietii. In rest…neinteresanti. Prosti suntem noi ca le dam importanta.

  7. Gagax Reply

    Extrem de deranjanta situatia din zilele acestea, in care, daca iti exprimai o parere, musai sa fii intr-o tabara sau alta (antenist, basist etc etc). Tocmai de aceea, articolul este chiar de apreciat pentru analiza echilibrata. Respect.

  8. Iulian Comanescu Reply

    Un “secret”: eu am aproape 50 de ani. E drept că nu mă duc la mitingurile Antenei… nu mai știu dacă am zis aici sau altundeva – există “bătrânețe” și “tinerețe” politică. Sunt oameni captivi în electoratul partidelor corupte din România – și media contribuie la asta, nu numai Antena 3, dar și platformele de propagandă ale “dreptei” și sunt oameni care se uită-n față și vor o clasă politică nouă, indiferent de vârstă. La protestele #colectiv, în Piața Universității, m-am întâlnit cu oameni cu 10-15 ani mai în vârstă ca mine – ca și mine, fuseseră la prima Piață, din ’90. Ce facem cu ei, îi trimitem la miting la Antena 3?

Post your thoughts