Câte parale (va) face Intact Interactive?

Noua divizie interactivă de la Intact înseamnă apariția unui jucător major în vânzările de publicitate on-line. Chiar dacă Boom, regia de unde au plecat Jurnalul.ro, GSP.ro și sateliții acesteia cu tot cu Magda Zander, nu iese jumulit fundamental din această mutare, Intact Interactive aterizează direct pe locul al șaselea în topul după suma vizitatorilor unici (duplicați) ai site-urilor, așa cum reiese din Harta Publicității On-Line. Boom rămâne mai “mare” decât ARBOinteractive, ca număr de site-uri și de vizitatori, dar perioada când banii se împărțeau pe internetul românesc între două regii a apus definitiv.

Ce câștigă grupul Voiculescu și ce pierde Boom?

Ultima actualizare la Harta Publicității, din 22 august, dă un total de 5622 de mii de vizitatori pe săptămână pentru 123 de site-uri la Boom, regia aparținând NCH. Intact Interactive va însemna, probabil, site-urile din zona Jurnalul.ro-GSP.ro-sateliți, care figurează în clasamentul Hărții cu următoarele cifre, în mii vizitatori, pe săptămână:

GSP.ro: 251
Jurnalul.ro: 86
Mysport.ro: 80
Stelisti.ro: 65
Rapidisti.ro: 43
iFotbal.ro: 40
Tolo.ro: 32
Dinamovisti.ro: 30
Blogsport.ro: 28
Pariori.ro: 25
Cfrmania.ro: 21
Violamania.ro: 18
Craiovamaxima.ro: 12
Gsptv.ro: 9
Campionate.ro: 7
Echipafantastica.ro: 3
Andreivochin.ro: 2
Autof1.ro: ?
TOTAL (duplicați, pe săptămână, mii): 752

Reiese că Boom pierde 13 la sută din cei 5622 de mii de vizitatori duplicați din România, dar rămâne cu 4870 de mii, mult mai mult decât cele 3860 de mii ale ARBOinteractive, următoarea regie ca dimensiuni în clasamentul din 22 august. Numărul site-urilor trecute la Intact Interactive ar putea fi de 18 (cele de mai sus), dacă această entitate nu se va forma și cu aportul altor site-uri din grupul Voiculescu. În această formulă – deocamdată ipotetică, fiindcă portofoliul Intact Interactive nu a fost încă anunțat oficial – noua divizie s-ar plasa pe locul al șaselea, între Internet Corp și Realitatea-Cațavencu, în topul regiilor sau departamentelor de vânzări care lucrează direct cu agențiile, ca volum de vizitatori.

Din 22 august și până acum, cifrele au mai fluctuat, probabil în sus. Duplicarea vizitatorilor unici (una și aceeași persoană poate intra pe două dintre site-urile din listă și este înregistrată de două ori în această statistică) adaugă un grad de imprecizie judecăților cifrice de mai sus. Totuși, statisticile exacte nu pot decât confirma aproximările de mai sus.

O socoteală mai aproximativă ne poate da și miza financiară reprezentată de noua divizie din grupul Voiculescu. Cifrele Studiului de Audiență și Tiraj pe septembrie dau la Gazeta On-Line și Intact (Voiculescu, ambele) un total de 54,5 milioane de pagini afișate pe lună. La un grad de încărcare mediu de 0,2, reies în jur de 10,9 milioane de bannere. Presupunând un tarif net de 7 euro/mie de afișări, reies aproximativ 76 de mii de euro venituri. Comisionul regiei, la această sumă, e în medie de 25%, adică în jur de 20.000 de euro pe lună. Socoteala este grosieră, dar arată ordinul de mărime al banilor care trec din mâna Boom în cea a grupului Voiculescu. Cu alte cuvinte, Intact Interactive se poate bugeta liniștită la cheltuieli de 150-200 de mii de euro pe an, lucru reconfortant pentru o companie/divizie de câțiva angajați – cei necesari pentru vânzări.

Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu Antena3.ro (dată de Harta Publicității On-Line în portofoliul AdEvolution, unde s-au aflat și site-urile GSP-Jurnalul în trecut), dar și cu Antena1.ro, Antena2.ro, Euforia.tv sau Financiarul.com, parte din Grupul Voiculescu, dar care nu par a fi afiliate ca vânzări de publicitate.

Piața publicității on-line se reconfigurează
Boom a reacționat rapid, anunțând nouă site-uri noi în portofoliul propriu. Traficul acestora se situează între 500 și ceva și 50.000 de vizitatori pe săptămână. Mutare de PR sau nu, includerea celor nouă site-uri e semnificativă pentru modul cum se vor tranșa ostilitățile pe viitor.

Până la jumătatea lui 2006, banii de pe internet erau împărțiți între două mari regii, Boom și ARBO, din care prima era dominantă. Acum, cele două sunt numai primii clasați dintr-un top care cuprinde și câțiva publisheri puternici, capabili să-și vândă singuri site-urile de ordinul zecilor aflate în portofoliul propriu. Regruparea la nivelul vânzărilor consfințește oarecum tendința de coagulare (prin achiziții gen Conquiztador.ro, dar mai des prin noi lansări) a unor zone ca Media Pro Interactive, Internet Corp sau Realitatea-Cațavencu. Independenții sau grupurile de media clasică mai puțin active pe internet, precum Ringier sau Patriciu, vor rămâne sub umbrela ARBO/Boom, cu amendamentul că cel de-al doilea deține și site-uri proprii cu cifre vizibile. Epoca romantică a apus pe internet și, cu toată criza economică, cei 15 milioane de euro estimați la începutul anului pentru piața publicității on-line par fezabili. Diferă doar companiile care vor avea parte de ei.

UPDATE:Cătălin Tolontan, director general la GSP, postează următoarele rânduri în subsol:

“Iulian, ia in calcul urmatoarea politica: in Intact, grupul este organizat pe centre de profit. Rezulta o autonomie, si o responsabilitate, maximala a managerilor. Nimic nu se impune, deci nimic nu e stabilit. Nu anticipa pt k sint sanse sa te inseli 🙂 In acest moment, siteurile gsp sint la Boom. Iar cota lor de piata e mai mare. Numai gsp.ro a strins, cf SATI, peste 1,1 milioane vizitatori unici in septembrie 2008. Cu toate celeallte siteuri, numarul “unicilor” creste la 1,4 milioane.”

UPDATE 2:Avem și un comentariu de la Orlando Nicoară, GM la Media Pro Interactiv:

“Iulian,

miza nu e pe comision, miza e pe maximizarea veniturilor pe care grupul Intact le poate avea din online, comisionul e neglijabil.

Intact Interactiv va pleca la drum cu Jurnalul.ro, Sfin.ro, Financiarul.com, restul de publicatii ce au site (Topgear, Tango, Felicia etc) poate Antena1.ro, poate Antena3.ro, tbd Gsp + satelitii (parerea mea ca nu). Gsp-ul va fi vandut de cine garanteaza venituri mai mari, daca Magda & Co vor garanta si isi vor asuma o suma ceva mai mare decat promite Boom atunci va vinde siteurile GSP, daca nu atunci probabil ca se va uita cum sunt vandute de regia NCH-ului si in 2009. Exact cum a spus Catalin, e business, iar in business unitatea de masura e profitul. Vezi ce zice si Gusti pe blogul lui, punctat mai sus de gg: “Este o masura logica a trustului Intact de a infiinta Intact Interactiv, insa acum totul depinde de rabdarea cu care va fi tratata noua entitate, care, dupa parerea mea, va functiona cu toate pinzele sus abia spre mijlocul lui 2010.””

Ceea ce deduc eu de aici e că deocamdată nu se știe clar portofoliul Intact Interactive. În orice caz, Intact Interactive trebuie să-și ia de undeva clienții (site-urile) și bănuiesc că nu în portofoliul Media Pro Interactiv o să sape 🙂 Cât cântărește cu adevărat noua regie în ansamblul pieței nu avem în orice caz de unde să știm azi, 13.

17 thoughts on “Câte parale (va) face Intact Interactive?”

  1. Dacă fac o ofertă bună, cine știe? 😀 Dar nu cred.

    Iulian – foarte bună analiza… ca toate analizele tale, de altfel. Astea de pe blog, că nu știu despre celelalte 🙂

  2. G/gg: Cred că putem să ne hazardăm în următorul raționament: Intact n-ar fi anunțat o regie de vânzări dacă n-ar urma să vândă site-urile proprii. Nu știm exact câte sunt în momentul ăsta, dar e greu de crezut că poate fi vorba doar de Jurnalul.ro. Ergo, GSP și sateliții trec de la Boom la Intact.

    Cât privește evaluările – repet, grosiere -, prefer să fie în minus, în sensul de “cel puțin 20 de mii de euro pe lună au trecut de la Boom la Intact, sub forma fostului comision”. Loadingul de 0,2 nu ține cont de poziția de lider a GSP.ro, site-ul care asigură o bună parte din trafic.

  3. Iulian, ia in calcul urmatoarea politica: in Intact, grupul este organizat pe centre de profit. Rezulta o autonomie, si o responsabilitate, maximala a managerilor. Nimic nu se impune, deci nimic nu e stabilit. Nu anticipa pt k sint sanse sa te inseli 🙂 In acest moment, siteurile gsp sint la Boom. Iar cota lor de piata e mai mare. Numai gsp.ro a strins, cf SATI, peste 1,1 milioane vizitatori unici in septembrie 2008. Cu toate celeallte siteuri, numarul “unicilor” creste la 1,4 milioane.

  4. Catalin, ce spui e partial corect. gsp.ro strange 1,1 sau cate vrei miliane de afisari conform SATI, insa celelalte siteuri impart acelasi numar de vizitatori. Toti (sau majoritatea) vin din gsp, iar daca se cetralizeaza IP-urile se poate vedea usor asta. Practic voi ati externatlizat niste sectiuni din gsp pe alte nume de domenii, iar oameni din gsp dau click pe niste stiri care ii duc in acele siteuri. Deci, in mare, numarul vostru de “unici” este cel al gsp, restul se aduna redundant.

    Probabil nu veti pleca acum de la Boom, dar la final de 2009 o veti face, pentru ca regia Intact de online sa fie cum a estimat cineva “cu toate panzele sus la mijlocul lui 2010”. Pana atunci mai adunati ceva know-how de la Boom. 🙂

  5. gg: te contrazic cifrele sati! Am cumparat un raport oficial de la ei prin care sint evidentiati aprox 300k unici pe luna care nu intra in gsp, ci se duc direct pe stelisti, tolo…

  6. Iulian,

    miza nu e pe comision, miza e pe maximizarea veniturilor pe care grupul Intact le poate avea din online, comisionul e neglijabil.

    Intact Interactiv va pleca la drum cu Jurnalul.ro, Sfin.ro, Financiarul.com, restul de publicatii ce au site (Topgear, Tango, Felicia etc) poate Antena1.ro, poate Antena3.ro, tbd Gsp + satelitii (parerea mea ca nu). Gsp-ul va fi vandut de cine garanteaza venituri mai mari, daca Magda & Co vor garanta si isi vor asuma o suma ceva mai mare decat promite Boom atunci va vinde siteurile GSP, daca nu atunci probabil ca se va uita cum sunt vandute de regia NCH-ului si in 2009. Exact cum a spus Catalin, e business, iar in business unitatea de masura e profitul. Vezi ce zice si Gusti pe blogul lui, punctat mai sus de gg: “Este o masura logica a trustului Intact de a infiinta Intact Interactiv, insa acum totul depinde de rabdarea cu care va fi tratata noua entitate, care, dupa parerea mea, va functiona cu toate pinzele sus abia spre mijlocul lui 2010.”

  7. Orlando: desigur că nu înființezi o divizie/o regie pentru ca să iei tu comisionul – fie el și mai mare de 20 de mii de euro. Pasajul respectiv urmărea doar să evidențieze “avantajul” regiei, cu estimări care nu pot fi foarte apropiate de situația reală. Ce spui tu seamănă cu concluziile mele de final, care stau în picioare oricare-ar fi numărul de unici sau site-urile cu care pleacă Intact Interactive.

  8. Hai sa facem o socoteala logica…

    Am gasit o lista veche aici http://vivi.ro/publicitate/index.php?c=grupuri&what=display&id=121 cu vreo 32 care fac 2.148 k

    Numarand apoi noile lansari, multitudinea de bloguri, eu am ajuns pe la 53 si la un trafic de ~2.600 k

    Asta inseamna o intrare pe locul 4 chiar inainte de MPI dar dupa Boom, Arbo, Adevolution. Eu din cate am aflat, nu se vor limita la trust deci asta inseamna ca Boom, ARBO si Adevolution vor mai pierde probabil cate ceva din portofoliu.

    Cum Magdalena Zander a fost in permanenta batalie cu o regie, sa nu uitam ca isi va dori probabil sa se bata cu Boom si Arbomedia de la care a plecat acum ca sa-si faca propria regie. Asta ar insemna ca va ataca TOP3 si ca se vor intampla mai multe “miscari” in piata decat ne dam noi acum seama. Unul dintre punctele ei forte a fost portofoliul de publisheri care pleaca unde este ea.

    Organizatia asta are si puncte tari si puncte slabe. Punctele slabe sunt date de fragmentarea trustului si probabil le va fi greu sa stranga site-urile la un loc. Nu cred ca vor reusi acest lucru decat abia in 2010. La fel, nu au adserver iar asta costa bani grei. Nu cred ca vor lua softure.

    Pe de alta parte, achizitiile trustului din ultima vreme mi se par revolutionare si se pare ca baga bani grei in online devreme ce au luat echipa nr.1 din piata (personal cred ca Boom o sa cada in cap asa cum s-a intamplat la plecarea lui Orlando). Apoi eu nu cred ca oamenii de acolo pleaca undeva ca sa fie nr.6… 🙂

    Sa ne aducem aminte cum stateau lucrurile pe piata de publicitate acum un an. Arbomedia domina de departe iar la Boom nu exista nici macar adserver (ziceau ei ca plecase Orlando cu el). Zander si echipa ei a facut ca Boom sa-si dubleze cotele iar Arbomedia inca isi mai linge ranile si nu si-a revenit (suntem aproape de 2009). Parerea mea e ca in situatia lor va fi si Boom in curand pentru ca… nu prea are cine sa-i mai vanda… e corect?

    Intrebari la care nu avem raspunsuri:
    – Va intra Boom in colaps financiar (le pleaca echipa de vanzari, au probleme de cashflow, nu le-au iesit cartile din cauza crizei financiare, vezi cursul leu/euro, perderi mari)?
    – Cum se vor comporta stapanii americani ai NCH in plina criza mondiala? Exit in 2009 sau 2010? Vor mai da bani pentru a acoperi gaura Boom?
    – Va face exitul NCH in 2009 de pe online (a cam trecut perioada de coacere pentru un fond de investii)? 🙂
    – Cine va cumpara portofoliul NCH? Mediapro, Intact sau Realitatea Catavencu? 🙂
    – Ce site-uri din piata va lua Magdalena Zander la Intact? O cred in stare sa oferteze Hotnews 😉
    – Ce va face Arbomedia daca va pierde Hotnews si ce se va intampla in piata in momentul in care Ringier va internaliza vanzarile?
    – Vor reusi Magda Zander, Boaca si echipa (motivatia e mai mare, ca acum lucreaza pentru ei) sa se impuna pe piata cu regia lor proprie?

  9. offtopic:

    Adi.s, afirmatia cum ca Boom nu avea adserver acum un an de zile e deplasata, Boom s-a folosit de adserver in ultimii 2 ani la fel cum s-a folosit si cand eram eu acolo.

  10. Adis., daca Boom are o cifra de afaceri pana acum de 4-5 milioae de euro si sigur profit din asta in jur de 20% este f bine pentru ei cred. Iar venirea lui Zander in Boom s-a petrecut prin 2007, la 1 an dupa ce altii il preluasera de la Orlando si deja mergea ff bine. Nu sta Boom in Zander neaparat, chiar daca pentru oricie plecarea unui om este o pierdere mai ales in Romania unde este criza de personal calificat. Pentru publisheri este bine ca mai apare o regie, inseamna concurenta pe piata si mai multi bani pentru ei.

    Catalin, nu reiese din BRAT cel putin din ce se vade din datele publice ca siteurile din afara gsp.ro au 300k unici absoluti. Acolo se vede ca gsp.ro are undeva la 1 milion, iar celelalte insumate dau si ele 1 milion. Nu se face nicaieri o suma a userilor absolut unici de pe gsp.ro si cei de pe siteurile sectiuni care au nume de domeniu separat.

  11. gg: exista acest serviciu PLATIT la SATI. Noi am platit si il avem. Unii neduplicati sint cei pe care i-am spus: 1,1 pe gsp.ro si INCA 300K pe celelalte siteuri

Leave a Reply to Iulian Comanescu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *