Cât trafic pierzi după închiderea Google Reader?

A trecut o lună și ceva de când Google Reader s-a închis. Pentru blogurile și micro-site-urile mai vechi, cu un număr mare de abonați, părea că asta va însemna o pierdere importantă de trafic, fiindcă astfel de site-uri erau/sunt accesate de power useri prin cititoarele de rss, iar Google avea în jur de 90% din piață. Totuși, situația nu e atât de proastă pe cât părea. O oarecare indicație despre ce se întâmplă în general am găsit în propriile cifre, din care vă ofer o mostră mai jos:

Cititori prin RSS vs. restul, 1-30 iunie

Cititori prin RSS vs. restul, 1-30 iunie

Cititori prin RSS vs. restul, după 1 iulie

Cititori prin RSS vs. restul, după 1 iulie

Fără pretenția de a obține niște comparații riguroase – oricum, ele ar fi valabile numai pentru Comanescu.ro -, să facem câteva socoteli. În tabelele de mai sus traficul prin RSS figurează la feedburner/feed, unde avem o scădere de vreo 30 (mai precis 28) la sută. E drept că perioadele luate în calcul  (1 iulie-6 august și 1-30 iunie) nu sunt simetrice și în plus, în ultimele zile am fost mult mai activ; la aceleași intervale, e puțin peste 50%. La perioada 1-30 iunie, cât Google Reader mai funcționa, ar trebui probabil să contabilizăm tot acolo și traficul Feedly, agregatorul pe care s-au mutat destul de mulți, inclusiv eu. Presupun că Feedly nu mai apare în cifrele actuale (sau de fapt e, dar numai cu câteva vizite, foarte jos) fiindcă și-a modificat infrastructura după ce nu a mai putut să se bazeze pe Google Reader.

Sigur că în calcul ar trebui luate și alte variabile, numărul de posturi din perioadele respective și așa mai departe. Dar, cum spuneam, cifrele precise nu sunt importante, atâta timp cât e vorba de un singur blog. Mai interesant e că pierderea, oricum ai lua-o, nu e de 90% sau cât era procentul de Google Reader din total citiri pe RSS. Aici ar fi mai multe explicații. Prima se leagă de faptul că utilizatorii de Google Reader intrau în categoria de așa-numiți power users, ceea ce înseamnă că o bună parte dintre ei s-a convertit la o altă tehnologie RSS – vezi aici detaliile. Dar, pe de altă parte, lucrurile se leagă și de faptul că numărul destul de mare de abonați pe care îl aveam, 1.200-1.300, nu însemna o bază de cititori activă în 2013. Cei 1.200-1.300 sunt o cifră furnizată de Feedburner, un serviciu de management RSS de la Google, care printre alte lucruri furnizează și statistici. În ultimele zile, am observat că abonații fluctuează cam între 900 și 1.100 de oameni, adică o pierdere mult mai mică decât cea de vizitatori, pe care ați văzut-o în tabelul de mai sus.

Una peste alta, se vede că protestele stârnite de anunțul de închidere a Google Reader din primăvară nu se potrivesc cu situația din cifre. Nemulțumirile au fost atunci foarte vizibile, fiindcă utilizatorii cititorului de RSS erau adesea bloggeri, editori de site-uri și așa mai departe și au avut platforma pe care să protesteze. La cum arată lucrurile, Google a renunțat într-adevăr la o tehnologie care se perima sau care era utilizată într-o mai mică măsură decât părea.

Pentru blogurile independente, cel mai bun referer rămâne în general Facebook (după Google, eventual, dar Google înseamnă Page Rank, adică, printre altele, un mare număr de articole deja existente pe site și indexate) , iar Facebook continuă să crească. Sigur, contează foarte mult ce și cum promovezi acolo, dar un parametru pe care nu l-am mai prins în tabelele de mai sus, fiindcă nu încăpea în fereastră, dă o indicație despre calitatea traficului de acest tip. La mine, în ultimele săptămâni, durata medie a unei vizite de pe Feedburner/RSS e de 50 de secunde, în timp ce vizitele de pe Facebook au 1 minut și 33 de secunde, adică aproape dublu. Ceea ce nu poate însemna decât faptul că userii care vin de pe Facebook sunt cititori mai temeinici, până la capăt (sau aproape) a ceea ce scriu, chiar dacă cei care accesează prin RSS nu pleacă nici ei după 8 secunde.

Din punctul de vedere al cuiva care își lansează în 2013 un blog sau microsite, e clar care e cel mai bun tool de promovare. În statisticile mele, Twitterul e mult mai jos (130 de vizite în iulie-august, dar nici nu am investit timp acolo, fiindcă utilizatorii români sunt mult mai puțini), iar Google+ aproape că nu se vede. Cu RSS-ul și Feedburner intrate într-un con de umbră, platforma pe care merită să te concentrezi ca să obții trafic se dovedește a fi, încă odată, Facebook.

Post your thoughts