Câştigătorii la “Inovaţia în media românească după 1989″: Olivian Breda

Olivian-Claudiu Breda, specialist în relaţii publice, este al doilea om care primeşte o invitaţie la conferinţa “Ziarele şi new media în dialog cu viitorul” (11 octombrie, Howard Johnson). Din nou, motivaţia mea proprie şi personală pentru premiu: a argumenta că inovaţia e dictată de tehnologiile noi e aproape un truism. Mai jos, în textul lui Olivian, vedeţi însă raportul dintre old şi new media redefinindu-se în România de la un an la altul. O poveste interesantă, după părerea mea. Cred că pot să laud şi stilul curgător, logic:

Aspectul de care ma voi lega in eseu este influenta tehnologiei informatiei (IT) in mass-media dupa 1989. Eu pornesc de la premiza ca cele mai importante evolutii in mass-media romaneasca dupa 1989 s-au inregistrat pornind de la IT.

Cel mai important aspect al inovatiei in media a fost accesul mult mai facil la informatie. Pe de o parte, Internetul s-a dezvoltat in epoca post ‘89, atat ca si capacitate de a informa, cat si ca posibilitate de acces la informatie pentru multi oameni. A crescut cantitatea de informatie, a crescut accesul la ea, a fost doar un pas pana cand interactiunea umana sa fie facilitata de Internet. Beneficiile pentru presa au fost substantiale: pe de o parte puteai afla orice mult mai rapid, pe de alta parte puteai comunica tu mult mai rapid un mesaj.

Din punctul meu de vedere insa ca schimbarea aceasta a fost una destul de lenta. Daca la BBC puteai vedea frecvent si inainte de anul 2000 cum privitorii puteau sa intre in contact cu prezentatorii unei emisiuni TV prin email, in Romania acest lucru a durat ceva mai mult pana cand emailul a devenit un standard in comunicatie. Mass-media in particular, si societatea romaneasca in ansamblu a fost destul de putin receptiva la aparitia Internetului. Abia in ultimii ani s-au realizat progrese semnificative in adoptarea pe scara larga a Internetului.

Cum a reactionat mass-media la dezvoltarea Internetului?

Presa scrisa a inceput, treptat si cu pasi siguri, sa isi posteze continut pe Internet. Daca primele versiuni ale site-urilor romanesti aveau un design mai degraba neatragator, cu timpul lucrurile s-au schimbat mult in bine. In prezent exista ziare care isi actualizeaza continutul online de mai multe ori pe zi. Apoi exista ziare care ofera continut online mai mult decat in varianta scrisa. Este un fapt revolutionar ca poti intra pe Internet si sa ai o revista a presei online, sau poti citi o insemnata parte din articolele pe care altfel ai fi nevoit sa platesti.

Radioul de stat a fost nevoit, datorita concurentei posturilor private, sa furnizeze continut digital. Apoi inregistrarile si mixajul a trecut si el in zona digitala. Digitalizarea productiei de materiale pentru emisiunile radio a adus dupa ea scaderi de cost, timp, si efort.

Televiziunea a evoluat insa diferit. Desigur, formatul occidental al unor televiziuni private (Pro TV, Antena 1) poate fi considerat o evolutie, insa pana la trecerea televiziunii de la format analog la format digital mai este inca ceva drum. Pentru mine, faptul ca o televiziune are un decor modern, emisiuni cu ritm alert, prezentatori cu carisma si filme cu box-office ridicat nu inseamna neaparat ca a existat o evolutie. Continutul efectiv al programelor este o chestiune subiectiva, si exista zone in care televiziunile private sunt mai slabe decat cele de stat (dorinta de a culturaliza publicul).

Nu comentez acum justetea unor criterii precum moralitate, ce vreau sa spun este ca din punct de vedere tehnologic in felul in care sunt transmise programele TV nu au existat modificari fundamentale. In Romania predomina televiziunea prin cablu, televiziunea digitala este inca la inceput, iar formatul de inalta definitie (HD-TV) abia face primii pasi.

Ca si contra-argument al prezentarii mele se poate mentiona faptul ca societatea romaneasca in ansamblul ei a fost in continua schimbare post-1989. Evolutia si dezvoltarea mass-media ar fi astfel un fapt inerent. Tind insa sa nu cred ca simpla tranzitie la o societate democratica ar aduce progres in mass-media. Si in SUA Internetul si digitalizarea au produs un scurt-circuit in felul in care cineva are acces la informatie.

Concluzionand, IT-ul a adus schimbari importante in accesul la informatie si distribuirea ei. Presa scrisa a fost implicata direct in evolutia societatii digitale, radio-ul a progresat evident, iar in televizune schimbarile au fost pana acum in formatul emisiunilor. Televiziunea digitala este insa pe drum.

  1. Media lui Comanescu » Inovaţia în media - după eveniment Reply

    […] În lipsa altor impresii personale, date de faptul că n-am putut fi în sală, la vedeta Jim Chisholm, de pildă, o să vă spun că Alex, Gabi şi Olivian, câştigătorii celor trei invitaţii pe care le-am oferit aici, împreună cu Aura Iordan (Media Management Institute), organizatoarea conferinţei, s-au declarat mulţumiţi de ce s-a întâmplat acolo. Sper să nu fi fost numai politeţe […]

Post your thoughts