Cartea lui Ghibuțiu

După ce și-a tocit vreme de 20 de ani degetele de tastele calculatoarelor din diferite redacții ca Viva!, TV mania, Evenimentul zilei sau Adevărul, Horia Ghibuțiu își lansează azi pe Issuu o culegere de articole pe nume Aici era cândva un titlu. E o carte gratuită, la propriu și la figurat, iar motivul pentru care vă îndemn să dați click la linkul anterior e gratuitatea figurată a întreprinderii lui Horia, care a avut în cap un fel de ironie atunci când și-a strâns textele în volum. Titlul care nu e titlu e chiar al primei bucăți din volum, care ar fi trebuit să se cheme, inițial, Condiția mizeră a unui jurnalist tradițional în evul digital. Ghibuțiu a băgat treaba asta într-o mașinărie de Net, care te învață să optimizezi enunțurile ca pentru online, și vedeți în articol ce i-a ieșit din treaba asta. Suportul – online și nu hârtie – e un adaos la abordarea asta-poantă.

De ce v-ar interesa pe voi o poveste atât de încurcată? Deoarece considerațiile lui Ghibuțiu despre felul cum se schimbă – dacă nu moare – presa sunt ușor de citit și amuzante, dar detaliate și instructive. Dacă aveți treabă cu comunicarea publică, fie pe online, fie în presă, aflați din Aici era cândva un titlu o serie întreagă de chestii care țin nu numai de istoria presei de la noi, ci și de întâmplări din afară, pe care autorul le-a scotocit cu genul de curiozitate care l-a făcut să se poată muta ușor de la revistă mondenă la cotidian și apoi pe blogul propriu de la Horiaghibutiu.ro. Dacă sunteți simpli cititori, genul ăsta de demontare a presei vă e și mai util. Știți bine că trăim într-o epocă în care marile branduri media au apus sau mai există în forma atrofiată a unor ziare cu 10-15 mii de exemplare de hârtie vândute și ediții online care bifează mai toate compromisurile de pe listă, pentru un pic de trafic în plus. Media e, în 2015, un hățiș în care inclusiv dinozauri ca mine sau Ghibuțiu se descurcă greu. În lipsa unor filtre profesionale funcționale pe platformele clasice dar și pe mașinării aducătoare de titluri ca Facebook, discernământul ar trebui să se mute spre un domeniu care în momentul de față nu are decât un nume conceptual, gomos: competență media sau media literacy.

Partea bună e, la Aici era cândva un titlu, că Horia Ghibuțiu vinde treaba asta gomoasă într-un mod cât se poate de digerabil și pe alocuri foarte amuzant, în plus – aplicat la tot felul de povești și întâmplări media din zilele noastre. Cartea-ne-carte a lui Ghibuțiu e deci o glumă foarte serioasă, fără genul ăsta de metadiscurs nu prea puteți ști pe ce lume de hârtie, sau de pixeli, sunteți.

Post your thoughts