Brandul Iliescu

Singura imagine personală care merită discutată pe 22 decembrie e, oricât de indigest sună, a lui Ion Iliescu. Cum şi-a construit brandul fostul preşedinte al României?

Despre discreţia ocultă cu care şi-a creat Iliescu piedestalul am discutat altundeva (Cum să devii un Nimeni, Editura Humanitas). Venit după Ceauşescu, preşedintele FSN a fost fără îndoială preocupat de o construcţie de imagine contrastantă. Ca dovadă, de exemplu, faptul că prima doamnă a acelor ani, Nina Iliescu, a fost foarte rar văzută în public, deşi surse din apropierea fostului preşedinte vorbesc despre marea influenţă a acesteia. Desigur că o comparaţie cu Elena Ceauşescu era de evitat.

De fapt, ceea ce pretenţios am putea numi ambiguitatea retorică a puterii lui Iliescu începe foarte devreme, la acel “cu voia dumneavoastră, ultimul pe listă”. Avem aici un fals enunţ de politeţe – “cu voia dumneavoastră”, care mai curând întăreşte autoritatea decât cere o concesie – şi derutantul “ultimul”, care poate însemna, şi înseamnă, “primul”. Iliescu beneficiase, oricum, de ceea ce azi am numi o campanie virală sau word of mouth marketing, marketingul din gură-n gură, zvonistica referitoare la faptul că Iliescu ar fi pregătit “de ruşi” ca să-i ia locul lui Ceauşescu. E întâmplător faptul că azi Iliescu se mişcă dezinvolt pe blog?

Capabil să ţină în mână, administrativ, haosul din fostul CC şi apoi din televiziunea acelor zile, Iliescu a ştiut mai apoi să corespundă aşteptărilor populare. Schimbarea de putere din 1989 s-a petrecut la iniţiativa şi cu concursul unei minorităţi. De fapt, România a participat la evenimente timorată, prin intermediul cutiei catodice în care evoluau Dinescu, Caramitru şi alţii. Din timorare s-a născut dorinţa de “linişte” şi de aici, sloganul “un preşedinte pentru liniştea noastră”. Formulă mai tardivă, consemnată în campania din 1992 a lui Ion Iliescu, aceasta se asortează foarte bine cu “Lăsaţi guvernul să lucreze” şi alte enunţuri spontane ale primelor luni din 1990.

De fapt, Iliescu şi compania ştiau foarte bine ce şi cui propun. Cine şi-a închipuit că are în faţă o adunătură de bolşevici rudimentari a pierdut. Repetat.

Articol apărut în ediţia de tipar a “României libere” de miercuri, 22 decembrie 2010

Post your thoughts